Saraanhoitajaksi? Pääsykokeista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shko?

Vieras
Oletko käynyt sairaanhoitajan amk pääsy/soveltuvuuskokeissa? Mitä se piti sisällään? haastatteluja, erilaisia testeä, mitä?
Kaikki tieto tervetullutta!! :) Myös se kiinnostaa, että onko esim. laskuja tai vieraskieli kokeita?

Iso Kiitos ja kumarrus, kaikile vähänkin tietäville! :)

Siitä ku on jo yli 10v kun kävin, mutta siellä on (tai ainakin silloin oli) sellaisia tehtäviä joissa esim. jatketaan jotain kuviota tai numerosarjaa. Jos oot joskus tehnyt jotain älykkyystestejä niin sen tyyppisiä) Olikohan joitain laskutehtäviäkin, sitten tais olla tekstin referointitehtävä. Lisäksi näyttivät erilaisia mustekuvioita ja piti merkitä mitä niissä näkee ja missä kohdassa. Sitten tietenkin haastattelu ja meillä tais olla vielä jokin ryhmäkeskustelukin.. Koko päivä kuitenkin meni.

Mullakin on testeistä 5v. jo, mutta samat muistikuvat on kuin mamma-78:llakin. Meillä oli itse asiassa kaksi ryhmäkeskustelua, haastattelu + nuo tehtävät. Just noita, mitä joskus lehdissä näkyy "jatka numerosarjaa", sitten ihan perusmatikkaa, musteläiskät... Edellinen vastaus aika hyä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei kiitti, kun vastasit!:)

Löytyykö muita jotka tietäis?

Mamma-78 täytyypä huvikseen katsella älykkyystestejä ;)

Kannattaa tehdä niitä, löytyy netistäkin, niistä oppii sitä logiikkaa mikä niissä jatkuvissa kuvioissa on. Ja vinkiksi, niissä musteläikissä kannattaa nähdä positiivisia asioita esim. ihmisiä ei pääkalloja tms. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma-78:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei kiitti, kun vastasit!:)

Löytyykö muita jotka tietäis?

Mamma-78 täytyypä huvikseen katsella älykkyystestejä ;)

Kannattaa tehdä niitä, löytyy netistäkin, niistä oppii sitä logiikkaa mikä niissä jatkuvissa kuvioissa on. Ja vinkiksi, niissä musteläikissä kannattaa nähdä positiivisia asioita esim. ihmisiä ei pääkalloja tms. :)

Juu, kiitti vinkeistä!! :)

mä olin turussa kohta puoltoista vuotta sitten. tai no kätilön kokeissa mut ilmeisesti täysin sama koe molemmissa.. meillä oli suomen kielestä sellainen että oli sanoja tekstissä ja sitten niitä sanoja piti ymmärtää, vähän sellaisia sivistyssanatyppisiä. enkusta ja ruotsista oli ihan vaan luetunymmärtämistä. kaikissa kielissä oli vaihtoehdot a-d muistaakseni. sit oli ihan perus soveltuvuustestejä missä kyseltiin vaikka kysymyksiä oletko koskaan varastanut tai jotain vastaavia. niihin vastattiin kyllä/ei kirjallisesti. niistä en kyl tiiä yhtään miten pisteet tuli. pääsykokeesta kuitenkin tuli täydet vaikka ilmoitin mm. rikkoneeni lakia. onhan sitä kai kaikki joskus punasia päin kävellyt tai muuta... sitten oli matematiikkaa ja niitä loogisen päättelykyvyn testejä. just että jatka sarjaa. ja matikassa jotain 5+_=25 ja piti keksiä mikä tuli viivan kohdalle, niihinkin oli vastausvaihtoehdot. osa helpompia, osa vaikeempia. ja sitten oli psykologin haastattelu missä käytiin yksin, lähinnä kyseli miksi haluaa kyseiselle alalle ja mitä kuvittelee/toivoo tekevänsä 5v päästä jos pääsee sisään ja entä sitten vaikka 15v päästä. ei ainakaan meillä kysyny mitään kompakysymyksiä tai yrittänyt jotenkin ahdistaa haastateltavaa. siinäpä tuo.

Olikohan se 2003 kun sairaanhoitaja amk pääsykokeissa olin (ja pääsin sisään hyvin pistein). Meillä oli ekana jonkunlainen monistenippu. Mustetahratestejä ja sellasia. Vastailtiin mitä tulee mieleen mistäkin ja jotakin piirrettiin. Matematiikkaa oli muutama hyvin helppo lasku. Kielitaitoa ei onneksi testattu. Sitten oli psykologin haastattelu ja sitten jonkunlainen ryhmätilanne missä katsottiin miten osaa ryhmässä toimia. Joku opettaja taisi vielä haastatella lopuksi. Ei lainkaan vaikeat pääsykokeet eikä niihin olisi voinut oikein etukäteen harjoitella.

Minne olet pyrkimässä? Minä olin HAMKissa pääsykokeissa tänä vuonna. Siellä ei ollut vieraita kieliä eikä mitään sorminäppäryystestejä (tai mitä niillä testataankaan, en tiedä ). Matikkaa oli, luetunymmärtämistä, loogista päättelyä, piirtämistä (piti täydentää aloitettuja piirustuksia), "mikä ei kuulu joukkoon" -sanatestejä ym. Ja ryhmäkeskustelu sekä psykologin haastattelu.

Tuota sen verran vaan että älykkyystesteihin ei oikein voi "lukea" niinkuin johonki tenttiin :D että jos noin ajattelet kannattaa varmaan vaihtaa johonki toiseen tuo urasuunnitelma.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota sen verran vaan että älykkyystesteihin ei oikein voi "lukea" niinkuin johonki tenttiin :D että jos noin ajattelet kannattaa varmaan vaihtaa johonki toiseen tuo urasuunnitelma.

Niin ajatuksenani oli vaan selata ja katsoa minkälaisia ne loogisenpäättelyn testit on :D

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Lisään vielä, että HAMKissa mäkin olin eli ei nuo pääsykokeet ole sitten varmaan sielä muuttuneet, kun "vierailijan" tekstin lukee.

Paitsi että mustetahroja ei onneksi enää tarvinnut tulkita :)