Sappikivileikkaus

Leikkaus edessä tänä vuonna luultavimmin. Onko se siis viikko kun ei saa vauvaa nostella. Omalääkäri puhui suurpiirtein viikosta, netissä lukee viikko. Pitäs tietää kun anoppi voi tulla parillisilla viikoilla(eläkeviikot) nostaan tyttöömme kun ite en saa ja mies hoitaa sen jälkeen illalla nostelut. Pitäs ottaa selville myös tarviiko miehen ottaa lomaa myös.
Jollain yksityisen sivulla luki et muutaman päivän jälkeen saa syyä taas normaalisti. Miten teillä leikatuilla? Tuliko mitn kipuja enää leikkauksen jälkeen? Tolla sivulla luki et vatsakatarria saattaa esiintyä leikatuilla. Voiko esim vetää joskus sen syntisen sipsipussin tai esim mäkin aterian? :D :whistle:
*odottelee kovasti leikkausta*

No tuota... Mä olin sen ekan viikon sairaalanpedissä enkä todellakaan olis kyenny mitään nostelee... Mulla leikkaus piti tehä tähystyksellä, mutta oli niin paljon kiinnikeitä että avoleikkaus siitä sitten tuli... Ihana s muotonen arpi tossa pötsissä, mutta sei haittaa pätkääkään kun ne kivut vaan loppu... Eli ei ole leikkauksen jälkeen kipuja ollu... Ruokavaliookaan en ole muuttanut... Eli varmasti voit sipsipussin ja mäkin aterian syödä sillon tällön ihan rauhassa :D Niin ja mulla leikkauksesta aikaa reilu 2 vuotta...

Kyllä vain, viikko on oltava nostamatta, eikä niiltä leikkauskivuilta kyllä teekkään mieli nostella. Jos tehdään avoleikkaus, voi aika olla pidempikin. Mulla leikkauksesta aikaa noin 9 kk ja olo on taivaallinen! Ruokavalio on taas normaali, mitään en joudu karttamaan. Tsemppiä leikkaukseen!

Niin ja neljä ihan pientä arpea on mun mahassa, ihmeen äkkiä alkaa vaaleneen kyllä. Eikä ne mua haittaa vaikka pysyiskin aina, oli ne semmoiset kivut kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
No tuota... Mä olin sen ekan viikon sairaalanpedissä enkä todellakaan olis kyenny mitään nostelee... Mulla leikkaus piti tehä tähystyksellä, mutta oli niin paljon kiinnikeitä että avoleikkaus siitä sitten tuli... Ihana s muotonen arpi tossa pötsissä, mutta sei haittaa pätkääkään kun ne kivut vaan loppu... Eli ei ole leikkauksen jälkeen kipuja ollu... Ruokavaliookaan en ole muuttanut... Eli varmasti voit sipsipussin ja mäkin aterian syödä sillon tällön ihan rauhassa :D Niin ja mulla leikkauksesta aikaa reilu 2 vuotta...
Hyi kauhee. No ei avoleikkuun jälkeen kyl kukaan nosteliskaan. Mä uskon et mulla varmaan ihan tähystyksenä(tällä tietoa).

Miulle tehtiin sappi leikkaus tähystyksellä vuonna 2006 tammikuussa ja aamulla menin sairaalaan josta illalla kotiuttivat kun pystyin syömään ja olin tajuissani ;) viikko oli nostelu kieltoa,eikä kyllä mielikään tehny nostella mitään ei edes "vauvaa" poika oli silloin 8kk sen viikon jälkeen rupesin sitten pikkuhiljaa toimimaan normisti ja nostelee köykäsiä tavaroita mut parissa päivässä kaikki oli muuten ok.Normaali ruokailun alotin 4pv leikkauksesta sitä ennen ei edes hirveesti mikään maitsunu kaikki keitot ja vellit oli hyviä...tällä hetkellä vaikka leikkauksesta on jo aikaa kulunut en pysty syömään paistettuja ruokia,kovasti mausteisia ja rasvasia ruokia pitää myös vältellä sekä lääkkeistä Panacod tekee ihan julmetun takaisinvirtaus kivun...siitä olen menossa tutkimuksiin ellei tokkeennu kohta puolin.Vatsa ongelmia on jonkunlaisia lähinnä närästystä ja olen huomannu et on yhteydessä tohon takaisin virtaukseen.Olen miekin joskus sipsejä syöny ja se hamppari ateriakin menee aina joskus.

Tsemppiä leikkaukseen ja sen muistat et huilaat mitä käsketään etkä rupea super ihmiseks joka kivusta huolimatta tekee kaiken,tehdäänkö siulle leikkaus tähystyksellä?Miulle tehtiin ja muistona on kolme pientä arpea mahassa...sappi pussitettiin ja otettiin kokonaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Hyi kauhee. No ei avoleikkuun jälkeen kyl kukaan nosteliskaan. Mä uskon et mulla varmaan ihan tähystyksenä(tällä tietoa).
Mutta muista varautua myös siihen että se ei tähystyksellä onnistukaan... Oli mullekin pikkanen yllätys kun heräämöstä havahuin ja sattu niin maan keleesti ja sit hoitsu tuli sanomaa et avoleikkaus piti tehä...

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mutta muista varautua myös siihen että se ei tähystyksellä onnistukaan... Oli mullekin pikkanen yllätys kun heräämöstä havahuin ja sattu niin maan keleesti ja sit hoitsu tuli sanomaa et avoleikkaus piti tehä...
Toki varaudun kaikkeen! Mutta mikä oli avoleikkauksen syy sulla?

Miulle lääkäri sanoi et totuttaa sen elimistön siihen sapen puutteeseen elikkä uusia ruokia vähän kerrallaan ja aloitinkin kuin pienet vauvat koska en ennen leikkausta pystyny syömään kun kaurapuuroa ja haaleaa teetä ja vettä...(laihuin 25kg) kyllä maistu ruoka hyvälle kun sain ruveta syömään kunnolla ja jos siulle tekee omena kohtauksen ni se kantsii jättää viimeisten joukkoon mitä kokeilee ja kurkun kuorin vieläkin välillä kun syön sen koska miulle se aiheutti tosi pahat kivut aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitee2:
Miulle lääkäri sanoi et totuttaa sen elimistön siihen sapen puutteeseen elikkä uusia ruokia vähän kerrallaan ja aloitinkin kuin pienet vauvat koska en ennen leikkausta pystyny syömään kun kaurapuuroa ja haaleaa teetä ja vettä...(laihuin 25kg) kyllä maistu ruoka hyvälle kun sain ruveta syömään kunnolla ja jos siulle tekee omena kohtauksen ni se kantsii jättää viimeisten joukkoon mitä kokeilee ja kurkun kuorin vieläkin välillä kun syön sen koska miulle se aiheutti tosi pahat kivut aikanaan.
Mulla ei nuo ruoka-aineet kyllä aiheuttanu oikeestaan mitään, en ainakaan missään vaiheessa huomannu et olis pahentanu jos jotain "riskiryhmään" kuuluvaa söin... Kipuja tuli millon sattuu... Mut kyl mä kuitenkin just nuita pahimpia välttelin ennen leikkausta (omena, paprika...)

mie vaan
Juu, ei miullakaan tullu enää leikkauksen jälkeen kipuja mistään ruoka-aineista, mutta lääkeaineista kodeiini (esim. Panacod sisältää sitä) aiheuttaa takuuvarmasti miulle megalomaanisen sappikohtauksen. Joissain yskänlääkkeissä on myös tota kodeiinia.

Niin, ja leikkausmuodosta lääkäri sano aika tyynesti, että tähystyksen ja avoleikkauksen ero on lähinnä ihon pinnalla, sisuksissa tehdään ihan yhtä roisit operaatiot eli kipuhin kannattaa varautua, vaikka tähystysleikkaus olisikin. Noo, kaikki on tietty suhteellista, mie ainakin olin tyytyväinen tähystykseen, vaikka kipuja olikin, tuntu vaan toipuminen nopeemmalta kun esim. umpparileikkauksen jälkeen.

tuota....multa leikattiin sappirakko ku odotin esikoista, kaks sappikohtausta sain perättäisinä päivinä(ei ikuna enne ollu ollu) ihan yhtäkkiä ja toinen oli sen verra raju et päättivät leikata. mutta- mulle ei kukaan oo puhunu ruokavaliomuutoksista yhtikäs mitää ja nyt tääl monttu auki luen näitä juttuja. oon vaa luullu et ku se on leikattu, asia selvä. :eek:

vieras
Mulla tehtiin avoleikkaus vuoden alussa ja kuukausi oli nostokieltoa, jouduin kyllä parin viikon jälkeen nostelemaan kun tyttö tuli oksennustautiin ja mies sai vaan enemmän sotkua ajalliseksi kuin hyötyä nostoillaan, ei onneksi arpi revennyt. Tyttö oli 2v ja 10 kg.

:/ Ite oon leikkausjonossa, enkä tiedä millon leikataan. Mutta jos kuukausi tulee nostokieltoa, niin oon kyllä pulassa! Ei mieskään voi kuukautta olla pois töistä! Toivottavasti selviäisin tähystyksellä ja viikon nostelukiellolla. Viikko olis isyyslomaa jälellä.. Neljä lasta kun on niin sitä nostelua on aika paha välttää. (lapset 6v, 3v, 2v ja 2vkoa) Ja kaks pienintä vaipoilla..
No, aika näyttää.. Pitää vissiin anoppilaan muuttaa kuukaudeksi, jos kuukausi pitää ottaa rennommin. :eek:

vinci
kiva lukea tälläsia kun ite ootan kanssa leikkuriin..joskus marraskuussa on kai toivoa päästä... mulla kivut tulee kans isllon tälllön eikä lity ruokaan,..paitti kerran tein liian pippurista ruokaa ja alko kipu ennen kuin ehdin sitä edes lautaselta suuhun paljoo lappomaankaan. parin viikon välein on tullu..kerran oli kolmekin viikkoa...
laskinpa että kyllä tässä muutamia kerkee ennen marraskuuta tuleen jos tulee parin viikon välein..

Mulle tehtiin avoleikkaus 6½ vuotta sitten. Muistaakseni se oli joo se viikko kun piti vätellä painavia, ja oli kyl sen verran kipeä, ettei olis ihan heti tullut mieleenkään ruveta riehumaan sen kummemmin. Nopeasti kuitenkin toivuin, vaikka kuukauden päivät piti ottaa vähän lungimmin. Leikkauksen jälkeen sai syödä oman ruokahalun mukaan normaalisti (heti kun nukutuksesta selvisi), eikä mitään kipuja ole ollut sen jälkeen. Myös arpi on siisti, viistosti vaakatasossa tuossa oikean tissin alla.

Hyvin se menee, FANG-ANN-75 (ja muut jonottajat), älä pelkää.Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
tuota....multa leikattiin sappirakko ku odotin esikoista, kaks sappikohtausta sain perättäisinä päivinä(ei ikuna enne ollu ollu) ihan yhtäkkiä ja toinen oli sen verra raju et päättivät leikata. mutta- mulle ei kukaan oo puhunu ruokavaliomuutoksista yhtikäs mitää ja nyt tääl monttu auki luen näitä juttuja. oon vaa luullu et ku se on leikattu, asia selvä. :eek:
Miulla toi ruokavalio oli ennen leikkausta ni kaurapuuro ja haalea tee,kaikki muu syöminen laukas kohtauksen ja mie kerkesin saada aika monta kohtausta ennen kun pääsin leikkauseen...olisko ollu n.30 sappi kohtausta koska litalgineja meni 90pilleriä ja kipupiikkejä sain sairaalasta 10kpl ja osastolla pitivät yön yli tipassa aina kun kipukohtaus tuli koska olin jo lähellä kuivumisen rajaa ja miulla noi kohtaukset saattoi kestää 1pv-3pv...mut onneks se on taakse jääny juttu kunhan varoo noita lääkkeitä mitkä laukasee uudestaan kivun.

"sadepilvi"
Hei! Minut on noin viiko siten leikattu sappikivistä ja nyt tässä olen mietinyt että jokos sitä voi alkaa taaperoa nostelemaan?Lääkäri kyl sanoi että viiko ilman nostelua mietityttää vaan kun olen tänään jo taaperoa nostellut niin tuntuu välillä ilkeältä tuala sapessa.Mut kai sitä voi jo varovaisesti alkaa nosteleen ...Ja varmaan sekin että kun on ollu käytämättä noi nostelu lihakset niin sekin varmaan tuntuu,oudolta onko muila ollut nostaessa viikon kulutua leikauksesta tuntemuksia muuten leikaus sujui hienosti muutamanpäivä ajan vaan burana 600. Toivotavasti sappikohtaukset jäivät leikaus,pyödälle ...

Yhteistyössä