Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Parempi virtsa väärään, kuin kusta suoraan?

Toi on "hauska" väännös parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa. Eli kannattaa tehdä asiat mahdollisimman turvallisesti ja varman päälle, vaikka se vaatiikin enemmän vaivaa ja aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
"Pienemmät puut kestää paremmin tuulta"

sama kun tuulessa tammi kattu, mutta paju taipuu.eli pieni puu taipuu tuulessa näin ollen kestää sen paremmin.

"Kuin jäitä polttelisi" vähän sama ku. paskaakos tässä ku koossa kestää, eli ei nyt iham loistavasti mene mutta vois mennä huonomminki..

Nämä o sit KAIT? vastauksia..

Entäs Ojasta allikkoon? mikä se allikko on?

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
"Pienemmät puut kestää paremmin tuulta"

sama kun tuulessa tammi kattu, mutta paju taipuu.eli pieni puu taipuu tuulessa näin ollen kestää sen paremmin.

"Kuin jäitä polttelisi" vähän sama ku. paskaakos tässä ku koossa kestää, eli ei nyt iham loistavasti mene mutta vois mennä huonomminki..

Nämä o sit KAIT? vastauksia..

Entäs Ojasta allikkoon? mikä se allikko on?

Oliskohan se allikko jonkinlainen suolampi tms. eli vielä vähän isompi märkä ja epämukava paikka kuin oja, eli- epämukavasti tilanteesta vielä pahempaan...

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei näe metsän puita

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

On vähän yksinkertaisempi selitys: vara = vaara :)

Alkuperäinen kirjoittaja liperi:
ei näe metsän puita

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

On vähän yksinkertaisempi selitys: vara = vaara :)

Eipäs,kun vara = varovaisuus

JOkohan nyt meni oikein ;)

Kertokaa mulle mitä tarkoittaa "niin makaa kuin petaa" ??? Oon ihmetellyt tätä jo pikkutytöstä asti...

Omien tekojen seuraukset tulevat ennepitkään itselle eteen, eli vähän siihen malliin (jos nyt otetaan vaikka koulu esimerkiksi) että jos et ole lukenut kokeeseen, saat huonon numeron, ja siitä on turha valittaa....jotain tämmöistä

ei näe metsän puita

Sanonta kuuluu: ei näe metsää puilta.

Mää rakastan vanhoja sanontoja... ja mun tekis ihan simosti mieli selittää näitä merkityksiä :x

No nyt on siihen mahdollisuus!

Se ei ollut ketjun tarkoitus, vaan kerätä sanontoja. Mutta:

Ei näe metsää puilta: Ei näe seurausta syiltä, koska syitä on niin paljon. ei huomaa että on metsä, koska puita on niin paljon -> ne puuthan sen metsän tekee.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla: Parempi yksi varmasti kiinni saatu saalis kuin kymmenen mahdollisuutta ampua ohi.

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Tähän liittyy kanssa tarina, jota en ihan täsmälleen muista. Joku lintu (tilhi varmaankin?) kuitenkin söi oksalla pakkasen puremia pihlajanmarjoja nautinnolla. Koska kettu ei ylettänyt marjoihin, niin hän sanoi että marjat ovat happamia. Eli jos et voi saada jotakin vaikka kuinka haluaisit, on helppo sanoa ettet niistä piittaa. "minusta mersu on ruma auto", esim.

Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Olisi herkullista syödä, mutta kun kieli palaa. Eli tekisi kauheasti mieli kertoa, mutta kuitenkaan ei oikein olisi hyvä mennä paljastamaan asiaa ainakaan vielä.

Ja en sitten yritä väittää että minun selitykseni olisivat ainoat oikeat!

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Ei ole noin

No jos ei ole noin kirvesvarret, niin miten sitten on?

Kertokaa mulle mitä tarkoittaa "niin makaa kuin petaa" ??? Oon ihmetellyt tätä jo pikkutytöstä asti...

riippuen siitä miten hyvin petaat eli sijaat sänkysi (suoristat lakanat yms.), niin hyvin pystyt nukkumaan. eli omista tekemisistä riippuu asioiden jatko. syy ja seuraus.

Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
äiti tapasi sanoa:
"paskata rattaisiin ja pistää pyörimään"
täh?

:)

Wau, tää on hieno! En ole ennen kuullutkaan. Tarkottaisko suunnalleen samaa kuin Ei kannata sontia omaan pesään? Vai onko tää että katsotaan mitä tapahtuu.

Mutta kertokaahan mulle mistä ihmeestä on tullut fraasi "kusta silmään" ? Ymmärrän kyllä merkityksen, huijaamisesta on kyse, ei näe kun on sitä kusta silmässä. Kuka kusi ja ketä ja miksi???

Alkuperäinen kirjoittaja napsahteleva:

riippuen siitä miten hyvin petaat eli sijaat sänkysi (suoristat lakanat yms.), niin hyvin pystyt nukkumaan. eli omista tekemisistä riippuu asioiden jatko. syy ja seuraus.

Niin ja jos petaa kahdelle ei kannata ihmetellä, jos pian jaloiss pyörii kolmaskin ;)

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Miten sen selitätte? Minun väännökseni siitä kuuluu; yksi tykkää äidistä, toinen kyttyrää :D *rakastaa sanontojen vääntelyä*

Alkuperäinen kirjoittaja liperi:
äiti tapasi sanoa:
"paskata rattaisiin ja pistää pyörimään"
täh?

:)

Wau, tää on hieno! En ole ennen kuullutkaan. Tarkottaisko suunnalleen samaa kuin Ei kannata sontia omaan pesään? Vai onko tää että katsotaan mitä tapahtuu.

Mutta kertokaahan mulle mistä ihmeestä on tullut fraasi "kusta silmään" ? Ymmärrän kyllä merkityksen, huijaamisesta on kyse, ei näe kun on sitä kusta silmässä. Kuka kusi ja ketä ja miksi???

Jotain sellasta siinä on että kun paskaa rattaseen ja pistää pyörimään niin se paska todennäkösesti lentää jokapuolelle... mutta missä tilanteessa tätä vois käyttää???

Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Hoitotäti sanoi aina, että "minä ite ja siankakka hangella"
Ja entäs tää: "pöh, sanoi pässi kun päätä leikattiin"
Ja äiti sanoo: "sattuuhan sitä, että laps kirveen nielee"

Kylläpäs pistit hankalat kehiin :laugh:

*ei ymmärrä ei*

Aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin! Aukeeko nyt paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Miten sen selitätte? Minun väännökseni siitä kuuluu; yksi tykkää äidistä, toinen kyttyrää :D *rakastaa sanontojen vääntelyä*

mä käsitän sen niin että joku tykkää vanhemmista naisista ja joku nuoremmista.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

mä käsitän sen niin että joku tykkää vanhemmista naisista ja joku nuoremmista.

No ihan suoraanhan se tietty olisi sitä, mutta minusta se tarkoittaa sitä, että eri ihmiset pitävät asioitten eri puolista tai vivahteista. Esim. kaksi ihmistä tykkää liikunnasta, mutta toiselle maistuu juoksu, mutta toinen tykkää tanssia. Mitä sanotte?