Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Hyvää päivää kirvesvartta.. = no päivää, eipä tässä sen kummempia asioita ;) . Jonkunlainen vanhahtava tervehdys.

ei ole noin.

no kerro jos tiiät miten on..???

tarkoitetaan sitä, että kaksi henkilöä puhuu toisilleen "ristiin" eri aiheista - tai että he eivät ole "samalla aallonpituudella" eli eivät ymmärrä mitä toinen tarkoittaa, vaikka puhuvat näennäisesti samoilla termeillä. Samantapainen ilmaus on toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.

okei..kiitos!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmenÄiti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla

Mulle toi ei aukea... :ashamed:

Entä jos sen muotoilisi uudelleen aukenisiko se paremmin?

Parempi pyy kourassa kuin kymmenen oksalla

No, sanotaan nyt niin, että mä ymmärrän mitä tarkoitetaan tolla pyy pivossa/kourassa eli onks se sit niinkuin raha omassa kukkarossa kuin *ääh en osaa selittää* luovutan...
:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
ei näe metsän puita

Sanonta kuuluu: ei näe metsää puilta.

Mää rakastan vanhoja sanontoja... ja mun tekis ihan simosti mieli selittää näitä merkityksiä :x

No nyt on siihen mahdollisuus!

Se ei ollut ketjun tarkoitus, vaan kerätä sanontoja. Mutta:

Ei näe metsää puilta: Ei näe seurausta syiltä, koska syitä on niin paljon. ei huomaa että on metsä, koska puita on niin paljon -> ne puuthan sen metsän tekee.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla: Parempi yksi varmasti kiinni saatu saalis kuin kymmenen mahdollisuutta ampua ohi.

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Tähän liittyy kanssa tarina, jota en ihan täsmälleen muista. Joku lintu (tilhi varmaankin?) kuitenkin söi oksalla pakkasen puremia pihlajanmarjoja nautinnolla. Koska kettu ei ylettänyt marjoihin, niin hän sanoi että marjat ovat happamia. Eli jos et voi saada jotakin vaikka kuinka haluaisit, on helppo sanoa ettet niistä piittaa. "minusta mersu on ruma auto", esim.

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Olisi herkullista syödä, mutta kun kieli palaa. Eli tekisi kauheasti mieli kertoa, mutta kuitenkaan ei oikein olisi hyvä mennä paljastamaan asiaa ainakaan vielä.

Ja en sitten yritä väittää että minun selitykseni olisivat ainoat oikeat!

ei näe metsän puita

Sanonta kuuluu: ei näe metsää puilta.

Mää rakastan vanhoja sanontoja... ja mun tekis ihan simosti mieli selittää näitä merkityksiä :x

No nyt on siihen mahdollisuus!

Se ei ollut ketjun tarkoitus, vaan kerätä sanontoja. Mutta:

Ei näe metsää puilta: Ei näe seurausta syiltä, koska syitä on niin paljon. ei huomaa että on metsä, koska puita on niin paljon -> ne puuthan sen metsän tekee.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla: Parempi yksi varmasti kiinni saatu saalis kuin kymmenen mahdollisuutta ampua ohi.

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Tähän liittyy kanssa tarina, jota en ihan täsmälleen muista. Joku lintu (tilhi varmaankin?) kuitenkin söi oksalla pakkasen puremia pihlajanmarjoja nautinnolla. Koska kettu ei ylettänyt marjoihin, niin hän sanoi että marjat ovat happamia. Eli jos et voi saada jotakin vaikka kuinka haluaisit, on helppo sanoa ettet niistä piittaa. "minusta mersu on ruma auto", esim.

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Olisi herkullista syödä, mutta kun kieli palaa. Eli tekisi kauheasti mieli kertoa, mutta kuitenkaan ei oikein olisi hyvä mennä paljastamaan asiaa ainakaan vielä.

Ja en sitten yritä väittää että minun selitykseni olisivat ainoat oikeat!

Nimen omaa oli tarkoitus kerätä tähän sanontoja joita ei ymmärretä ja löytää niihin selitys...

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
happamia sanoi kettu pihlajan marjoista..mä en vaan tajuu tätä :o

kettu luuli pihlajanmarjoja makeiksi ja herkulliseksi ja oli harmissaan kun ei ylettänyt niihin. Ettei harmittaisi niin paljon, se uskotteli, että pihlajanmarjat ovatkin happamia.

"Kuin jäitä polttelisi"

Siis: Kysytään, mitä kuuluu tai miten menee tai millaista jossain tai jonkun kanssa oli (esim. parisuhteen tila ?)
Ja siihen toinen vastaa: kuin jäitä polttelisi.

Minä en ymmärrä mitä se tarkoittaa.

-Takertuu lillukanvarsiin.

Esim. keskustelussa takertuu epäolennaisuuksiin. Tai sitten ei tee niin.

- Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Tämän sanoin kerran siskolleni kun se hermostui jostain asiasta.. ja sitten se kertoi meidän eripuran toiselle siskolle ja selitti, että olin vaan alkanut puhuu jotain kalikoista ja koirista :) Eli sisko ei ollut ymmärtänyt mitä sanon.

- Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
toisten sinulle antama kohtelu /suhtautuminen on sitä mitä itse heille annat - millainen itse olet heitä kohtaan. Hyvä saa hyvää, ilkeä ilkeää.