Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhanpuoleinen ketju, mutta...

"Aika aikaa kutakin" viittaa siihen, että kaikille on annettu tietty aika elää - kaikkien on aika kuolla joskus. Käytännössä sanonta tarkoittaa, että joskus ikäväkin asioiden laita täytyy vaan hyväksyä.

Valaisempa teitä rahje-sanan alkuperästä! Ne ovat hihnat joilla reki pannaan hevoseen kiinni kun lähtään ajamaan. Höllää ohjaksia, pysy aisoissa jne. ovat, myöskin hevoshommista tulleita ilmauksia, mutta niitä ei varmaan pahemmin tarvitse selittää. Piilonosto

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;8731788:
sama kun tuulessa tammi kattu, mutta paju taipuu.eli pieni puu taipuu tuulessa näin ollen kestää sen paremmin.

"Kuin jäitä polttelisi" vähän sama ku. paskaakos tässä ku koossa kestää, eli ei nyt iham loistavasti mene mutta vois mennä huonomminki..

Nämä o sit KAIT? vastauksia..

Entäs Ojasta allikkoon? mikä se allikko on?

Allikko on vesialue jossa allit (vesilintuja kun ovat) viihtyvät. Saattaa olla, että myös rupsahtaneet naiset alleineen viihtyvät ja polskuttelevat siellä.

Itse olen kuullut tuolle "Hyvää päivää, kirvesvartta" sanonnalle selitykseksi, että entisaikaan kun poika tuli kosimaan talon tytärtä, piti hänen todistaa, että osasi tehdä siihen aikaan tavallisia käsitöitä. Yleensä kirveenvarsi, sillä kirvestä tarvittiin monissa töissä, ja hajonneen varren tilalle tuli osata itse tehdä uusi.

Kosijaa tietysti jännitti, kelpaako kirves ja saako talon tyttären, joten hän ei saanut sanottua isännälle muuta kuin "Päivää, sitä kirveenvartta..."

Itse olen kuullut tuolle "Hyvää päivää, kirvesvartta" sanonnalle selitykseksi, että entisaikaan kun poika tuli kosimaan talon tytärtä, piti hänen todistaa, että osasi tehdä siihen aikaan tavallisia käsitöitä. Yleensä kirveenvarsi, sillä kirvestä tarvittiin monissa töissä, ja hajonneen varren tilalle tuli osata itse tehdä uusi.

Kosijaa tietysti jännitti, kelpaako kirves ja saako talon tyttären, joten hän ei saanut sanottua isännälle muuta kuin "Päivää, sitä kirveenvartta..."

Eli sanonnalla on minun käsittääkseni viitattu hiemaan vaivaannuttavaan keskusteluun, jossa ei oikein saa sanaa suustaan, vaikka asiaa voisi ollakin.

:rolleyes: