P
puolankielisiä ketään?
Vieras
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
Mulle toi ei aukea... :ashamed:
Mitä se PIWO on? Katsos:
puolan sanakirjan hakutulokset sanalle "piwo" (puola-suomi) :: Ilmainen Sanakirja
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minen ymmärrä mitä haetaan sanonnalla: "kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa"
Laitetaankos mitä ei ymmärretä ja jos joku osaa selittää, niin valaiskoon.:wave:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;8731788:sama kun tuulessa tammi kattu, mutta paju taipuu.eli pieni puu taipuu tuulessa näin ollen kestää sen paremmin.
"Kuin jäitä polttelisi" vähän sama ku. paskaakos tässä ku koossa kestää, eli ei nyt iham loistavasti mene mutta vois mennä huonomminki..
Nämä o sit KAIT? vastauksia..
Entäs Ojasta allikkoon? mikä se allikko on?
Hauska tappaa vanha tuttu..
Mitä hiton hauskaa siinä muka on?
Sataa vettä kuin Esterin perseestä ? Mitä tarkottaa?
Ja mä olen luullut että se tarkoittaa pipoaOlen ihmetellyt, että miksi sen pyyn täytyy siellä pivossa (pipossa) olla...
Entä mitä tarkoittaa se "aika aikaa kutakin" siinä sanonnassa jossa sen puhuvan pässin päätä leikataan?
Itse olen kuullut tuolle "Hyvää päivää, kirvesvartta" sanonnalle selitykseksi, että entisaikaan kun poika tuli kosimaan talon tytärtä, piti hänen todistaa, että osasi tehdä siihen aikaan tavallisia käsitöitä. Yleensä kirveenvarsi, sillä kirvestä tarvittiin monissa töissä, ja hajonneen varren tilalle tuli osata itse tehdä uusi.
Kosijaa tietysti jännitti, kelpaako kirves ja saako talon tyttären, joten hän ei saanut sanottua isännälle muuta kuin "Päivää, sitä kirveenvartta..."
Vanhanpuoleinen ketju, mutta...
"Aika aikaa kutakin" viittaa siihen, että kaikille on annettu tietty aika elää - kaikkien on aika kuolla joskus. Käytännössä sanonta tarkoittaa, että joskus ikäväkin asioiden laita täytyy vaan hyväksyä.
Kairos?Se on aika aikansa kutakin.
Tarkoittaa sitä, että mikään ei kestä loputtomasti.
Itse olen kuullut tuolle "Hyvää päivää, kirvesvartta" sanonnalle selitykseksi, että entisaikaan kun poika tuli kosimaan talon tytärtä, piti hänen todistaa, että osasi tehdä siihen aikaan tavallisia käsitöitä. Yleensä kirveenvarsi, sillä kirvestä tarvittiin monissa töissä, ja hajonneen varren tilalle tuli osata itse tehdä uusi.
Kosijaa tietysti jännitti, kelpaako kirves ja saako talon tyttären, joten hän ei saanut sanottua isännälle muuta kuin "Päivää, sitä kirveenvartta..."
Se on aika aikansa kutakin.
Tarkoittaa sitä, että mikään ei kestä loputtomasti.
Näitä on yllättävän hankala selittää vaikka tajuaisikin mitä näillä tarkoitetaan :|
1900-luvun alussa Saimaalla liikennä sisävesialus, jonka nimi oli Ester. Kyseessä oli siipiratasalus, joten Esterin seilatessa sen perästä roiskui vettä, kuin Esterin perseestä.Villi arvaukseni on että Esterin nimipäivä on kesällä naistenviikolla, jolloin yleensä sataa vettä erityisen paljon.