Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
LÖysinpä wikipediasta! http://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja

Ei vara venettä kaada.
(kalevalaisesta runoudesta)
asiayhteys: Veneretkueen mukaan saadaan kesken matkaa sankari, joka samalla tuo mukanaan veneeseen korkeamman laidan.
merkitys: Uusi tuki tai uusi toveri ei ole työssä tai tehtävässä haitaksi.

Niin, toi veneen varahan tarkoittaa sitä väliä mikä jää veneen reunan ja vedenpinnan väliin. Jos lastaa veneen ihan täyteen ja ei jätä varaa, voi vene hörpätä vettä. Mutta liika vara ei venettä kaada!

Ja toi tupenrapinat liittyy tosiaan tuppivyöhön, pappa sanoi joskus, et "antaa tuppiremmiä". Eli siis lapset oli joskus papan lapsuudessa ollut tapana piiskata tuppiremmillä, eli vyöllä jossa pidettiin puukontuppea.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Mejan:
en tiiä onko tää jo ollu, mutta "yrittänyttä ei laiteta" siis mitä?!?! mihin sitä ei laiteta ja mihin ne ei yrittäneet laitetaan :D

= kannattaa edes yrittää :D

(Pistin tän jo aikaisemminkin.)

Niin vielä se on enemmänkin moittia. Että yrittänyttä ei moitita eikä sille tule häpeää ...ehkä alunperin jotain (veikkaus) laiteta häpeäpenkkiin tms. :)

Mä luulisin että tää ei liity laittamiseen tossa merkityksessä, vaan sama kun yrittänyttä ei lasketa... niinkuin "no joo, mut ei sitä lasketa..." että sillä ei ole väliä. Täälläpäin ainakin esim. kun lapset pelaa vaikka hippaa, niin jos vaikka joku on jo turvassa, mut hippa ottaa kiinni, niin voi sanoa että "ei laitettu, mä olin jo turvassa".... tajuuks kukaan?:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Miten sen selitätte? Minun väännökseni siitä kuuluu; yksi tykkää äidistä, toinen kyttyrää :D *rakastaa sanontojen vääntelyä*

mä käsitän sen niin että joku tykkää vanhemmista naisista ja joku nuoremmista.

Yks tykkää yhdenlaisista asioista ja toinen toisenlaisista. Kaikki eivät pidä samoista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
happamia sanoi kettu pihlajan marjoista..mä en vaan tajuu tätä :o
No nehän on happamia.. et ole tainnut itse koskaan maistaa.

Ihan alunperin tarinassa kettu halusi kovasti viinirypäleitä.

"Kettu Repolainen langetti tuomionsa makeista viinirypäleistä, ainakin siinä eläinsadussa, jonka kreikkalainen Aisopos kirjoitti 500-luvulla eKr. Satu kertoo ketusta, joka ei yltänyt tavoittelemaan makoisaan rypäleterttuun ja yritti kätkeä epäonnistumisensa aiheuttaman nolouden tokaisemalla, että rypäleet varmasti ovatkin happamia.
Jo 1600-luvulla sekä ruotsalaisessa että tanskalaisessa tulkinnassa rypäleet vaihtuivat pihlajanmarjoiksi, ja myöhemmin kömmähdys on levinnyt sananparreksi asti. Pihlajanmarjoista puhuttaessa tokaisu menettää alkuperäisen merkityksensä - pihlajanmarjathan ovat happamia!
Voihan sitäkin ihmetellä, mielivätkö ketut todella rypäleitä."

Näin kertoo Kaikki mitä luulit tietäväsi on kin väärin! -kirja. (Todella hauska ja jännä kirja muuten, suosittelen! Siinä on kaikkia jänniä faktoja yleisistä harhaluuloista yms.)

Loistavaa tietoa on löytynyt sanonnoista.
Upea avaus, joka palkitaan kukkasin:
Plumbago auriculata
http://www.topwalks.net/plants/blue/plumbago_auriculata_more.htm
Itseäni askarruttaa yksi asia - joka ei kuitenkaan ole sanonta - vaan tapa sanoa:
Esimerkki: anoppi käy kylässä "harvase päivä".
Tällä tarkoitetaan, että anoppi käy kylässä usein. Mutta miksi sanonta on "harva se päivä", mikä itse asiassa tarkoittaa, että anoppi kävisi kylässä harvoin...?

Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Minen ymmärrä mitä haetaan sanonnalla: "kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa"

Laitetaankos mitä ei ymmärretä ja jos joku osaa selittää, niin valaiskoon. :) :wave:

Vaikka joku asia näyttäisi hienolta tai kalliilta tms. niin ei se välttämättä sitä ole. Sukua sanonnalle "moni kakku päältä kaunis, vaikkon silkkoa sisältä"

Mutta mitä tarkoittaa "hyvää päivää kirvesvartta" ?

siis tähänhän on tarina olemassa mikä selittää hyvin tuon sanonnan. vanha mies tapansa mukaan veisteli jotain tuvassaan ja varautui vastaamaan vieraalle tekevänsä kirvesvartta (kun kaikki sitä ekana kysyi). tällä kertaa sitten tulikin vieras joka tervehti hyvää päivää ja ukko vastasi kirvesvartta tuohon.

Hyvää päivää kirvesvartta.. = no päivää, eipä tässä sen kummempia asioita ;) . Jonkunlainen vanhahtava tervehdys.

Tämähän liittyy kaskuun, jossa kuuro mies oli veistämässä kirveenvartta tuvassaan. Näki ikkunasta vieraan tulevan ja arveli vieraan ensimmäisenä kysyvän, että mitäs se herra veistelee. No vieras tuli sisään ja sanoi: "Hyvää päivää". Isäntä siihen: "Kirvesvartta".

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
happamia sanoi kettu pihlajan marjoista..mä en vaan tajuu tätä :o

kettu luuli pihlajanmarjoja makeiksi ja herkulliseksi ja oli harmissaan kun ei ylettänyt niihin. Ettei harmittaisi niin paljon, se uskotteli, että pihlajanmarjat ovatkin happamia.

ei vaan se maistoi niitä ja huomasikin niiden olevan happamia

meillä on tuttavapiirissä melko omalaatusia sanontoja :D :
" olo kuin norsun nussimalla torikassilla"
"olo kuin lepakon raiskaamalla kukkakepillä"
"ei hyvää päivää" ( sama kuin voi helvetti)

en tiiä onko tää jo ollu, mutta "yrittänyttä ei laiteta" siis mitä?!?! mihin sitä ei laiteta ja mihin ne ei yrittäneet laitetaan :D

Niin vielä se on enemmänkin moittia. Että yrittänyttä ei moitita eikä sille tule häpeää ...ehkä alunperin jotain (veikkaus) laiteta häpeäpenkkiin tms. :)

Mä luulisin että tää ei liity laittamiseen tossa merkityksessä, vaan sama kun yrittänyttä ei lasketa... niinkuin "no joo, mut ei sitä lasketa..." että sillä ei ole väliä. Täälläpäin ainakin esim. kun lapset pelaa vaikka hippaa, niin jos vaikka joku on jo turvassa, mut hippa ottaa kiinni, niin voi sanoa että "ei laitettu, mä olin jo turvassa".... tajuuks kukaan?:D