Sanokaas (koskee kelaa)

• Viestiketjun aloittaja häh?
  • Ensimmäinen viesti
häh?
Kun tässä verokortissa (tai mikä onkaan) oli veroprosenttina nyt 13 niin sekö vain lähtee siitä kelan äitiyspäivärahasta pois? Kun eikös kelalla automaattisesti ole 20 se veroprosentti? Eli jos saan 551e sitä rahaa niin paljonko siitä jää käteen?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Juu siis 20 prossaa plus 2 prossaa käsittääkseni menee jos et hae/tilaa verotoimistosta uutta verokorttia sosiaalietuuksille.
Mut miten tossa verokortissa oli se 13? Kun olen saanut jo kaksi vuotta kelan rahaa ja nyt se jatkuu kun vauva syntyy.

Minulla
Oli veropros. nyt 15,5%. No tyhmä vein sitä kelaan ja sanoivat että se on palkkaa varten. Eli pitää laskettaa uusi sosiaalietuutta varten. Kela ottaa aina 18+2% joka tapauksessa ellei muutosverokortissa ole pienempi... Sekavaa ;)

Mae
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu siis 20 prossaa plus 2 prossaa käsittääkseni menee jos et hae/tilaa verotoimistosta uutta verokorttia sosiaalietuuksille.
Mut miten tossa verokortissa oli se 13? Kun olen saanut jo kaksi vuotta kelan rahaa ja nyt se jatkuu kun vauva syntyy.
Mut silti se lasketaan palkkatulon verokortiksi, kun eihän ne voi tietää kuin paljon saat ja mitä tukia, ne kun saattaa vaihdella vuosittain.
Eli sulla menee tolla kortilla se 20%, jos lasketat uuden verokortin niin sitten ottavat sen mukaan.

Kela
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä olen kanssa ollut kotona 3vuotta ja silti se lasketaan palkkaa varten...

Yhteistyössä