Sanoinko liian pahasti tyttöni 8v kaverille?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";27980009]No menit liian pitkälle, ei ole 8-vuotiaan lapsen vika, jos on pullukka, vanhemmat ne ruuat ja herkut ostaa jne.[/QUOTE]

Ei ne vanhemmat sentään pakota syömään kaikkea mitä edestään löytää. Voihan syy-seuraus - suhde olla juuri päinvastainen. Lapsi tahtoo koko ajan herkkuja, ja vanhemmat antaa lopulta periksi.

"vieras"
Aika omahyväistä. Itse purat karkkeja kasseista ja sitten kuitenkin kiellät toiselta lapselta karkkien syönnin. Kyllä lapsi sen verran tajuaa, että pidät häntä lihavana. Kerrot teidän perheen syövän karkit huomenna, mutta kaverin pitää karkkipäivän sijaan miettiä ulkoilua, kavereita ja hedelmiä. Huh huh.

990ö
Painoon puuttuminen, kiloihin tai pulleuteen on typerää. Varmasti se toisinaan on myös pahasti sanottu. Terveysvalistus voi toki olla joissakin tilanteissa ok jos ja kun sen osaa.

ok
Oli aika ikävän kuuloista, mutta sanottu mikä sanottu. Voit vaikka joskus vähän jollain tavalla kehua tytön ulkonäköä, ettei tytölle jää kuva että on sinun mielestä pelkkä pullukka.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27980162]Väärin. AP:lla oli käytöstapoja. Kohteliaasti mainittu siitä, että herkkujen tilalle voisi jotain muutakin ajatella. Ihmeellistä kotikasvatusta joillakin.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ap puhui asiallisesti eikä missään vaiheessa sanonut, että lapsi on lihava. Lapsen käytös on kyllä sellaista, että jos itse tietäisin omani noin tekevän kylässä niin puhuttelu tulisi ja kyläilykielto. Tuollaisesta kerjäämisestä on puhuttu usein ja toivon todella ettei lapset sellaista harrasta.

Täälläkin monesti huudetaan sen entisajan perään, kun kylä kasvatti ja pidettiin huolta naapurin lapsista. Nytkö sitten pitäisi olla välinpitämätön???

"vieras"
[QUOTE="vieras";27980205]Aika omahyväistä. Itse purat karkkeja kasseista ja sitten kuitenkin kiellät toiselta lapselta karkkien syönnin. Kyllä lapsi sen verran tajuaa, että pidät häntä lihavana. Kerrot teidän perheen syövän karkit huomenna, mutta kaverin pitää karkkipäivän sijaan miettiä ulkoilua, kavereita ja hedelmiä. Huh huh.[/QUOTE]

Niinpä. Ihan gauheeta, ettei ap heti lahjoittanut lauantaikarkkeja tälle keräävälle lapselle. Olisi pitänyt antaa kaikki ja ostaa huomenna uudet pussit omalle perheelle! Törkeen itsekästä tollanen! Huhhuh.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27980301]Niinpä. Ihan gauheeta, ettei ap heti lahjoittanut lauantaikarkkeja tälle keräävälle lapselle. Olisi pitänyt antaa kaikki ja ostaa huomenna uudet pussit omalle perheelle! Törkeen itsekästä tollanen! Huhhuh.[/QUOTE]

Ei ap:n omia karkkeja kaverille tietenkään tarvinnut antaa, olisi voinut sanoa, että voit pitää oman karkkipäiväsi omassa kodissasi ja nämä karkit on meidän perheelle. Mutta ei, ap alkoi paasaamaan, että kaverin pitää miettiä hedelmiä.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
Syömishäiriöisten nuorten osastolla töissä ja hyvin monella nuorella yksikin väärä kommentti on voinut laukaista syömishäiriön. Ap:n tehtävä ei ole huomautella kenenkään painosta, etenkään lapsen. Lapsen painoa seurataan kouluterkan luona, jossa sitä seuraa ammattilaiset, eivät ap:n kaltaiset "minänytsanonkoskalapsionlihava"- tyypit.

Sh

990ö
[QUOTE="vieras";27980299]Täälläkin monesti huudetaan sen entisajan perään, kun kylä kasvatti ja pidettiin huolta naapurin lapsista. Nytkö sitten pitäisi olla välinpitämätön???[/QUOTE]

Typerällä käytöksellä ei kyllä ketään kasvateta hyvätapaiseksi, eikä se ole kyllä välittämistäkään.

"vieras"
Minulla oli ap:n kaltainen äiti, joka ylisti minua aina sukulaisilleen, kuinka hoikka olen ja sitä kautta hyvä ihminen. Ahdistuin teini-iässä ja söin itseni ylipainoiseksi. Äitini vittuili painosta ja siitä seurasi minulle paha anoreksia, josta toipuminen vei 15 vuotta. Ap hanki apua.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27980340]Ei ap:n omia karkkeja kaverille tietenkään tarvinnut antaa, olisi voinut sanoa, että voit pitää oman karkkipäiväsi omassa kodissasi ja nämä karkit on meidän perheelle. Mutta ei, ap alkoi paasaamaan, että kaverin pitää miettiä hedelmiä.[/QUOTE]

Korkea aika jonkun sanoa tuolle tyttöselle, että hyvää mieltä saa muualtakin kuin vain herkuista.

"Hän sanoi että herkut on niin hyviä ja niistä tulee hyvä mieli". Ehdottomasti pitäisi päästä mielialasyömisestä eroon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27980422]Korkea aika jonkun sanoa tuolle tyttöselle, että hyvää mieltä saa muualtakin kuin vain herkuista.

"Hän sanoi että herkut on niin hyviä ja niistä tulee hyvä mieli". Ehdottomasti pitäisi päästä mielialasyömisestä eroon.[/QUOTE]

Mutta herkut on hyviä ja niistä tulee hyvä mieli. Suurin osa ihmisistä on varmasti sitä mieltä. Sinä siis inhoat herkkuja? Ap kielsi kaverilta herkkujen syönnin, sen sijaan kaverin pitäisi miettiä muita asioita. Ap:n oma toiminta vaan ei näköjään mene hänen neuvojensa mukaan.

ok
"Siinä vaiheessa minä sanoin vähän tyhmästi? että sunkin kuule kannattais välillä ajatella ihan muita juttuja kuin herkkuja, mieti vaikka ulkoilua ja kavereita ja hedelmiä ja vihanneksia. "

Tää oli mun mielestä täystyperä vastaus lapselle. Ihan kuin kaveri ei MITÄÄN muuta miettisi koskaan kuin herkkuja. :(

sas
Suljetaan silmät ja ollaan kaikki ihan hiljaa vaan, pidetään huoli vain omista. Ihan oikeasti? Lapsi kerjäsi karkkia, halusi tulla seuraavana päivänä uudelleen että saa karkkia. AP sanoi ihan oikein, ei haukkunut lasta lihavaksi mutta kehotti ajattelemaan muutakin kuin herkkuja. Vanhemmat eivät aina näe että lapsi on lihava, omasta mielestään maailman suloisin voi oikeasti olla todella ylipainoinen. Ei ole AP:n tehtävä antaa lapselle karkkia jos sitä kasseistaan purkaa, eriasia olisi ollut jos olis itse ja omat lapset siinä nenän edessä alkanut tunkemaan karkkia naamaan. Se olisi ollut ilkeetä.

Toisaalta voi olla että vanhemmat voivat olla jo heränneet tilanteeseen ja kieltäneet karkit, siksi lapsi niin paljon kinuaa karkkia kavereilta.

[QUOTE="vieras";27980340]Ei ap:n omia karkkeja kaverille tietenkään tarvinnut antaa, olisi voinut sanoa, että voit pitää oman karkkipäiväsi omassa kodissasi ja nämä karkit on meidän perheelle. Mutta ei, ap alkoi paasaamaan, että kaverin pitää miettiä hedelmiä.[/QUOTE]

Juuri näin.

Blue
Kukaan kaveri/tuttava ei ole aikuisellekaan sellaisessa asemassa että voi painosta huomautella. Sitä ei ole lapselle myöskään lapsen kaverin äiti. Varsinkin kun se paino-ongelma ei ikinä ole vain lapsesta kiinni, vaan sen on joku muu lapselle mahdollistanut.

Nyt ei syödä karkkia. Mitään muuta ei olisi tarvinnut sanoa. Tarvittaessa toistaa sama ja lähettää lapsi tekemään muita hommia. Piste.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
[QUOTE="vieras";27979748]Olisitko sanonut noin aikjiselle tutullesi?
Et. Ei siis kuulu sanoa lapsellekaan.[/QUOTE]

Kyllä mä ainakin oisin aikuiselle tutulleni sanonut vastaavasti, jos aikuinen tuttu olisi jäänyt jankkaamaan pitkiksi ajoiksi että miksei voi tulla meille huomenna syömään herkkuja tai miksei saa meidän hekkuja syödä jo nyt ja miksi muka herkut ois pahasta tai pitäis ajatella jotain muuta. Ihan varmasti ainakin minä olisin sanonut aikuisellekin vastaavasti.

Blue
[QUOTE="vieras";27980688]Kyllä mä ainakin oisin aikuiselle tutulleni sanonut vastaavasti, jos aikuinen tuttu olisi jäänyt jankkaamaan pitkiksi ajoiksi että miksei voi tulla meille huomenna syömään herkkuja tai miksei saa meidän hekkuja syödä jo nyt ja miksi muka herkut ois pahasta tai pitäis ajatella jotain muuta. Ihan varmasti ainakin minä olisin sanonut aikuisellekin vastaavasti.[/QUOTE]

:O

Siis anteeksi? Siis jos lapsi käyttäytyy kuin lapsi (vaikkakin ärsyttävästikin) niin häntä saa sitten sillä varjolla loukata?

Eli jos sun oma lapsesi suuttuu sinulle ja hokee "tyhmä äiti, tyhmä äiti, tyhmä äiti" niin sinä voit todeta lapselle että "haista paska ja sulje suusi" koska samalla lailla sanoisit aikuiselle joka jankkaisi sinulle samaa??

Blue
[QUOTE="vieras";27980710]No jos lapsi olisi jäänyt tivaamaan, että MIKSI nyt ei syödä karkkeja ja koska sitten niitä syödään ja voiko hänkin tulla teille sitten kun niitä syödään.[/QUOTE]

Nyt ei syödä, ja huomenna ei sovi. Menepä nyt leikkimään. *painokkaasti*

"..."
sulle ei ilmeisesti ole opetettu alkeellisiakaan käytöstapoja missään? todella tökeröä käytöstä.
No se muksu siihen tuli mankumaan ja kyllä mullakin olisi mennyt hermo :)
Tosin olisin sanonut, että herkkuja ei tipu tänään eikä liioin huomennakaan.
Mua oikeesti ärsyttää lapset, jotka kerjää ruokaa. Niiltä ne käytöstavat puuttuu.
Jos ne tytön vanhemmat soittaa ap:lle, niin kannattaa sanoa että juu niin sanoin, koska
hän itse aina kerjää niitä herkkuja.

Serkkuni on nyt 15v ja psykiatrisessa hoidossa syömishäiriön ja masennuksen vuoksi. Hänelle on lapsesta asti huomauteltu ylipainosta. Koulun taholta ja aina kuullut vanhemmiltaan miten läski on, mutta lapsesta saakka syömistottumukset olleet väärät ja sehän on vanhempien vika. Nyt lapsi "maksaa" vanhempien virheistä.

minnee
Kyllä, ap, vastauksesi oli typerä ja kökkö. Sinun olisi pitänyt ottaa huomioon se, minkä ikäisen kanssa keskustelet ja mihin on sinun asiasi puuttua. Lapsen ylipaino on asia, johon puuttuvat terveydenhoidon ammattilaiset ja lapsen vanhemmat, eivät kavereiden vanhemmat. Sinulla on oikeus omassa kodissasi päättää miten kyläilijät käyttäytyvät (herkkuja ei kerjätä), mutta ei puuttua siihen, minkä kokoisia he ovat. Ota vastuu lapsuksestasi, katso peiliin ja jatka sitten muiden asioiden pariin. Ja jos lapsen vanhemmat soittavat, sano että tuli sanottua typerästi ja pahoittele sitä, mutta tee myös selväksi se ettet hyväksy huonoa käytöstä kotonasi.

Yhteistyössä