Sanasta "neekeri"

  • Viestiketjun aloittaja lily
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ei kaikki "neekerit" ja "mustalaiset" loukkaannu. Se riippuu aivan miten ja missä sanat sanotaan.
saa kyllä olla tosi hyvissä väleissä ihmisen kanssa,jos meinaa ettei loukkaannu..oisko sulla esimerkkiä antaa,missä ja miten voit käyttää sanoja niin,ettei toinen osapuoli koe sitä rasistisena?
 
Ajat muuttuu, mutta joidenkin ihmisten on vaan niin vaikeaa oppia mitään uutta :snotty:
Jos on oppinut lapsena että jokin sana on normaalia puhekieltä ja sitten se muuttuukin haukkumasanaksi, niin varmasti löytyy paljon ihmisiä joiden aivokapasiteettiin ei mahdu että se sana saattaa loukata jotakuta.
Eihän palstamammat ymmärrä myöskään että homoseksuaalisuus on normaalia. Tai että ihmiset ovat samanlaisia ihonväriin tai kieleen katsomatta.
 
hohhoijaa
"No me liitunaamat ei olla koskaan oltu kenenkään orjia saati luokiteltu vähä älyisiksi villeiksi antropologien ansiosta."

Ja tuon ansiosta he saavat olla rasisteja meitä valkoisia kohtaan?
 
Muutettiinhan Musta-Pekka lastenpelikorttien nimeksikin Pekka-kortit, koska se muka oli loukkaavaa jostain etnisistä ryhmistä, mutta miksi Musta-Pekka juuston nimeä ei ole muutettu? Ja henkilökohtaisesti "neekeri" nimitys ei ole mitenkään loukkaava kuten ei myöskään ole"mustalainen".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
saa kyllä olla tosi hyvissä väleissä ihmisen kanssa,jos meinaa ettei loukkaannu..oisko sulla esimerkkiä antaa,missä ja miten voit käyttää sanoja niin,ettei toinen osapuoli koe sitä rasistisena?
No näin on sanonut useampikin mustalainen. Eivät pidä loukkaavana jos sitä ei ole tarkoitettu loukkaukseksi ja sanovat itsekin itseään mustalaisiksi. Yhtään "neekeriä" en tunne mutta kaverin työkaverina on eikä myöskään hän loukkaannu. En tiedä muista. En suinkaan kiellä etteikö liki kaikki loukkaantuisi mutta niitäkin on jotka eivät. Ja kaipa se riippuu miten hyviä tuttuja/ystäviä on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
"No me liitunaamat ei olla koskaan oltu kenenkään orjia saati luokiteltu vähä älyisiksi villeiksi antropologien ansiosta."

Ja tuon ansiosta he saavat olla rasisteja meitä valkoisia kohtaan?
Kirjoitinko niin. Mä en hyväksy rasismia koski se sitten sukupuolta, ikää tai vaikka seksuaalisuutta. Mutta mä kyllä ymmärrä todella hyvin jos mustat vihaa valkoisia.
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
"No me liitunaamat ei olla koskaan oltu kenenkään orjia saati luokiteltu vähä älyisiksi villeiksi antropologien ansiosta."

Ja tuon ansiosta he saavat olla rasisteja meitä valkoisia kohtaan?
Kirjoitinko niin. Mä en hyväksy rasismia koski se sitten sukupuolta, ikää tai vaikka seksuaalisuutta. Mutta mä kyllä ymmärrä todella hyvin jos mustat vihaa valkoisia.
monellakos suomalaisella on ollu orjia :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Muutettiinhan Musta-Pekka lastenpelikorttien nimeksikin Pekka-kortit, koska se muka oli loukkaavaa jostain etnisistä ryhmistä, mutta miksi Musta-Pekka juuston nimeä ei ole muutettu? Ja henkilökohtaisesti "neekeri" nimitys ei ole mitenkään loukkaava kuten ei myöskään ole"mustalainen".
Niin sä olet varmaan sit neekeri kun voit sanoa ettei se sua loukkaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Muutettiinhan Musta-Pekka lastenpelikorttien nimeksikin Pekka-kortit, koska se muka oli loukkaavaa jostain etnisistä ryhmistä, mutta miksi Musta-Pekka juuston nimeä ei ole muutettu? Ja henkilökohtaisesti "neekeri" nimitys ei ole mitenkään loukkaava kuten ei myöskään ole"mustalainen".
onko sulla kokemusta tästä henkilökohtaisesta nimittelystä?se jos mikä on loukkaavaa..eipä enää tarvii ihmetellä,mistä lapset saavat vaikutteita toisten kiusaamiseen..
 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
"No me liitunaamat ei olla koskaan oltu kenenkään orjia saati luokiteltu vähä älyisiksi villeiksi antropologien ansiosta."

Ja tuon ansiosta he saavat olla rasisteja meitä valkoisia kohtaan?
Kirjoitinko niin. Mä en hyväksy rasismia koski se sitten sukupuolta, ikää tai vaikka seksuaalisuutta. Mutta mä kyllä ymmärrä todella hyvin jos mustat vihaa valkoisia.
Vai että oikein ymmärrät miksi mustat vihaa valkoisia. Tuollahan periaatteella voisi kylvää montaa muutakin vihaa. Orjuuden lakkauttamisesta on aikaa 200 vuotta. Ihmiset vaatii tasa-arvoa, joten eiköhän olisi aika myös vaatia näiltä mustilta samoja asioita rasismin suhteen kuin meiltä valkoisilta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
monellakos suomalaisella on ollu orjia :whistle:
Ja suomalaisillako ei ole globaalia vastuuta? Että voimme kutsua mustia neekereiksi kun meillä ei ole ollut afrikkalaisia orjia? Vau mikä perustelu. Ja on Suomessakin ollut "orjia" mut orjat on ollut etnisesti venäläisiä tai suomalaisia.
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
etköhän sä ole ikäs ollu siinä pienemmässä tynnyrissä :attn:
Nään asiat vähän laajemmassa mittakaavassa ku teikäläinen. Että painu sinne tynnyriis vaan takasin.
mulla kun ei ole mitääs ympärillä olevaa "tynnyriä" rajottamassa mittakaavoja :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Miksei "Liitunaamaa" taikka "valkonaamaa" sitten kielletä, koska itse koen sen loukkaavana, jos "neekeri" kutsuu minua tuollaisella nimityksellä. Miksi valkoihoisten pitäisi olla näitä "neekereitä" kohtaan suvaitsevaisia, mutta "neekereiden" rasismia valkoisia kohtaan ei puututa mitenkään.
heeih.


eihän liitunaama tai valkonaama mitenkään viittaa mihinkään tiettyyn tapahtumaan tai asiaan?

ne ovat yksittäisiä haukkumasanoja. kuten tyhmä tai juntti.

neekeri -sana on muutakin kuin pelkkä sana. se muistuttaa tummaihoisten ala-arvoisuudessa pitämisestä, kaikesta heihin kohdistetusta rasismista, orjuudesta, vainoamisesta jne.


eihän meihin valkoisiin ole koskaan kohdistettu rasismia siinä mittakaavassa kuin tummaihoisiin!??

ymmärrätkös.

jos asia olisi toisinpäin. jos valkoisia olisi orjuutettu, nöyryytetty, pidetty eri rotuna, jopa eläimenä (tai no, ihminenhän on eläin, mutta siis..) ja ylipäätään tummaihoisen palveljana ja tummaihoiset olisivat kaikki presidenttejä, johtavassa asemassa jne. (kuten nyt tuppaa vaaleat olemaan)... ääh nyt unohdan mitä piti sanoa..

niin tosiaan, jos asiat olisivat toisinpäin, niin liitunaama, valkonaama nimitykset olisivat paljon loukkaavampia kuin mitä ne nyt ovat.


nyt sävy on (vieläkin!! :headwall: ) sellainen että hauku vaan valkonaamaksi, olen silti sinua (lue: tummaihoista ) parempi.


siksi se ei ole niin loukkaavaa.

luulisi jokaisen sen ymmärtävän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Vai että oikein ymmärrät miksi mustat vihaa valkoisia. Tuollahan periaatteella voisi kylvää montaa muutakin vihaa. Orjuuden lakkauttamisesta on aikaa 200 vuotta. Ihmiset vaatii tasa-arvoa, joten eiköhän olisi aika myös vaatia näiltä mustilta samoja asioita rasismin suhteen kuin meiltä valkoisilta.
Kyllä niitä orjia oli vielä 1900-luvun alussa, syvässä etelässä.
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
monellakos suomalaisella on ollu orjia :whistle:
Ja suomalaisillako ei ole globaalia vastuuta? Että voimme kutsua mustia neekereiksi kun meillä ei ole ollut afrikkalaisia orjia? Vau mikä perustelu. Ja on Suomessakin ollut "orjia" mut orjat on ollut etnisesti venäläisiä tai suomalaisia.
hyttytyttö
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
monellakos suomalaisella on ollu orjia :whistle:
Ja suomalaisillako ei ole globaalia vastuuta? Että voimme kutsua mustia neekereiksi kun meillä ei ole ollut afrikkalaisia orjia? Vau mikä perustelu. Ja on Suomessakin ollut "orjia" mut orjat on ollut etnisesti venäläisiä tai suomalaisia.
Jos meidän pitää ruoskia itseämme Amerikkalaisten orjien takia niin eikös myös juutalaisvainojen? Mehän olimme siinä aika paljon enemmän osallisina kuin orjien tuonnissa Afrikasta.
 

Yhteistyössä