Sana mamma

Kertokaa mitä siitä tulee mieleen?

Mulle (KYLLÄ) tulee mieleen ensin oma mamma; äidin äiti joka myöhemmin muuttui isomammaksi ja sitten nykyinen mamma, eli mun äiti. :whistle:

Et en saa aivojani käännettyy niin, että mamma olisinkin minä?! :eek: :LOL:
(Siis lapsilleni)

Ja sitäpaitsi musta tulee joku isoäiti jos saan ite päättää. ;)
 
juu
Mammasta tulee mieleen maito. Mä en osaa käyttää sitä "äiti" sanan korvikkeena, eli tuskimpa tulen lapsillekaan olemaan "mamma".
Ot. Mut mun anoppini, joka on vielä aika nuori, ei tahdo itsestään käytettävän mitään mummu tai mummi/mummo sanaa. Hän on mumme. Ja sitä sanaa me hänestä käytämme lapsen kuullen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mulle tulee RINTA siis TISSI koska latinaa osaavat tietävät mamman tarkoittavan juuri tätä..mammakerho=rintakerho. En pidä itseäni rintana niin en ole mamma :p
Se on kyllä nisä. :D

mamma, mammae; nisä, nisän

mamilla, mamillae nänni, nännin.

(osastosihteeri täällä vaan korjaa, sori) :D :xmas:
 
Me aikoinaan kiusattiin äitiä kutsumalla sitä mammaksi. :D

Minä olen äiti, en mamma. Mutta minusta on ihanaa kun mies puhuu minusta hellittelevään sävyyn "meijän mamma kun...." =) :heart: Se on niin täynnä rakkautta, siinä kiteytyy se että oon hänen lapsen äiti ja meidän perheen nainen =) Normaalisti hän kutsuu minua aina kultsiksi, mutta jos kertoo jotain hauskaa juttua minun toilailuista niin silloin se mamma tulee puheessa esiin :D
 
Tulee mieleen äiti. Minä itse omille lapsilleni ja oma äitini minulle. Itse olen aina naureskellut kun jotkut kutsuu isovanhempia mamma ja pappa kun ovat ihan sanan mukaisesti suomeksi äiti ja isä :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mulle tulee RINTA siis TISSI koska latinaa osaavat tietävät mamman tarkoittavan juuri tätä..mammakerho=rintakerho. En pidä itseäni rintana niin en ole mamma :p
Se on kyllä nisä. :D

mamma, mammae; nisä, nisän

mamilla, mamillae nänni, nännin.

(osastosihteeri täällä vaan korjaa, sori) :D :xmas:
Sori niin onkin ;D Mamma carsinomasta kun puhutaan ni rintasyöpää tarkotetaan..nisäsyöpä :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-:
Tulee mieleen äiti. Minä itse omille lapsilleni ja oma äitini minulle. Itse olen aina naureskellut kun jotkut kutsuu isovanhempia mamma ja pappa kun ovat ihan sanan mukaisesti suomeksi äiti ja isä :LOL:
Mua lähinnä ärysttää toi!
Esim mun anoppi ei tajua ettei miehen isä ole mun lapsille pappa, mun mun mies on!! :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-:
Tulee mieleen äiti. Minä itse omille lapsilleni ja oma äitini minulle. Itse olen aina naureskellut kun jotkut kutsuu isovanhempia mamma ja pappa kun ovat ihan sanan mukaisesti suomeksi äiti ja isä :LOL:
No meillä just isovanhemmat on mamma ja pappa ja sitte oli isomamma ja isomummikin, anoppi on mummo. :whistle: :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-:
Tulee mieleen äiti. Minä itse omille lapsilleni ja oma äitini minulle. Itse olen aina naureskellut kun jotkut kutsuu isovanhempia mamma ja pappa kun ovat ihan sanan mukaisesti suomeksi äiti ja isä :LOL:
Mua lähinnä ärysttää toi!
Esim mun anoppi ei tajua ettei miehen isä ole mun lapsille pappa, mun mun mies on!! :kieh:
Tää onkin just niitä kaksikielisyyden ikäviä puolia. Tuntuu ettei kielitaidottomat aina ymmärrä... ;)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-:
Tulee mieleen äiti. Minä itse omille lapsilleni ja oma äitini minulle. Itse olen aina naureskellut kun jotkut kutsuu isovanhempia mamma ja pappa kun ovat ihan sanan mukaisesti suomeksi äiti ja isä :LOL:
Mua lähinnä ärysttää toi!
Esim mun anoppi ei tajua ettei miehen isä ole mun lapsille pappa, mun mun mies on!! :kieh:
Meillä taas on perinteisesti mun puolelta ollut pappoja. Kunnes sitten tosiaan mun miehestä tuli pappa. Siinä oli mun isän pakko keksiä toinen "nimi", joten ilmoitti olevansa ukki.

Muoks: ja sitten taas miehen isoäiti ilmoitti ettei ole mikään gamla fammo. Niinpä meillä on sitten miehen isä: faffa, miehen äiti: mummi ja miehen isoäiti: fammo. Gamla faffa on jo kuollut.

 

Yhteistyössä