Sammas/hiiva nännissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voiko olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voiko olla

Vieras
Tuli vaan mieleen... Jos vauvalla on suussa sammas niin kai se voi tarttua rintoihinkin?! Mulla on molemmat nännit tosi pahasti hajalla. Olen rasvannut jos vaikka millä. Bepanthen, Bevita, Lansinoh yms. on kokeiltu. Ja mikään ei tunnu auttavan. Itselläni on joskus ollut sammas suussa ja se aiheutti haavaumia mutta ei peitteitä. En olisi silloin moista arvannut. Jos nyt vauvalla on peitteetön sammas ei sekään päällepäin näy. Äh, nyt meni jaaritteluksi! Mutta siis perus kysymys: voiko sammas tarttua rintaan ja miten hoidan? Näin haavaisia nännejä en arvais sitruunallakaan sivellä. ;(

Yleensä sammas on äidillä nänneissä jos vauvalla suussa. Laita puolukkaa tai sitruunaa liivinsuojaan aina syötön jälkeen (aina kun vauvan suuhunkin laitat). Jos ei lähde niin neuvolasta daktarin-geeliin resepti ja sitä vauvan suuhun ja omiin nänneihin. Itsellä tarttui sammas rintoihin ja se tuntui mielettömänä kutinana ja vihloi myös kovasti. Daktarin auttoi.

Kiitos tiedosta! Tavallaan ""kiva"" kuulla että joku muukin on kärsinyt samasta. Vaikkei tässä olossa mitään kivaa olekaan. Mulla sattuu olemaan sitä Daktarinia jäljellä mitä omaan suuhuni sain mutta en ollut varma uskaltaako sitä rintoihin lykätä. Nyt kokeilenkin jo heti yötä vasten. Olekin jo viikko tolkulla kärsinyt. Toivottavasti pian helpottaa. :)

siis kyllä voit laittaa rintoihisi, koska sillä samaisella aineella hoidetaan myös se vauvan suu.
Itse käytin sitruunaa, kuten tuo ensimmäinen sinulle neuvoikin. Hyvin toimi, ainoa vaan, et lapsi sai allergiaoireita siitä, eli eipä voi käyttää enää samaa konstia jos sattuu sammas iskemään.

Olen myös miettinyt, että onko vauvalla sammasta, kun vähän jotain valkoista näkyy. Nännit on ihan rikki, mutta se kai on tavallista, kun vauva vasta reilun 2 viikkoa. Mutta uskaltaako näin pienelle laittaa jotain sitruunaa suuhun? Ja eikö sitruuna haavaisessa nännissä kirvele aivan tuskaisesti?

Mä en ole sitruunaa uskaltanut nänneihin laittaa. Mutta mulla onkin tosi isot ja pahat haavaumat molemmissa rinnoissa. Vauvan suuhun voit laittaa vaikka siten että peset ensin kädet huolellisesti ja dippaat vaikka pikkurillin sitruunaan. Sitten vaan sormi suuhun.

Jos tosiaan johtuu sammaksesta niin ei kirvele. Siis ei ainakaan mulla kirvellyt yhtään. Mutta sun tapauksessa tuskin on siitä kyse. Muista rasvata usein Lansinoh rasvalla nännit sekä antaa ilmakylpyjä. Valkoinen vauvan suussa on varmaan vaan maitoa.

Miten annetaan rinnoille ilmakylpyjä, kun ne saattavat milloin tahansa alkaa valuttaa ihan hulluna? Yhtenä iltana istuin saunan jälkeen hetkeksi sohvalle ilman rintsikoita, okei olin aika herkässä mielentilassa ja väsynyt, en tiedä, onko sillä osuutta asiaan, mutta joka tapauksessa, rinnat alkoivat vuotaa ihan solkenaan :(

Olen itsekin miettinyt, että ilmakylvyt olis kova sana, mutta en ole keksinyt niille muuta paikkaa kuin kylppäri :)

Yhteistyössä