Sairauslomatodistus, päivystys/työterveyshuolto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auringonkukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auringonkukka"

Vieras
Olen nyt ollut saikulla omalla ilmoituksella sen kolme vrk:tta, jonka jälkeen mulla alko vapaat. Jos nyt vkl:n jälkeenkin tää tauti jatkuu, niin tarvitsen ilmeisesti lääkärintodistuksen. Niin pitääkö mun mennä työterveyshuoltoon (en tiedä onko siellä joka päivä joku lääkäri vai..) vai sitten oman alueen päivystykseen?

Ja millon ja missä asioissa mennään työterveyteen ja milloin taas omaan tk:seen tmv?

No ensisijaisesti kehoittaisin menemään sinne työterveyshuoltoon ja jos sieltä ei onnistu niin sit tavan tk-lääkärille ja vasta viimeiseksi sinne päivystykseen. Usein myös ihan hoitajan todistus riittää eikä välttämättä tarvita lääkärintodistusta.

Ei sairaslomaa kirjoitetakkaan takautuvasti, mutta kannattaa mennä lääkäriin jo ennen vapaita, jos epäilee sairauden jatkuvan. Mikäli saikku jatkuu vapaiden jälkeen ja sinulla ei ole todistusta vapaapäivien ajalta, niin vapaista tulee palkattomia päiviä. Jotkut työnanatajat käyttävät niistä myös nimitystä luvaton poissaolo, mikä on hölmöä, koska ethän sä mistään ole pois ollut vaan vapailla. Ja sen verran voin kokemuksesta sanoa, että yksityiset kirjoittaa saikun sille ajalle, mistä sanot sen tarvitsevasi.

Ei sairaslomaa kirjoitetakkaan takautuvasti, mutta kannattaa mennä lääkäriin jo ennen vapaita, jos epäilee sairauden jatkuvan. Mikäli saikku jatkuu vapaiden jälkeen ja sinulla ei ole todistusta vapaapäivien ajalta, niin vapaista tulee palkattomia päiviä. Jotkut työnanatajat käyttävät niistä myös nimitystä luvaton poissaolo, mikä on hölmöä, koska ethän sä mistään ole pois ollut vaan vapailla. Ja sen verran voin kokemuksesta sanoa, että yksityiset kirjoittaa saikun sille ajalle, mistä sanot sen tarvitsevasi.

No ei pidä paikkaansa ainakaan terveydenhuoltoalalla.
Ja ei tietenkään voi mennä perjantaina lääkäriin hakemaan saikkua maanantain varalle, noin kuvainnollisesti.. :/ Eli jos tauti jatkuu vapaiden jälkeen, ilmoitat työnantajalle heti työpäivän aamulla olevasi sairas edelleen ja kerrot meneväsi lääkäriin. Tässä vaiheessa työnantajalla on mahdollisuus esittää toive lääkärin suhteen, mutta yleensä työnantajalle on ihan sama, tuleeko todistus työterveyshuollosta, terveyskeskuksesta vai yksityiseltä lääkäriltä.
Sitten soitat työterveyteen ja kysyt, saako aikaa samalle päivälle ja jos ei, niin sitten tk-päivystykseen.

Täh? Ei sairasloma siirrä vapaapäiviä, kyllä ne ovat palkattomia joka tapauksessa.

Olen itsekkin jo 25-v sh:na työskennellyt ja ollut luottamusmiehenä sekä yksityisellä, että kunnallisella puolella ja asia on aika yksiselitteinen, mutt väännetäänpä rautalangasta: eli jos olet omalla ilmoituksellatai todistuksella) pois esim. ma-ke , to-pe vapaata ja lauantaina ilmoitat olevasi sairas, niin on sairaslomatodistus oltava myös vapaapäiviltä, tai työnantajalla on oikeus pidättää palkastasi nuo kaksi päivää. Eli jos sairausloma jatkuu vapaapäivien yli on vapaapäivien ajalta oltava todistus. Tämä löytyy tessistäkin ja näin toimivat mm. Diekkari ja Helsingin ja Vantaan kaupunki.

Tuohan on ihan typerä käytäntö. Eli mun kannattais sillon ennemmin jos sattuisin vielä olemaan kipeä, niin mennä käymään töissä, flexata itteni sisälle ja sanoa et oon kipee ja ottaa keskeytetty päivä. Koska tämä mun tauti nyt siis on ihan vaan flunssaa, joten en viittis vielä mennä lääkäriin, koska tässä on vielä kolme päivää vapaita, joiden aikana voin parantua.. Ajattelin vain, jos ei parane, kun tuntuu koko ajan vaan pahenevan.

Olen itsekkin jo 25-v sh:na työskennellyt ja ollut luottamusmiehenä sekä yksityisellä, että kunnallisella puolella ja asia on aika yksiselitteinen, mutt väännetäänpä rautalangasta: eli jos olet omalla ilmoituksellatai todistuksella) pois esim. ma-ke , to-pe vapaata ja lauantaina ilmoitat olevasi sairas, niin on sairaslomatodistus oltava myös vapaapäiviltä, tai työnantajalla on oikeus pidättää palkastasi nuo kaksi päivää. Eli jos sairausloma jatkuu vapaapäivien yli on vapaapäivien ajalta oltava todistus. Tämä löytyy tessistäkin ja näin toimivat mm. Diekkari ja Helsingin ja Vantaan kaupunki.

En ole koskaan kuullutkaan. Koskeeko tämä myös niitä, jotka pitävät vapaapäivänsä la-su? Kvtessiä en ulkoa osaa, mutta en muista tuollaista kohtaa lukeneeni.

Lääkäri kyllä kirjoittaa takautuvasti sairausloman. Mitä ihmeen höpinää täällä on. Itse sain eilen juuri käteen sairauslomatodistuksen mikä alkoi on 1.10. ja läääkäri todennut sairauden 3.10. Mulla oli syynä lapsenhoitoongelma,että en päässyt lääkäriin aijemmin vaikka lääkäri ei sitä edes kysynyt. Kysyi vaan koska sairaua alkoi ja kuin kauan on ollut pois töistä
Tuollaisessa tilanteessa varsinkin sen kirjoittaa.
Missä purkissa te olette oikein kasvanu vai onko vaikkua korvat täynnnä kun ette ole kuulleet tällaisesta kaäytännöstä?

Yhteistyössä