"Sairas lapsi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla yks tuttu joka aina diagnosoi sekä itsensä että lapsensa. Millon on maitoallergiaa, millon joku peräsuolisairaus (kun lapsi kakkasi vielä 7v. housuun), diabetes, refluksitauto, itselleen diagnosoi adhd:n, kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekä endometrioosin.

Jotenkin tuntuu ettei jaksaisi enää edes tavata kuin kaikki aika menee vaan siihen että ihminen pohtii onkohan lapsella tai itsellä nyt se, tämä taikka tuo sairaus.

Olen ehkä artikuloinut epäselvästi, en suinkaan tarkoita, että vihaan lastani ja haluan hänet antaa pois tai vaihtaa terveeseen lapseen. Rakastan lasta ja tietty hyväksyn hänet tuollaisena kuin on! Hänen sairautensa on kovin uuvuttava, ilman päivittäistä lääkeannostaan hän kuolee. Onhan se hieman stressaavaa.
Enkä tarkoittanut nyt kaikki itse diagnosoituja sairauksia hölynpölyksi. Esimerkkinä on ystäväni, jota tapaan lähes päivittäin. Hän on diagnosoinut itse lapselleen adhd:n vaikkei lapsella todellakaan ole siitä kyse. Äiti ei vaan pidä lapselleen kuria kunnolla ja rangaistukset jäävät antamatta.
Tietty vanhemmat tajuavat ensin, jos lapsessa oikeasti on jotain vikaa ja todella tiedän, että diagnoosin eteen täytyy tehdä töitä. Mutta kun hakemalla haetaan terveelle lapselle diagnoosia, se ärsyttää.
Ja ummetus oli ehkä huono esimerkki, tiedän senkin raskausajan ummetuksen kokemuksella, ettei se kivaa ole. Mutta tosiaan joka nuhakuumetta ei tarvitse lääkärille käydä näyttämässä (paitsi, jos tarvitsee sairaslomatodistuksen).

Ymmärrettiinkö minut tahallaan väärin vai artikuloinko todella niin epäselvästi?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;27707758:
Silloin ihan alussa, kun lapseni sairaus oli vielä uusi juttu ja kaikki aika kaaosta, minulla oli myös sellaisia ajatuksia. Että miten nuo viitsivät tehdä jostain perusterveen vesirokosta maailmanlopun, tai itkeä jotain flunssaa tai muuta mitätöntä vaivaa.

Sellainen ajattelu pikku hiljaa hävisi, aina välillä väsyneenä tuli kuitenkin mieleen. Että mitä te valitatte parin yön valvomisesta, minä teen tätä ja tätä ja tätä. Mitä te vingutte jostain, joka on vain kosmeettinen haitta tai jostain, joka tulee paranemaan.

Mutten muista, että pitkään aikaan olisi tulllut sellaista oloa. Kai sekin on ihan normaali vaihe suruprosessia. En jaksa enää yleensä edes välittää sellaisista tilannetajua uupuvista möläytyksistä.

Kiitos, tässä oli ajatusta, joita minullakin on. Luultavasti menee siis ohi itselläkin tämä ärsytys, kunhan on "alkushokista" toipunut.

Lähisukulaisella on kolme lasta, ensimmäisellä add, toisella autismi ja kehityshäiriö ja kolmannella autismi. Joo ei paljon viitti omien terveiden muksujen normivaivoja hänen kuulleen valitella.

Jotkut äidit voivat olla niin lopussa, etteivät siedä minkäänlaisia puheita edes aiheesta. Silloin täytyy vaan yrittää pitää kieli keskellä suuta ja keskittyä toisen tilanteeseen ja jättää oman lapsen vakavatkin ongelmat ja ylipäätään kaikki valittaminen sivuun. Joillakin on todella rankkaa vuosi toisensa perään ja se jättää jälkensä. Ap:n kuvaama tilanne on vielä onneksi ihan normaalia.

harva asiantuntija osaa antaa diagnoosin ilman vanhempien hoitoon hakeutumista/apua.

Toki jos ongelmat on jo niin näkyvissä että neuvolasta/koulusta otetaan lääkäriin/sosiaalihuoltoon/jne yhteyttä, koska vanhemmat kieltävät mitään olevan vialla. Tällöin ollaan jo suurissa vaikeuksissa jos mennään vanhempien mielipiteen yli, eli toimitaan vanhemmista välittämättä lapsen ja muiden turvallisuuden nimissä.

Vanhemmat eivät tee diagnoosia papereihin, mutta vanhemmat tietävät yleensä lastensa asiat parhaiten ja ovat normaalisti niitä jotka lääkäriin lapsen vievät.

[QUOTE="Aika";27707888]harva asiantuntija osaa antaa diagnoosin ilman vanhempien hoitoon hakeutumista/apua.

Toki jos ongelmat on jo niin näkyvissä että neuvolasta/koulusta otetaan lääkäriin/sosiaalihuoltoon/jne yhteyttä, koska vanhemmat kieltävät mitään olevan vialla. Tällöin ollaan jo suurissa vaikeuksissa jos mennään vanhempien mielipiteen yli, eli toimitaan vanhemmista välittämättä lapsen ja muiden turvallisuuden nimissä.

Vanhemmat eivät tee diagnoosia papereihin, mutta vanhemmat tietävät yleensä lastensa asiat parhaiten ja ovat normaalisti niitä jotka lääkäriin lapsen vievät.[/QUOTE]

Ja jotenkin en usko että lekurit antaa diagnoosia vain siksi että sitä halutaan. Kyllä se peruste on oltava. Sikäli hassu väite että adhd vaan haetaan joka toiselle.

on niin paljon ongelmia ja puheenaiheita joita heidän kanssaan tulee välttää, että välillä en tiedä mitä sanoisin.

Puhut siitä tai tästä, aina loukkaantuu.

Meille ajankohtaisesta aiheesta, esim. lapsi poltti itsensä. No, et olis saanut voivotella, toisen lapsi poltti itsensä pahemmin vuonna kivi ja kirves.

Tai itsellä on jokin sairaus. Siitäkään et saa puhua, koska toisella on pahempi.

Oman lapsen flunssasta/kehityshäiriöstä/kouluongelmista ei saa puhua, koska tämän ihmisen lapsella on asiat aina huonommin.

Suututaan kun joku puhuu huolistaan ja seuraavaksi soitellaan kaverille ja kirjoitetaan kaksplussalle kuinka hirveän törkeä se tuttu taas oli.

Ja joo...

itse en pida siita, mita adhd:ta tekosyynaan kayttavat vanhemmat tekevat ihmisille, joilla todellakin on adhd (joka ei ole siis mikaan tekosyy olla huonokaytoksinen, vaan selitys sille, miksi jossain asioissa tarvitsee enemman apua ja ohjausta).

Kaikilla meilla on vaikeutemme ja huolemme, ei niita voi laittaa keskenaan jarjestykseen. Joskus vain helpottaa, kun vahan valittaa.

Tavallaan ymmärrän, mitä tarkoitat noilla itsediagnosoijilla. Tai se ärsyttää, kun itsellä tai lapsella "diagnosoidaan" joku sairaus, jonka todellisesta luonteesta ei ole hajuakaan. Lähipiirissä on henkilö, joka kuittaa ajoittaisen sosiaalisen kömpelyytensä sanomalla, että "kun mulla on tämä autismi" - eikä sano tätä edes läpällä. Tai kun appiukolla aikoinaan todettiin penisilliiniallergia, anoppi oli sitä mieltä että koko perheessä ei sitten penisilliiniä syödä. Pahimmoilteen omalla miehellä todettiin samainen allergia, ja nyt sitten anoppi on sitä mieltä, että meidän kenenkään ei pitäisi syödä koskaan mitään antibiootteja. Ja tytön refluksi ja herkkä masu on anopin toimesta diagnosoitu keliakiaksi, hiivasyndroomaksi ja ties miksi...

MUTTA yhtä lailla ärsyttävät nämä, joilla on pitkäaikaissairas lapsi ja jotka ovat sitä mieltä, ettei muut saisi valittaa sitten mistään. JOKAINEN aikuinen takuulla tietää sen, mitä on olla huolissaan läheisestä. Jokainen on elämässään nähnyt ja kokenut vakavan sairauden - joko läheisen tai omansa. Mutta kaikki eivät ymmärrä, että toisten elämästä löytyy surua ja huolta samalla tavalla kuin omastakin.

Mielestäni ihan järkevä syy ärsyyntyä. On tullut itsellenikin vastaan samanlaisia 'kotilääkäreitä', mutta ovat hiljentyneet nopeasti, kun olen kysynyt missä diagnoosi on tehty, ja kertonut, että olen mielenterveysalalla töissä, ja omista lapsistani toinen on as-lapsi. Se "Fuck! I'm busted! -ilme" on käynyt tutuksi :D On helppoa nimetä joku sairaus, joka natsaa johonkin tiettyyn luonteenpiirteeseen tai käytöshäiriöön, ja uskon, että näiden kotidiagnoosien tekeminen ihan oikeasti helpottaa noiden vanhempien huolta lapsen käytöksestä - vaikka he sitten itsekin tajuaisivat, ettei kyse ehkä kuitenkaan ole mistään sairaudesta vaan ihan kotioloista tai kasvatuksesta. Ja täytyy muistaa, että joskus nuo kotidiagnoosit osuvat aivan oikeaankin, ja neuvolassa niitä kannattaisi kuunnella ainakin sillä puolella korvalla...

Minusta ADHD ei ole edes sairaus. Muotinimi huonolle käytökselle. Mutta kaikki sympatiani ovat syöpälasten ja muiden todella sairaiden lasten ja heidän vanhempiensa puolella.

No juu. Meidän lapsi on ollut päivähoidossa ja esiopetuksessa erityispaikoilla jo useamman vuoden, päiväkodin aloitteesta. Ja ihan itse olen diagnosoinut ADHD:n, koska asia on ihan ilmiselvä. Nyt lähestyy koulun aloitus, ja lapsi on niin välkky (matemaattiset ja kielelliset kouluvalmiudet testien perusteella huipussa), että taidoillaan onnistuu kompensoimaan suurimman osan levottomuudestaan (esim. ei tarvitse jaksaa kuunnella ohjeita, koska kykenee päättelemään ne itsekin kesken tekemisen...) Kaavailussa on nyt mennä ihan normaalille koululuokalle normaalipaikalle. Mutta totta h***ssä äitiä jännittää ja on rankkaa vaikeimpina kausina niin, että kuitenkin välillä haaveilen siitä erityislapsistatuksesta ja pohdin vielä, pitäisikö se kuitenkin hakea... Nythän meidän vanhempien pitää kyetä antamaan se ylimääräinen tuki, mitä lapsi koulunkäynnissään tarvitsee. Eikö se siis saa tuntua yhtään rankalta?

[QUOTE="aha";27708830]Minusta ADHD ei ole edes sairaus. Muotinimi huonolle käytökselle. Mutta kaikki sympatiani ovat syöpälasten ja muiden todella sairaiden lasten ja heidän vanhempiensa puolella.[/QUOTE]

En ole huonokaytoksinen, enka edes huonosti kasvatettu. Aivoni on vain viritetty eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;27708790:
En kyllä usko, että jokainen on kokenut vakavan sairauden itsellään tai läheisellä. Toki jollain etäisemmällä tutulla tai sukulaisella, muttei se sama asia ole.

Enkä ajattele niinkään, että kaikkien elämästä löytyy samalla tavalla surua ja huolta. Ei pidäkään löytyä, ei surut jakaudu tasaisesti, se on sattumaa aika pitkälle. Minusta nimenomaan ei kannata ajatella, että kaikilla on yhtä paljon huolta ja murhetta (kun ei ole, toiset ovat onnekkaampia ja kohtaavat vain pieniä vastoinkäymisiä), ennemmin ehkä niin että vaikkei kaikilla ole yhtä paljon huolia tai yhtä isoja ongelmia, pitää muistaa tuntea myötätuntoa muidenkin suruja ja elämäntilanteita kohtaan, vaikka ne olisivat "vaatimattomampia". Se minun mielestäni tuo vähän myös sellaista tervettä perspektiiviä omaan surutyöhön.

Sanalla vaatimattomampia en tarkoita asettaa surujen oikeutusta johonkin arvojärjestykseen. Lähinnä sitä, että tunnetasolla surujen asettelu järjestykseen on aika turhaa, toiselle se elämän isoin kriisi on lapsen menetys, toiselle se on jotain vähemmän dramaattista. Yhtä lailla molemmat silti sen nimenomaisen elämän isoin kriisi tai suurin suru.

No, puhuin ehkä henkilökohtaisen vaikutelman perusteella. En ole tähänastisen elämäni kuluessa törmännyt keneenkään, joka ei olisi kohdannut todella vaikeita asioita elämässään. Aina, kun ihmisten kanssa alkaa keskustella heidän elämäntarinoistaan, sieltä löytyy myös todella raskaita asioita. Eri tavoin kyllä, mutta kuitenkin. Joten olen huomannut kannattavaksi lähtöoletukseksi sen, että kukaan aikuisikään asti ehtinyt ei ole vaikeuksilta ja raskailta kokemuksilta säästynyt.

[QUOTE="vieras";27707173]Jos ärsytyksistä puhutaan, niin itse en ymmärrä ollenkaan sellaista, kun pitää lapsen sairauksilla ja tapaturmilla kehuskella! Meidän lapselle sattui kaikesta varomisesta huolimatta vahinko, ja poltti itsensä kuumalla vedellä. Sairaalareissu ja toisen asteen palovammat. Eikös eräs puolituttu tähän kommentoinut suureen ääneen: Joo, on meidänkin Petteri kaatanut päälleen kuuman kahvin. Minä siihen, että onneksi ei sitten ole ollut tulikuumaa, kun ei pahemmin kuitenkaan käynyt. " Ei kun oli se, tosi kuumaa, pannukahvia. "

Mikähän tuollasessakin oli pointti? Oliko tarkoitus vähätelllä meidän lapsen vammoja vai korostaa omaa etevyyttä, kun ei mitään jälkiä jäänyt, kun hän osasi hoitaa hyvin vedellä palovamman? Vai oliko jonkinlainen lohdutusyritys, joskin en sitä sellaiseksi millän tajunnut. "Meidän kahvi oli kuumempaa kuin teidän kahvi!"[/QUOTE]

Entäs jos se tuttu tarkoittikin, että älä suotta tunne syyllisyyttä, vahinkoja sattuu kaikille kaikesta varomisesta huolimatta, vaikka toiset selviävät vähemmillä vammoilla.
Eli halusi ilmaista jotain tälläistä: älä välitä, ymmärrän enkä "tuomitse sinua äitinä"
Kaikille sattuu ja tapahtuu

Tuliko sinulle tälläinen vaihtoehto edes mieleen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="aha";27708830]Minusta ADHD ei ole edes sairaus. Muotinimi huonolle käytökselle. Mutta kaikki sympatiani ovat syöpälasten ja muiden todella sairaiden lasten ja heidän vanhempiensa puolella.[/QUOTE]

No se ei olekaan onneksi siun luulosta kiinni.

No selitäpä miksi ammattilaiset sanovat että lapseni on kasvatettu ja hänellä on selviä oireita esim adhd:sta? Vai oletko sä viisaampi+kokeneempi kun lasta tutkineet tahot? ADHD on olemassa oleva asia, toinen on se että sen varjolla valitettavasti moni lapsi on miten on.

katsomaan vaikkapa dokumentin adhd-lapsista ja heidän perheidensä elämästä. On varmaan kasvattava kokemus.

Juuri tuollaisten ihmisten takia lapseni elämästä tulee niin vaikeaa, koska hän ei kykene käyttäytymään samalla tavalla kuin muut, se tulkitaan oitis huonoksi käytökseksi.

Kieltämättä itseänikin välillä ärsyttää se että esim adhd:ta nähdään joka nurkan takana. Enkä tarkoita vain vanhempien omia diagnooseja vaan ympäristön antamia. Heti kun lapsi on vähän vilkkaampi löytyy joku joka on varma siitä että tällä on adhd. Lähinnä ärsyttää siksi että tuo tekee hallaa oikeille adhd-lapsille ja heidän perheilleen; kun jokatoinen lapsi on "adhd" niin eipä sitä kukaan ota enää tosissaan ja koko asia kuitataan kasvatuksen puutteella.

Itsekin kerkesin varmaan pari vuotta kunnella ihmisten epäilyjä siitä että tyttärelläni on adhd viitaten kintaalla niille ennen kuin aloin miettiä asiaa oikeasti. Vasta kun koulu (erityiskoulu, erityisopettajia ja muu henkilökunta jolla on kokemusta tällaisista lapsista) ilmaisi huoltaan aloin kunnolla uskoa että tuosta voisi olla sittemmin kyse.

paikkakunnalla todella väliä vai millä.

Täällä meilläpäin kaikki laitetaan kasvatuksen piikkiin ja kukaan ei haluaisi myöntää että lapsella voisi olla jokin sairaus/kehityshäiriö.
Adhd:ta ei voi olla kellään, sitä pidetään "muotidiagnoosina".

Vanhemmat jäävät pelkoineen täysin yksin.
Minä olisin mielelläni kuunnellut ihmisten epäilyjä kehityshäiriöstä, kuin syyttelyjä siitä että ei olla vain ulkoiltu tarpeeksi.

Vähättely on mielestäni pahempi asia, kuin että jotkin täysin ymmärtämättömät ihmiset keksivät diagnooseja päästään.

Valitettavasti osassa päin Suomea neuvolat on niin liukuhihnataouhua, että eteenpäin ei saa lähetettä vaikka mutsi parvekkeeltahyppäämiskunnossa ja itse joutuu "tekemään diagnooseja" ja pähkäilemään lääkäreille kuuluvia asioita...
Nimimerkki maitoallergisen keliaakikon äiti

Joo tämä koettiin kun poika oli vauva. Kolmella eri tk-lääkärillä käytiin, eikä saatu lähetettä. Oireina oli, että vauva heräili 15-20 krt yöllä huutamaan kipuitkua, ja kakka oli vihreää. Ei voinut kuulemmaolla allergiaa, koska iho ei oireillut. Ja että vauvat nyt vaan itkevät. Yksi lääkäri vihjasi minua ylihysteeriseksi.

Kun sitten vein lapsen yksityiselle lasten allergologille, hän kehotti jättämään itseltäni ja lapselta maidon ja kotimaiset viljat pois. Heti seuraavana yönä lapsi nukkui ekaa kertaa elämässään koko yön heräämättä. Ja pian altistuksissa todettiinkin maito-ja kotimaisten viljojen allergia. Diagnoosi oli todellinen helpotus. Ja onneksi allergiat menivät ohi kun lapsi täytti 2 vuotta.

Mä oon ihmetellyt jo pitempään sitä kun täälläkin äidit kyselee että voiko mul lapsella olla adhd tai asperger, ja sitten luetellaan oireita. Mun ymmärryksen mukaan adhd ja asperger eivät edes aiheuta samanlaisia oireita, nehän on ihan eri ääripäistä sairauksina muutenkin. Asperger on sisäänpäinkääntyvä hiljainen vetäytyvä tyyppi, ja adhd ryntäilee päättömästi eikä keskity mihinkään. Syy täytyy löytyä siitä että nää kaksi diagnoosia on nyt "muodissa" ja kielenpäällä, niin niitä sitten kuuluu epäillä vaikka oireet ei ois oikeen kumpaakaan.

Mun pikkuveljellä on asperger, ja mun miehen veljenpojalla taas adhd. En mä ajattelis heidän käyttäytymistään edes samana päivänä, niin erilaisia ovat. Miehen veljenpoika on oikea malliesimerkki adhd:sta, ja siitä ei kyllä jää mitään mietittävää onko pojalla se vai ei. Silti vanhempansa eivät ainakaan vielä ole edes vaatineet pojalle mitään diagnoosia, vaan ovat vaan panostaneet pojan kasvattamiseen hurjasti enemmän kuin esim. pikkuveljensä tarvitsee huomiota. Mun pikkuveljestä taas kesti aika pitkään saada se diagnoosi, koska hän ei suostu puhumaan ulkopuolisille MITÄÄN. Hän on nyt 17-vuotias, ja vasta muutaman vuoden hällä on ollut toi diagnoosi.

Mun miehellä on myös adhd, ja meillä on nyt reilu 2v poika. Hän on villi, touhukss, kova puhumaan ja huono kuuntelemaan. En silti ole kertaakaan miettinyt onkohan hällä adhd, vaikka tokihan se voi periytyä. Olen mieluummin sitä mieltä että poika on vilkas luonteeltaan, ja olemmekin pyrkineet panostamaan johdonmukaisuuteen ja syy-seuraus-suhteisiin pojan kasvattamisessa. Toki välillä mullakin nousee savu korvista tuon lapsen kanssa, mutta en silti ainakaan tässä vaiheessa edes harkitsis jatkossakaan vieväni poikaani mihinkään tutkimukseen.

Itse sain aikoinaan perusteettoman diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, joka lopulta paljastuikin kilpirauhasen liikatoiminnaksi. Mä muistan kuinka surulliseksi mä tulin tosta diagnoosista, tuntui että se on leima otsassa joka pilaa mun loppuelämän. Pelkäsin ettei kukaan enää ota mua töihin tuoll sairaudenkuvalla, ja että koko elämäni heittää muutenkin häränpyllyä. Kovan aivopesun (päälääkärin taholta) aloin itsekin lopulta uskoa että mulla on masennus- ja maniakausia, ollut jo pidemmän aikaa lähihistoriaa tarkastellessa. Aloin siis lopulta itse toteuttamaan taudinkuvaa alitajuisesti, ja surin sairastumistani. Mä luulen että monet vanhemmat eivät edes mieti tätä puolta, vaan leimaamisesta huolimatta havittelevat lapsilleen diagnooseja. Ootteko tulleet ajatelleeksi että lapsen koulutkin saattaa mennä perseelleen siksi että oppii vetoamaan "sairauteensa" aina kun joku ei huvita? Mun miehellä ainakin on tuota tapaa, monesti hän vetoaa tietyissä asioissa adhd:seensa, eikä edes yritä itse ensin. :(

Yhteistyössä