Peruspalkkani on 1856 euroa. Siis palkka, jonka saan joka kuukausi ILMAN ilta-, yö- tai viikonloppulisiä. Käteen jää LISINEEN kuukausittain noin 1500 euroa. Työvuorot tehdään aina kolmeksi viikoksi kerrallaan, tällä kolmen viikon listalla on yleensä 1 viikonloppu vapaa, iltavuoroja ja aamuvuoroja kutakuinkin puoliksi. En tee yövuoroja, koska minun työpisteessäni sairaanhoitajia ei riitä yövuoroihin. Siis perus- ja lähihoitajat valvovat yöt. Työajoista en valita, ne tiesin jo 10 vuotta sitten, kun alalle valmistuin.
Palkkaus sen sijaan...minä pärjään tuloillani ok, kun en paremmasta tiedä, mutta jatkossa alalle on erittäin vaikea uusia päteviä hoitajia saada, jos ei palkkaus parane. Isompi palkkahan ei tietenkään kenenkään työoloja helpota, vaan se, että työt jakautuisivat tasaisemmin useamman tekijän kesken. Nyt vaan alkavat ne tekijät loppua kesken, sijaistilanne on jo nyt surkea.
Olen ehdottomasti samaa mieltä, kuin monet täällä krjoittaneet. Ehdottomasti löytyy muitakin aloja, joille parempi palkka kuuluisi. Mutta suon sen myöskin itselleni, kollegoilleni ja kaikille muille koulutetuille hoitohenkilöille. Tehyssähän on toki muitakin kuin sairaanhoitajia, ja puolet tekee päivätyötä, ilman niitä kuuluisia suuria lisiä...
Niin ja ihan tavallisella terveyskeskuksen vuodeosastolla työskentelen, puolet potilaista kroonikkoja, puolet akuutimpeja "tapauksia". Vuorossani olen lähes poikkeuksetta ainoanan sairaanhoitajana, aamuvuorossa lisäkseni 4-5 lähi-tai perushoitajaa sekä osastonhoitaja ja iltavuorossa 3 lähi- tai perushoitajaa. Lääkäri on talossa ma-pe klo 8-16, muina aikoina lääkäri naapurikunnassa, puhelinkonsultointi tarvittaessa. Potilaita osastolla 42. Meillä sairaanhoitaja tekee ihan samaa perushoitotyötä kuin perushoitajatkin. Ja tietenkin suonensisäiset lääkitykset yms. sairaanhoitajan hommat kuuluvat meille.
Sori pitkä sepustus, mie alan kypsyä koko tähän keskusteluun ja halusin vaan kertoa oman tarinani. Mukavaa illan jatkoa