Sairaanhoitajaopinnot

  • Viestiketjun aloittaja KaislaK
  • Ensimmäinen viesti
Ei ollut rankkaa. Tehtäviä tietysti oli ja harjoittelut oli aika työläitä, mutta hyvin meni. Välillä oli koulua 8-16, kun oli monta kurssia jaksossa. Sitten välilllä oli tosi väljää ja ihan kokonaisia vapaapäiviäkin. Läsnäolo tunneilla oli 80% tai kurssi ei mennyt läpi. Harjoittet piti suorittaa täysin eli kaikki poissaolot piti korvata.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin aikuiskoulutuksena monimuotona on aika raskasta. 2 päivää viikossa koulua. Päivät yleensä 8-16 mutta välillä on 8-18. Lisäksi kamalat määrät tehtäviä lyhyellä palautusajalla. Itsestä tuntuu että harjoittelut on mulle levähdystauko kun ei tarvi olla omassa työssä eikä ole lähiopetuspäiviä.
 
"vieras"
Olen opiskellut th:ksi tämän syksyn, harjoittelussa en ole ollut mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ollut rankkaa tai vaikeaa, vaikka kotona pyöriikiin parivuotias lapsi. Meillä on teoriapuolella ollut tosi tiivistahtinen syksy, paljon 10h koulupäiviä (joskus niitä neljän tunninkin) ja lisäksi paljon laajoja raportteja, esseitä, powerpoint-esityksiä joihin kyllä kuluu aikaa. Ala on vaan niin mielenkiintoinen, että kunhan saa aikaiseksi aloittaa työnteon, se alkaa sujua kuin itsestään. Meillä on ainakin parissa muussa AMK:ssa hoitoalaa opiskeleviin kavereihini verrattuna todella vaativaa ja tiukkaa opetusta. Laboraatiotunneilla on 100% läsnäolopakko, samoin tietyillä teoriatunneilla. Muuten pois saa olla max 6 x 45min. Meillä yksi oppitunti kestää 90min, ja oppitunteja saattaa olla pari-kolme peräkkäin, joten kipeäksi ei parane tulla, tai joutuu odottamaan 6kk että saa korvattua poissaolon. Opettajat ovat mahtavia, tietävät paljon ja osaavat esittää asian kuin asian mielenkiintoisesti ja mieleenpainuvasti.
 
Tahtiin ei ainakaan meillä voi itse vaikuttaa. Jos jostain syystä haluat paussin, niin seuraava mahdollisuus jatkaa opintoja on vuoden päästä. Välillä tunteja on 8.30-16, välillä ei juuri mitään (aika varattu itsenäiseen opiskeluun, opinnäytetyön tekoon ym.) Harjoitteluissa tietty tuntimäärä, mikä pakko tehdä, eli poissaolot korvattava. Sairaalassa se on helppoa, kun on vuorotyö, mutta avopuolella tulee välillä hankaluuksia, jos vaikka sairastuu. Välillä homma on rankkaa, jos on tiivis jakso eikä aihe välttämättä ole itselle mielekäs.
 
Minäkin opiskelen terkkariksi. Meillä on teoriajaksot aika löysiä, hyvin vähän on ollut viiden päivän kouluviikkoja. Ja poissaolojakin annetaan anteeksi jos on hyvä syy, tosin laboraatioissa on läsnäolopakko. Harjoitteluissa sitten onkin sitä hommaa, teet täyttä päivää kuten vakihenkilökuntakin ja siihen harjoittelutehtävät päälle. Ja koko ajan on oltava innostunut ja kiinnostunut ja keksittävä jotain tekemistä vaikka vakkareilla olisikin rauhallisempi hetki. Mutta olen silti tykännyt kovasti :)
 
Turun AMK:ssa opiskeleva
[QUOTE="vieras";24928528]Olen opiskellut th:ksi tämän syksyn, harjoittelussa en ole ollut mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ollut rankkaa tai vaikeaa, vaikka kotona pyöriikiin parivuotias lapsi. Meillä on teoriapuolella ollut tosi tiivistahtinen syksy, paljon 10h koulupäiviä (joskus niitä neljän tunninkin) ja lisäksi paljon laajoja raportteja, esseitä, powerpoint-esityksiä joihin kyllä kuluu aikaa. Ala on vaan niin mielenkiintoinen, että kunhan saa aikaiseksi aloittaa työnteon, se alkaa sujua kuin itsestään. Meillä on ainakin parissa muussa AMK:ssa hoitoalaa opiskeleviin kavereihini verrattuna todella vaativaa ja tiukkaa opetusta. Laboraatiotunneilla on 100% läsnäolopakko, samoin tietyillä teoriatunneilla. Muuten pois saa olla max 6 x 45min. Meillä yksi oppitunti kestää 90min, ja oppitunteja saattaa olla pari-kolme peräkkäin, joten kipeäksi ei parane tulla, tai joutuu odottamaan 6kk että saa korvattua poissaolon. Opettajat ovat mahtavia, tietävät paljon ja osaavat esittää asian kuin asian mielenkiintoisesti ja mieleenpainuvasti.[/QUOTE]


Missä AMK:ssa olet?
 

Yhteistyössä