Sairaanhoitajaksi aikuiskoulutuksessa --> äitiysloma lasketaan työkokemukseksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pätkätyöläinen kysyy..

Jos hakisin sh-aikuiskoulutukseen, laskettaisiinko äitiyslomat työkokemukseksi kun hakuohjeissa lukee näin

"Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät siihen tutkintoon, jolla haet. Työkokemukseen ei lasketa varusmies- tai siviilipalvelusta, ei myöskään hoitovapaata. Sen sijaan äitiysloma huomioidaan työkokemuksena." ?

En ole ollut vakituisessa työsuhteessa ja ennen molempien lasten syntymää on vaihdettu paikkakuntaa eli pätkiä ovat työni. Mutta vaikka se hölmöltä kuulostaakin, voisiko tuosta ymmärtää että ä-loma lasketaan vaikkei sille jääkään työsuhteesta?

Takerrun oljenkorteen, mutta ilman noita pisteitä mun hakuni ensi vuonna on täysin turhaa. :( Alakohtainen työkokemus hukkaantuisi tuolloin siihen 2v pakollisen työkokemuksen sisälle ja sisäänpääsyyn vaadittavat pisterajat on noissa koulutuksissa olleet aika korkealla..
 
"vieras"
Työsuhteessa ollessa äitiyslomaa ei saa työtodistuksessa eritellä erikseen, tästä syystä äitiysloma lasketaan työssäolon vertaiseksi työtodistuksissa, koska mistä se oppilaitos saisi äitiysloman ajankohdan sitten erikseen tietää?
 
....
Työskentelen sairaanhoitajana. Ollessani äitiyslomalla en kerryttänyt kokemuslisiin oikeuttavia kuukausiakaan joten en voi mitenkään uskoa että äitiyslomia sun kohdalla lasketaan hyväksi. Kuulostaa äkkiseltään jopa hieman absurdilta :D
 
Vierailia.
Miten sivaria joka saattaa työskennellä jossain laitoksessa esim. hoitapulaisena ei lasketa työkokemukseksi mutta äitiysloma lasketaan???? Kuulostaa pikkuisen oudolta??? Jopa syrjinnältä mielestäni...
 
Kyllä äitiysloma rinnastetaan työssäoloks aikuiskoulutukseen hakiessa, aikuiskoulutustuke hakeissa ja kokemuslisiä ja lomaoikeuksia laskettaessa. Ja terveydenhoitajaks on hakenu ja opiskelen aikuiskoulutuksessa.
 
Ap..
Kuulostaa se minustakin absurdilta, mutta sitähän nämä usein on?! :D Kun asiaa mietin, niin ei kai tosiaan työtodistuksessa sitä äitiyslomaa edes lue. Eli miten sitä voisi edes lukea erikseen kokemukseksi, kun se lukeutuu siihen työtodistuksen muutenkin sisältämään ajanjaksoon? Esim työsuhde 1.1.2008-1.1.2010 sisältää äitiysloman tai ei, se on 2v työkokemusta. Jotenkin käsittäisin että tämä koskee nimenomaan niitä, joilla äitiysloma ei ole ollut työsuhteen aikana.

Soitin jo aiemmin ja kysyin. Puhelimessa ollut nainen ei vain tiennyt asiasta mitään ja tämä ei ollut vielä silloin ihan ajankohtaista joten asia jäi sikseen. Vastaus kuului jotakuinkin samoin kuin tuon yhden tässä vastanneen, eli että absurdiahan se olisi jos se luettaisiin työkokemukseksi.. Mutta todellakin soitan huomenna uudelleen ja kysyn! Aina löytyy joku rajatapaus ja tässä tapauksessa se olen minä. :( Ilman noita pisteitä en varmasti pääse sisään, pisteiden kanssa mahdollisuudet on tosi hyvät.
 
"..."
Työskentelen sairaanhoitajana. Ollessani äitiyslomalla en kerryttänyt kokemuslisiin oikeuttavia kuukausiakaan joten en voi mitenkään uskoa että äitiyslomia sun kohdalla lasketaan hyväksi. Kuulostaa äkkiseltään jopa hieman absurdilta :D
Itse olen eri alalla mutta aina kysyttäessä olen sanonut työkokemuksksi koko sen 20v mitä olen firman palveluksessa ollut. Ei siinä eritellä sitä kuinka monta vuotta olen ollut hoito- ja vanhempainvapaalla (noin 7v).

Ainahan työkokemus ilmoitetaan sen pituisena mitä työsopimuksessa lukee. Ei siitä vähennetä sairaslomiakaan. Eikä edes vuorotteluvapaata.

Oletko varmistanut liitosta ettei kokemuslisä kartu äityslomallla. Minä ainakin olen saanut ikälisät ihan normaalisti 10v:n jälkeen vaikka olinkin osan siitä äitiysvapailla.
 
Ap..
Laitat työkokemukseksi sen ajan mitä työsopimuksissa lukee. Ja jos niistä tulee kaksi vuotta se riittää.
Juu, tiedän. Mutta minulla on ylipäätään työkokemusta yli 18-vuotiaana vain se pari vuotta kaikkinensa. Lapset heti lukion jälkeen ja sitä rataa.. Lisäpisteitä saa vain työkokemuksesta mikä ylittää sen pakollisen 2v.

Mun työkokemukseni on hoitoalalta. Eli jos se "hukkaantuu" noihin pakollisiin kahteen vuoteen, en saa lisäpisteitä ollenkaan. Jos taas se vajaa pari vuotta tulisi jo äitiyslomista, saisin työstäni lisäpisteitä mitkä voisi ratkaista sen että pääsen sisään. Tää on vähän vaikea selittää, mutta..toivottavasti ymmärrettävästi nyt. :)
 
,,,
Juu, tiedän. Mutta minulla on ylipäätään työkokemusta yli 18-vuotiaana vain se pari vuotta kaikkinensa. Lapset heti lukion jälkeen ja sitä rataa.. Lisäpisteitä saa vain työkokemuksesta mikä ylittää sen pakollisen 2v.

Mun työkokemukseni on hoitoalalta. Eli jos se "hukkaantuu" noihin pakollisiin kahteen vuoteen, en saa lisäpisteitä ollenkaan. Jos taas se vajaa pari vuotta tulisi jo äitiyslomista, saisin työstäni lisäpisteitä mitkä voisi ratkaista sen että pääsen sisään. Tää on vähän vaikea selittää, mutta..toivottavasti ymmärrettävästi nyt. :)
Saat työkokemuspisteitä äitiysloman ajalta, mikäli sinulla on silloin ollut työsopimusvoimassa jonkun työnantajan kanssa. Ei vaikeeta ollenkaan.
 
Ap..
Saat työkokemuspisteitä äitiysloman ajalta, mikäli sinulla on silloin ollut työsopimusvoimassa jonkun työnantajan kanssa. Ei vaikeeta ollenkaan.
Okei..ja sinä tiedät tämän olevan näin syystä, että..? Ei muuten, mutta jää nyt mietityttämään kun tuolla joku ilmeisesti aikuispuolella parhaillaan opiskeleva sanoi ihan päinvastaista.
 
,,,
[QUOTE="vieras";24926133]. Sen sijaan äitiysloma huomioidaan työkokemuksena." ?

[/QUOTE]

Tiedän sen, koska ihan itse sen tuohon aloitukseen kirjoitit selvällä suomenkielellä.

Äitysloma huomioidaan työkokemuksena. Ei hoitovapaata.
 
Ja eikös se mene niin, että 2 vuotta pitää olla ihan mitä tahansa työkokemusta että saa yleisen hakukelpoisuuden. Varsinaisia hakupisteitä kai käsittääkseni saa sen 2v ylittävästä, alakohtaisesta työstä. Eli vain hoitoalan työ kerryttää niitä hakupisteitä. Ja ilman noita työkokemuspisteitä on mahdollisuus päästä sisään. Mulla työkokemuspisteitä tuli vaan 9 ja monella muulla oli täydet. Silti pääsin ekalla yrittämällä sisään kun muuten valintakoe meni hyvin.
 
Ap..
Ja eikös se mene niin, että 2 vuotta pitää olla ihan mitä tahansa työkokemusta että saa yleisen hakukelpoisuuden. Varsinaisia hakupisteitä kai käsittääkseni saa sen 2v ylittävästä, alakohtaisesta työstä. Eli vain hoitoalan työ kerryttää niitä hakupisteitä. Ja ilman noita työkokemuspisteitä on mahdollisuus päästä sisään. Mulla työkokemuspisteitä tuli vaan 9 ja monella muulla oli täydet. Silti pääsin ekalla yrittämällä sisään kun muuten valintakoe meni hyvin.
Juuri näin, vihdoin joku ymmärsi! :) Tuolla vaan on olleet pisterajat aika kovia eli se pari vuotta alakohtaista työkokemusta voisi ratkaista paljonkin - jos se ei tuhlaannu niihin pakollisiin kahteen vuoteen. Missä päin Suomea sinä opiskelet?
 
hakija
Saman kysymyksen kanssa pähkäilen, koska nyt hakemassa sairaanhoitajaksi aikuiskoulutukseen.

voi olla tyhmä kysymys, mutta jos työkokemus on muulta kuin hoitoalalta ja siinä työsuhteen aikana on ollut äitiyslomalla niin lasketaanko äitiysloma kuitenkin hoitoalan kokemukseksi??? Jos ei, niin sitten minun turha hakea aikuiskoulutukseen :(
 

Yhteistyössä