Sairaalakassin sisältö, onko yhtään järkevä?

  • Viestiketjun aloittaja pakkauskoko
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Entäs se haju!!! Mulla ainakin haisi se hormonihiki niiiiin kamalalle, että olin ihan tyytyväinen, että sai napata puhdasta ylle ja antaa jonkun muun huolehtia siitä likapyykistä :)
Enempi mieleen jäi metallinen veren haju ja läikät yhden sun toisen takamuksessa, kun jälkivuoto karkasi. Ja maitoläikät ja ne vesimelonit, jotka yritti viritellä sairaalan puliksi auki olevilla jättiflanelliliiveillä siten, ettei mikään koskettaisi arkohin rinnanpäihin.
 
pakkauskoko
Hoitoaine - hyvä, kiitos, tosiaan kiva jöröjukka sitten lähipiirin kuvissa vauvan lisäksi :D

Liivinsuojien kanssa kävin tätä pohdintaa, mihis ne kestot sitten heittää? Omaan pyykkipussiin? Kokeilin muutamia kertakäyttöisiä rinnanpäitä vasten ja ne tuntuu hirveen karkeilta, pelkään että menee rinnanpäät entistä kipeemmäksi niistä.. Onko jollakulla kokemusta, kummat paremmat, kestot vai kertikset?

Sisäkengistä - alan kallistua enemmän kylpylästä nyysittyisin tossuihin mitkä voi heittää menemään kotiinlähtiessä, tosiaan juu en välttämättä halua tuoda pöpöisiä Reinoja enää kotiin, varsinkaan kun niitä ei voi koneeseen laittaa!

Hehe, ihanat hormonit! :D Noi pari imetyspaitaa ei onneksi vie paljoa tilaa, tietenkin jos hiki lentää hullunlailla niin saatan kallistua sairaalan gaarderoobiin :)

Miehelle pakkasin siis löysän, yhden hutiostoksen (kokoa liian ison) mukaan. Siis löysä kauluspaita jossa napit, puuvillainen, niin sinne pitäis babyn mahtua köllöttämään :)
 
Hoitoaine - hyvä, kiitos, tosiaan kiva jöröjukka sitten lähipiirin kuvissa vauvan lisäksi :D

Liivinsuojien kanssa kävin tätä pohdintaa, mihis ne kestot sitten heittää? Omaan pyykkipussiin? Kokeilin muutamia kertakäyttöisiä rinnanpäitä vasten ja ne tuntuu hirveen karkeilta, pelkään että menee rinnanpäät entistä kipeemmäksi niistä.. Onko jollakulla kokemusta, kummat paremmat, kestot vai kertikset?

Sisäkengistä - alan kallistua enemmän kylpylästä nyysittyisin tossuihin mitkä voi heittää menemään kotiinlähtiessä, tosiaan juu en välttämättä halua tuoda pöpöisiä Reinoja enää kotiin, varsinkaan kun niitä ei voi koneeseen laittaa!

Hehe, ihanat hormonit! :D Noi pari imetyspaitaa ei onneksi vie paljoa tilaa, tietenkin jos hiki lentää hullunlailla niin saatan kallistua sairaalan gaarderoobiin :)

Miehelle pakkasin siis löysän, yhden hutiostoksen (kokoa liian ison) mukaan. Siis löysä kauluspaita jossa napit, puuvillainen, niin sinne pitäis babyn mahtua köllöttämään :)
Mulla meni liivinsuojia todella paljon koko imetyksen ajan, että luovuin parin päivän päästä suosiolla niistä kestoista. Niitä olisi pitänyt ostaa 50 paria jotta olisi pärjännyt. Helpompia ne kerttakäyttöiset.
 
bbierass
On kyllä äärimmäisen ääliömäistä tehdä jotain helvetin täyspakkauksia synnytystä varten sairaalaan jollei kotiin ole matkaa vähintään 50 kilometriä.
Njaaa...monille synnytys on kerran pari elämässä tapahtuva elämän isoin juttu. Ehkä siihen kannattaa satsata henkisesti vähintään se mikä etelänmatkaan. Mukavahan se vaan on suunnitella, haaveilla ja valmistautua henkisesti. Tottakai sitä henkiin jää vaikkei pakkais mitään.
 
Mä oon kolmea nuorimmaista tehdessä nimenomaan halunnu sairaalaan omat vaatteet.
Inhoan niitä pesulassa kivikoviksi pestyjä, liian isoja kauhtanoita, joissa siellä sairaalassa jengi vaappuu. Tunnen itseni haamuksi.

Viimeksi koko sen pakollisen vuorokauden lusimisen pelastus oli todellakin ne omat velourpöksyt, neuletakki ja topit.

Mutta mä en kyllä ole mitään hulluna hormonihikoillut yhdenkään synnytyksen jälkeen, jälkivuoto on ollut toki runsasta, mutta ei niin että sitä nyt pitkin lahkeita valuisi tms.
Lienee siis ihan ihmisestä kiinni...

Nää kolme nuorinta olen myös ehdottomasti halunnut synnyttää omat (polvi)sukat jalassa, kun puoli-istuvassa niistä saa kivasti kiinni ja ponnistukseen tukea, sairaalan kantapäättömät sukat on ihan kamalat.

Reino-tossut oli mukana myös, mä oon kyllä pessy ne ihan pesukoneessa...

Ketjussa mainitut huulirasva ja hoitoaine on ihan ehdottomat, ja villasukat.
Ap:n listaan lisäisin, jos itse olisin menossa, jotain tekemistä: lukemista, ristikkolehtiä, neuletarpeet tms.

Kantoliinan jättäisin pois, ei sillä sairaalassa mitään tee, jos ei sitten ole kotiin lähdössä esim. bussilla.
 
.vieras.
Njaaa...monille synnytys on kerran pari elämässä tapahtuva elämän isoin juttu. Ehkä siihen kannattaa satsata henkisesti vähintään se mikä etelänmatkaan. Mukavahan se vaan on suunnitella, haaveilla ja valmistautua henkisesti. Tottakai sitä henkiin jää vaikkei pakkais mitään.
Tässä on se pieni ero, että ei ole kyseessä mikään etelänmatka. Omaan viihtymiseen liittyvät jutut kuten puhelin, tablet, kirja jne. ymmärrän, mutten vaatearsenaalia tai muita tarvikkeita.

Sairaaloissa on nääs Suomessa täysylläpito ja reissu kestää tyypillisesti pari vuorokautta.
 
vierass
Kokeilin muutamia kertakäyttöisiä rinnanpäitä vasten ja ne tuntuu hirveen karkeilta, pelkään että menee rinnanpäät entistä kipeemmäksi niistä.. Onko jollakulla kokemusta, kummat paremmat, kestot vai kertikset?
Kummissakin on omat hyvät puolensa. En kyllä huomannut kertisten olevan karkeita, mutta tekee tosi ilkeää irrotella niitä aroista rinnanpäistä, kun joskus liimaantuivat kiinni. Minusta ne on olleet paremmin imeviä ja kuivemman tuntuisia päällä. Kestoja on hyvin monelaisia, jotkut hyviä, toiset vähemmän hyviä. Huonoimmat olivat sellaisia, mistä maidot tuli läpi. Toisille sellaisetkin saattaa riittää, minulle ei.

Sairaalassa en kyllä juurikaan noita liivinsuojia käytellyt. Käytin sairaalan sideharsorättejä, mahdollisimman pehmeiksi kuluneita, kun rinnanpään olit rikki ja hyvin arat. Kotona pahimmassa vaiheessa saatoin pitää maidonkerääjiä rintsikoissa jonkin aikaa, ettei mikään vaan koskenut rinnanpäihin.
 
tota
Hyvältä näyttää tarvikelista...

Itse ottaisin lisäksi esim. ainun tai aventin rintakumit valmiiksi steriloituna joukkoon. Ensimmäisen vauvan saatuani mies lähti ostoksille toisena päivänä, kun rinnanpäät olivat lähes vereslihalla. Toisen vauvan saatuani mies lähti jälleen laitokselta ostoksille.
Ehkä et tarvitse, mutta ovat todella hyvä apu jos imetys tuottaa kipua. (nostattaa matalat rinnanpäät ja auttaa vauvan saamaan paremman otteen)
Kertakäyttöiset liivinsuojat ovat helpompia aluksi käyttää.
 
fsaf
mua ärsytti imetyksessä vain yksi asia, se kun oli liivinsuojat aina märkänä, välillä ihan läpimärät ja pläts vaan kuului kun heitti roskikseen. Tämän takia en kestoja käyttänyt ollenkaan, ne kun tuntuivat märkinä todella epämiellyttäviltä.

Usein myös suoja meni pois paikoiltaan ja sitten oli paita märkänä.
 
viera.s
Hyvältä näyttää tarvikelista...

Itse ottaisin lisäksi esim. ainun tai aventin rintakumit valmiiksi steriloituna joukkoon. Ensimmäisen vauvan saatuani mies lähti ostoksille toisena päivänä, kun rinnanpäät olivat lähes vereslihalla. Toisen vauvan saatuani mies lähti jälleen laitokselta ostoksille.
Ehkä et tarvitse, mutta ovat todella hyvä apu jos imetys tuottaa kipua. (nostattaa matalat rinnanpäät ja auttaa vauvan saamaan paremman otteen)
Kertakäyttöiset liivinsuojat ovat helpompia aluksi käyttää.
Eikö teillä tosiaan saanut noita rintakumeja synnäriltä? Kysyitkö niitä vai lähtikö mies suoraan ostoksille kun sinulle tuli mieleen, että ne voisivat auttaa?

Minä en tainnut etukäteen koko härpäkkeistä tietää mitään, mutta sellaiset minulle kiikutettiin kun vauva ei meinannut saada tissistä otetta. Tosin ne täytyi kyllä heti kotiutumispäivänä käydä ostamassa, koska yhtään paria ei saanut kotiin ottaa (minusta olisi ihan kiva, jos yhden käytetyn parin voisivat uhrata, ettei niitä tarvi kotiutumispäivänä paniikissa metsästää). Mutta kun läheskään kaikki ei sellaisia tarvi ja tietääkseni kaikilta synnäreiltä ne pitäisi tarvittaessa saada, en ostaisi etukäteen. Syyttä suotta ei kannata käyttää, vauva saa kumien läpi yleensä huonommin maitoa ja niistä eroon pääseminen on oma tuskansa, kun vauva on niihin ehtinyt tottumaan.
 
Korvatulpat on ehdottomat. Samoin ummetuslääke / lakritsi. Meillä osastolla pihtailivat ja sain vain kerran ummetuslääkettä, vaikka tarvetta olisi ollut. Mies toi sitten lakritsia. Liivinsuojia et sairaalaan tarvitse, ei maito siinä 2-3 päivässä ehdi niin nousta. Muistiinpanovälineet, että saa kirjoittaa ylös tuntemuksiaan ensi hetkistä äitinä.
 
toista kertaa menossa
Omaan kassiin lähtee lisäksi omat rintakumit, ne auttoi aluksi imettäessä kun vauva opetteli otetta ja rinnanpäät oli arat. Kumeista eroon pääseminen ei ollut mitenkään vaikeaa.

Vauvalle tutin. Vauvalla kun oli kova imuntarve ja halusi roikkua tississä kiinni myös nukkuessaan, mutta ote irtosi heti kun nukahti ja sit tuli huuto. Lopulta pidin pikkurilliä vauvan suussa, että molemmat saatiin edes pari tuntia unta. Seuraavana päivänä mies toi sitten tutin ja vauva oli tyytyväinen.

Liivejä, liivinsuojia jne en ekalla kerralla edes tarvinnut, maito nousi kunnolla vasta kotona. (sairaalassa olin 2 päivää ja yötä). Tällä kertaa otin varmuuden vuoksi, mutta tokkopa niitä välttämättä tarvii..

Eväät, muistiinpanovälineet, kynät, meikit, hoitoaineet, kirjat sun muut oli minulle täysin turhakkeita.
 
2pullautusta
On meitä vaan niin erilaisia:) itse en ole kummankaan lapsen kanssa synnärillä ollessani ehtinyt keskittyä muuhun kuin siihen ihanaan tuhisevaan nyyttiin eli ei kyllä sheivailut, meikkailut yms käynyt edes mielessä joten kuopuksen kanssa ne jätin kotiin. Tosin jos joutuu odotteleen käynnistystä niin ehkä sitten jos mies ei pääse tuomaan..Itse pidin myös sairaala vaatteita kun vauva on niin helppo napata sinne ihokontaktiin. Jos otat omat vaatteet suosittelen leggareiden tilalle toisia löysiä niin ei ohi vuodot välttämättä näy. Ja reinoja ei kannata ainakaan synnytys tilanteessa pitää jos vedet menee sillä sitä vettä valuu ihan koko ajan ja sairaalanvaipat ei ole kaikkein istuvinta sorttia ja märillä reinoilla voi olla hippasen ällöttävää:) ja kantoliina kyllä kannattaa jättää kotiin:) eväistä kannattaa miettiä mitä tykkää oksentaa sillä monilla supistukset ja oksitosiini aiheuttaa oksennus refleksin:) myös minulla, onneks söin kevyesti niin mitään ei tullut pihalle asti;)
 
bbierass
Vastauksista huomaa,,että tarpeet on tosi yksilöllisiä. Esim. minä en huimannut mitään ihmeellistä hikoilua eikä maitokaan noussut. Jouduin olemaan melkein,viikon sairaalassa jokaisen vauvan synnyttyä. Siksi ajattelen paljon omaa olotilaa ei niinkään,synnytyksessä vaan sen jälkeen. Synnytyksessä tietenkin sairaalavaatteet, mutta viikko sairaalavaatteissa sen jälkeen on vähän liikaa mulle kun ei tosiaan maito eikä hiki loisku.

ainakin meidän,sairaalasta sai tutteja, rintakumeja,,ummetukseen apuja, hyvää ruokaa riittämiin,,joten tärkeimmät jutut oli ajanvietettä (lukemista, kännykkä) ja korvatuplat sekä myös musiikkilaitteet.
 

Yhteistyössä