sain töitä ja plussasin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähihoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lähihoitaja"

Vieras
Hain uuteen työhön, haastattelu oli viikko sitten ja plussasin eilen. Tänään sitten sain kuulla että minut valittiin sinne, sopimus pitäisi käydä allekirjoittamassa huomenna.

Jäisin äitiyslomalle siis jo kesä-heinäkuun vaihteessa, eli en voisi olla lomatuuraajana joksi minua varmaan kaavailtiin.

Sopimus olisi määräaikainen loppusyksyyn asti. Sitä todennäköisesti jatkettaisiin... Mutta sehän nyt on selvä että jatkoa ei tulisi kun raskauteni paljastuu...

Jotenkin tosi syyllinen olo jos en kerro mutta kuka nyt kertoisi vielä tässä vaiheessa? Voisi vielä jäädä ilman töitä ja lasta jos menee kesken tms.

Ja sehän sitten varmaan selviää jälkeenpäin että olen jo ollut raskaana haastattelussakin. Koeaika on 4 kk, eiköhän sen aikana ala maha pullottaa...

Olisi kiva iloita esikoisen odotuksesta mutta tämä nyt stressaa vietävästi!

Olenko ihan hullu jos en ota työtä vastaan tai kerron että olen raskaana??? Ei kyllä kiva työttömänäkään olla täällä korvessa :(

Otat työn vastaan. Leikit vaan tekeväsi raskaustestin kahden viikon päästä... Jos eivät suoraan asiaa kysy (ja lain mukaan eivät saa kysyä). Ja raskauden perusteella ei saa työsuhdetta katkaista...tosin ei kai koeaikana tarttee syytä sanoa.

Tuossa vaiheessa keskenmeno riski on vielä yli 10 prosenttia, joten totta kai otat työn vastaan ja kerrot sitten kun suurin keskenmeno riski on ohi (neljännellä kuulla), että olet raskaana.

Ja jos ny normi hoitsupukua joudut työasuna käyttämään ni se peittää kyllä hiton hyvin raskauden ku otat alusta asti vähän väljemmän mallin, duunikaverit ei huomanneet raskautta kun olin 6. kuulla raskaana, ihmettelivät pari kk myöhemmin ku kävin töissä pyörähtämässä että miten oon yhtäkkiä laihtunu niin hitosti (vauva otti varaslähtöä).

[QUOTE="carelia";25135193]Otat työn vastaan. Leikit vaan tekeväsi raskaustestin kahden viikon päästä... Jos eivät suoraan asiaa kysy (ja lain mukaan eivät saa kysyä). Ja raskauden perusteella ei saa työsuhdetta katkaista...tosin ei kai koeaikana tarttee syytä sanoa.[/QUOTE]

Näin mäki tekisin.

Eihän sun tosiaan tarvitse tietää vielä huomenna, että olet raskaana. Se voisi teoriassa selvitä sulle vasta parinkin viikon kuluttua. Määräaikaisuus tietysti päättyy siihen loppusyksyyn, mutta jos teet työsi hyvin, sulla on varmasti hyvä mahdollisuus päästä takaisin töihin äitiyslomien loputtua. Voit ihan hyvin kertoa raskaudesta vasta koeajan jälkeenkin. Jos odotat esikoista, se vatsa ei neljännellä kuukaudella välttämättä pullota vielä kovinkaan paljon. Ja ne vaatteet tosiaan peittää aika lailla. Vielä jos sulla on muutama kilo vyötäröllä ylimääräistä, niin kukaan ei kehtaa edes kysyä sulta asiaa :D.

Ei raskaus työnantajalle vielä pitkään aikaan kuulu (paitsi mun tapauksessa kuuluu mutta olenkin poikkeava kun piti heti ilmoittaa), joten tottakai otat työn vastaan. Hoitajan työvaatteet kätkee kasvavan mahankin aika hyvin sisälleen :)

Toisaalta jos tuot ilmi koeaikana että olet raskaana, niin työnantajalla on melkoinen todistustaakka työsuhdetta koeajan puitteissa mahdollisesti purkaessa ettei purku johtuisi raskaudesta. Jos huomaavat itse että olet raskaana ja ovat m*lkku työnantaja niin voivat työsuhdetta purkaessa vaan sanoa että eivät edes olleet tietoisia sun raskaudesta, mutta jos itse esim. kerrot heille (esim. pomolle sähköpostitse jotta jää mustaa valkoisella että olet kertonut), esim. "minulla olisi neuvola-aika silloin ja silloin, koska odotan vauvaa", niin silloin käytännössä heidän on melko mahdoton ruveta pellolle potkimaan.

Tosiaan ensimmäinen kyseessä niin en tiedä näkyykä raskaus sitten ajoissa, olen pitkä ja luiseva, pituuteen kai maha häviää mutta kun olen luonnostaan ihan littana, lonkkaluut paistaa... No ehkä menee lihomisen piikkiin kun saan kunnolla syödäkseni kun töihin pääsen :D

Toisaalta jos tuot ilmi koeaikana että olet raskaana, niin työnantajalla on melkoinen todistustaakka työsuhdetta koeajan puitteissa mahdollisesti purkaessa ettei purku johtuisi raskaudesta. Jos huomaavat itse että olet raskaana ja ovat m*lkku työnantaja niin voivat työsuhdetta purkaessa vaan sanoa että eivät edes olleet tietoisia sun raskaudesta, mutta jos itse esim. kerrot heille (esim. pomolle sähköpostitse jotta jää mustaa valkoisella että olet kertonut), esim. "minulla olisi neuvola-aika silloin ja silloin, koska odotan vauvaa", niin silloin käytännössä heidän on melko mahdoton ruveta pellolle potkimaan.

Hmm... tää on kyllä ihan totta. Pitäis olla joku idioottivarma syy purkaa työsuhde jottei menisi raskauden piikkiin.

[QUOTE="ap";25135225]Tosiaan ensimmäinen kyseessä niin en tiedä näkyykä raskaus sitten ajoissa, olen pitkä ja luiseva, pituuteen kai maha häviää mutta kun olen luonnostaan ihan littana, lonkkaluut paistaa... No ehkä menee lihomisen piikkiin kun saan kunnolla syödäkseni kun töihin pääsen :D[/QUOTE]

Mäkin olin raskaaksi tullessani laiha kun mikä, silti muutama ei edes tiennyt raskaudestani koska puku peitti niin hyvin. Yksi työkaveri kysyi viimeisenä työssäolopäivänäni, että olenko raskaana. Kun sanoin kyllä, hän kysyi milloin jään äitiyslomalle. Oli ilme näkemisen arvoinen kun vastasin "tänään" :D

Yhteistyössä