Sain tietää olevani raskaana, nyt menossa rv24

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CRAP!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja 8o:
Sen koommin asiaa kommentoimatta. Mä en vaan pysty ymmärtään miten ei huomaa.. Rv 24 vauvakin liikkuu jo aika hyvin.

Minä vannon sinulle käsi sydämmellä, että se on mahdollista! Se on oikeasti mahdollista.

Onhan se varmasti juu mahdollista. Mut onko sillä äidillä sillon ollu kaikki ihan ok?

No ei varmasti kaikilla, mutta en usko, että jokainen on psykoosissa tai kärsii mielenterveyshäiriöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja random:
Kyllähän ne lääkäritkin on inhimillisia, joten voisin kuvitella, että kun ne tietää, ettei hlö ole tiennyt raskaudesta, niin lääkäri voisi papereihin kirjoittaa, että on kyseessä rv23. Jos siis tuo rv24 on vaan "moraalisesti" se raja, eikä esim fysiologisesti joku takaraja.

Mua ei ole koskaan traumatisoinut ajatus abortista, kyllä sitä lasta pitää haluta, jotta se kannattaa maailmaan saattaa. Kyllä mä tiedän mitä abortissa tapahtuu (suurin piirtein), mutta ei se mua hetkauta. Rv 10 tai 23, en näe siinä eroa.

no entäs jos raskaus selviää vasta viikolla 30 tai 33, lähdetäänkö todella sellasieen linjaan mitä muualla maailmassa harrastetaan, että liki täysiaikaisen sikiön voi abortoida, se vaan pilkotaan sinne kohtuun.. vai otetaanko käyttöön sitten lopetus, synnytetään lapsi ja sitten lopetetaan..
on olemassa tietyt syyt siihen miksi tuo raja on mikä on.. kannattaa ottaa asioista selvää.. aikuisen ihmisen nyt on vaan hyväksyttävä se että kun harrastaa seksiä, voi tulla raskaaksi.. joko niitä testejä tekee joka kk ehkäisystä hulimatta tai sitten vaan hyväksyy asian tilan jos vahinko käy

No voisitko ystävällisesti kertoa, mitkä ne syyt ovat tuolle rajalle Suomessa?

kannattaa googlettaa.. alle tiettyjen viikkojen sikiö ei selviä kohdun ulkopuolella joten silloin raskauden keskeytystä voidaan pitää vielä hyväksyttävänä, on noista olemassa ihan perusteetkin ja ihan laissa määritetyt..

Sikiön katsotaan yleensä olevan elinkelpoinen 24. raskausviikosta eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 8o:
Sen koommin asiaa kommentoimatta. Mä en vaan pysty ymmärtään miten ei huomaa.. Rv 24 vauvakin liikkuu jo aika hyvin.

Minä vannon sinulle käsi sydämmellä, että se on mahdollista! Se on oikeasti mahdollista.

Onhan se varmasti juu mahdollista. Mut onko sillä äidillä sillon ollu kaikki ihan ok?

no sitähän koitin selittää. että aina näissä tapauksissa ON löydetty psyykkisiä oireita tai elämäntilanne ollu käsittämättömän vaikea. joten ihminen suojelee psyykettään kieltämällä raskauden. näistä on ollu monesti juttuja lehdissä.

Elikkä ihan ns. normaalilla ihmisellä se ei ole mahdollista, tai ainakaan lähelläkään yleistä. Enkä mä tod tarkota nyt ihan henkisesti vajaata vaan just, et elämässä kaikki vaan ei oo hyvin.

Tuohon ettei tietäis, mun kaverilla piti olla alkuraskauden ultra, siellä selvisikin että oli jo yli puolen välin, ja hän siis ei ollu mitään liikkeitä havainnut, hoikka tyttö vielä, tuli vähän shokkina että olikin kolme kuukautta pidemmällä kuin oletus, mutta olipahan "lyhyt raskaus" :D Pitänee vielä lisätä että kamu on kyllä ihan normaali tallaaja, siis ei millään tavalla jäänyt asemalle tai mitään, normaali nuori ihminen!!

Ja tuohon juomiseen, ei ole sata varma että on siltikään fas lapsi jos nyt lopetat, ja adoptio voisi olla sinun kohdalla hyvä ratkaisu jos ihan tosiaan olet sitä mieltä ettet lasta tähän elämän tilanteeseen tahdo, mutta aikaa sinulla tosiaan on tässä miettiä mitä haluat ja tuleeko tunteita joilla et vauvasta voisikaan erota jne.. Vauva ihan varmasti adoptoimalla saisi hyvät olot, luulen et on hyvin seulottu nuo adoptioita hakevat, toki heilläkin voi eroja sattua tai muuta mutta ainakin todella palavasti lasta haluavat jaomia eivät syystä tai toisesta saa, joten vauvan puolesta siinä tilanteessa ei tarvitse hätäillä, oma jaksamisesi vaatii kyllä mahdollisesti ammatti-auttajaa, riippuu toki ihmisen luonteesta..

JA tuo abortoiminen noilla viikoilla, 24 viikkoisia on jo hengissä selvinnyt, kuinka kukaan koskaan voisi abortoida jo elinkelpoisen ihmisen, toki tarvitsee paljon apuja jos noilla viikoilla syntyis, mutta tuon joka aborttia ehdotti, on pakko olla tunteeton, en voi edes kuvitella... En siis ihan absoluuttinen vastustaja ole, itse en tekis, mjutta lähipiiri tehnyt paljonkin, enkä tuomitse.

Mutta ap:lle kaikkea hyvää jatkoon ja voimia päätöksen tekoon kun sen aika on. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
random: et sitten mennyt ilmeisesti sinne nettiin katsomaan. Kyllä siinä on iso ero esimerkiksi siinä miten abortti tehdään (sen lisäksi 24 viikkoa taitaa jo itse asiassa olla se laillinen takaraja siinä että edes saa abortin oli tilanne mikä tahansa) ja vielä isompi ero lapsen kehitysasteessa. Ymmärrän ettei asia sinua kiinnosta eikä se sinua huoleta kun hyvin ilmeisesti et tiedä miten abortti tehdään, mitä se sisältää, etkä myöskään tiedä mitään lapsen kehitysasteista, etkä edes viitsinyt ottaa asiasta selvää ennen kuin tänne kirjoitit. Ja se syy miksi se takaraja on olemassa on siksi että se olento siellä mahassa on elävä lapsi eikä mikään möykky. Sillä on sydän ja sydämenlyönnit, kasvot, sukupuolielimet, verenkierto, sisäelimet. Ilmeisesti sinulla ei ole omia lapsia koska kyllä tällaiset asiat pitäisi olla selvillä.

En mennyt, koska pyysin teitä selventämään väittämäänne asiaa. En siis todellakaan kaivannut vastaukseksi "koska se on laitonta rv24 jälkeen" vaan vastausta siihen MIKSI se olisi laitonta. Ilmeisesti se siis katsotaan moraalisesti vääräksi, koska sikiöllä on tiettyjä ominaisuuksia. Olkoon määritelmä siis tämä, vaikka oman maailmankuvan kanssa se ei soinnukaan yhteen.

Ja vastatakseni vihjailuusi, olen rv11+4 paraikaa.

Kyllähän ne lääkäritkin on inhimillisia, joten voisin kuvitella, että kun ne tietää, ettei hlö ole tiennyt raskaudesta, niin lääkäri voisi papereihin kirjoittaa, että on kyseessä rv23. Jos siis tuo rv24 on vaan "moraalisesti" se raja, eikä esim fysiologisesti joku takaraja.

Mua ei ole koskaan traumatisoinut ajatus abortista, kyllä sitä lasta pitää haluta, jotta se kannattaa maailmaan saattaa. Kyllä mä tiedän mitä abortissa tapahtuu (suurin piirtein), mutta ei se mua hetkauta. Rv 10 tai 23, en näe siinä eroa.

no entäs jos raskaus selviää vasta viikolla 30 tai 33, lähdetäänkö todella sellasieen linjaan mitä muualla maailmassa harrastetaan, että liki täysiaikaisen sikiön voi abortoida, se vaan pilkotaan sinne kohtuun.. vai otetaanko käyttöön sitten lopetus, synnytetään lapsi ja sitten lopetetaan..
on olemassa tietyt syyt siihen miksi tuo raja on mikä on.. kannattaa ottaa asioista selvää.. aikuisen ihmisen nyt on vaan hyväksyttävä se että kun harrastaa seksiä, voi tulla raskaaksi.. joko niitä testejä tekee joka kk ehkäisystä hulimatta tai sitten vaan hyväksyy asian tilan jos vahinko käy

kannattaa googlettaa.. alle tiettyjen viikkojen sikiö ei selviä kohdun ulkopuolella joten silloin raskauden keskeytystä voidaan pitää vielä hyväksyttävänä, on noista olemassa ihan perusteetkin ja ihan laissa määritetyt..

Niin, sanot siis että tuo raja on täysin moraalinen. "koska rv24 alkaen lapsi saattaisi selviytyä, ei aborttia enää sallita". Ei kai sillä epätoivoiselle äidille ole merkitystä selviäisikö lapsi, jos sitä ei kuitenkaan halua (ja ei ole ollut tietoinen raskaudesta).

Sanon nyt kuitenkin sen kaiken abortin puolestapuhumisen jälkeen, että mielestäni ap on kuitenkin ollut hyvin vastuuton, jos ja kun on seksiä harrastanut jonkun on-off suhteen kanssa ilman ehkäisyä.

ei moraalinen vaan viiko 24 jälkeen katsotaan että sikiö on elinkelpoinen, kaikki tarvittavat elimet kuten keuhkot ovat tarpeeksi kehittyneet jotta sikiö voi elää kohdun ulkopuolella, joten näin ollen kyse olisi enemmänkin murhasta... siinä taitaa ollas e suurinsyy.. ja en siis todella ole mikään abortin vastustaja, mutta mun mielestä abortti voidaan tehdä vain alle 12 viikkoa kestäneessä raskaudessa, ja sen yli vain jos laspella on kehityshäiriö joka estää hyvän elämän, tai sellainen vamma tai vika joka aiheuttaa ettei lapsi eläisi kohdun ulkopuolella tai elämänlaatu olisi hyvin heikko

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
JA tuo abortoiminen noilla viikoilla, 24 viikkoisia on jo hengissä selvinnyt, kuinka kukaan koskaan voisi abortoida jo elinkelpoisen ihmisen

Miksei voisi? Mitä eroa siinä on äidille joka ekaa kertaa raskaudestaan kuulee, onko sikiö 10 viikkoinen vai 24 viikkoinen, jos sitä ei kerran halua?

JA tuo abortoiminen noilla viikoilla, 24 viikkoisia on jo hengissä selvinnyt, kuinka kukaan koskaan voisi abortoida jo elinkelpoisen ihmisen

Miksei voisi? Mitä eroa siinä on äidille joka ekaa kertaa raskaudestaan kuulee, onko sikiö 10 viikkoinen vai 24 viikkoinen, jos sitä ei kerran halua?

Tuosta milä viikoilla lapsi voi selvitä... Suomessakin on selvinnyt raskausviikolla 22+ syntyneitä lapsia. Yhdellä noilla viikoilla syntyneellä pienellä pojalla on omat sivutkin netissä ja terveeltä iloiselta pikkupojalta vaikuttaa.

yritä ymmärtää, että lait on säädetty suojaamaan vauvaa! Luuletko, ettei vauva tuntisi kipua noin vanhana jo?

Niin, sanot siis että tuo raja on täysin moraalinen. "koska rv24 alkaen lapsi saattaisi selviytyä, ei aborttia enää sallita". Ei kai sillä epätoivoiselle äidille ole merkitystä selviäisikö lapsi, jos sitä ei kuitenkaan halua (ja ei ole ollut tietoinen raskaudesta).

Sanon nyt kuitenkin sen kaiken abortin puolestapuhumisen jälkeen, että mielestäni ap on kuitenkin ollut hyvin vastuuton, jos ja kun on seksiä harrastanut jonkun on-off suhteen kanssa ilman ehkäisyä.

ei moraalinen vaan viiko 24 jälkeen katsotaan että sikiö on elinkelpoinen, kaikki tarvittavat elimet kuten keuhkot ovat tarpeeksi kehittyneet jotta sikiö voi elää kohdun ulkopuolella, joten näin ollen kyse olisi enemmänkin murhasta... siinä taitaa ollas e suurinsyy..

Kiitos, olet ainoa, joka on antanut tyydyttävän vastauksen kysymykseeni.

Tästä huolimatta, olen sitä mieltä, että se on äidin päätettävä asia, ei yhteiskunnan, siis tilanteessa, jossa tuo tilanne tulee ekaa kertaa vastaan.

Eihän siinä olekaan kysymys äidistä vaan vauvasta. :o 24 viikkoinen on ihan elinkelpoinen pienen pieni vauva. Sillä aborttirajalla suojellaan lasta - ei enää äitiä. Jos mitään rajaa ei ole, voidaan aivan yhtä hyvn surmata ei-toivotut vastasyntyneetkin.

Raskauden keskeytyksestä annetussa laissa on tarkat säännökset siitä, mille viikoille asti abortti on mahdollinen milläkin perusteella. Käytännössä ennen 12 raskausviikkoa ab:n saa suht vapaasti ihan vaikka sillä perusteella, ettei nyt vain satu lasta haluamaan. Tämän jälkeen tarvitaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (ent. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus) lupa.
12:n ja 20 raskausviikon välillä lupa voidaan myöntää mm. sillä perusteella, että lapsen saanti olisi äidille "huomattava rasitus" tai epäillään sikiön olevan vaikeasti sairas. Huomattavaksi rasitukseksi ei riitä se, että ei nyt vain halua lasta saada vaan sosiaalisen tilanteen täytyis olla sellainen, ettei lapsesta huolehtiminen esim. vähävaraisuuden, opintojen tms. syyn vuoksi onnistuisi. Viikkojen 20 ja 24 välillä ab on mahdollista saada ainoastaan sikiöllä todetun vaikean vamman perusteella.

24 raskausviikon raja on siis viimeinen raja. Epäilen ja toivon, ettei Suomenmaasta löydy sellaisia lääkäreitä, jotka väärentäisivät ab-lupahakemuksiin raskausviikot. Raskausviikkoja pitäisi sitä paitsi olla alle 20, jotta sosiaalisilla perusteilla edes olisi mahdollista myöntää lupa abortille.

ks. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239
ja www.valvira.fi -> raskauden keskeyttäminen

Alkuperäinen kirjoittaja janna:

yritä ymmärtää, että lait on säädetty suojaamaan vauvaa! Luuletko, ettei vauva tuntisi kipua noin vanhana jo?

Miksei sit ole lakia, joka kieltää äidin tupakanpolton raskaudenaikana, onhan siitäkin haittaa ja kipua sikiölle? Minun mielestäni syntymättömän vauvan edut tulisi tulla vasta äidin etujen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja köl:

Eihän siinä olekaan kysymys äidistä vaan vauvasta. :o 24 viikkoinen on ihan elinkelpoinen pienen pieni vauva. Sillä aborttirajalla suojellaan lasta - ei enää äitiä. Jos mitään rajaa ei ole, voidaan aivan yhtä hyvn surmata ei-toivotut vastasyntyneetkin.

Ja äidillä on mahdollisuus antaa lapsi adoptioon, jos sitä ei halua ja saa tietää raskaudestaan liian myöhään abortin kannalta - eli mikään pakko ei ole pitää lasta siltikään.

Karmivaa.. Toisessa tapauksessa sikiö ei ole elinkelpoinen, toisessa taas on..

Et siis ymmärtänyt kysymystäni. Toistan: mitä merkitystä sillä on äidille, joka lasta ei halua?

Ja tosiaan ennen 12vkoa abortti tehdään kaavinnalla ja sen jälkeen sikiö täytyy synnyttää! Tämä tilannekin saattaa olla hyvin raskas,joudut siis synnyttämään oman lapsesi ja antamaan pois kuolleena!

Alkuperäinen kirjoittaja ploplop:
Nyt sä 'RANDOM' vaan todella haastat riitaa, et voi oikeasti olla noin yksinkertainen?

En todellakaan haasta riitaa, en vaan ole samaa mieltä asiasta. Jos se on kiellettyä, niin voin poistua paikalta, jotta voitte keskenänne olla samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:
Ja tosiaan ennen 12vkoa abortti tehdään kaavinnalla ja sen jälkeen sikiö täytyy synnyttää! Tämä tilannekin saattaa olla hyvin raskas,joudut siis synnyttämään oman lapsesi ja antamaan pois kuolleena!

Tämä ei minua shokeeraisi, jos lasta en haluaisi.

Et siis ymmärtänyt kysymystäni. Toistan: mitä merkitystä sillä on äidille, joka lasta ei halua?

Äiti ei halua, äiti ei halua. Joo, aikuselle ihmiselle tapahtuu paljon asioita, joita ei haluaisi tapahtuvan. Ei se silti oikeuta tappamaan ketään ja elinkelpoisen lapsen abortoiminen olisi kyllä surma. Moni ei pääse vaikkapa kettumaisesta ex-puolisostaan millään eroon, mutta ei heillä silti ole oikeutta tappaa exää, vaikka eivät haluaisi olla tämän kanssa missään tekemisissä. =)

random: olet oikeassa se katsotaan moraalisesti vääräksi samoin kuin ihmisten tappaminen ylipäätänsä. Syy miksi kehoitin menemään nettiin katsomaan oli se etten halua laittaa monen sivun pituisia artikkeita tänne tilaa viemään vaan ne lukuisat artikkelit näkee muualtakin. Toisin sanoen sinulla ei vielä ole lapsia (siis sellaisia jotka olet synnyttänyt), perustin olettamukseni siihen että jos kerran elämässään on käynyt koko raskauden läpi ja seurannut sitä vauvan kehitystä viikko viikolta niin olisi tietämystä myöskin siitä miten vauva kehittyy. Mutta haluan myöskin onnitella raskaudestasi ja varmasti kun katsot netistä kaikkia vauvan kehitykseen viikko viikolta liittyviä kehitysaskelia niin ymmärrät miksi sitä tuossa vaiheessa voi jo sanoa vauvaksi ja eläväksi ihmiseksi. Sitten kun olet itse raskausviikolla 24 ja tunnet kuinka vauva potkii niin ymmärrät viimeistään miksi aborttia ei sallita tuossa vaiheessa raskautta.

Kysymykseesi siitä mikä ero jos 10 vai 24 vko jos äiti ei halua lasta: siinä vaiheessa kun on pieni lapsi kyseessä ei ole väliä mitä äiti haluaa. Jos minä tästä nyt haluaisin tappaa toisen elävän ihmisen niin pitäisikö se tuosta nyt vain sallia ja oikein lääkäreiden vielä auttaakin. Haluaisin muistuttaa että tuossa vaiheessa kyseessä on elävä lapsi. Pitäisikö sinun mielestä äidin edun mennä lasten edelle? Esim. tupakassa, alkoholissa, pedofiliassa? Elävällä ihmisellä on oikeudet.

Sairasta puhetta! Sikiöhän on raskausviikolla 24 jo vauva, joka voisi syntyessään selvitä hengissä! Pienempiäkin keskosia on kyetty pelastamaan, jopa rv:lla 21-22. Kyllä noilla viikoilla tehty "abortti" on jo murha!

Minä aloin tuntea vauvan liikkeet vasta viikon 25 jälkeen. Muista, että kaikki on yksilöllistä ja riippuu esim. istukan paikasta.

Yhteistyössä