Sain th:lta saarnan liiasta painonnoususta rv 16+....

  • Viestiketjun aloittaja dottaoo
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Kyllä ylipainosillakin saa paino nousta. Minulla oli terkkari jo huolissaan kun paino ei ole noussut,vaikka ylimäärästä löytyy.

Joo sassykatilla on nyt "faktat" hakusassa. Ylipainoisillakin saa tosiaankin nousta paino, 6-8kg on on suositus niille joiden bmi on yli 29. Eikä ole tosiaankaan mikään ihme jos alipainoisilla ( bmi alle 20) paino nousisikin lähemmäs 20kg.
 
yli 30 kg ekasta ja yli 20 kg tokasta. Kukaan ei moittinut sanallakaan. Anna th:n olla mitä mieltä haluaa. Ei siinä muuta ole, kun että raskauden jälkeen joillain ei se paino palaudukkaan niin helposti. Toi on tosi vähän mitä sulle on tullut, mun mielestä.
 
...
Mulla oli suurinpiirtein sama tilanne noilla viikoilla ja sain myös noottia neuvolasta. Jouduin myös sokerirasitukseen, joka oli puhdas. Nyt rv37 ja painoa tullut tähän mennessä kokonaisuudessaan 8,5kg. Että ota ihan rauhallisesti vain :) Ihmisillä on erilaiset kropat, rakenteet ja aineenvaihdunnat. Musta nuo sokerirasitukset yms. on ihan hyviä juttuja, tietääpä itekin että kaikki on sit kunnossa ja kontrollissa.
 
yli 30 kg ekasta ja yli 20 kg tokasta. Kukaan ei moittinut sanallakaan. Anna th:n olla mitä mieltä haluaa. Ei siinä muuta ole, kun että raskauden jälkeen joillain ei se paino palaudukkaan niin helposti. Toi on tosi vähän mitä sulle on tullut, mun mielestä.
Jep jep, mulla kolahti viikkonousut jyrkkään nousuun rv20 tienoilla ja sokerirasitukseen mars, kaikki ok eikä painosta enää sen jälkee puhuttu, turvotuksineen kaikkineen vaaka näytti surkeeta +23kg lukemaa, siitäkin huolimatta et mun herkuttelu raskausaikana koostui suurimmaksi osaksi porkkanoista ja tomaateista..Lienee mun tapa syödä oli väärä tai sit mun aineenvaihdunta meni vaan sekaisin (ennen saatto syödä mitä vaan, enkä lihonut oikein tekemälläkää vaan pysyin hoikkana..), eniveis, nyt 3kk menny synnytyksestä ja edelleen 9 kiloa "ylimääräistä" roikkuu lanteilla, mä luulen et joudun näitten kilojen eteen tekee tosissaa töitä et saan pois, mut ainakin seuraavalla kerralla osaan tarkkailla vieläkin tarkemmin ruokavaliotani.

Mutta ap:n painonnousu on minusta normaali, tai jopa vähän, mut niinkuin aikasemmin kirjoitin, toiset th:t on tarkempia tuosta kuin toiset...
 
[QUOTE="Vieras";21944833]Joo sassykatilla on nyt "faktat" hakusassa. Ylipainoisillakin saa tosiaankin nousta paino, 6-8kg on on suositus niille joiden bmi on yli 29. Eikä ole tosiaankaan mikään ihme jos alipainoisilla ( bmi alle 20) paino nousisikin lähemmäs 20kg.[/QUOTE]

Luitko alkuperäisen viestin jossa juurikin sanoin että hyvin laihoilla painonnousu saa olla reippaampaa kun taas ylipainoiselle ei painoa tarvitsisi tulla juur ollenkaan, ja hyvin monella ylipainoisella se paino kääntyy hivenen laskusuuntaiseksi juurikin sen takia että ruokavaliota tarkkaillaan paremmin kuin normaalisti ja tämä on ihan sallittua, kunhan vaan se ruokavalio silti on monipuolista ja terveellistä. Faktat on kuitenkin jokseenkin hallussa kun kätilöksi opiskelen :p
 
Glorinha harmailee
En mäkään usko, että sulla oon mitään hätää. Mulla oli noilla viikoilla tullut jo 10kg ja kaikkiaan kertyi 23kg. 7kk synnytyksestä oli kaikki tulleet poissa. Toki kannattaa vältää holtitonta mässäämistä, mutta ei tuosta murehtimaan kannata ruveta. :)
 
"kukkis"
Mulla oli rv 17 neuvola alkuviikosta ja paino oli tippunu 5kg :) Terkkari vaan kysy että mistä se johtuu ja totesin että oon varmaan vaan syöny vähän paremmin :D Mielissämme oltiin molemmat! Mulla kahdessa edellisessä raskaudessa paino on noussu yht n. 7kg ja tämä on tapahtunu prin viimiesen kuukauden aikana. Niin ja sinne sokerirasitukseen "joutumisen" syy on Bmi ei niinkään se painon nousu.. itellä on kuitenkin joka raskuden alussa ollu bmi 30 ja sokerirasituksissa oon käynymutta ei niissä ikinä oo ollu mitään..
 
"jaa"
Se on henkilökohtaista kuinka paino nousee raskauksissa. Mulla noussut jokaisessa parikytkiloa ihan riippumatta syömisen ja liikunnan määrästä. Siis on noussut sekä raskaudessa, jossa herkuttelin ja liikuin vähän kuin myös kun olen syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon. Kai ne geenitkin vaikuttaa.

Ap, jos et mässää älyttömästi ja liikut tarpeeksi niin sitten paino ok, jos taas mässäilet jne. sit kannattaa kiinnittää siihen huomiota!
 
...
[QUOTE="kukkis";21944992]Mulla oli rv 17 neuvola alkuviikosta ja paino oli tippunu 5kg :) Terkkari vaan kysy että mistä se johtuu ja totesin että oon varmaan vaan syöny vähän paremmin :D Mielissämme oltiin molemmat! Mulla kahdessa edellisessä raskaudessa paino on noussu yht n. 7kg ja tämä on tapahtunu prin viimiesen kuukauden aikana. Niin ja sinne sokerirasitukseen "joutumisen" syy on Bmi ei niinkään se painon nousu.. itellä on kuitenkin joka raskuden alussa ollu bmi 30 ja sokerirasituksissa oon käynymutta ei niissä ikinä oo ollu mitään..[/QUOTE]

No kyllä mä jouduin sokerirasitukseen nimenomaan tuon painonnousun takia, enkä BMIn. Varmasti tässäkin on useita syitä :)
 
joutuu siitä
[QUOTE="kukkis";21944992]Mulla oli rv 17 neuvola alkuviikosta ja paino oli tippunu 5kg :) Terkkari vaan kysy että mistä se johtuu ja totesin että oon varmaan vaan syöny vähän paremmin :D Mielissämme oltiin molemmat! Mulla kahdessa edellisessä raskaudessa paino on noussu yht n. 7kg ja tämä on tapahtunu prin viimiesen kuukauden aikana. Niin ja sinne sokerirasitukseen "joutumisen" syy on Bmi ei niinkään se painon nousu.. itellä on kuitenkin joka raskuden alussa ollu bmi 30 ja sokerirasituksissa oon käynymutta ei niissä ikinä oo ollu mitään..[/QUOTE]

Itse jouduin/pääsin ekalla kertaa ihan sen takii et painoa tuli runsaasti ja nopealla tahdilla.
 
Mun edellisessä raskaudessa toi ois ollu mullekin normia. :D Mut sitä painoa tuli sit ihan riittävästi koko raskauden aikana. Eli oikeasti näin jälkikäteen jälkiviisaana kehotan katsomaan, mistä se johtuu. Raskaudesta sinänsä ei, kyllä se yleensä on kiinni siitä, mitä suusta on alas mennyt.

Tässä raskaudessa ei oo tullu vielä yhtään (menossa rv 18). Tuli hetkellisesti hiukan, mutta lähti jo poiskin, saattaapi olla jopa hiukan lähtöpainon alle tällä hetkellä..
 
Huhhuijakkaa
Ei missään tapauksessa liikaa ole painoa sulle tullut. Sullehan on tullut painoa n. 250g/vko. Jos sama tahti jatkuu, niin laskettuna aikana painoa on tullut kymmenisen kiloa lähtöpainoon. Noin hoikalla ihmisellä saisi tulla paljon enemmänkin, ennen kuin voisi ruveta huomauttelemaan.
 
m
Juu ei toi ap:n paino nyt niin pahalta kulosta,mutta toisaalta eipä siellä mahassa oikeesti se vauva ym vielä yhteensä 4 kg:tä paina todellakaan.Ja joku aikaisemmin tässä ketjussa sano et rv 10 oli tullu 5kg.. Se on kyllä paljon,nimittäin jokainen varmaa tietää ettei se sikiö montaakaan grammaa vielä tossa vaiheessa paina;) Musta vaan tuntuu, ku kuulee näitä juttuja et heti plussan jälkeen tuli 3 kiloo tai just jotain et rv 10 on tullu 5kg,niin siinä vaiheessa kun se plussa tulee,niin annetaan itselle lupa rueta syömään kuinka paljon vaan,kun oonhan mä nyt raskaana ja pitää syödä hyvin... Ja siis noin alussa riittää ihan normi syöminen.
 
Ei missään tapauksessa liikaa ole painoa sulle tullut. Sullehan on tullut painoa n. 250g/vko. Jos sama tahti jatkuu, niin laskettuna aikana painoa on tullut kymmenisen kiloa lähtöpainoon. Noin hoikalla ihmisellä saisi tulla paljon enemmänkin, ennen kuin voisi ruveta huomauttelemaan.
No mutta ei noilla viikoilla tuollainen painonnousu ole perusteltavissa tuolla laskentakaavalla koska sikiö tosiaan painaa sen 100g ja roippeet jonkun sata g siihen päälle. Eri asia siinä vaiheessa kun sikiö/istukka ottaa kasvuspurttia.

Tässon mun mielestä aika hyvä kuva miten painon tulisi nousta raskausaikana:

 
raskaanalihova
Juu ei toi ap:n paino nyt niin pahalta kulosta,mutta toisaalta eipä siellä mahassa oikeesti se vauva ym vielä yhteensä 4 kg:tä paina todellakaan.Ja joku aikaisemmin tässä ketjussa sano et rv 10 oli tullu 5kg.. Se on kyllä paljon,nimittäin jokainen varmaa tietää ettei se sikiö montaakaan grammaa vielä tossa vaiheessa paina;) Musta vaan tuntuu, ku kuulee näitä juttuja et heti plussan jälkeen tuli 3 kiloo tai just jotain et rv 10 on tullu 5kg,niin siinä vaiheessa kun se plussa tulee,niin annetaan itselle lupa rueta syömään kuinka paljon vaan,kun oonhan mä nyt raskaana ja pitää syödä hyvin... Ja siis noin alussa riittää ihan normi syöminen.
Mullakin pamahti raskaudessa heti alkuun 5 kiloa, eikä taatusti johtunut syömisestä, koska ruokavalioni koostui voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi lähes täysin mandariineista (eikä niitäkään voinut montaa syödä). Työmatkatkin kuljin pyörällä (15 km suuntaansa), koska en sietänyt bensan katkuja ja muiden ihmisten hajusteita oksentamatta. Joillakin hormonaaliset muutokset vaan kasaa kroppaan nestettä, toisilla ei. Oishan se kiva, jos itsellä ei sitä turvotusta tulisi. Tollaset totuuden torvet ottaa tosiaan rajusti päähän.
 
"äiti viidelle"
Paino noussut kyllä yli 4 kiloa.. nyt mitat 164/59,5, lähtöpaino oli 55. Mutta onko tämä nyt oikesti NIIIIN paha?? Th varoitteli että kohta joudun sokerirasitukseen.
mulle tullu raskauksissa(5) 3-9kg painoa ja tässä viimeisimmässä tuli tuo 3,3kg ja ihan ennen puoltaväliä tulivat ja jostain syystä sit ei sen jälkeen noussu....
jos normaalisti syöt ym. niin ei tuo nyt niin paha oo.
 
Huhhuijakkaa
No mutta ei noilla viikoilla tuollainen painonnousu ole perusteltavissa tuolla laskentakaavalla koska sikiö tosiaan painaa sen 100g ja roippeet jonkun sata g siihen päälle. Eri asia siinä vaiheessa kun sikiö/istukka ottaa kasvuspurttia.

Tässon mun mielestä aika hyvä kuva miten painon tulisi nousta raskausaikana:

Juu tietty se paino nousee raskauden myöhemmässä vaiheessa jyrkemmin. Esimerkkini oli huono. Kuitenkin jos ajatellaan, että tuon huonon esimerkkini mukaan paino nousisi laskettuun aikaan mennessä sen 10kg, niin eipä se kiivaampikaan painonnousu loppuraskaudessa haittaisi mitään, jos siis paino nousisi vaikkapa 15kg.

Kuvasi on ihan hyvä, mutta täytyy ottaa huomioon, että se on todellakin vain optimikäyrä. Pienet poikkeukset suuntaan tai toiseen eivät ole mitenkään huolestuttavia.
 

Yhteistyössä