Sain sit tarpeekseni viime yönä tassutteluista ja hyssyttelyistä ja laitoin korvatulpat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja julmuriäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
AP ja muutkin, tsemppiä! Koitetaan pitää kosketus sisäisiin tuntemuksiin yllä, yleensä se miltä tuntuu on oikein. Ei kannata kuunnella liiaksi muita. Omaa jaksamista pitää kuunnella enemmän ku kaverin mielipidettä perhepedistä tai muusta, joka ideana sinustakin on hieno- mutta täysin toimimaton sinulle.

Jaksamisia. Ollaan hyviä äitejä tavallamme. Äiti tuntee lapsensa parhaiten, kukaan muu ei voi sanoa miten pitäisi toimia. Koetetaan vain löytää se hiljainen ääni joka ohjaa toimimaan oikein.

Itse koen tässä onnistuneeni, 2 ihan selväpäistä lasta olen saanut aikaiseksi ja vieläpä niin että molemmat vanhemmat edelleen rakastaa toisiaan ja itseään. Itseään kun pitää muistaa myös rakastaa, jotta voi toisesta huolehtia.

Menipä herkäksi.. :) no, aihe kosketti.

Alkuperäinen kirjoittaja anu:
AP ja muutkin, tsemppiä! Koitetaan pitää kosketus sisäisiin tuntemuksiin yllä, yleensä se miltä tuntuu on oikein. Ei kannata kuunnella liiaksi muita. Omaa jaksamista pitää kuunnella enemmän ku kaverin mielipidettä perhepedistä tai muusta, joka ideana sinustakin on hieno- mutta täysin toimimaton sinulle.

Jaksamisia. Ollaan hyviä äitejä tavallamme. Äiti tuntee lapsensa parhaiten, kukaan muu ei voi sanoa miten pitäisi toimia. Koetetaan vain löytää se hiljainen ääni joka ohjaa toimimaan oikein.

Itse koen tässä onnistuneeni, 2 ihan selväpäistä lasta olen saanut aikaiseksi ja vieläpä niin että molemmat vanhemmat edelleen rakastaa toisiaan ja itseään. Itseään kun pitää muistaa myös rakastaa, jotta voi toisesta huolehtia.

Menipä herkäksi.. :) no, aihe kosketti.

Täys peesi tähän. Meillä on 2 kpl ns. huonoja nukkujia, jotka on ihan siihen pitänyt opettaa, että yöllä nukutaan. Jos se on jonkun mielestä kamalaa niin voi voi, meillä on ihania aurinkoisia lapsia nykyään, ja tosiaan perhe koossa muutenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mitä on tassutus? :ashamed:

no se on just sitä ettei lasta nukuteta yksinään, vaan silitellään vieressä. minä tein niin (neuvolan ohjeesta ja se toimi) että silittelin, sanoi hyvät yöt ja poistuin huoneesta kunnes taas palasin jos itku jatkui pahana. en jättänyt itkemään kuin korkeintaan keittiö-olohuone-kävelylenkin ajaksi ja taas palasin - silitin, toivotin hyvät yöt.. lapsi siis tietää että äiti on lähellä, mutta ei toki vieressä. jos viereen koitin jäädä, oli itku sydäntä raastavaa. ei pieni tajunnut miksi äiti on vieressä muttei ota syliin.

ja.. 1 ainut yö ja siitä lähtien on nukuttu. ensin poika nukkui univelkojaan ku veteli 12h yöunia heräämättä, sittemmin on tasoittunut noin 10-11h yö + nyt 2-vuotiaana, eli 1,5v unikoulusta jota kesti sen yhden yön, päiväunia päälle 2h.

Miksi yövieroitus noin pienelle? Mä en alle 1-veetä yövieroittais. Välillä ollaan heräilty tiheämmin, välillä harvemmin, mutta uskon, että vauva tietää parhaiten. Perhepedissä ku nukkuu niin ei itse tarvii valvoa vaikka vauva heräiliskin vähän useammin. Tissi vaa esille ja itse jatkaa unia.

Alkuperäinen kirjoittaja hilpu:
Miksi yövieroitus noin pienelle? Mä en alle 1-veetä yövieroittais. Välillä ollaan heräilty tiheämmin, välillä harvemmin, mutta uskon, että vauva tietää parhaiten. Perhepedissä ku nukkuu niin ei itse tarvii valvoa vaikka vauva heräiliskin vähän useammin. Tissi vaa esille ja itse jatkaa unia.

Ja kuten moneen kertaan sanottu, toimii toisille, vaan kaikki on erilaisia ja jokainen tekee ratkaisut itselleen sopivasti.

Onnea ap:lle, toivottavasti yöt on jatkossa rauhallisia :) Onneksi meillä ei ollut noin rankkaa tilannetta, musta ei varmasti olisi löytynyt kanttia pitää kunnon radikaalia unikoulua edes yhtä yötä. Peukkua sulle :D

Alkuperäinen kirjoittaja tisua ja läheisyyttä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko kysyä, että miksi jo 6kk ikäiselle tuollaista? :/

Niimpä :( ja oikein tulpat vaan äidille ja antaa huutaa...

Joo. Se on kuulkaa vain kaikkien (myös lapsen) kannalta parempi niin, että käyttää sitä maalaisjärkeään joskus. Sitä siis jota on ollut jo niinä antiikkisina aikoina ennen mitään kasvatusoppaita ja -teorioita.

Meillä on ison perheen kanssa toiminut se käytäntö, että todelliseen hätään reagoidaan. Jos lapsi on kipeä, sitä toki hoidetaan vaikka viikkoja vuorokauden ympäri juuri silloin kun hoitoa tarvitsee. Mutta jos pikkuvauvaiän ohittanut, terve vauva vain heräilee ja tahtoo jokelteluseuraa tai halimista, maalaisjärkikin sen kertoo että viisainta on osoittaa lapselle, että noita on saatavilla päiväaikaan. Ei yöllä.

Lapsi menettää luottamuksensa vanhempiin ja voi huonosti, jos hoito on huonoa. Ruokaa saa tai ei saa kun on nälkä, ollaan kylmiä, välinpitämättömiä, ei jutella, lapsen perustarpeista kuten juuri ruoasta, lämmöstä, puhtaudesta, läheisyydestä ym ei huolehdita. YHDELLÄKÄÄN ihmisen poikasella ei ole turvaton olo siksi, että mami nukkuu vieressä sängyssä eikä hyppää joka inahduksella tassuttelemaan ja tössyttelemään!

päivitys:

Yö meni hyvin. Pari kertaa vauva heräsi itkien mutta rauhoittui itse melkein heti ja nukahti taas. Viideltä huusi pidempään, silittelin vähän. seiskalta heräsi :)

juu, kukin tyylillään.

No, ensinkin vauva ei ole aamulla hirvän nälkäinen, vaan jaksaa hyvin odottaa puuroa. Lisäksi ruokaa, myös kiinteitä, menee päivällä paljon enemmän kuin silloin kun vauva nukkui puolet yöstä liimaantuneena kiinni tissiin. Meillä on siis perhepeteilty tähän asti ainakin puolet yöstä.

Lisäksi kaikki, myös vauva, nukkuvat meillä huonosti perhepedissä. Potkimme ja tönimme toisiamme ja heräilemme tämän tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja julmuriäiti :
... olin superhyperväsynyt valvotuista öistä ja miehen piti lähteä äkkiä työmatkalle. Vauvaa 6kk oli tassuteltu tää viikko.

Ajatus oli jatkaa tassutellen. Neljäs yö oli menossa, joka tunti herättiin.

En jaksanut enää puolenyön jälkeen jatkaa. Laitoin korvatulpat ja ajattelin että jos vauva kiljuu niin lujaa etten saa nukuttua edes korvatulpat korvissa niin sit tassutan sen uneen. Vauva siis oli samassa huoneessa, ja jokainen joka on kokeillut tietää että vauvan itku kyllä kuuluu tulppien läpi.

Heräsin seuraavan kerran klo 7 aamulla :D

Tää siis viime yönä.

Ja tänä yönä vauva nukahti itkuitta ja on nukkunut sikeästi kahdeksasta asti!

Saa nähdä, en usko ennen aamua että tässäkö tää oli... :D

Minulle tuli vaan mieleen, että kun olet kovin väsynyt, niin MIKSI valvot tuohon aikaan, jos lapsi on nukkunut jo 8 alkaen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja 3 x äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja julmuriäiti :
... olin superhyperväsynyt valvotuista öistä ja miehen piti lähteä äkkiä työmatkalle. Vauvaa 6kk oli tassuteltu tää viikko.

Ajatus oli jatkaa tassutellen. Neljäs yö oli menossa, joka tunti herättiin.

En jaksanut enää puolenyön jälkeen jatkaa. Laitoin korvatulpat ja ajattelin että jos vauva kiljuu niin lujaa etten saa nukuttua edes korvatulpat korvissa niin sit tassutan sen uneen. Vauva siis oli samassa huoneessa, ja jokainen joka on kokeillut tietää että vauvan itku kyllä kuuluu tulppien läpi.

Heräsin seuraavan kerran klo 7 aamulla :D

Tää siis viime yönä.

Ja tänä yönä vauva nukahti itkuitta ja on nukkunut sikeästi kahdeksasta asti!

Saa nähdä, en usko ennen aamua että tässäkö tää oli... :D

Minulle tuli vaan mieleen, että kun olet kovin väsynyt, niin MIKSI valvot tuohon aikaan, jos lapsi on nukkunut jo 8 alkaen. :/
No enhän mä enää eilen illalla ollut väsynyt koska olin nukkunut sen edellisen yön läpi ne korvatulpat korvissani :D :D

Jaah, ja päivitänpä vielä että viime yönä lapsi nukkui omassa huoneessaan 20.30-7.00 heräämättä, tai ainakin meitä herättämättä (huone on meidän makuuhuoneen vieressä, yhden oven takana)

No mukavaahan se on herätä tunnin välein sittenkin, kun joutuu töihin lähtemään aamuseitsemältä. ai mutta unohdin, että vain huono äiti tällä palstalla käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jaah, ja päivitänpä vielä että viime yönä lapsi nukkui omassa huoneessaan 20.30-7.00 heräämättä, tai ainakin meitä herättämättä (huone on meidän makuuhuoneen vieressä, yhden oven takana)

Hienoa! :) Näin se vaan joskus toimii..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, ensinkin vauva ei ole aamulla hirvän nälkäinen, vaan jaksaa hyvin odottaa puuroa. Lisäksi ruokaa, myös kiinteitä, menee päivällä paljon enemmän kuin silloin kun vauva nukkui puolet yöstä liimaantuneena kiinni tissiin. Meillä on siis perhepeteilty tähän asti ainakin puolet yöstä.

Lisäksi kaikki, myös vauva, nukkuvat meillä huonosti perhepedissä. Potkimme ja tönimme toisiamme ja heräilemme tämän tästä.

Mitä hienoa siinä on, että vauva syö enemmän kiinteitä puolivuotiaana? Miksi se on saavutus johon kannattaa tähdätä yövieroittamalla noin pieni?

Sinulla on hieman vääristynyt käsitys nukkumisesta :) Ei ihminen nuku 8-12 tuntia kuin tukki. Vähän väliä havahdutaan, parannellaan asentoa ja jatketaan taas seuraava sykli. Toki jos siitä tekee elämää isomman asian itselleen ja uskottelee sen olevan kaiken pahan alku ja juuri niin voipi olla aamuisin väsynyt ;)

En tiedä mitä kiksejä saat siitä, että puolivuotias lapsi nyt syö enemmän kiinteitä, mutta mä en ainakaan näe mitään hienoa siinä, että lopettaa lapsen signaaleihin vastaamisen ja tekee selväksi jo puolivuotiaalle, ettei hän ole öisin kaivattu tai ansainnut läheisyyttä.

Mitä hienoa siinä on, että vauva syö enemmän kiinteitä puolivuotiaana? Miksi se on saavutus johon kannattaa tähdätä yövieroittamalla noin pieni?

Sinulla on hieman vääristynyt käsitys nukkumisesta :) Ei ihminen nuku 8-12 tuntia kuin tukki. Vähän väliä havahdutaan, parannellaan asentoa ja jatketaan taas seuraava sykli. Toki jos siitä tekee elämää isomman asian itselleen ja uskottelee sen olevan kaiken pahan alku ja juuri niin voipi olla aamuisin väsynyt ;)

En tiedä mitä kiksejä saat siitä, että puolivuotias lapsi nyt syö enemmän kiinteitä, mutta mä en ainakaan näe mitään hienoa siinä, että lopettaa lapsen signaaleihin vastaamisen ja tekee selväksi jo puolivuotiaalle, ettei hän ole öisin kaivattu tai ansainnut läheisyyttä.

Ja sädekehä kiiltää :saint:
Kuka hyötyy siitä että koko porukka herää tunnin välein? Vauvakin tarvitsee kunnon unet, sitä ei saa jos missään vaiheessa ei tule tarvittavia univaiheita. Tässä tapauksessa äiti on tehnyt palveluksen sekä itselleen että lapselle. Herätä oma lapsesi tunnin välein jonkun aikaa ja kokeile onko hän pirteä ja iloinen ;)

Yhteistyössä