Yösyötöt vähemmiksi ja uni paremmaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja under
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

under

Uusi jäsen
27.10.2008
8
0
1
Meidän 5,5 kk vauva aina nukahtanut iltaisin tosi helposti klo 20. Iltahommien ja imetyksen jälkeen vippaan sen sänkyynsä (sivuvaunu), jonne se jää tyytyväisenä nukahtamaan itsekseen. Välillä saattaa pari minuuttia selittää jotain leluilleen ennen kuin uni voittaa. Eka unipätkä on saatu iltapuurolla kasvamaan neljään tuntiin, sitten tarvitaan maitotankkaus ennen kuin nukutaan lisää. Jollei tissiä ala ilmaantumaan, alkaa itku. Syötyään se sammuu aina kuin saunalyhty, kunnes herää uudestaan syömään 2-3 tunnin kuluttua.
Klo 04-05 alkaa sitten kunnon meininki. Tyyppi heräilee pahimmillaan tunnin välein. Yleensä se vain kähisee, viuhtoo ja rauhoittuu joskus itsekseen, joskus tutilla autettuna uudestaan uneen, välillä tarvitaan maitoa. Sählinkiä jatkuu aamulla klo 7-8 saakka, jolloin se herää hyväntuulisena.

Alkuunhan oli ihan hyvä, että mä heräsin herkästi vauvan nälän osoituksiin ja sain syötettyä sen ilman itkuja. Mutta tuosta taisi tulla mulle jo liian vahva tapa. Kun vauva vinkaisi vähänkin, mä kaappasin sen puoliunessa viereeni syömään. 5-kuinen ei ehkä enää tarvitsisi 4-5 ruokailua yössä.

Mä herään edelleen todella herkästi sen heilumiseen, joten laitoin korvatulpat, etten alkaisi turhaan imettämään ja hyssyttelemään. Tuloksena oli lähinnä se, että kun mä en havahtunut vauvan pieneen kähinään, niin vauva heräsi kunnolla ja alkoi itkemään, eli meillä ei nukkunut enää kukaan hyvin. Aikaisemmin sentään mies sai yönsä nukuttua, koska mä sain vauvan takaisin uneen ennen kuin se alkoi elämöimään. Eli korvatulppakokeilu tais olla tässä.

Ongelmana on myös se, että mä olen aamuyöstä itse ihan pihalla, enkä osaa väsyneenä toimia järkevästi. Jos päätän illalla, että nostan sen aina syömisen jälkeen omaan sänkyynsä, saatan silti herätä vauva kainalossa ja huomata, että olen (jälleen kerran) nukahtanut imettäessäni. Kiva herätä sitten niska jumissa siihen, kun vauva alkaa hamuilemaan tissiä suuhunsa.

Pitäisi jostain hommata se Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille" -kirja, kun moni on sitä kehunut. Jos sieltä löytyisi jotain vinkkiä, miten aamuyön uni saataisiin yhtenäisemmäksi. Ennen sitä kysyn teiltä, oisko kellään mitään vinkkiä, miten meidän öistä saataisiin vähemmän katkonaisia? Alkaa olla oma nuppi jo ihan seis tän jatkuvan valvomisen takia.
Miksi vauva osaa nukahtaa illalla itsekseen ilman ongelmia ja tissin välitöntä läheisyyttä, mutta aamuyöstä sama temppu ei onnistukaan?

Tän mäkin haluisin tietää :wave:
Tosin meillä illallakin tarvitaan se tissi :ashamed:

Mä vasta aloittelen tuota Pantleyn kirjaa ja en ole suoraan harpannut sinne missä vinkkejä olisi.

Yhteistyössä