Sain potkut :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raffeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Vaikkein oikeutta omalle kohdalleni saiskaan, ni ainakin haluan että ENTINEN työnantajani saa tuta nahoissansa tämän vääryyden. Ehkä seuraava työntekijä joka "erehtyy" perustamaan perheen, saa edes vähän oikeudenmukaisempaa kohtelua. Mua ennen tossa myymälässä oli ollut joku nainen joka oli kans tullut raskaaksi. Se oli savustettu pihalle kuukauden kuluttua siitä kun oli aloittanut työt. Ilmeisesti just niihin aikoihin kun myymäläpäälikkö oli saanut tietää raskaudesta. Asiasta en sen enempää tiedä, kun myymäläpäälikkö väitti sen jääneen täysin vapaaehtoisesti ja omasta tahdostaan pois. Myymälän muut työntekijät oli asiasta vähän eri mieltä. Ilmeisesti joku katkera vanhapiika tuo meidän myymäläpäälikkö. Tai muuten vaan kylmä ja tunteeton. Toisaalta ymmärrän kyllä sen ihan hyvin että myymälöihin halutaan palkata /myymälöissä halutaan pitää työntekijät joista saa kaiken hyödyn irti. Mutta silti, laki on laki eikä mikään poista sitä tosiasiaa että tässä on nyt toimittu väärin. Vaikka itsekin suhtaudun vähän varaukselle siihen että esimieheltä salaillaan asioita, alan olla vahvasti sitä mieltä että se kannattaa! Jos jo pelkästään meidän myymälästä on poistettu kaksi raskaana olevaa työntekijää raskauden takia, en yhtään ihmettele sitä ettei naiset uskalla työpaikoillaan kertoa raskaudesta. Ja jos sattuu tulemaan raskaaksi sinä aikana kun on työttömänä.. Tarkoittaako se automaattisesti sitä että sun on sitten oltava kotona ensin siihen saakka kun lapsi syntyy ja sitten vielä siihen saakka kunnes lapsi on sen ikäinen että sen voi viedä hoitoon.

Niin, tai aina paras, jos lapsi on töihin mennessäsi sen ikäinen, että pärjää yksin kotona sairastellessaan, jottet vain joudu jäämään töistä pois. ;)

Jos sulla on mahdollista ottaa yhteyttä tähän mahdollisesti savustettuun henkilöön, tee se ihmeessä ja kysele asian laitaa. Toistuva samankaltainen "sattumalta nyt vaan ei sopinut työntekijäksi raskaudesta ilmoitettuaan" näyttää sinun kannaltasi aika hyvältä, jos asia menee oikeuteen.

Työnantaja voi kuitenkin vedota siihen, että työntekijä on ollut haluton tekemään tarjottuja työvuoroja. Onhan hänellä oikein mustaa valkoisella... That's it.
Enkä muutenkaan ymmärrä, että koeajalla mm. aletaan vinkumaan vapaapäiviä oman mielen ja ei-niin-tärkeiden-menojen mukaan :o
Silloin pitäisi yrittää antaa positiivinen mielikuva itsestään eikä sellaista vaativan marisijan kuvaa!! Ei ihme, jos ta:lla palaa käämit, kun vasta taloon tullut alkaa heti ehdotella muutoksia työvuoroihin.

Ja kun koeaika 4kk on lopuillaan ja rv15, niin missä vaiheessa olet saannut kiellon nostella mitään painavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaikka olet raskaana, se ei ole mikään suoja ettei voi antaa potkuja. toki työnantajalle jää todistustaakka siitä että syy ei ollut raskaudessa, mutta ei se kuitenkaan mikään suoja potkuja vastaan ole.

Ihan yleisesti siis kun täällä jotkut väittää ettei raskaana olevaa saa irtisanoa.

Tietenkin saa, kunhan varautuu ja kykenee riitatilanteessa perustellusti näyttämään toteen, ettei syy ollut raskaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinni :
vaikka olet raskaana, se ei ole mikään suoja ettei voi antaa potkuja. toki työnantajalle jää todistustaakka siitä että syy ei ollut raskaudessa, mutta ei se kuitenkaan mikään suoja potkuja vastaan ole.

Ihan yleisesti siis kun täällä jotkut väittää ettei raskaana olevaa saa irtisanoa.

Tietenkin saa, kunhan varautuu ja kykenee riitatilanteessa perustellusti näyttämään toteen, ettei syy ollut raskaus.

Ja ap:n tapauksessa tuo on helppo perustella.

Ja joihinkin kysymyksiin taidan vaan jättää tylysti vastaamatta, koska ne ei mielestäni liity asiaan millään tavalla. En kai mä kuitenkaan ole velvollinen kertomaan kaikkia henkilökohtaisia asioitani täällä ja vain siksi ettei joku olis eri mieltä kun minä :D

Koeajan pituusko oli tällainen..? :|

Alkuperäinen kirjoittaja tane 77:
Itse Kerroin vasta n. 3 kk:lla että olen raskaana, kuulin aikoinaan että jos kerrot ennen sitä voi tulla sanomista ja potkut....Sitä vaan että ennen 3kk ei kannata kertoo pomolle mitään siinä tais olla joku ns. "suoja" juttu mitä en muista.. vissiin ettei voi antaa potkuja? kun on jo sillä kuulla ??? pakko ei ole kertoo ennen kuin 3kk ..???raskaana.....kait?? En kyllä muista...

Ei pidä paikkaansa että kolmen kuukauden kohdalla oisi pakko kertoa kuten ei myöskään se ettei niin raskaana olevaa vois enää irtisanoa. Ei ole siis mitään suojaa!

Mitä sillä on väliä, mikä se raskauden kesto on suhteessa työsuhteen kestoon? Eiväthän kaikki tule raskaaksi silloin, kun sattuvat haluamaan, eivätkä myöskään välttämättä ole tietoisia mahdollisesta raskaudesta työtä vastaanottaessaan. Ja vaikka olisivatkin, niin...?

Kyllä se on hyvin normaalia lisääntyä, jopa työssä ollessaan. Aika hurjaa, eikö totta? Pitäisi varmaan kriminalisoida moinen!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mitä sillä on väliä, mikä se raskauden kesto on suhteessa työsuhteen kestoon? Eiväthän kaikki tule raskaaksi silloin, kun sattuvat haluamaan, eivätkä myöskään välttämättä ole tietoisia mahdollisesta raskaudesta työtä vastaanottaessaan. Ja vaikka olisivatkin, niin...?

Kyllä se on hyvin normaalia lisääntyä, jopa työssä ollessaan. Aika hurjaa, eikö totta? Pitäisi varmaan kriminalisoida moinen!

:attn: En sanonut mitään, kysyin vain kun nostelusta oli kyse. Sanoin myös että eipä muuta niin kai se sullekin on ihan sama mitä täällä mietin. :attn: Ite vedit herneen nenään ilman että mitään sanottiin.

Jep.. Juuri tuollaiset vihjailut on niitä joihin katson paremmaks olla edes kommentoimatta mitään :D Mä olen paha ja julma ihminen kun mä olen tullut raskaaksi melkein heti kun oon saanut uuden työpaikan. Onneksi olen ylijumala ja voin itse määrätä päivälleen sen ajankohdan jolloin haluan raskaaksi tulla ;) Täriskää te kuolevaiset!

Nyt nukkumaan.. Opettipa tämäkin keskustelu taas aika paljon :) Ihmisistä ja elämästä. Palstalla ja sen ulkopuolella.

Ja en siis mitään sanonut, kysyin vain. Saan kai minäkin miettiä mitä mietin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
äiti 40plusplus Onneksi sinä tunnut tietävän missä vaiheessa mä olen raskaudestani saanut tietää.

Ja ei, en ollut lidlissä vaan tradekalla.

ihan yleisesti noita kommentteja olen heitellyt. Ja itseasiassa olen sitä mieltä että raskuaden jos tietää työtä hakiessaan on fiksua kertoa siitä, sillä jos jättää kertomatta, niin voi tulla työnantajalle ajatus että voi jättää kertomatta paljon muutakin. ja tämä ihan yleisellä tasolla huomautettuna tämäkin.
en ole koko ketjua lukenut ja raskaus ja työviikkojasi laskenut, mutta tämä on tämä maailma tällainen. Ei työnantaja ole mikään pyytetön hyväntekijä vaan raa'asti rahaa ajatteleva, ikävä kyllä!

Näin on, siksipä työntekijällekin on hakattu lakiin tietyt oikeudet ja suoja, jotteivät voiton maksimoijat pysty maksimoimaan voittojaan ihan millä tahansa kustannuksella.

Mutta on ne työnantajallakin tietyt oikeudet, vaikka monet työntekijät kuvittelee toisin. Kuten muutama sivu taaksepäin viittasin yhteen juttutuokioon erään työsuojelutarkastajan kanssa

T: yksi työnantaja

kyllä mä ainakin pyysin tarvittavia päiviä vapaaksi tai vuoroja sopiviksi menojen kanssa koeajalla.. On se nyt kumma jos ei vapaata saa pyytää koeajalla!! :o

hmm.. saisinkohan mäkin nyt kenkää kun en halunnut tehä 23pv vuoroo vaan hommasin siihen toisen työntekijän..

JOs toi on ollu irtisanomisen peruste niin APPAJEE!!!

vähän sama kun kaverin ex-pomo tuli päivää ennen jouluaattoa kaverin oven taakse kertomaan et se saa potkut. Syy oli yhteistyöhaluttomuus= oli annettu tehtävä jota oli tekemässä ja pomo tuli ja antoi toisen tehtävän. Kaveri sanoi et hoitaa tän ensin ja tekee sitte. Toinen oli "kielitaidottomuus" Kaverin faija on ruotsalainen ja englanti sujuu paremmin kuin hyvin.

kaipa noiki on joidenkin palstalaisten mielestä "oikeita" syitä.

Hei kamoon!! kai sitä nyt saa toiveen esittää vaikka olis kuinka koeajalla!!

Alkuperäinen kirjoittaja no:

.

Ihan tismalleen näin! Tottakai raskaanaolevankin saa irtosanoa mutta todellaki täytyy pystyä todistamaan, että syy ei ollut raskaudessa! Mä ite oon ton tilanteen käyny läpi, sain potkut 2vkoa sen jälkeen kun ilmoitin raskaudesta (ja olin siis koeajalla). Liitto otti asian hoidettavakseen ja työnantaja joutui nöyrästi maksamaan mulle korvaukset laittomasta irtisanomisesta. Työntantajaa vastaan olevat mm. seuraavanlaiset seikat: -ennen kuin kerroin raskaudesta oli minulle varattu toiselle paikkakunnalle monen viikon koulutuspaikka jonka työnantaja maksoi (eli kertoo siitä, että työnantajalla OLI aikomus pitää minut töissä vielä kuukausienkin päästä jos oli valmis maksamaan kalliin koulutuksen)
-minun työtunteja lisättiin reilusti (olin aluksi 50% työntekijänä ja muutama päivä ennen kun kerroin raskaudesta työntantaja nosti 75%:n-->kertoo, ettei voinut olla täysin tyytymätön työntekijään jos halusi antaa enemmän tunteja)
-ja monta muuta seikkaa jota en edes jaksa tähän luetella

Mutta juu, jos on itse VARMA, että on saanut potkut raskauden takia niin todellakin kannattaa viedä asia eteenpäin. Mulla liitto hoiti asian täysin, ei maksanu mulle mitään ja loppujen lopuksi asia saatiin ratkaistua oikeussalin ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
toi "esimies" on kyl niin väärässä ku vaan voi olla. huh

Jaahas -vielä tällä samalla aiheella mennään...
Olen joskus aikaisemminkin Naamakalaa peesaillut ja teen sen taas enemmän kuin mielissäni!

Työnantaja voi kuitenkin vedota siihen, että työntekijä on ollut haluton tekemään tarjottuja työvuoroja. Onhan hänellä oikein mustaa valkoisella... That's it.
Enkä muutenkaan ymmärrä, että koeajalla mm. aletaan vinkumaan vapaapäiviä oman mielen ja ei-niin-tärkeiden-menojen mukaan :o
Silloin pitäisi yrittää antaa positiivinen mielikuva itsestään eikä sellaista vaativan marisijan kuvaa!! Ei ihme, jos ta:lla palaa käämit, kun vasta taloon tullut alkaa heti ehdotella muutoksia työvuoroihin.

Ja kun koeaika 4kk on lopuillaan ja rv15, niin missä vaiheessa olet saannut kiellon nostella mitään painavaa?

Häh, jos ap on kysynyt onko mahdollista vaihtaa vuoroa niin miten se kääntyykin muotoon "vinkunut vapaapäiviä"?!?! Tähän pystyy vain toisten epäonnesta iloitseva, täydellinen palstamamma, hienoa.

Ootko muuten kuullut ettei se raskaus kaikilla niin täydellisesti suju kuin teillä täydellisillä? Kaikki ei syystä tai toisesta pysty nostelemaan LA:an asti, mutta sitähän on varmasti vaikea käsittää jos itse on niin tehnyt. Se miten oma elämä kulkee, sehän on se ainoa oikea.

anteeksi kirjoitusvihreeni, toki tarkoitin v a h v e m p i mutta en ole täydellinen minäkään kirjoittaessani tähän aikaan iltaa, vaikka kymmensormet joskus aikanaan oppikoulun yläluokilla opettelin.

Teit kirjoitusvirheen, joka sattumalta käänsi asiasi aivan päälaelleen. No, jokatapauksessa on ihan terveellistä huomata ettei olekaan aivan täydellinen. Minulle käy näin vähän väliä ja siihen tottuu hyvinkin nopeasti =) Olen itse onnistunut kahlaamaan oikeustieteellisen ihan kahdella näppäilevällä sormella läpi, joten oppikoulussa opetellut kymmensormet on aivan utopiaa...

Minusta koeaika ja sitä seuraavat vuodet ovat ihan samanlaisia. Ihmisten yksityiselämä menee omaa rytmiänsä ja on ihan normaalia tiedustella mahdollisuutta joustaa puolin ja toisin.

Mulle enemmänkin se, että työnantaja ei jousta kertoisi paljon siitä, haluanko edes siinä työpaikassa jatkaa. Mutta minä kylläkin elän maailmassa, jossa työ tulee paljon tulosten mukaan, kellokorttia ei ole, työaika joustava ja töitä voi tehdä tarpeen tullen etänä...

En lukenut ketjua loppuun.

Raffel, hali täältä.
Siis ihan paksasti tekivät sulle.
Toivottavasti sun luottamus työhön ja työntekoon ei mennyt.
Mulla on ihan surullinen fiilis sun takia.

KYSYMYS!!!!

Jos menee töihin paikkaan jossa on tehtävä raskasta työtä ja nosteltava paljon tavaroita ja tulee raskaaksi eikä enää voi tehdä työtä kunnolla,niin onko irtisanominen väärin? Mitä työnantaja tekee työntekijällä joka ei voi tehdä töitä? Raskaus siis on irtisanomisen syy,mutta onko väärin irtisanoe sen takia? Asia ei ole niin helppo.