Sämpylätaikina kohoamassa =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vaivaa vaivaa sano mummo ku taikinaa tehtiin :D tulle kuulema hyvä a kuohkea taikina ja pehmeät pullat ja leivät k ujaksa alustaa ja vaivata taikinaa :) eli joku tottuuen perä siinä on :) ja eihän se ett äsa vinkkejä leivontaan ole mitenkään paha juttu,ennemin otta tietoa vastaan ja kokeilee ja soveltaa:)

oma tapa parastapa, ei ainoa oikea :)

• Tykkää
Reactions: Wolt
vaivaa vaivaa sano mummo ku taikinaa tehtiin :D tulle kuulema hyvä a kuohkea taikina ja pehmeät pullat ja leivät k ujaksa alustaa ja vaivata taikinaa :) eli joku tottuuen perä siinä on :) ja eihän se ett äsa vinkkejä leivontaan ole mitenkään paha juttu,ennemin otta tietoa vastaan ja kokeilee ja soveltaa:)

oma tapa parastapa, ei ainoa oikea :)
Juu, mutta se kone tekee sen ihan saman vaivaamisen ;) Mitä sitä suotta niveliään rasittamaan kun on kaiken maailman masiinat keksitty. Mä ajattelin pystyä tekemään keittiöhommia eläkeikään asti, enkä todellakaan sekoita, kanna tai vaivaa yhtään mitään jos siihen on joku apuvälinen olemassa.

Rollolainen
Juu, mutta se kone tekee sen ihan saman vaivaamisen ;) Mitä sitä suotta niveliään rasittamaan kun on kaiken maailman masiinat keksitty. Mä ajattelin pystyä tekemään keittiöhommia eläkeikään asti, enkä todellakaan sekoita, kanna tai vaivaa yhtään mitään jos siihen on joku apuvälinen olemassa.
mä en HALUA käyttää konetta, ei se ole mitenkään raskasta parinlitran taikinaa vaivata käsin,. Ei ollenkaan.
Yhtä nopsaan senkäsinki vääntää kuin koneella, olen kokeillut koulussa. Käskivät sieläkin tekmään puolen litran taikia koneella . käsin tein nopeampaa ja oli parempai sämpylöitä. ohje oli täysin sama ja jauhojakin yhtä paljon.

Mä en ainakaan kerkeä kymmenessä minuutissa tiskata jos on vähän enemmänkin tiskejä. Pesen huolellisesti joka astian. Meillä on tiskikone mutten koskaan oo sitä käyttänyt kun ei tiskiä niin paljon tuu ja tykkään tiskata :)

Mä en tee ollenkaan sämpylöitä tai pullia, kun kaupassakin myydään :LOL:

• Tykkää
Reactions: Katherine Wheel
mä en HALUA käyttää konetta, ei se ole mitenkään raskasta parinlitran taikinaa vaivata käsin,. Ei ollenkaan.
Yhtä nopsaan senkäsinki vääntää kuin koneella, olen kokeillut koulussa. Käskivät sieläkin tekmään puolen litran taikia koneella . käsin tein nopeampaa ja oli parempai sämpylöitä. ohje oli täysin sama ja jauhojakin yhtä paljon.
Ja sun käsien nivelet kiittää parinkymmenen vuoden kuluttua.

Rollolainen
Ja sun käsien nivelet kiittää parinkymmenen vuoden kuluttua.
varmasti kestää . pulen litran taikinan teon. Isoäitinikin oli leiponut 50vuotta ja hyvin kesti nivelet. 5 litrant aikianna vääntämiseen. ja lu oli leivontapäivä teki hän pullaa ja leipä/ sämpylää sen 5litraa keralla, vielä silloinkin kun lapset olivat jo pois muuttaneet.

mie teen koneella taikinat, harvoin käsin koska mulla on reuma. riippuu ilmasta voinko tehä :D nytki tekasin sämpylätaikinan, lapset sai olal mukana leipomassa ku lisäsivät jauhoja, pelalvansiemeniä yms taikinaan :)

"vieras"
Kuka haluaa perunasämpylöitä

Eikä tosiaan mennyt taikinantekoon ku hetki enintään 5 minsaa, en tajua miten se on muka aikaavievää....
eniten aikaaa mulla ainakin menee siihen nostatukseen ja paistoon. leipomiseenkin menee vain hetki.
Ja koneella en tee ikinä, koska sinä ei saa sitä tuntumaa sihen taikinaan, tulee kuitenkin lian kovaa tai löysää =)
Ihmeen vähän kirjoitusvirheitä.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";27374593]Mikä siinä on kallista?[/QUOTE]

se sähkö maksa. kun vähntää puoli tuntia pitää ola uni pälä eennkuin lämpenee , pelkstään se on iso rahasyöppö.

Josain luin että uuni ja imuri vievät eniten sähköä. ylättävää kyll tietokoneen käyttö on edulisempaa kuiin uunin.. =)

"vieras"
se sähkö maksa. kun vähntää puoli tuntia pitää ola uni pälä eennkuin lämpenee , pelkstään se on iso rahasyöppö.

Josain luin että uuni ja imuri vievät eniten sähköä. ylättävää kyll tietokoneen käyttö on edulisempaa kuiin uunin.. =)
Meillä tehdään uuniruokaa silloin kun leivotaan. Ja leivotaan isompi satsi kerralla (sämpylöitä ja pullia, kakkua, torttua, pipareita tms).

lucifer
sä oot niin hupaisa:popcorn:

Rollolainen
[QUOTE="vieras";27374648]Meillä tehdään uuniruokaa silloin kun leivotaan. Ja leivotaan isompi satsi kerralla (sämpylöitä ja pullia, kakkua, torttua, pipareita tms).[/QUOTE]

minusta itsetehdyt sämpylät on parhaita tuoreena siskis en mieleläni pakasaniitä vaan teen vaika joka piäv sen puolen litran taikinan.
Huomena vois tehdä vaikka reajustosämpylöitä =)

"meriska"
[QUOTE="vieras";27374740]Ja jokainen saa jopa ihan yhden sämpylän per päivä, ou jeah :D[/QUOTE]

Sämpylät ovat parhaimpia tuoreena, ei ne enää seuraavana päivänä maistu miltään. Puolen litran taikinasta tulee juuri sopiva määrä sämpylöitä yhdelle päivälle:)

Yhteistyössä