Säästösyistä hidastelevat patteriautot ovat vakava liikenneriski. Ovat ottaneet karavaanareiden roolin.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
RUOTSISTA tulleen uutisen myötä kysyimme, onko IS:n lukijoilla kokemuksia säästeliäästä ajosta liikenteessä. Vastauksia saimme reippaasti yli 200.


Monille suomalaisillekin ilmiö oli tuttu, joko tiellä nähtyjen tapausten tai omakohtaisen ajokokemuksen kautta.


– Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.


– Ajoin Norjassa sähköautolla 2 500 kilometriä ja pakko oli ajaa hiljaa jos ei halunnut koko ajan istua lataamassa, harmittelee puolestaan toinen.


– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.

– Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia. Ei myöskään käy kiittäminen kanssa-autoilijoiden matkanteon hidastamisesta. Nopeusrajoituksia tulisi noudattaa, vaikka sitten ylimääräisen lataustauon kustannuksella, lataa neljäs.
 
vierailija
Oma havaintoni on se, että eipä nuo patteriautoilijat enää hidastele, mutta vielä muutama vuosi sitten patteriautoilijat tosiaan olivat niitä teiden tukkoja.
Nykyään latauspisteitä löytyy ja lataaminen on nopeaa.
 
On muuten aivan totta tuo hidastelu!

Etenkin motarilla isommissa ylämäissä edessä on yllärinä iso valkoinen, rumakin, möhkäle joka hiivuttaa vauhtiaan satasen pintaan.

Onneksi jopa meidän pikkukikotin kiihtyy kaasua painamalla nopsaan ja ohi on helppo pujahtaa.
 
vierailija
Oma havaintoni on se, että eipä nuo patteriautoilijat enää hidastele, mutta vielä muutama vuosi sitten patteriautoilijat tosiaan olivat niitä teiden tukkoja.
Nykyään latauspisteitä löytyy ja lataaminen on nopeaa.
”RUOTSIN poliisi kertoi elokuun lopussa havainneensa, että sähköautojen määrän lisääntymisellä on ollut silmiinpistävä vaikutus länsinaapurimme liikenteeseen.”

Aha, sinulla on pätevämpää tietoa kuin poliisin tuore kommentti 😆
 
vierailija
”RUOTSIN poliisi kertoi elokuun lopussa havainneensa, että sähköautojen määrän lisääntymisellä on ollut silmiinpistävä vaikutus länsinaapurimme liikenteeseen.”

Aha, sinulla on pätevämpää tietoa kuin poliisin tuore kommentti 😆
Ruotsin poliisi ei valvo liikennettä Suomessa, joten havaintoni Suomen patteriautoilijoista on validimpi kuin Ruotsin poliisin.
 
vierailija
Eipäs viisastella. Totta kai kun ihmisillä on pitkä matka edessä he haluavat ajaa suurinta sallittua nopeutta ja silloin te hidastelijat ja epävarmat autoilijat olette suuri riski kun kaikki haluavat päästä ohitsenne!
Meillä täällä maaseudulla matkat ovat yleensä varsin pitkiä mutta hirvien, peurojen, maatalouskoneiden, mopoautojen, polkupyöräilijöiden jne takia maltillinen nopeus on paikallaan. Et ilmeisesti ole koskaan osunut kuolonkolari paikalle ensimmäisenä.
 
vierailija
Sen takia olisikin syytä olla lietsomatta rattiraivoa ajamalla liian hitaasti.
Kannattaa vakavasti tutustua fysiikan lakeihin, jotka koskettavat kaikkia. Liiallinen nopeus, jarrutusmatkat sekä reaktiokyky on todella varteenotettavia asioita. Suurin osa liikenneonnettomuuksien syistä perustuu liialliseen tilannenopeuteen. Meistä on harva Rovanperiö vaikka alla onkin vääntöä ja voimaa. Fysiikanlait pätevät myös rallikuskeihin. On ikävää siinä kohdassa jossa kuljettaja muuttuu matkustajaksi.
 

Yhteistyössä