vierailija
RUOTSISTA tulleen uutisen myötä kysyimme, onko IS:n lukijoilla kokemuksia säästeliäästä ajosta liikenteessä. Vastauksia saimme reippaasti yli 200.
Monille suomalaisillekin ilmiö oli tuttu, joko tiellä nähtyjen tapausten tai omakohtaisen ajokokemuksen kautta.
– Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.
– Ajoin Norjassa sähköautolla 2 500 kilometriä ja pakko oli ajaa hiljaa jos ei halunnut koko ajan istua lataamassa, harmittelee puolestaan toinen.
– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.
– Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia. Ei myöskään käy kiittäminen kanssa-autoilijoiden matkanteon hidastamisesta. Nopeusrajoituksia tulisi noudattaa, vaikka sitten ylimääräisen lataustauon kustannuksella, lataa neljäs.
Monille suomalaisillekin ilmiö oli tuttu, joko tiellä nähtyjen tapausten tai omakohtaisen ajokokemuksen kautta.
– Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.
– Ajoin Norjassa sähköautolla 2 500 kilometriä ja pakko oli ajaa hiljaa jos ei halunnut koko ajan istua lataamassa, harmittelee puolestaan toinen.
– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.
– Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia. Ei myöskään käy kiittäminen kanssa-autoilijoiden matkanteon hidastamisesta. Nopeusrajoituksia tulisi noudattaa, vaikka sitten ylimääräisen lataustauon kustannuksella, lataa neljäs.