Juu, en todellakaan saa sätkyjä. On kerrassaan helpottavaa ja ihanaa, että vauvaa pitelee välillä joku muukin. Lapsen kehityksen kannalta on myös suotavaa, että useampi ihminen ja erilaiset kädet koskettavat ja hyväilevät vauvaa. Olen myös vauvastani niin ylpeä että on ihanaa kun joku haluaa vauvan syliinsä. Pakosti en kenellekään tyrkytä.
Mua hiukan ihmetyttää nuo kommentit noista vaunuihin katsomisista tai siitä, että vieras (anoppi?) ei tajuaisi antaa vauvaa takaisin jos vauvalla on nälkä... hyvänen aika, kaipa meillä jokaisella on sentään suu, jonka saa auki ja vaikka varsin napakasti. Ei vieraiden (ainakaan meillä käyvien vieraiden) tarvitse tajuta vauvan nälkäviestejä, kyllä minä sanon selvästi, että anna vauva nyt takaisin, jotta pääsen häntä imettämään. Myöskin vauvan nukkuessa, olen kieltänyt esim. hississä vieraita katsomasta vaunuihin. Eikä kukaan kyllä selvästä kiellosta ole toiminut vastoin tahtoani.
Mutta psykologiaahan tässä on taustalla selvästi noissa miehen sukulaisissa/anopeissa: sitä ollaan itse usein epävarmoja ja mustasukkaisia vauvoista ja mikä olisikaan sen kauheampaa kuin se, että anoppi vieläpä osaisi hoitaa vauvaa oikein ja hetkellisesti paremmin
Siksipä se on niin ärsyttävää kun anoppi tahtoo vauvan syliin.
Mutta jokainen tyylillään; eiköhän noita rakastettuja, hyvän itsetunnon omaavia ja kehostaan tietoisia olevia vauvoja ole kasvatettu sekä pelkästään äidin sylissä että myös vieraiden sylissä.