saatko siivota rauhassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivossa on hyvä elää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No saan siivottua. Tuplasti enempi aikaa vie kyllä, kun vipeltävät jaloissa ja rätit katoo ja pesusaavit läikkyy ja milloin vaaditaan mitäkin. Ja imuri ei tahdo pysyä päällä. Mutta onneksi mies auttaa.

Kun ottaa ne natiaiset hommaan mukaaan niin nou hätä.Meillä on molemmat tykänny aina rätin kanssa viuhtomisesta, viimeks eilen nakuina luutusivat saunan seiniä. Puhasta tuli, sekä siellä että täällä missä minä siivosin. Sama ruuanlaitossa, muksut mukaan vaan pilkkomaan ja sekottamaan niin kas: kukaan ei vingu lahkeissa. Kun kyllästyvät, voi äidin vieressä esim piirtää tai muovailla, laulaa karaokea, ja..ja..ja.. rakkaat ystävät, asennekysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja justiina:
Kun ottaa ne natiaiset hommaan mukaaan niin nou hätä.Meillä on molemmat tykänny aina rätin kanssa viuhtomisesta, viimeks eilen nakuina luutusivat saunan seiniä. Puhasta tuli, sekä siellä että täällä missä minä siivosin. Sama ruuanlaitossa, muksut mukaan vaan pilkkomaan ja sekottamaan niin kas: kukaan ei vingu lahkeissa. Kun kyllästyvät, voi äidin vieressä esim piirtää tai muovailla, laulaa karaokea, ja..ja..ja.. rakkaat ystävät, asennekysymys.

helpommin sanottu kuin tehty. Mitä jos lapset on 1-3-vuotiaana tehneet jo niin paljon koko ikänsä kotitöitä, että sen jälkeen ei kiinnosta ollenkaan. 1-vuotiaana kyllä halusivat tyhjentää astianpesukoneet, siivota lattiat, pyyhkiä pölyt jne jne mutta ei enää isompana kiinnosta siivous.

Eli nyt se on vaan tappelua tappelua tappelua.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

helpommin sanottu kuin tehty. Mitä jos lapset on 1-3-vuotiaana tehneet jo niin paljon koko ikänsä kotitöitä, että sen jälkeen ei kiinnosta ollenkaan. 1-vuotiaana kyllä halusivat tyhjentää astianpesukoneet, siivota lattiat, pyyhkiä pölyt jne jne mutta ei enää isompana kiinnosta siivous.

No hyvänen aika tee siitä kiinnostavaa! Tämäkin asia voi tietysti olla juur niin hankala kuin haluat sen olevan.. minä haluan että siivouspäivänä ollaan hyväntuulisia, ja niin minä järjestän hommat niin että lapsetkin viihtyy! Jos sulla on asenne että tää paskahomma pitää äkkiä saada hoidettua, voit olla varma että asenne tarttuu ja silloin vingutaan lahkeissa!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

No hyvänen aika tee siitä kiinnostavaa! Tämäkin asia voi tietysti olla juur niin hankala kuin haluat sen olevan.. minä haluan että siivouspäivänä ollaan hyväntuulisia, ja niin minä järjestän hommat niin että lapsetkin viihtyy! Jos sulla on asenne että tää paskahomma pitää äkkiä saada hoidettua, voit olla varma että asenne tarttuu ja silloin vingutaan lahkeissa!

ei minulla ole siitä mitään asennevammaa. Minä ehdotan innoissani koko perheelle, että olisi kiva kun kaikki siivoaisivat. Mutta 5 sekunnin luutuamisen jälkeen lapsilla on tylsää. Tylsää tylsää. Ei kiinnosta.

1-3-vuotiaat ovat mitä mainiointa siivousseuraa, ja vauvat taas eivät sotke ja nukkuvat niin ehtii siivota, mutta isommat...

Välillä saan, isompi neiti auttaa pitkävartisen rikkaimurin kanssa ja pienempi nukkuu pihalla.

Välillä en, vaan isompi päättää pelätä imuria ja pienempi ottaa mallia ja huutaa kuin syötävä. Silloin en myöskään saisi koskea leluihin kun leikit on kesken yms.
Tällaisina päivinä työnnän lapset isänsä kanssa leikkipuistoon, tai jos mies on töissä niin yksinkertaisesti olen huomioimatta sitä porua, mikä siivouksesta syntyy.

Vanha ketju, mutta ajankohtainen. Siksi nosto.

Tyttäreni täyttää parin viikon päästä 4 vuotta - ja en ole vielä kertaakaan hänen syntymänstä jälkeen saanut siivota rauhassa. Näiden vuosien aikana on kokeiltu kaikki mahdollinen: on annettu lapsen osallistua, annettu hänelle oma rätti, oma lattiaharja, oma tiskiharja ja ostin jopa oman leikki-imurin. Näihin kaikkiin lapsi jaksaa keskittyä tasan kaksi sekuntia. Sen jälkeen pitää saada juuri se rätti, harja, luutu, moppi, sanko tai mikä ikinä vaan, joka minulla on käsissäni.

Olen myös kokeillut sitä, että annan tytön ensin siivota minun välineilläni niin paljon kuin sielu sietää, mutta sekään ei riitä. Kun tyttö on imuroinut ja tartun itse imuriin viimeistelläkseni imuroinnin, tyttö tarttuu vähintäänkin imurin letkuun kiinni ja alkaa pomottamaan miten pitäisi imuroida ja muka auttaa sillä, että pitää letkusta kiinni. Jolloin imurointi tietysti menee aivan vituiksi, koska en saa imuria liikkumaan mihinkään.

Nätisti sanomisesta tyttö ei piittaa paskaakaan. Yleensä jankutan 5-10 min. nätisti, että laske irti, äitin on vaikea siivota kun sinä roikut siinä jne. Ei mitään vaikutusta. Ainoa asia, jolla on vaikutusta on se, että saan helvetinmoisen paskaraivarin ja kannan tytön omaan huoneeseensa.

Tämä alkoi jo silloin kun tyttö oppi kävelemään, eli KOLME vuotta on yritetty opiskella näitä taitoja. Siis sitä, että lapsi antaisi aikuisen tehdä rauhassa hommia tai vaikka tehtäisiin yhdessäkin, mutta ei revitä tavaroita toisen käsistä jne. Ei vaan onnistu, ei millään.

Enpä toisaalta saa mitään muutakaan tehtyä rauhassa. Kun tyttö huomaa, että olen keskittymässä johonkin, hän on salamana kimpussa.

Huomiota tuo kersa kyllä saa yllin kyllin. Hänellä on kaksi teini-ikäistä isompaa sisarusta, jotka eivät taistele hänen kanssaan samanlaisesta huomiosta. Toisaalta emme ole myöskään halunneet tehdä iltatähdestä lellikkiä, joten ihan tietoisestikin emme ole hypänneet joka jumalan asiassa tytön pillin mukaan. Siitä huolimatta lopputulos on tämä.

Vituttaa aivan suunnattomasti.

Yhteistyössä