Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Joulua on vietetty asianmukaisin traditioin.

Aatto:
-kinkku oli valmista klo 8. Mies kurvasi keittiöön "otan vain muutaman siivun" ja mä seuraan sen onnellisia ilmeitä unenpuutteesta kärttyisenä

-klo 9 riisipuuro sekahedelmäsopalla, tää hetki onnistui

-8-18 epätoivoista loppusiivoamista ja rosollin+kalaruokien tekoa "muutkin jos tässä vaiheessa rentoutuvat ja käyvät lenkillä/haudoilla ja mä mattimyöhäinen vielä raadan, miksen pyytäny pomolta enemmän lomapäiviä ennen joulua"

-klo 11 muksut riitelevät, mä karjun "joulurauhan julistuksen jälkeen sit turvat tukkoon". Mies vie muksut armeliaisuuttaan autoajelulle ja mä saan olla rauhassa.

-muksut koristelevat kuusen toispuolisesti, eli toisella puolella kamala kasa rojua ja toinen paljas "miks tääkin homma jätettiin viime tinkaan, muissa perheissä on joulukuusi koristeltuna jo isänpäivänä"

-itsellä hajanaisia väsykilareita "mä täällä yksin raadan ja te muut ette tee mitään". Mies rientää sammuttamassa pahimpia mun kilarituhoja "juu mä autan"

-klo 17 sauna, kerrankin ehdin siihen. Karjuntaa muksuille "noita collegehousun retaleita et aattona pistä päälle"

-viimeiset lahjat paperiin

-klo 18 on suunnilleen kaikki valmista, vieraat saapuvat.
Lämpimät laatikkoruuat on jo viilenneet, lämmitän niitä uudelleen kiireellä uunissa ja mutisen "miksen lämmittäny leivinuuniakin", mies yrittää pitää olkkarissa seuraa nälkäisille vieraille

-jouluateria. Tätimäisiä lausahduksia ympärillä "on se Echo taas laittanu kaikkee" ja mielessäni ajattelen omahyväisesti "no niin pitääkin laittaa jouluna. Joku taso oltava tässä wt-maailmassa". Otan kehut vastaan myhäillen, mut näytellen muille vaatimattoman nöyrää.

-muksujen kanssa klo 19 lauletaan joululauluja ja luen jouluevankeliumin, muksut jo kiemurtelevat sohvalla ja hyppivät verhoissa "miksei lahjoja jo jaeta". Mä mietin tuliko hommattua sukulaisille tarpeeksi lahjoja, mutta tuumin että ovat aikuisia, kestäkööt joulun herkkukorin ja uusien tumppujen voimalla.

-sen jälkeen woooosh, eli muksuilla nanosekunnin kestoista lahjapaperien repimistä. Mä yritän näytellä vaatimatonta ja avaan omat pakettini vasta viimeisenä, vaikka mua kiinnostaa miehen ostama serbokroaattilainen suklaarasia Lidlistä (tykkään erikoisista, ulkolaisista konvehdeista).

-Klo 20 joulukahvit sukulaisille, muksujen viettäessä elektroniikkahuumaa olkkarissa. Muistelemme sukulaisten kanssa vanhoja sukuasioita. Olo hyvä ja rentoutunut vaikka silmät lupattaa "lähtisvät jo kotia".

-loppuillasta nukahdan 100 suklaakonvehdin ja 1-2 punkkulasillisen voimin. Ei jaksa miehen kanssa ottaa jouluköyrimisiä "muksut kuulee olkkarissa". Nukun kaulaillen miestä kunnes tämä pieraisee ja mä singahdan heti sängyn toiselle puolelle. Joulukuusi ja -valot loistavat hämärässä.

-Joulupäivän aamu: Herään 10 tunnin unien jälkeen. Kahvia, konvehtia, lohi-ja kinkkuleipää. Naispapin naama ja kevyt lätinä ärsyttää telkkarissa "mokomat etelä-Suomen liberaalit".
Olkkarissa lahjapaperit vielä levällään.
Olo on mitä ihanin. <3
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
-klo 11 muksut riitelevät, mä karjun "joulurauhan julistuksen jälkeen sit turvat tukkoon".
Siehän oot ihanko mun äiree:love::love:
-muksut koristelevat kuusen toispuolisesti, eli toisella puolella kamala kasa rojua ja toinen paljas "miks tääkin homma jätettiin viime tinkaan, muissa perheissä on joulukuusi koristeltuna jo isänpäivänä"
Mun pojat koristeli noin kanssa pienenä ja yks joulu aattelin, että antaa olla niinkun on...tärkeintä oli, että lapset tykkäs:LOL:
-itsellä hajanaisia väsykilareita "mä täällä yksin raadan ja te muut ette tee mitään". Mies rientää sammuttamassa pahimpia mun kilarituhoja "juu mä autan"
Taas tuli Äiree de ja vuu:coffee:, mutta sillä erotuksella että ompa sulla ihana mies!:love:
"miksen lämmittäny leivinuuniakin"
Oooh teillon leivari!!!!:geek::geek:
Otan kehut vastaan myhäillen, mut näytellen muille vaatimattoman nöyrää.
:ROFLMAO::love::love:
-sen jälkee woooosh, eli muksuilla nanosekunnin kestoista lahjapaperien repimistä.
Meillä se olin minä joka teki noin ja en ees hävennyt....saatoin joskus innoissani avata lasten lahjojakin muka tyyliin ''anna kun äiti auttaa''-tekosyyllä:ROFLMAO::oops:
Olo hyvä ja rentoutunut vaikka silmät lupattaa "lähtisvät jo kotia".
:ROFLMAO::ROFLMAO:
-loppuillasta nukahdan 100 suklaakonvehdin ja 1-2 punkkulasillisen voimin. Ei jaksa miehen kanssa ottaa jouluköyrimisiä "muksut kuulee olkkarissa". Nukun kaulaillen miestä kunnes tämä pieraisee ja mä singahdan heti sängyn toiselle puolelle. Joulukuusi ja -valot loistavat hämärässä.
huutopieru.jpg
 
r0s
Meillä oli kyllä tosi rauhallinen aatto.

Herättiin myöhään, unohdin koko joulurauhanjulistuksen ja olin siis siihen aikaan lenkillä. Sit nostettiin jämäsapuskat pöytään, perunoista ja lohesta tein "pyttipannun" johon lorautin kermaa ja tuoretta tillisilppua päälle.

Lapset isälleen ja loppuilta rojotettiin napsien sitä sun tätä.

Ja nyt on vatsa sitä mieltä että ruotuun ja oitis!
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja m.e.k.
Näin viime yönä unta että olin menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja siitä New Yorkiin.

Lentoasema oli korkean rinteen päällä, auton renkaat suti rinteessä.
Perillä oli 30 min.aikaa koneen lähtöön, mut mun piti täyttää kaavake liittyen omiin pelkoihin ja psyykkisiin tuntemuksiin&elämänkokemuksiin. Parahdin virkailijalle: "emmä tätä ehdi täyttää", ja virkailija oikaisi ja antoi hymyillen lentolipun vaikken ollu lomaketta täyttäny.
-Kysyin siltä että mihin mä saan auton parkkiin, se sanoi että "yleensä tuohon viereisen S-marketin pihaan voi parkkeerata mut käytä mun parkkipaikkaa, parkkeeraan aina Jugoslaviaan lähtevien lentojen autoparkin kohdalle."

Kauheen mukava virkailija! Mut en kerenny koneeseen silti. :eek:
 
Näin viime yönä unta että olin menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja siitä New Yorkiin.

Lentoasema oli korkean rinteen päällä, auton renkaat suti rinteessä.
Perillä oli 30 min.aikaa koneen lähtöön, mut mun piti täyttää kaavake liittyen omiin pelkoihin ja psyykkisiin tuntemuksiin&elämänkokemuksiin. Parahdin virkailijalle: "emmä tätä ehdi täyttää", ja virkailija oikaisi ja antoi hymyillen lentolipun vaikken ollu lomaketta täyttäny.
-Kysyin siltä että mihin mä saan auton parkkiin, se sanoi että "yleensä tuohon viereisen S-marketin pihaan voi parkkeerata mut käytä mun parkkipaikkaa, parkkeeraan aina Jugoslaviaan lähtevien lentojen autoparkin kohdalle."

Kauheen mukava virkailija! Mut en kerenny koneeseen silti. :eek:
Ihana uni:D
Tuli mieleen se Pekka Töpöhäntä elokuva, missä Pekka vieraili unessaan Amerikassa:D
 
Siehän oot ihanko mun äiree:love::love:

Mun pojat koristeli noin kanssa pienenä ja yks joulu aattelin, että antaa olla niinkun on...tärkeintä oli, että lapset tykkäs:LOL:

Taas tuli Äiree de ja vuu:coffee:, mutta sillä erotuksella että ompa sulla ihana mies!:love:

Oooh teillon leivari!!!!:geek::geek:

:ROFLMAO::love::love:

Meillä se olin minä joka teki noin ja en ees hävennyt....saatoin joskus innoissani avata lasten lahjojakin muka tyyliin ''anna kun äiti auttaa''-tekosyyllä:ROFLMAO::oops:

:ROFLMAO::ROFLMAO:
katso liitettä 9089
Meillä on leivinuuni, mutta ollaan miehen kans uskallettu käyttää sitä ehkä 1-2 kertaa.
Ekalla kerralla kuului poks ja vuosia vaalimani Kermansaven uunivuoka halkesi ja lihapata kärventyny mustiksi käppyröiksi. Uunimittari ois ollu poikaa. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja KalaMies
Meillä on leivinuuni, mutta ollaan miehen kans uskallettu käyttää sitä ehkä 1-2 kertaa.
Ekalla kerralla kuului poks ja vuosia vaalimani Kermansaven uunivuoka halkesi ja lihapata kärventyny mustiksi käppyröiksi. Uunimittari ois ollu poikaa. :rolleyes:
Mun sisko tekee paljon ruokia leivinuunissa, sun pitäs hältä kysellä ohjeita siihen miten se toimii parhaiten:)
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
Mun sisko tekee paljon ruokia leivinuunissa, sun pitäs hältä kysellä ohjeita siihen miten se toimii parhaiten:)
Juu mun äiti on kans asiantuntija siinä.
Mut mulla on vaan leivinuunista semmone mielikuva että lämpötila vaihtelee jatkuvasti ja sit saa paniikissa juosta uunin ja keittiön väliä ja miettiä että onks nyt 250 vai 175 vai kohtalainen vai hyvä lämpö...:oops:

Sit eihän niitä ruokia nää mitä niille kuuluu, ku on metrikaupalla pimeetä uunia niinku Aatun grillissä :eek:
 
Juu mun äiti on kans asiantuntija siinä.
Mut mulla on vaan leivinuunista semmone mielikuva että lämpötila vaihtelee jatkuvasti ja sit saa paniikissa juosta uunin ja keittiön väliä ja miettiä että onks nyt 250 vai 175 vai kohtalainen vai hyvä lämpö...:oops:

Sit eihän niitä ruokia nää mitä niille kuuluu, ku on metrikaupalla pimeetä uunia niinku Aatun grillissä :eek:
mitä jos laittas sinne uuniin mittarin?

vai meneekö hifistelyn puolelle
 
mitä jos laittas sinne uuniin mittarin?

vai meneekö hifistelyn puolelle
Ei mun äitikään oo laittanu. Sillä on meinaan kuule huikee näppituntuma.
"Nenäkarvat palaa uuninluukkua avatessa=karjalanpiirakat paistuis nyt"
"Sormenpäissä mukava lämpö=aika laittaa karjalanpaisti"

Mutta joo, pitänee hommata mittari. Oisko hyvä semmonen piuhallinen ettei uuninluukkua tarviis avata?
 
r0s
Ei mun äitikään oo laittanu. Sillä on meinaan kuule huikee näppituntuma.
"Nenäkarvat palaa uuninluukkua avatessa=karjalanpiirakat paistuis nyt"
"Sormenpäissä mukava lämpö=aika laittaa karjalanpaisti"

Mutta joo, pitänee hommata mittari. Oisko hyvä semmonen piuhallinen ettei uuninluukkua tarviis avata?

Piuhallinen varmaan palaa uunissa. Paitsi kenties sellainen grilliin tarkoitettu. Mut ne ovat räävittömän hintaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Elena777
Meillä oli muuten 2 kinkkumittaria kinkussa tökättynä. Molemmat elohopeamittareita.
Eka oli vanha joka meni ennen joulua rikki ja viisari pyöri kuin Haminan kaupunki.
Uusi oli aatonaattona ostamani joka alkoi näyttää jotain vasta 50 asteessa.

Mitä teet kun aattoaamuna vanha mittari näyttää 77 astetta ja uusi 90? :D
Vanha tiesi oikein. (y)
 
Ei mun äitikään oo laittanu. Sillä on meinaan kuule huikee näppituntuma.
"Nenäkarvat palaa uuninluukkua avatessa=karjalanpiirakat paistuis nyt"
"Sormenpäissä mukava lämpö=aika laittaa karjalanpaisti"

Mutta joo, pitänee hommata mittari. Oisko hyvä semmonen piuhallinen ettei uuninluukkua tarviis avata?
minä laittasin piuhallisen, kai 30€ saa ihan hyvän
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies ja Echo

Yhteistyössä