Saataisiin hyvä säästö kun lapsilisät vähenisivät mitä enemmän on lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirttiviljely pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirttiviljely pois

Vieras
Ekalle lapselle maksettaisiin enemmän ja sitten siitä aina vähenisi lapsilisä seuraavien lasten kohdalla. Näin ei työttömät ja ammattitaidot äidit joista ei ole kuin pirttiviljelyyn tekisi niin paljon lapsia.

Mä jopa ihan kannatan tätä. Voisivat kyllä nousta esim kahteen tai kolmeen lapseen saakka ja sitten alkaisivat vähitellen laskemaan...

Mulla ei ole mitään suurperheitä vastaan, mutta tässä meidän lähistöllä ei ainakaan nämä isommat perheet enää pysty vahtimaan lapsiaan ja jatkuvasti tuntuu olevan tilanne päällä. Koulumenestyskin on vähän niin ja näin, kun ei äiti millään ehdi katsoa 6 koululaisen läsyjen perään ja hoitaa vielä 4 alle kouluikäistä siinä sivussa. Opettajia syyttä kun eivät hänen lapsensa opi... Meidän lähistöllä on siis 5 perhettä, joissa on 6 lasta tai enemmän (ainoastaan 2 on vl-perheitä) ja vain yhdessä perheessä lapset hoidetaan, vahditaan ym. asianmukaisesti (tämä on toinen niistä vl-perheistä). Muissa jälkikasvu kasvaa ja kulkee kuin pellossa ja äidit burn-outin partaalla...

Mä en muutenkaan käsitä et miks ekasta saa vähemmän :O ekaan menee kaikkista eniten rahaa, toka voi käyttää jo ekan vanhoja tavaroita, eka syö luultavasti enemmän koska on vanhempi

En tiedä mitä tuo pirttiviljely tarkoittaa, mutta meillä ainakin on paljon lapsia. Viisi on kohta ja lapsiluku ei ole täynnä. (Siksi koska meillä ei ole lapsilukua..)

Käy minullekin tuollainen uudistus vallan mainiosti jos niin parhaaksi nähdään. Ikäänkuin meillä taloudellisista syistä olisi paljon lapsia?!? Koska Suomi kuitenkin kärsii tästä kuuluisasta kestävyysvajeesta, tulisi korkeastikoulutetuille määrätä vastavaasti joitakin sanktioita tai muita käänteiskannustimia, jos hallituksen määrittelemään kestävyystakuuseen riittävää määrää uusia lapsia ei saada.
Tämä voisi olla vaikka siten toteutettavissa, että lapsilisää maksetaan heille vasta ja ainoastaan kolmannesta lapsesta.
Paitsi pienituloiset saisivat jo kahdesta ekasta, koska muuten ei tasa-arvo asiassa toteutuisi. Ja jos summat pitää olla samat niin nuo ammattitaidolliset voisivat sitten siitä kolmannesta saada yhteensä sen mitä luuserit jo saivat. Ymmärrättehän. Unholaan jo omat valinnat, ne kuulostavatkin niin nostalgisilta.

Meillä molemmilla vanhemmilla on muuten ammattiylpeyttä, että ette te ihan kaikkiin osu tuolla pilkkaamisella.

[QUOTE="äiti kotona";28924844]En tiedä mitä tuo pirttiviljely tarkoittaa, mutta meillä ainakin on paljon lapsia. Viisi on kohta ja lapsiluku ei ole täynnä. (Siksi koska meillä ei ole lapsilukua..)

Käy minullekin tuollainen uudistus vallan mainiosti jos niin parhaaksi nähdään. Ikäänkuin meillä taloudellisista syistä olisi paljon lapsia?!? Koska Suomi kuitenkin kärsii tästä kuuluisasta kestävyysvajeesta, tulisi korkeastikoulutetuille määrätä vastavaasti joitakin sanktioita tai muita käänteiskannustimia, jos hallituksen määrittelemään kestävyystakuuseen riittävää määrää uusia lapsia ei saada.
Tämä voisi olla vaikka siten toteutettavissa, että lapsilisää maksetaan heille vasta ja ainoastaan kolmannesta lapsesta.
Paitsi pienituloiset saisivat jo kahdesta ekasta, koska muuten ei tasa-arvo asiassa toteutuisi. Ja jos summat pitää olla samat niin nuo ammattitaidolliset voisivat sitten siitä kolmannesta saada yhteensä sen mitä luuserit jo saivat. Ymmärrättehän. Unholaan jo omat valinnat, ne kuulostavatkin niin nostalgisilta.

Meillä molemmilla vanhemmilla on muuten ammattiylpeyttä, että ette te ihan kaikkiin osu tuolla pilkkaamisella.[/QUOTE]

Mitä sinä ja miehesi olette ammatiltanne?miksi pitää tehdä noin monta lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Toisinpäin pitäs olla;28924788:
Mä en muutenkaan käsitä et miks ekasta saa vähemmän :O ekaan menee kaikkista eniten rahaa, toka voi käyttää jo ekan vanhoja tavaroita, eka syö luultavasti enemmän koska on vanhempi

No ei se ihan sun käsittämisestä oo kiinni. Yhteiskunta on laskenut, että tämä systeemi on Suomen parhaaksi ja kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se ihan oikeansuuntainen laskelma on. Sinulla ei sitten liene lähipiirissäsi useampilapsisia perheitä.

[QUOTE="aloittaja";28924852]Mitä sinä ja miehesi olette ammatiltanne?miksi pitää tehdä noin monta lasta?[/QUOTE]

Mieheni on koulutettu duunari, rakennusalalla. Ammatillista koulutusta sen 4 vuotta.
Minä olen kotiäiti. Kotiäidiksi jäin kesken opintojen ja opiskeluaikani on sillä välin loppunut kesken.
Ei olla tekemällä tehty lapsia, ensimmäistä ehkä, kun kärsivällisyys ehti olla koetuksella. Sen jälkeen on tullut sen verran, että ollaan jo tilastojen mukaan suurperhe. Meillä ei kuitenkaan ole halua jäävätä yhtään potentiaalistakaan tulokasta, joten vaikea sanoa lopullisesta saldosta. Tämä on luonnollista. Joten aiheellisempaa olisi varmaan kysyä, miksi haluatte rajoittaa lasten syntymistä?

(Kyllä minä keksin itsekin syitä teille, ei siinä mitään, mutta turhan moni lopettaa omalta kannaltaankin jo käsittämättömän aikaisin..) Valittua lapsettomuutta on vaikea ymmärtää, mutta suoraan sanottuna, vielä vaikeampaa on ymmärtää valittua yksilapsisuutta, kun kaksikin on sentään vielä aika vähän.. Taloudelliseen tilanteeseen vetoaminen on hätävarjelua ja monesti silkkaa ahneutta, paremmin ymmärtää psyykkiset syyt.

Silti olen sitä mieltä, että oikeus yrittää päättää näistä asioista on jokaisella itsellään. Sitä ei pitäisi yrittää rajoittaa millään lailla tai normilla ja tuomitseminen on jo kerrassaan käsittämätöntä. Nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita ja kestävyysvajeesta puhuminen on siinä yhteydessä toissijaista.

Millaista on kotiäidin ammattiylpeys?

Ja ihan hyvä esitys. Sinulle, joka kitisit, että syntyvyys laskisi, ihanko oikeasti kaikki lapsia hankkivat perustavat perheensä lapsilisien varaan? Minusta se on hyvä jos se osa jättää lisääntymättä yli varojensa.

[QUOTE="äiti kotona";28924906]Mieheni on koulutettu duunari, rakennusalalla. Ammatillista koulutusta sen 4 vuotta.
Minä olen kotiäiti. Kotiäidiksi jäin kesken opintojen ja opiskeluaikani on sillä välin loppunut kesken.
Ei olla tekemällä tehty lapsia, ensimmäistä ehkä, kun kärsivällisyys ehti olla koetuksella. Sen jälkeen on tullut sen verran, että ollaan jo tilastojen mukaan suurperhe. Meillä ei kuitenkaan ole halua jäävätä yhtään potentiaalistakaan tulokasta, joten vaikea sanoa lopullisesta saldosta. Tämä on luonnollista. Joten aiheellisempaa olisi varmaan kysyä, miksi haluatte rajoittaa lasten syntymistä?

(Kyllä minä keksin itsekin syitä teille, ei siinä mitään, mutta turhan moni lopettaa omalta kannaltaankin jo käsittämättömän aikaisin..) Valittua lapsettomuutta on vaikea ymmärtää, mutta suoraan sanottuna, vielä vaikeampaa on ymmärtää valittua yksilapsisuutta, kun kaksikin on sentään vielä aika vähän.. Taloudelliseen tilanteeseen vetoaminen on hätävarjelua ja monesti silkkaa ahneutta, paremmin ymmärtää psyykkiset syyt.

Silti olen sitä mieltä, että oikeus yrittää päättää näistä asioista on jokaisella itsellään. Sitä ei pitäisi yrittää rajoittaa millään lailla tai normilla ja tuomitseminen on jo kerrassaan käsittämätöntä. Nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita ja kestävyysvajeesta puhuminen on siinä yhteydessä toissijaista.[/QUOTE]

Koska meinasit ammatin hommata ja töihin mennä vai tuolla lastenteollako meinasit itsesi elättää? olisi ok tehdä vaikka 20 lasta jos miehesi pystyisi ne yksin elättämään ilman valtion minkäänlaisia tukia vaikka sinä olisit kotona.

Millaista on kotiäidin ammattiylpeys?

Ja ihan hyvä esitys. Sinulle, joka kitisit, että syntyvyys laskisi, ihanko oikeasti kaikki lapsia hankkivat perustavat perheensä lapsilisien varaan? Minusta se on hyvä jos se osa jättää lisääntymättä yli varojensa.

Ammattiylpeys on mielestäni sitä, että lapset opetetaan tekemään oman osuutensa yhteiskunnassa. Meillä lapset oppivat, että "syödäkseen" pitää tehdä töitä. Esimerkkiä tässä näyttävät sekä isä että äiti. On meillä toki muitakin arvoja ja lopputulos on, että kasvatan lapseni kotona kouluikäisiksi, jos se on taloudellisesti mahdollista.

Etkö ole huomannut miten tarkkaan ihmiset harkitsevat jo toista tai kolmatta lasta? Ei heidän taloutensa perustu tukiin, mutta koska pitää päästä 2 kertaa vuodessa ulkomaille, niin kas lapsiluku tulikin juuri täyteen. Kyllä se pienikin rahalisä monille puhuu ja samalla vaikuttaa siihen KV:hen. Ja minähän omassa ideassani juuri yritin optimoida jokaisen perheen lapsiluvun täsmälleen oikeaan kohtaan, en ehdottanut kannustinta alittaa enkä ylittää optimia..

Tosi kurjaa, kun aina oletetaan, että monilapsiset perheet on jotenkin vähäosaisempia ja vanhemmat huonosti koulutettuja. Näinkin toki on, mutta yleistäminen ei ole kivaa. Odotan viidettä lasta ja olen ammatiltani lastentarhanopettaja ja vakituinen työpaikka on. Mies työskentelee ammattivideotekniikan ja audiovisuaalisen erikoistekniikan parissa. Hänen palkalla pärjätään kohtuumukavasti, vaikka lapsilisiä vähennetteisiin.

Toisaalta kyllä tiedän, että monelle lapsilisät on elinehto, joten en menisi sitä vähentämään. Olisi paljon reilumpaa ehdottaa vähennettäväksi sellaisia tukia tai etuja, jotka ovat itselle tärkeitä. Itsekästä se on ajatella, että muilta vaan kaikki pois, kunhan se ei vaikuta itseen. En tosin ole vielä koskaan kuullut, että kukaan olisi jättänyt hakematta niitä tukia, joihin itse on oikeutettu.

Viisas ihminen antaa mielummin omistaan, kuin vie muilta.

[QUOTE="aloittaja";28924931]Koska meinasit ammatin hommata ja töihin mennä vai tuolla lastenteollako meinasit itsesi elättää? olisi ok tehdä vaikka 20 lasta jos miehesi pystyisi ne yksin elättämään ilman valtion minkäänlaisia tukia vaikka sinä olisit kotona.[/QUOTE]

Sitten tietenkin kun vapaudun näistä tehtävistä. Iästä riippunee mihin ryhdyn, en ole kovin nirso. En elätä itseäni lastenteolla. Tuo on todella loukkaavaa ja pahansuopaa. En ensinnäkään tee lapsia ja toiseksi en laske lapsilleni mitään rahallista arvoa.

Minusta on edelleen jokaisen oikeus saada niin paljon lapsia kuin haluaa. Yhteisesti sitten sovitaan miten mitäkin asiaa tuetaan. Ja miksi valtio ei haluaisi tukea meitä? Syyt ovat ilmeisen ideologiset.

Tosi kurjaa, kun aina oletetaan, että monilapsiset perheet on jotenkin vähäosaisempia ja vanhemmat huonosti koulutettuja. Näinkin toki on, mutta yleistäminen ei ole kivaa. Odotan viidettä lasta ja olen ammatiltani lastentarhanopettaja ja vakituinen työpaikka on. Mies työskentelee ammattivideotekniikan ja audiovisuaalisen erikoistekniikan parissa. Hänen palkalla pärjätään kohtuumukavasti, vaikka lapsilisiä vähennetteisiin.

Toisaalta kyllä tiedän, että monelle lapsilisät on elinehto, joten en menisi sitä vähentämään. Olisi paljon reilumpaa ehdottaa vähennettäväksi sellaisia tukia tai etuja, jotka ovat itselle tärkeitä. Itsekästä se on ajatella, että muilta vaan kaikki pois, kunhan se ei vaikuta itseen. En tosin ole vielä koskaan kuullut, että kukaan olisi jättänyt hakematta niitä tukia, joihin itse on oikeutettu.

Viisas ihminen antaa mielummin omistaan, kuin vie muilta.

Tukia jätetään hakematta enemmän kuin niitä huijataan kai sen olet kuitenkin kuullut.?
Mielestäni on hyvä myös muistaa, että ansio-käsite on harhaanjohtava. Ansiot eivät tässä maailmassa jakaudu oikeudenmukaisesti. Sovitusti ehkä useinkin, mutta eivät oikeudenmukaisesti. Joku joutuu kuitenkin tekemään ne pienipalkkaiset hommat ja on aivan toissijaista onko ajatunut niihin kunnianhimottomuuttaan vai kutsumuksestaan, kunhan tekee oman osansa tässä yhteiskunnassa. Tulonsiirrot ovat askel oikeudenmukaisempaan jakoon ja toteuttaa sitä tosiasiaa, että jokaista ihmistä tarvitaan ja he ovat arvokkaita. Toisinsanoen voisi todeta että. esim. omaishoitaja ansaitsee palkkionsa tai pienituloinen ansaitsee saada valtion kautta käytettäväksi rikkailta otettua rahaa. Tämä on ihan oikein. Luonnollisesti verotuksen kautta, ei ryöstämällä ketään. Suuret tuloerot ovat yhteiskunnalle huono asia.

Mun mielestä lapsia tehdään niin monta kuin pystytään itse elättämään ilamn mitään yhteiskunnan tukia siis esim jos lapsilisä lopetettaisiin niin silti pystyisi lapset elättämään itse. Toivottavasti koko lapsilisä poistetaan tai ainakin niin että ekasta isoin ja sitten useammasta tippuisi.

Mää oon kans ihmetelly tota et ekasta lapsesta saa vähiten lapsilisää ja sit se nousee, toi olis kyllä ihan hyvä systeemi et ekasta ja tokasta vaikka saman verran ja sit lähtis laskemaan se summa.

Sitten toiseen asiaan, en oo koskaan ymmärtäny minkä ihmeen takia kaikki on heti sitä mieltä että jos jostain pitää säästää niin se on aina lapsiperheiltä? onko se katkeruutta jotain kohtaan (?) vai minkä ihmeen takia. Niitä säästökohteita on paljon muitakin. Ja toinen kohde on sitten tietenkin aina ne opiskelijat!! opiskelijat muutenkin kituuttaa todella pienellä opintotuella, joutuvat tästä syystä käymään töissä mikä voi johtaa opintojen venymiseen, mutta kohta sitäkään ei enää tueta. Eli on varmaan oltava superihminen, päivät koulussa ja yöt töissä. Onneks en oo enää opiskelija ja onneks meijän perhe ei oo riippuvainen lapsiperheiden tuista (tosin mistäs sitä tietää mitä tulevaisuus tuo tulleessaan, mutta ainakaan nyt), muuten vois alkaa vähän pelottaa mihin tää on menossa vielä. Mua vaan nyppii että kaikista pienituloisimmilta viedään ne viimesetkin säälittävät pennoset pois. Tinkiikö kansanedustajat palkkioistaan ja eduistaan???tai jotkut isojen firmojen pomot???kansanedustajat vetää ihan jäätäviä eläkkeitään, vaikka työikää olis oikeesti vaikka kuinka. Päättäjät päättää säästää kohteista, mitkä ei vaan missään tapauksessa vaikuta heidän elämään negatiivisesti. No joo mut tää tuli nyt vähän asian vierestä, sori siitä.

[QUOTE="äiti kotona";28924974]Ammattiylpeys on mielestäni sitä, että lapset opetetaan tekemään oman osuutensa yhteiskunnassa. Meillä lapset oppivat, että "syödäkseen" pitää tehdä töitä. Esimerkkiä tässä näyttävät sekä isä että äiti. On meillä toki muitakin arvoja ja lopputulos on, että kasvatan lapseni kotona kouluikäisiksi, jos se on taloudellisesti mahdollista.

Etkö ole huomannut miten tarkkaan ihmiset harkitsevat jo toista tai kolmatta lasta? Ei heidän taloutensa perustu tukiin, mutta koska pitää päästä 2 kertaa vuodessa ulkomaille, niin kas lapsiluku tulikin juuri täyteen. Kyllä se pienikin rahalisä monille puhuu ja samalla vaikuttaa siihen KV:hen. Ja minähän omassa ideassani juuri yritin optimoida jokaisen perheen lapsiluvun täsmälleen oikeaan kohtaan, en ehdottanut kannustinta alittaa enkä ylittää optimia..[/QUOTE]

Miehesi siis pystyy elättämään koko teidän perheen? Pärjäätte ilman ulkopuolista apua?

[QUOTE="aloittaja";28925059]Mun mielestä lapsia tehdään niin monta kuin pystytään itse elättämään ilamn mitään yhteiskunnan tukia siis esim jos lapsilisä lopetettaisiin niin silti pystyisi lapset elättämään itse. Toivottavasti koko lapsilisä poistetaan tai ainakin niin että ekasta isoin ja sitten useammasta tippuisi.[/QUOTE]

Sun mielestä näin, mutta valtion kannalta on kannattavaa tukea lastensaantia ainakin tällä nykyisellä tasolla.
Haluatteko nyt muuttaa valtion ideologisesti toimivaksi vai taloudellisesti toimivaksi?

Kertoisitteko avoimesti mihin uskontoon tuo lapsiperheiden tukemisen lopettaminen-missio kuuluu, että voisin vähän pilkata. Uskontoa kun ei sovi sekoittaa politiikkaan.

[QUOTE="äiti kotona";28925109]Mitä ihmeen ulkopuolista apua? Emme kulje kerjäämässä.[/QUOTE]

Ja toisaalta täytyy tarkentaa, että en hyökkää kerjäläislapsia vastaan. Jokaisella on oikeus elämään.

Yhteistyössä