Säästövinkkejä lapsiperheelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nennu06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nennu06

Uusi jäsen
07.11.2007
3
0
1
eli toivoisin teiltä mammat säästövinkkejä, kuinka säästää lapsiperheessä+ muut säästövinkit ovat tarpeen. Tällä hetkellä mies työttömänä ja itse olen kth:lla eli rahaa ei paljoa ole kuukaudessa käytettäväksi:(

Teen suurimman osan ruuasta itse ja yritän tehdä aina pakkaseen asti. Netti,puhelin,vakuutus ja sähkö on jo kilpailutettu.

myös halvat ja maistuvat ruokaohjeet olisi tarpeen :)

ja onko täällä muita jotka joutuvat joka kuukausi rahansa laskemaan, olisi mukava vaihtaa kuulumisia ja vinkkejä miten selvitä arjesta.

Tilanne on varmasti sinulla vaikea. Meidän perheessä joka kuukausi kummankin tilit menee tyhjäksi, mutta aina on ruoka, Luojalle kiitos, riittänyt. Vanhempani ovat auttaneet meitä paljon, mut ei ole helppo ottaa ulkopuolista apua. Miehelläni on onneksi nyt vakituinen työ, ollut vuoden verran, mutta meillä ei heruu säästöjä suht pienestä palkasta, kun asumismenot ovat kohtuulliset, ilman autoa oikeastaan emme tule toimeen (ystävät sukulaiset kaukana) ja meillä on isot lainanlyhennykset valitettavasta ikävästä entisetä nuoruuselämästä jääneinä (miehellä vaikkakin ollut jo pitkään kunnollinen kansalainen.
Mikä meitä on auttanut? Kuten jo mainitsin, vanhempani, se että olemme tottuneet ns. matalampaan elintasoon, kaikki huonekalut käytetyjä, lastenvaatteet enimmäkseen lainattuja/ saatuja/ kirppikseltä. Emme käytä alkoholituotteita, emme käy leffoissa, emme tee turhia matkusteluita, ostamme vaatteita alesta jne. Silti elämämme on rikasta, vaikka ei rahassa! Jos on tosi tiukkaa, on vaikeaa, kannatta toki yrittää jotain, löytyiskö jotain hommaa vaikka itsellesikin, mikä olisi vähän kuin harrastus, mutta vois jotain euroja tienata, mitä sais kotona tehdä. Toiseksi asenne helpottaa jo paljon, oppii arvostamaan elämäs tärkeämpiä asioita ja sitä kun saa jotain ja on ruoka pöydässä. Meillä on suurin lohtu ollut luottamisesta Jumalan huolenpitoon, mutta tätä ei tietenkään ymmärrä muut kuin ne, jotka uskovat siihen ja ovat sen kokeneet. Voimia ja tsemppiä paljon! Miehen tietysti kannattaa olla aktiivinen työnhaun suhteen, vaikka tiedän, että se on raskasta puuhaa! |O

Kyllä minä lasken rahat joka kk tarkkaan... vaikka mies työssä ja itse vielä äitiysrahalla, kohta tosin hoitovapaalla. Avasinkin tuonne tuon pakolliset menot- keskustelun. Eli tuntuu että joka kk on paljon menoja, joita ei näe kuin paperilla (esim. vakuutukset). Itse säästimme 300 e/vuodessa vakuutusten kilpailutuksella. Olen vähän turhan tarkka, eli meillä on kaikki vakuutettu kaiken mahdollisen varalta :snotty: vaikkei koskaan ole mitään sattunutkaan :headwall: (tuo voisi kuvastaa sitä koputtaa kolme kertaa puuta...)
Vakuutuksista olisi varmaan vielä vara nipistää, muttei uskalla. Ruoka on meillä varmaan suurin menoerä, jota voi "sorvata". Herkutellaan aika usein, eli keittoruoilla voi laskua pienentää. Soseet minäkin teen itse, lukuun ottamatta joitain hedelmäsoseita.
Minulla on ruutuvihossa ylhäällä kaikki vuosittaiset "yllättävät" menoerät; joulu, kummilasten syntymäpäivät (vaikken kalliita lahjoja ostakaan, mutta niitä lapsia on paljon...), kesävaatetarpeet, juhannus/kesäloma, kiinteistövero, auton katsastus... ym ym. Jotteivät ne aina pääsisi yllättämään. Yritän siten aina laittaa etukäteen niiden varalle jotain säästöön.
Oletko miettinyt jotain siivoustyötä tms. iltaisin? Itse on ajatellut että jos tulee tiukkaa, voisin kysellä yhdestä siivousfirmasta kaupan siivous työtä. Olisi iltaisin 2 tuntia....ja lapsikin olisi unilla jo siihen aikaan.

kiitoksia vinkeistä:)
meillä ei ole muuta vakuutusta kuin lapselle, sekä kotivakuutus.
olen laskenut että minun ei kannata mennä muutamaa tuntia tekemään, koska kela laskee sen ja vähentää asumistuesta. eli tilanne on +/-. Menen seuraavana syksynä töihin ja alan hakemaan hyvissä ajoin töitä. Tein tietoisen valinnan kun jäin kotiin hoitamaan lasta. Tiesin että tiukkaa tulee olemaan, mutten arvannut että näin tiukkaa. Mies hakee koko ajan töihin, toivottavasti tärppäisi. Olen onneksi tottunut vähäseen ja osaan antaa arvon pienillekkin asioille. onnea kun ei mitata rahassa. Mutta tämä ns.köyhyys tahtoo välillä pistää mielen matalaksi, kun joka kuukausi on sitä samaa laskemista mihin rahat riittävät. ja olisi ihana päästä joskus vaikkapa matkalle, edes kotosuomeen:) Ruoassa yritän säästää ja teen melkeinpä kaikki itse. Turhia vaatteita ei hankita ym.tavaraa jota ei oikeasti tarvita. Miehen laina on yksi asia johon menee kuukaudessa rahaa. Tein nyt exelillä taulukon , johon alan kirjaamaan mihin rahat menevät kuukaudessa. Pakolliset laskut ja velat veroittavat jo aika paljon.

Yks vinkki säästää ruoka ja päivittäistavaroissa on valita mahdolllisimman paljon jotain extradailyrainboweldorado tms. edullisia merkkejä. Jokaisella kaupalla on ne omat halpiksensa.Jotkut tuotteet on tietty sitä "köyhän ei kannata ostaa halpaa"-osastoo eli huonompaa kun tunnetut merkit mutta paljon on halpismerkeillä hyvää tuotetta. Turha maksaa mainonnasta/merkistä. Jopa maidossa on halvat ja kalliit vaihtoehdot, ja tietty kaikissa pesuaineissa, saippuoissa jne jne.Säästää paljon jokaisella kauppareissulla.

Ja halpa ruokavinkki on meillä vanha kunnon puuro. Jos on kiire niin puuro on paljon parempi vaihtoehto kun joku eines...mutta niitähän teillä ei syödäkään kai jos itse kaiken valmistat. Päivän toisen aterian voi puurolla silloin tällöin ihan hyvin korvata...

Ruuista säästäminen... Kun tekee itse, saattaa oikeilla valinnoilla säästää, mutta kyllä meidän kukkarolle käy, kun yrittää terveelliset ateriat valmistaa. Vihannekset ym. maksaa paljon, kun en suostu ostamaan ulkolaisia. Mielelläni käyttäisin luomutuotteita, mutta ovat yleensä kalliita lukuunottamatta hiutaleita. Kala vasta kallista onkin ja sitä tulisi syödä kolme kertaa viikossa. Tuo puurovinkki on hyvä, minkä Amalia K antoi, itse toteutan samaa. Erilaiset marja- ja hedelmäpuurot, kuin perinteiset riisi- ja ohrapuurotkin ovat tosi maukkaita! :'(

meillä tehdään ruokaa isoja annoksia kerralla, yleensä erilaisia laatikoita ja kiusauksia, puuroja ja kiisseleitä. pesuaineet ja hygieniatuotteet on niitä erisan-tyylisiä eli kosmetiikka on kilpailutettu:) meillä on sähkölämmitys eli lämmitys on pari astetta pienempi kuin mitä mieli tekisi pitää, ja tarvittaessa pidetään villasukkia ja villatakkia päällä. pyykki pestään yösähköllä. valoja ei pidetä turhaan päällä. tällaista yleistä säästämistä...

Paras säästövinkki on käydä kaupassa mahdollisimman harvoin. Sielät tulee aina mukaan jotain, mikä ei ole pakollista, joten kun tekee listan ja käy vaan kerran viikossa, säästää helposti yli 100 euroa kuussa verrattuna siihen, että hakis jotain jokapäivä.

Meidän esikoisellamme oli kurjaa ihottumaa vaippa-alueella ja jouduimme siksi siirtymään kestovaippoihin. Vaikka vaipat maksoivat aluksi kun ne piti hankkia, ovat ne ajan kuluessa säästäneet itsensä takaisin moneen kertaan. Kun vaipoista piti hyvää huolta ne ovat edelleen kun uuden veroiset ja käyvät useammalle seuraavallekin lapselle. Näin säästyy ajan oloon tosi pitkä penni. Kestovaippayhdistyksen sivuilta ja kestovaippainfosta saisi myös kaavoja jotta vaippoja voi ommella itse jos on näppärä käsistään. Näin siinä säästäisi vielä paljon enemmän. Kun tuo kaestovaippojen käyttökin (me käytetään Fussy bunz nimistä vaippaa) on osoittautunut tosi helpoksi ja mukavaksi voin suositella sitä lämpimästi jos talous on tiukoilla.

Minäkin ehdottaisin kestovaippoja. Olen kuullut hyvistä kokemuksista ja rahansäästöstä. Ja äidille kuukuppi kuukautisten ajaksi! :) Tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin kertakäyttöiset 'varusteet'. Kirpputorit myöskin tehokäyttöön, sieltä löytää vaikka mitä. Sukulaisen perheessä kaikki lasten vaatteet ja äidinkin ostetaan kirpputorilta ja todella hyvää tavaraa sieltä löytyykin. Joululahjojakin on ostettu usein kirppareiltä ja käytettyjen tavaroiden liikkeistä. Excelillä bodjetin tekeminen on hyvä idea. Ruokarahat kannattaa etukäteen jakaa joka viikolle.

Tuo Tuuliannen ehdotus kuukupista on tosiaan varmaan hyvä säästövinkki. Itse en ole ennättänyt vielä kokeilla, mutta kuluttajalehden (2/2007) mukaan sillä säästäisi sievoisen summan. Kuluttajalehden vertailussa Lunette- nimisen kuukupin hinnaksi tuli 6 euroa vuodessa kun hinta halvimmilla siteillä ( X-tra) oli 18 euroa/vuosi ja halvimmilla tamponeilla (Pirkka) 31 euroa/vuosi. Kuluttajalehdessä on muutenkin hyviä puolueettomia tuotevertailuja ja säästövinkkejä, joten jos se vaan tulee kirjastoosi siitä voi olla iloa ja hyötyä.
Toinen vinkki jota myöskään en ole kyllä itse kokeillut, mutta kuullut paljon hyvää, on www.vaihtori.net. -sivusto. Siellä voi vaihtaa niin tavaroita kuin pieniä palveluksiakin.

Mistä muuten saa edellisimman kuukupin? Onko joku ne kilpailuttanut?
Meillä säästetään ostamalla lähes kaikki lihat ja kaikki mahdollinen -50%. Ei ole koskaan myrkytystä tullut vaikka päiväys on lähentynyt!

Itse teen 2 kuukauden ruokalistan jääkaapin oveen valmiiksi. Kauppalistan teen sitten sen mukaan, eikä tule heräteostoksia. Listan avulla tulee myös mietittyä monipuolisuutta ja tarjouksia tulee ostettua pakkaseen enemmän, kun katsoo listasta mitä milloinkin tarvitsee. 50% tuotteet käytetään meilläkin ja hyviä ovat olleet. Eri kauppaketjujen halpatuotteet ovat tulleet tutuksi. Huutonetissä myyn meille tarpeetonta tavaraa ja ostan mitä tarvitaan. Kirppareilta löytyy aina jotain tarpeellista.

jos sun miehellä on vaikeeta saada työtä,nii oisko sulla helpompaa?eli jos mies jää kodinhoito vapaalle ja sä töihin?
saisitte ees yhen palkan ja kh tuen.
kaikki vaatteet mitkäö ei enään käytössä ja turhat tavarat jotka vaan pölyttyy nii kiikuta ne kirpparille.
kaikesta maholli8suus selvitä,niskasta kii ja nokka kohti tulevaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sasanimu:
Mistä muuten saa edellisimman kuukupin? Onko joku ne kilpailuttanut?
Meillä säästetään ostamalla lähes kaikki lihat ja kaikki mahdollinen -50%. Ei ole koskaan myrkytystä tullut vaikka päiväys on lähentynyt!

Mä harrastan myös paljon tota alelapulla ostamista. Pakasteeseen vaan leipää ja lihaa ja mitä vaan kun sattuu löytymään alella. Ja tarjoukset hyödyksi. Ja se on kans hyvä vinkki ettei mene nälkäisenä kauppaan ja käy harvemmin, ettei joka päivä käy. Niinku joku ylempänä sanokin niin iana tulee ostettuu jotain turhaa tai sellasta mitä ei välttämättä tarvii.

Ja vielä lisään sen että oon oppinu seuraamaan kilohintoja. Niissä on välillä yllätyksiäkin. Aina se suurin pakkaus ei olekaan kilohinnaltaan halvin.

Kuukuppia ei kannata pelkän hinnan petusteella valita.Tärkeämpiä kriteerejä on istuvuus ja vuodon määrä. On muuten kätevä vekotin!!! Jälkivuodon aikana synnytyksen jälkeen sitä ei saa käyttää, muulloin kyllä.Ihana vapaus, kun ei tervi kuin aamuin illoin tyhjätä ja pestä =) Eikä tartte muistaa kuljetella siteitä tai tampooneja. Kupin voi laittaa jo ennen varsinaista vuotoa.Kun siihen on tottunut ja sen oppinut asettamaan oikein, sitä ei huomaa lainkaan. Ei pääse tapahtumaan yllätystä että pöksyt punastuu

Itse laitan pieniäkin summia toiselle tilille rahapäivänä. Meillä on erittäin pienet tulot, mutta säästämään pystyy.Pienistä puroista kertyy iso virta.Säästöillä voi sitten hankkia jotain tai käyttää lomailuun tai mitä ikinä.

Meillä säästetään kun ei polteta eikä juoda alkoholia, ei juurikaan reissata...Pari kertaa vuodessa käyn itse kirpparilla myymässä.Alesta ostan mieluusti, joskus kirppareilta.

Ruuissa kannattaa suosia kaalia, josta saa patoja, keittoja,raasteita...Terveellistä halvalla. <Perunavelli tai perunaporkkanasosekeitto (lisää purjoa kun seon edullista) on edullinen ruoka, ruisleipä kaveriksi. Makaroonilaatikko ja kiusaukset myös. Tonnikalasta saa kaikenlaista: patoja, kastikkeita,pizzaa... Vanha kunnon peruna on edullista ja täyttävää. Ja minestronekeittoon tulee vihanneksia, pastaa, tomaattipyre, mausteita..Halutessa nakkeja.

Meillä on 4 lasta joista isoimmet koululaisia. Heille olemme opettaneet rahan arvon ja säästämisen. Itse säästävät viikkorahoistaan ja lahjarahoistaan (jotkut sukulaiset antavat rahaa lahjaksi tai todistuksesta kannustukseksi) kun haluavat pelejä, leffoja tai jotain muuta. Poika osti juuri mp3-soittimen ja siihen kunnon kuulokkeet, legoja, pari dvd-leffaa.Tyttö osti joululahjarahoillaan itselleen tammialesta vaatteita.Toki ostamme vaatteita lapsille , mutta jos haluaa uuden hienon takin vaikka vanha on ehjä ja sopiva, niin silloin itse ostaa.

Hienoja vinkkejä on tullutkin. Jos vain mahdollista niin kesäisin marjaan ja sieneen. Sehän on jokamiehen oikeus onneksemme. Mies kalastaa ympäri vuoden joten kalaruokaa saadaan välillä ihan kyllästymiseen asti syödä kun kalaa saattaa tulla reilustikin kerralla. Pakastan ja sit teen myöhemmin, kun on kalaton aika, esim. kalapihvejä.

myös paljon noilla puolihinta tuotteilla.Riippuu varmaan missä asuu,mutta meillä sattuu olemaan lähistöllä kauppa jossa usein 4 päivää ennen jo 50% laput.
Ostamme usein isoja paisteja joille jää muutaman euron hinta.Osa paloitellaan pakkaseen,osa paistetaan kokonaisena ja ohueksi siivutettuna saadaan hyvää paljon edullisempaa leikkelettä kuin makkara.
Talvella käytämme paljon juureksia...raasteina ja kypsennettyinäkin.Paljon edullisempaa ja lisäaineettomampaa kuin tuontivihannekset....samoin kotimaiset marjat korvaavat paljon hedelmiä.(itse kerätyt)
Ostamme myös kaikki pesuaineet yn. silloin kun joku kauppa myy 50% esim.s-ketjut vaihtavat valikoimaana,niin silloin ostamme kerralla puoleksi vuodeksi.
Ja tietysti kestovaippaillaan....

Sienestämme myös....ja sienistä saa aina terveellistä syötävää.
Arkeen ja juhlaan.'
Ihanaa..nyt on meidän 1v. aloittanut sienenmaistelun ja tuntuu maistuvan...eli koko 5 henkinen perhe rakastaa sieniä....pysyy D-vitamiinitkin kunnossa.

Joskus on on herättänyt ystävissäni ihmetystä kun saimme muutaman supertiukan kuukauden aikana ruokalaskun (tarkka kirjanpito) n.125e 5 henkisellä perheellä kuukaudessa.Silti söimme monipuolisesti ja varmaan terveellisemminkin kun kaikki hömppä oli poissa.Lapset rakastuvat moniin edullisiin perinneruokiin...mm. ruisjauhoista ja puolukasta tehtyyn puuroon.

Hyvä ystäväni on käsistään tosi näppärä ja siten säästää myös pitkän pennin. Hän esimerkiksi tykkää kutoa iltaisin tv:tä katsellessaan ja tekee muutenkin paljon vaatteita ja käsitöitä. Oman perheen tarpeiden lisäksi näin valmistuu esimerkiksi ihanat ja edulliset joululahjat koko suvulle ja ystäville vähitellen vuoden mittaan ilman sen suurempaa joulustressiä. Joskus hän muistaakseni teki pieniä ompelutöitä kuten esim. verhojen ompelua ja housujen lyhennyksiä jonkun nettisivuston kautta jossa saattoi vaihtaa palveluksia muiden kanssa tyyliin "ompelen sulle jos annat pianon soittotunteja tyttärellemme".

Meillä säästetään myös lähes joka asiassa, koska tulot eivät todellakaan päätä huimaa (miehen opintoraha, minun minimi äp-raha, lapsilisä ja asumistuki) . Kuitenkin elämme rikasta elämää! Elämän laatua ei todellakaan mitata rahassa. :attn:

Paras säästövinkki tähän mennessä on ollut tämä: nostan joka joka viikko saman summan käteistä erilliseen pieneen kukkaroon ja tämän rahan on riitettävä viikon ruokiin, pesuaineisiin ym elintarvikekaupoista ostettaviin tavaroihin. Sieltä on myös helppo tarkistaa, että onko nyt rahaa hakea vaikka pitsaa perjantaina :p Kortilla maksaminen todella hämää ja tulee lipsuttua helpommin ostaman jotain turhaa..

Meillä myös ostetaan -50% lihaa, jugurtteja, leipää.. Jaan myös esim 400g jauhelihapaketin kastiketta tehdessä neljään osaan ja pakastan 3 osaa ruskistettuna valmiina annoksina. Meillä kylläkin syö vain kaksi aikuista tuosta annoksesta.

Meillä myös käytössä kestovaipat ja tyttären vaatteistasta 99% ostettu kirppareilta ja alennuksista.. Ja mielestäni tytön vaatetus ei poikkea mitenkään erikoisesti saman ikäisten vauvelien vaatetuksesta jotka taatusti on puettu "vain parasta ja laatua meidän vauvalle" tyylillä. Vinkkinä esim punaisen ristin Kontti kirpparilta tekee tosi löytöjä (bodit ja housut 1,5e , vauvan lähes uudet sukat 0,2e, liinavaattet 1-2e kpl ) Kesto liivinsuojilla myös tuli hyvin säästöä, varsinkin kun teki itse ja piilotti niiden sisälle kaikkea jämäkangasta :)

Pitäis muistaa ennakoida noita isompia vaate ja kenkäostoksia.. Eli nyt keväällä etsiä tytölle ensi talveksi toppapuku, hanskat, huppulakki ja kengät alennuksista kun saa puoleen hintaan tai halvemmallakin.. Sit loppusyksystä seuraavaksi kevääksi kuravaatetta, kumpparit, lenkkarit jne..

Uusimapana vinkkinä tässä myös suora lainaus ystäväni (joka tekee 2 tyypin diabeteksestä gradua) blogista

"Olen itse siirtynyt tällä viikolla terveellisten syömisten ja ateriarytmin osalta harkinnasta ja valmistautumisesta toimintavaiheeseen. Olen ruvennut syömään säännöllisemmin. Pidän mielessä aikoja: 09,12,14,17,20 ja näihin aikoihin pyrin syömään jotain ja muuten en sitten syökkään. Luotan siihen, että säännöllisesti syödessä ei jää nälkä ja tarve herkutteluun."

Tätä olen yrittänyt itsekin noudattaa..

Onpa teiltä saanut hyviä säästövinkkejä! Meillä on mieheni kanssa kummallakin töitä, mutta olemme pienituloisia ja asuntovelallisia, joten elämme joka kuu kädestä suuhun.

Yksi keino säästää, on ostaa kaupasta parturointikone ja leikata ainakin poikien tukat sillä. Itselläni on parivuotias poika, jolla ihan lyhyt tukka. Ostin Prismasta 15e:lla koneen, millä voin leikata itse pojan tukan ja siistiä ehkä vähän miehenkin tukkaa. En tiedä uskaltaako hän antaa minun leikata ihan koko kuontaloa ;) Näin säästyy euroja, kun ei tarvitse maksaa parturipalveluista!

Omia säästövinkkejä:
Vaatteet kirpparilta tai alennusmyynnistä koko perheelle ja vanhat kiertoon kirpparilla tai annan tuttaville. Lapsilla käytössä itse ommellut kestovaipat. Teen aina päivälliseksi "uuden ruuan", jota syödään seur. päivänä lounaalla. Leivät ostan leipomosta, kerralla paljon ja pakastan. Perunat ja juurekset torilta, saa paljon parempilaatuista ja halvemmalla. Itse leikkaan miehen hiukset, pitää lyhyttä siilimallia alkavan kaljuuntumisen vuoksi. Kerään marjoja paljon syksyllä ja ostan niitä toriltakin pakastimeen. Naapurit avustavat toisiaan lastenhoidossa, jotta ei tarvitse palkata lastenvahtia esim. hammaslääkärin vuoksi. Miehen työsuhdekännykästä soitetaan pidemmät ja "kalliit" puhelut. Pihistelen aina, kun tarvitsee jotain uutta suurempaa, esim. kodinkoneen tms. Ja köyhän ei kannata ostaa halvinta, laadusta kannattaa maksaa esim. kodinkoneissa. Lidlissä halpaa pesuainetta n. 7?/5,4kg ja hyvää on!

Laskin jossain vaiheessa koko vuoden menot (laskut, lainat,ym.) yhteen ja jaoin summan 12 kuukaudelle. Siirrän vähintään ko. summan toiselle tilille joka kuukausi. Tältä tililtä menee lainan lyhennys, maksetaan laskut ja siellä pidetään kertynyt hätävara. Ruokaan menevän rahan nostan lompakkoon 2 viikon välein.

Ruokakaupassa käyn kerran viikossa. Olen tehnyt listan, johon olen merkinnyt kaikki meidän taloudessa käytettävät jutut (wc-paperi, katsuppi, kahvi, shampoo, vessan pesuaine jne.). Sen listan mukaan teen kauppalistan, eikä mikään unohdu. Ruoat mietin viikon sapuskat kerrallaan ja keittoa meillä syödään aina 2-3 päivää peräkkäin. Tarkan listan mukaan tulee ostettua se mitä tarvitaan eikä heräteostoksia.

Marjoja kerätään syksyisin. Mehut keitän itse. Mies kalastaa. Itsellä kasvimaa, jossa kasvatetaan perunaa, porkkana, herneitä, sipulia ja salaattia. Pieni itsekyhätty "kasvihuone", jossa kasvatan kesällä tomaattia, kurkkua ja paprikaa (onnistuu varmaan vaikka parvekkeella:)) Lehdet lainaan kirjastosta, en tilaa. Vaatteet ostan alemyynneistä tai kirppikseltä tarpeeseen, en siksi että on kivan näköinen.

Jos on leipomo lähellä, sieltä saa leivät halvalla.

Jos lääkkeitä kuluu, kannattaa selvittää saako reseptillä isomman pakkauksen huomattavasti halvemmalla kuin ilman reseptiä ostaessa (esim.särkylääke).

Ja sähköä tietty kannattaa säästää, eli valot pois huoneista joissa ei olla. Jos on sähkölämmitys, huonelämpötilan laskeminen tuo mukavia säästöjä. Tietokone kokonaan kiinni, kun ei käytetä. Telkkari ym. laitteet täysin sammuksiin , kun ei käytetä. Meillä telkkarissa, digiboxissa ym. johto, josta saa katkaistua virran. Kun mein digiboxissa ei ole katkaisijaa.

Vedenkulutukseen ainakin näin omakotitaloasumisessa tulee kiinnitettyä huomiota. Lapsetkin opetetaan siihen, että suihku suljetaan saippuoinnin ajaksi.

Yhteistyössä