Laskin jossain vaiheessa koko vuoden menot (laskut, lainat,ym.) yhteen ja jaoin summan 12 kuukaudelle. Siirrän vähintään ko. summan toiselle tilille joka kuukausi. Tältä tililtä menee lainan lyhennys, maksetaan laskut ja siellä pidetään kertynyt hätävara. Ruokaan menevän rahan nostan lompakkoon 2 viikon välein.
Ruokakaupassa käyn kerran viikossa. Olen tehnyt listan, johon olen merkinnyt kaikki meidän taloudessa käytettävät jutut (wc-paperi, katsuppi, kahvi, shampoo, vessan pesuaine jne.). Sen listan mukaan teen kauppalistan, eikä mikään unohdu. Ruoat mietin viikon sapuskat kerrallaan ja keittoa meillä syödään aina 2-3 päivää peräkkäin. Tarkan listan mukaan tulee ostettua se mitä tarvitaan eikä heräteostoksia.
Marjoja kerätään syksyisin. Mehut keitän itse. Mies kalastaa. Itsellä kasvimaa, jossa kasvatetaan perunaa, porkkana, herneitä, sipulia ja salaattia. Pieni itsekyhätty "kasvihuone", jossa kasvatan kesällä tomaattia, kurkkua ja paprikaa (onnistuu varmaan vaikka parvekkeella

) Lehdet lainaan kirjastosta, en tilaa. Vaatteet ostan alemyynneistä tai kirppikseltä tarpeeseen, en siksi että on kivan näköinen.
Jos on leipomo lähellä, sieltä saa leivät halvalla.
Jos lääkkeitä kuluu, kannattaa selvittää saako reseptillä isomman pakkauksen huomattavasti halvemmalla kuin ilman reseptiä ostaessa (esim.särkylääke).
Ja sähköä tietty kannattaa säästää, eli valot pois huoneista joissa ei olla. Jos on sähkölämmitys, huonelämpötilan laskeminen tuo mukavia säästöjä. Tietokone kokonaan kiinni, kun ei käytetä. Telkkari ym. laitteet täysin sammuksiin , kun ei käytetä. Meillä telkkarissa, digiboxissa ym. johto, josta saa katkaistua virran. Kun mein digiboxissa ei ole katkaisijaa.
Vedenkulutukseen ainakin näin omakotitaloasumisessa tulee kiinnitettyä huomiota. Lapsetkin opetetaan siihen, että suihku suljetaan saippuoinnin ajaksi.