SÄÄSTÄ SATASIA!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sit perhe itkee kun kuolee ja hautaus on reippaasti kalliimpaa. Onko se satasten säästö sitten jossain näkyvissä?

Nykyään muuten hautapaikka on ihan samanhintainen niillkein, jotka ei kuulu kirkkoon.
Siunaamisesta tms. joutuu ilmeisesti maksamaan, mutta sitähän ei ole pakko ottaa ja aika moni kirkkoon kuulumaton sitä tuskin edes haluaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Sit perhe itkee kun kuolee ja hautaus on reippaasti kalliimpaa. Onko se satasten säästö sitten jossain näkyvissä?

mut voi laittaa kompostiin niin saa jotain hyötyä.
Laki estää.

Hautaus on ensinnäkin kaikille saman hintaista. Ja voihan sen raadon tuhkata ja laittaa vaikka kukkapenkkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

mut voi laittaa kompostiin niin saa jotain hyötyä.
Laki estää.

Hautaus on ensinnäkin kaikille saman hintaista. Ja voihan sen raadon tuhkata ja laittaa vaikka kukkapenkkiin.

Ei niitä tuhkiakaan ihan mihin tahansa saa paiskella..

Eipä silti, ei sit tuhkauksen jälkeen oo kukaan kyttäämässäkään :D

KIITOS LINKISTÄ!!! Miehelle olen monet kerrat vinkannut, että josko hänkin eroaisi kirkosta, kun hänkin on siinä instanssissa mukana vain tavan vuoksi. Minä ja lapset ollaan erottu jo aikapäiviä sitten...ja äsken, tuon linkin kautta mies EROSI kirkosta!

Se tarkoittaa mulle 300 lisäeuroa vuodessa käytettäväksi :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:

Ei tietenkään "ihan mihin vaan" mutta maanomistajan luvalla yhteen paikkaan, vaikka siihen kukkapenkkiin.

hei, me erottiin just miehen kanssa. Nyt vasta hoksattiin ajatella, että erosko meidän lapsetkin nyt samalla?? Lapset 7, 6, 4 ja 1 v. ja kaikki kastettu ev.lut. menoin.

Ei tietenkään "ihan mihin vaan" mutta maanomistajan luvalla yhteen paikkaan, vaikka siihen kukkapenkkiin.

Ei muuten saa. Esim. pääkaupunkiseudulla on kolme paikkaa joihin tuhkat saa sirotella. Tätä just toista vuotta sit selviteltiin ku miehen äidin tuhkan sirottelua järjesteltiin. Oltais haluttu sirotella tuhkat mökilleen joka oli hänelle se omin ja rakas paikka mutta ei saanut.

Muoks! Vedän takaisin!! En oo enää yhtään varma tuosta ku en muista kaikkia niitä kiermuroita mitä asiaan liitty.. :snotty:

Ei muuten saa. Esim. pääkaupunkiseudulla on kolme paikkaa joihin tuhkat saa sirotella. Tätä just toista vuotta sit selviteltiin ku miehen äidin tuhkan sirottelua järjesteltiin. Oltais haluttu sirotella tuhkat mökilleen joka oli hänelle se omin ja rakas paikka mutta ei saanut.

Mitä määräykset sanovat vainajan tuhkasta, kirkkohallituksen maankäyttöpäällikkö Harri Palo?

-Aiemmin vainajan tuhkan saattoi sijoittaa haluamaansa paikkaan. Vuonna 2004 voimaan tullut hautaustoimilaki rinnastaa tuhkan arkussa haudattuun ruumiiseen. Tuhka täytyy vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudata tai sirotella yhteen paikkaan.

Luontoon sirottelu on siis mahdollista?

-Kyllä. Paikan tulee kunnioittaa vainajan muistoa. Sirotteluun on oltava alueen omistajan tai haltijan lupa. Jos omistaja on kaupunki tai Metsähallitus, se voi antaa pysyväisluvan sirotteluun tietylle alueelle kuten erämaahan tai mereen.

Täyttääkö kotitalon tai kesämökin piha lain kriteerit?

-Sepä onkin pieteettimielessä vaikeampi kysymys. Jos tuhka vain sirotellaan, noutajan täytyy ilmoittaa sijoituspaikka krematorioon. Jos krematorio ei pidä sitä sopivana, laki kieltää krematoriota luovuttamasta tuhkaa. Tällöin pyydetään lausuntoa lääninhallitukselta. En tunne tästä toistaiseksi yhtään oikeustapausta. Niitäkin varmaan aikanaan tulee.

Entä jos haluaa haudata tuhkan uurnassa kotipihaan?

-Silloinkin viime kädessä tulkinnan paikan sopivuudesta tekee lääninhallitus. Omakoti- tai mökkitontti ei välttämättä ole hyvä paikka, koska ne usein vaihtavat omistajaa.

Saako tuhkaa säilyttää kauniissa uurnassa kirjahyllyssä?

-Tuhkan säilyttäminen esillä vaikkapa kirjahyllyssä ei ole hyväksyttävää. Hautaustoimilain siirtymäaikana eli vuonna 2004 kaikki vanhatkin tuhkat olisi pitänyt haudata.

Onko tuhkassa terveysvaaraa?

-Ei ole.

Kuinka usein vainajan tuhkan halutaan päätyvän muualle kuin hautausmaalle?

-Suomessa kuolee noin 48000--49000 henkeä vuodessa. Noin 500 vainajan tuhkat haudataan muualle kuin seurakuntien hautausmaill

Eli riippuu lääninhallituksen tulkinnasta.

Mä muokkasinki jo omaa vastausta että en ookkaan enää varma et miten se meni.. Hemmetin monimutkaista se kuitenki oli ja kamalan vaikeeta, loppupeleis ihan kirkkomaalle siroteltiin..

Miten niin reippaasti kalliimpaa? Ihan saman hintaistahan se nykyisin on. Toki jos haluaa papin paikalle niin kirkkoon kuulumattomalle se maksaa enemmän, mutta miksi ihmeessä haluaisi papin hautajaisiin jos ei kuulu kirkkoon? Jos omaiset sitten haluaakin, niin sittenhän maksavat kitisemättä, jos se pappi ateistin hautajaisiin pitää väkisin saada...

Mä en kyllä näillä asioilla jaksa kiihkoilla puoleen enkä toiseen. Voisin erota, mut vittuillaksenikaan en sitä tee. Mä taidankin muuten pyytää lupaa, että voisin maksaa kaikki "kirkollismaksut" tuplana!

Mun mielestä olis kätevää ton tuhkan kanssa sellanen juttu, et kaikki sukulaiset "snorttailis" sen tuhkan samallalailla kun kokaiinia vedetään nenään!

Alkuperäinen kirjoittaja Carlos74:
Mä en kyllä näillä asioilla jaksa kiihkoilla puoleen enkä toiseen. Voisin erota, mut vittuillaksenikaan en sitä tee. Mä taidankin muuten pyytää lupaa, että voisin maksaa kaikki "kirkollismaksut" tuplana!

Mun mielestä olis kätevää ton tuhkan kanssa sellanen juttu, et kaikki sukulaiset "snorttailis" sen tuhkan samallalailla kun kokaiinia vedetään nenään!

ASENNETTA !!!!!!!!!

Kyllä nyt Carloksen pisteet nousi !!

Ikinä en tällä palstalla uskonut tömäävääni mihinkään tämänkaltaiseen.