Saas nähä mikä mun tuomio tulee olemaan. Lääkärille pääsyä odotan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mulla epäiltiin imusolmukesyöpää ja lääkäri rauhoitteli sanoen, että se on syövistä "paras". Eli sen suhteen ei haittaa, vaikka diagnoisointi viivästyisi puolikin vuotta. Ei kuulemma vaikuta ennusteeseen juuri mitään. Ja imusolmukesyöpään tosiaan on hyvät hoidot.

Älä siis huolehdi liikoja etukäteen.

Näin se on. Oisko että jopa 80-90% niistä paranee. Mutta kun mua ei se kuoleminen tässä pelotakaan (tai no siltä kannalta, etten näkisi lasten kasvavan), mutta jotkut helvetinmoiset hoidot, jonka aikana sitä ELÄÄ kuin kuollut ikään. Ei siinä lapsia hoideta tai koulua käydä samalla? |O

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Mulla broidilla kans, ne selvis sit joskus hyvälaatusiksi kasvaimiksi. Faijan puolelta kulkee suvussa vissiin, ku kaikilla äijillä niitä tuntuu sielllä olevan käsivarret ja kaikki täynnänsä :)
Joskaan kellään mitään ongelmaa ei niiden kanssa ole ollut. No mutta, toivottavasti selvii :hug:

Mä muuten luulen tietäväni millaisia sä meinaat. Exällä oli kädessä. Mutta kun ei ne oo semmosia, että ne vaihtelee kokoaan jne. Eihän ne silloin edes ole imusolmukkeita...? Mä tiedän, mitä imusolmukkeet on, ja mulla on kyse juurikin niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
No, mulla epäiltiin imusolmukesyöpää ja lääkäri rauhoitteli sanoen, että se on syövistä "paras". Eli sen suhteen ei haittaa, vaikka diagnoisointi viivästyisi puolikin vuotta. Ei kuulemma vaikuta ennusteeseen juuri mitään. Ja imusolmukesyöpään tosiaan on hyvät hoidot.

Älä siis huolehdi liikoja etukäteen.

Näin se on. Oisko että jopa 80-90% niistä paranee. Mutta kun mua ei se kuoleminen tässä pelotakaan (tai no siltä kannalta, etten näkisi lasten kasvavan), mutta jotkut helvetinmoiset hoidot, jonka aikana sitä ELÄÄ kuin kuollut ikään. Ei siinä lapsia hoideta tai koulua käydä samalla? |O

Riippuu hoidoista. Ekalla kerralla sain sytostaatteja muistaakseni kolme viikon välein, siis muutaman tunnin ajan annettiin. Se päivä ja seuraava meni lievästi pahoinvoivana ja lämpöillen. Olin lukiossa, mutta tunneilla ei tarvinnut käydä, ruotsin kirjoitin yo-kirjoituksissa.

Toisella kerralla hoidot oli niin rankkoja, että musta ei ollut mihinkään. En jaksanut pitää vuoden ikäistä liikkuvaista likkaa sylissä edes puolta minuuttia, suihkun jälkeen piti istua hetkeksi alas että jaksoin pukea päälle. Jalkojen lihakset meni niin huonoon kuntoon, että en jaksanut nostaa itseäni kyykkyasennosta jalkojen varassa. Vastustuskyky oli todella heikko ja aina viikon päästä viikon kestäneestä hoitojaksosta jouduin infektion takia sairaalaan vähintään viikoksi. Joulukuussa -04 mulla oli keuhkokuume ja tammikuussa -05 tuli lääkeainereaktio keuhkoihin, tiedä sitten paljonko keuhkot kärsi tuosta.

Ei kun mä sitä vaan mietin, että kun sä menit niiden solmukkeiden kanssa sinne, niin pistettiinkö sut hirveellä kiireellä tarkempiin tutkimuksiin?
Onko sua skannattu? CT?

Voi kun mä muistaisin kunnolla...Mut laitettiin ensin korvapolille ja sieltä määrättiin kaikenlaisia kokeita, ei siinä mun muistaakseni älyttömän kauaa mennyt kun tuli aikoja kokeisiin. CT-kuvaus mulle on tehty niin monta kertaa etten mä edes muista montako kertaa, keuhkokuvatkin on otettu monta kertaa. PET-kuvaus mulle tehtiin kun uusiutumista epäiltiin.

Mulla olis tuohon hoitojen nopeuteen sellainen juttu, että olin lääkärissä ihan muista syistä, kun lääkäri koitti kuinka jumissa hartiat on, ja löysi kaulasta patin. Se oli sellainen pari senttiä pitkä kova pallo. Pisti heti lähetteen ultraan, joka olis ollu parin viikon päästä. Ku kerroin vanhemmille, ne halus varata yksityselta mulle ajan et saa tietää heti mikä se on. Sain sit seuraavalle päivälle ultran yksityiselle ja se otti ohutneulanäytteen myös. Siinä patissa ei ollut mitään, vaaraton on. Ja tuolla se kaulassa edelleen lilluu. Mene sinä lääkäriin ja kuuntele diagnoosi siellä, älä maalaile piruja seinille!

Scarlett :/, juurikin tota minä pelkään. Että ei voi tehdä mitään. Ei pysty tekemään mitään.

No, tuomiota ootellessa. Mutta ei sieltä mitään kivaa kuultavaa tule. Kyllä mä sen nyt jo tiedän, ei tämä normaalia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kuusmiinus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuusmiinus:
kaulassa, ihan tossa leukaluun alla on noi isommat mitkä näkyy ulospäin, sen verran isoja.
Kaikki on turvoksissa kun ne ihan selvästi tuntuu ja osa on arat.

Ai ne, mitkä on tossa molemmilla puolilla? Mä luulin että ne on sylkirauhaset ehkä - mutta en tiedä kyllä varmaksi.

eikös nuo sylkirauhaset ole semmosia pitkulaisen muotosia?
Mulla kun on ihan selkeet pallot. Varmaan kymmeniä noita patteja kaulassa.

Melkein joka kerta niistä mainitsen kun lääkärissä käyn mutta ne vaan painaa niitä ja sitten flunssasta johtuvia varmaan.

Imusolmukkeet on mulla pitkulaisia, vähän kuin "papuja", liikkuvaisia. Ja sylkirauhaset on isommat. Ne on tommoset kunnon MÖTIKÄT kun ovat turvonneet... ja ne ei ole varsinaisesti kaulassa, vaan siis tossa kaula"kuopassa" heti leukaluun alla...
Ne voi olla jotkin muutkin rauhaset nimeltään kyllä...ne on ne, mitkä turpoaa "PUSUTAUDIN" yhteydessä :D

Mutta imusolmukkeita on pitkin kroppaa, ja mulla on kaulassa & nivusissa turvoksissa... mitähän arvioisin kooksi.. keskimäärin ehkä sentin silleen pituussuunnassa mitattuna... Noi sylki - mitkä lie - rauhaset on isommat, ja pyöreät. Ja niitä on kaksi.

Ei oo mitään hajua mitä nää nyt sitten on, en ole ainakaan huomannu et muualla olis patteja. en ole perehtyny näihin pattien nimiin mikä missäkin sijaitsee
:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Ei kun mä sitä vaan mietin, että kun sä menit niiden solmukkeiden kanssa sinne, niin pistettiinkö sut hirveellä kiireellä tarkempiin tutkimuksiin?
Onko sua skannattu? CT?

Voi kun mä muistaisin kunnolla...Mut laitettiin ensin korvapolille ja sieltä määrättiin kaikenlaisia kokeita, ei siinä mun muistaakseni älyttömän kauaa mennyt kun tuli aikoja kokeisiin. CT-kuvaus mulle on tehty niin monta kertaa etten mä edes muista montako kertaa, keuhkokuvatkin on otettu monta kertaa. PET-kuvaus mulle tehtiin kun uusiutumista epäiltiin.

Mä mietin että näkyykö CT:stä kaikki? Eli jos mä menen siihen, niin näkyykö siitä, että miten paljon noita imusolmukkeita yleensä on(siis noita turvonneita yksilöitä)? Kai sitten. Mä en luota ultriin niin kovasti, ohutneulanäyte/biopsia on luotettavampi. Ja luuydin.....vittu - mut saa todellakin vaivuttaa pirun syvään anestesiaan, että siihen menen. Tai sitten menen luuydinnäytteeseen pää kainalossa. Se on mun PAHIN painajaiseni kaikista toimenpiteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei vaan:
Mulla olis tuohon hoitojen nopeuteen sellainen juttu, että olin lääkärissä ihan muista syistä, kun lääkäri koitti kuinka jumissa hartiat on, ja löysi kaulasta patin. Se oli sellainen pari senttiä pitkä kova pallo. Pisti heti lähetteen ultraan, joka olis ollu parin viikon päästä. Ku kerroin vanhemmille, ne halus varata yksityselta mulle ajan et saa tietää heti mikä se on. Sain sit seuraavalle päivälle ultran yksityiselle ja se otti ohutneulanäytteen myös. Siinä patissa ei ollut mitään, vaaraton on. Ja tuolla se kaulassa edelleen lilluu. Mene sinä lääkäriin ja kuuntele diagnoosi siellä, älä maalaile piruja seinille!

Hyvä, ettei sulla ollut vakavampaa.

Mä en ole ikinä kuullut noille imusolmukeongelmille vielä muuta selitystä, kuin infektiot tai lymfoomat. Ja kun puhutaan siis nimenomaan imusolmukkeista, eikä muista pateista.

Onko sua skannattu? CT?

Mä mietin että näkyykö CT:stä kaikki? Eli jos mä menen siihen, niin näkyykö siitä, että miten paljon noita imusolmukkeita yleensä on(siis noita turvonneita yksilöitä)? Kai sitten. Mä en luota ultriin niin kovasti, ohutneulanäyte/biopsia on luotettavampi. Ja luuydin.....vittu - mut saa todellakin vaivuttaa pirun syvään anestesiaan, että siihen menen. Tai sitten menen luuydinnäytteeseen pää kainalossa. Se on mun PAHIN painajaiseni kaikista toimenpiteistä.

Luuydinnäytteen ottaminen ottaa perkeleen kipeää, mutta pakkohan se on ottaa ja varmistaa ettei luissa ole mitään. Mielummin kärsii tuollaisista ja saa varmuuden, että asiat on kunnossa ja saa asianmukaista hoitoa.

Kaipa siinä CT:ssä kaikki näkyy. Tuolta kehkojen välikarsinasta on vaikea ottaa näytettä ja jos näytteen ottaa niin se saattaa tulla just siitä kohdasta jossa ei ole syöpäsoluja. Sen takia mulle tehtiin uusiutumista epäiltäessä PET-kuvaus. Siinä laitetaan suoniin radioaktiivista ainetta, maataan tunti paikoillaan ja sitten kuvataan. Se aine kerääntyy syöpäsoluihin.

Onko sua skannattu? CT?

Luuydinnäytteen ottaminen ottaa perkeleen kipeää, mutta pakkohan se on ottaa ja varmistaa ettei luissa ole mitään. Mielummin kärsii tuollaisista ja saa varmuuden, että asiat on kunnossa ja saa asianmukaista hoitoa.

Kaipa siinä CT:ssä kaikki näkyy. Tuolta kehkojen välikarsinasta on vaikea ottaa näytettä ja jos näytteen ottaa niin se saattaa tulla just siitä kohdasta jossa ei ole syöpäsoluja. Sen takia mulle tehtiin uusiutumista epäiltäessä PET-kuvaus. Siinä laitetaan suoniin radioaktiivista ainetta, maataan tunti paikoillaan ja sitten kuvataan. Se aine kerääntyy syöpäsoluihin.

Joo, kyllä musta saa luuydinnäytteen ottaa, kunhan mä en ole silloin tajuissani. Mun kipukynnys on taivaassa, jos puhutaan NORMAALISTA kivusta, mutta kun tulee HERMOKIPU kyseeseen, niin ei..ei voi olla mitään pahempaa.

No... katsoo nyt miten käy.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Näkyykö verikokeissa silloin mitään häikkää jos on imusolmukesyövästä kyse? Miehelläni turvonneet myös. Siis kohonnutta crp:tä yms.?

Kun mun mielestä ei välttämättä. Voi näkyä tai olla näkymättä. Mutta se on kai lasko mikä siinä voi olla koholla. Tai leukkarit? En mä kyllä osaa sanoa varmaksi.

Kuule, etkö sä voisi varata aikaa yksityiseltä lääkäriltä. Valitse lääkäriksi joku sellainen, joka työskentelee myös isossa sairaalassa. Hyvässä tapauksessa hän voi ohjata sut sinne samnatien hoitoon.

Tai varaa aika syöpäyhdistyksen hematologille. Niin minä tein. :)

Älä piinaa itseäsi kahta viikkoa, kun voit saada sen lääkäriajan nopeamminkin.

Kuule, etkö sä voisi varata aikaa yksityiseltä lääkäriltä. Valitse lääkäriksi joku sellainen, joka työskentelee myös isossa sairaalassa. Hyvässä tapauksessa hän voi ohjata sut sinne samnatien hoitoon.

Kun mä en edes halua. Mulla ei ole tästä mitään mainittavaa stressiä. Tai siis mitään mikä haittaisi normaalia toimintaa/olemistani. Ja mulla alkaa koeviikko kohta pian, ja saan ajan ilmeisesti sille viikolle kun kokeet loppuvat (tai näin oli hoitajan kanssa juttua) - ja se sopii mulle kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Mun miehelle on kasvanut tuommoisia patteja selkään ja hartioihin, mutta ne todettiin ihan vaan rasvapateiksi, joten toivotaan parasta.
Rasvapatit on yleensä kipeitä...

Ja ihan erilaisia kuin imusolmukkeet muutenkin.

No ne rasvapatit ei olleet kipeitä ja miehellä on vielä hartioissa semmoinen, joka tosiaan tuntuu ihan imusolmukkeelta, eikä näy päälle päin.

Kun mä en edes halua. Mulla ei ole tästä mitään mainittavaa stressiä. Tai siis mitään mikä haittaisi normaalia toimintaa/olemistani. Ja mulla alkaa koeviikko kohta pian, ja saan ajan ilmeisesti sille viikolle kun kokeet loppuvat (tai näin oli hoitajan kanssa juttua) - ja se sopii mulle kyllä.

Ok. Mä taas olen sellainen, että en kestä odottaa edes seuraavaan päivään. Pitäisi päästä lääkärille heti. :)

Ok. Mä taas olen sellainen, että en kestä odottaa edes seuraavaan päivään. Pitäisi päästä lääkärille heti. :)

eikö sulla ole vielä aikaa lääkärille? edes terveyskeskukseen?
eikö olisi mahdollista mennä yksityiselle?

nuoren isäni olen menettänyt imusolmukesyövälle, mutta siitä on jo 20 vuotta, tänä aikana hoidot kehittynyt valtavasti

Yhteistyössä