Säännöllistä päivätyötä tekevät, minkälaista arkenne on? Itse olen aivan uupunut tähän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap:lle vinkkaisin, että pystytkö lähtemään aikaisemmin töihin? Siis onko ruuhka silloin helpompi, joten pääsisit nopeammin? Ja toi 45/60 min aamutoimiin kuulostaa aika luksukselta eli jos haluat, voi karsia siitä aikaa.

Joo ehkä tuosta voisikin yrittää karsia. En vaan tajua, mihin se aika aina kuluu. En käy aamulla edes suihkussa, mutta meillä on töihin on kuitenkin jollain tavalla laittauduttava, eli ihan suoraan sängystä en voi bussiin rynnätä. Siinä sitten aamupalaan ja eläinten ruokkimiseen se aika vierähtää. Mä olen muutenkin niin onneton herääjä, että mielellään otan aamusta edes pienen hetken omaa aikaa.

Ruuhkat eivät hirveästi vaikuta matkaan. Sama aika menee joka tapauksessa. Kesällä osan kävelyistä voi onneksi korvata pyörällä.

[QUOTE="uupunut";22235721]Joo ehkä tuosta voisikin yrittää karsia. En vaan tajua, mihin se aika aina kuluu. En käy aamulla edes suihkussa, mutta meillä on töihin on kuitenkin jollain tavalla laittauduttava, eli ihan suoraan sängystä en voi bussiin rynnätä. Siinä sitten aamupalaan ja eläinten ruokkimiseen se aika vierähtää. Mä olen muutenkin niin onneton herääjä, että mielellään otan aamusta edes pienen hetken omaa aikaa.

Ruuhkat eivät hirveästi vaikuta matkaan. Sama aika menee joka tapauksessa. Kesällä osan kävelyistä voi onneksi korvata pyörällä.[/QUOTE]

Tee vaikka illalla leivät valmiiksi jääkaappiin. Tai tosiaan syö työpaikalla aamukahvilla. Kaikki valmistelut kannattaa tehdä jo illalla valmiiksi.

Itselläni on ollut samansuuntaisia ongelmia, ja ratkaisin ne siten, että yhdistin illan urheilusuoritukset työmatkaan. Eli nykyisellään käyn vain viikonloppuisin ohjatussa liikunassa, ja arkisin liikunta rajoittuu työmatkakävelyyn/juoksuun. Eli aamuisin jään pari pysäkinväliä aikaisemmin pois, ja kävelen loppumatkan ja iltapäivällä jätän vaihtobussin kokonaan välistä ja hölkkään kotiin. Vaatii totuttelua ja asusteiden vaihtoa työpäivän jälkeen, mutta jättää sitten ihanasti koko illat vapaiksi, kun pääsee kotiin.

Tätä pitäisi kyllä yrittää kokeilla. Pitäisi vain löytää jotain mukavia liikuntaharrastuksia viikonlopulle. Meillä päin kaikki kivat jumpat tuntuvat olevan arki-iltaisin.

minulle ihan asiantuntija on todennut että töissäkäyntihän on lomaa!eri asia olisi olla kotonna lapsen kanssa. joten jätä se lapsi hankkimatta ja lähde vaikka etelään römpöttelemään

Olisiko tuo työmatka ihan mahdotonta tehdä pyörällä tai mopolla? Jos matka on fyysisesti luokkaa 10-15km, tuo onnistuisi vielä suht kivuttomasti (vaikkakin toki totuttelua vaatisi). Matka-aika lyhenisi, ja samalla tulisi liikuntaa (jos siis kulkisi pyörällä).

Alkuperäinen kirjoittaja Pyörällä?;22235836:
Olisiko tuo työmatka ihan mahdotonta tehdä pyörällä tai mopolla? Jos matka on fyysisesti luokkaa 10-15km, tuo onnistuisi vielä suht kivuttomasti (vaikkakin toki totuttelua vaatisi). Matka-aika lyhenisi, ja samalla tulisi liikuntaa (jos siis kulkisi pyörällä).

Matkan pituus on yli 25km, joten ei kyllä onnistu. Tuo 10-15 kyllä menisi vielä.

[QUOTE="ninni";22235710]Kuule tein sitä jo lasten välissä ja yhä edelleen - se oli lomaa tähän kotihelvettiin verrattuna.[/QUOTE]

Hienoa, sulla on varmaan jo rutiinit hallussa, ite oon kokenu olevani väsyneempi työ- kuin kotipäivän jälkeen.

Tsemppiä kotiarkeen!

Sun työmatkaan kulutettu aika on hurja!

itse teen yötyötä pääsääntöisesti, koska vuorotyö, miehen työ ja lasten hoitopäivät oli mahdoton yhtälö. näin saan lasten päivät säännöllisiksi kun itse teen öitä. miehen työ on sellainen, ettei voi ikinä tietää kuinka pitkään menee. eli itse tulen töistä n. 7.15, herätän lapset ja vien hoitoon tai sit mies vie. n. klo 8 olen sängyssä ja nukun 14.45 asti ja haen kolmelta lapset. sit tehdään kaikkea normaalia kuten ruokaa ja kotihommia. tänään tosin harrastusilta joten heräsin jo 14 ja käydään kotona syömässä ja samantien lasten kans harrastukseen. yleensä mies käyttää mut tänään ei voi. klo 20 lapsille iltapusut ja lähden töihin.

Tykkään tehdä öitä :) ja on mukavasti vapaata aina työpätkien perään.

Hienoa, sulla on varmaan jo rutiinit hallussa, ite oon kokenu olevani väsyneempi työ- kuin kotipäivän jälkeen.

Tsemppiä kotiarkeen!

Kiitos, sitä tarvitaan. Meistä kaikista ei vaan ole kotiäideiksi, hattua nostan teille joista on!

Halusin vaan tuoda ap:lle ilmi, että ei se elämä sen lapsensaannin jälkeenkään välttämättä ole niin ruusunpunaista.. niin vaan silloin ennen itsekin kuvittelin.

Meillä näin:

Jos vien lapset päiväkotiin:

klo 6.45 herätys, kahvia ja pikaehostus
klo 7.15 lasten herätys ja pukeminen yms.
klo 7.45 lapset päiväkotiin aamupalalle joka on 5min. kävelymatkan päässä
klo 8.15-8.30 töissä (kohteesta riippuen)
klo 16.30-17 kotona, toivottavasti mies on ehtinyt tehdä ruuan (syödään)
klo 17-18 lapset katsoo lastenohjelmia, miehen kanssa tehdään kotitöitä tai juodaan kahvia ja jutustellaan tai kumpikin tekee omia juttujaan
klo 18 lasten kanssa ulos jos on hyvä sää, jos ei niin pelataan vaikka lautapelejä
klo 19 iltapesut ja iltapala (käyn välillä lenkillä naapurin kanssa jos mies hoitaa nämä)
klo 20 iltasatuja, sylittelyä ja juttelua lasten kanssa
klo 21 lapset nukkuu, sohva kutsuu :)
klo 23 nukkumaan

Jos taas mies vie lapset, menen töihin seitsemäksi ja pääsen kolmelta, eli lasten haku klo 15.30 ja tämän jälkeen samaa rataa, paitsi teen itse ruuan ja käydään tarvittaessa kaupassa.

Kauppareissut yritetään tosin hoitaa niin ettei tarvitse mennä kuin kerran viikolla ja kerran viikonloppuna. Viikolla usein se jolla on auto käytössä hoitaa kauppareissun töistä tullessaan silloin kun ei tarvitse hakea lapsia. Lista pitää tehdä valmiiksi, muuten tulee ostettua sitä sun tätä nälissään. Viikonloppuisin saatetaan käydä koko perheen voimin kaupassa tai sitten toinen käy esim. toisen lapsen kanssa. Ei pahemmin suosita noita yhteisiä kauppareissuja, varsinkaan viikolla koska ovat osoittautuneet karmaiseviksi kun kaikki on enemmän tai vähemmän väsyneitä ja/tai nälissään.

Omat harrastukset on jääneet melkeinpä kokonaan. Yritän korvata niitä asioilla joita voidaan tehdä yhdessä, koska muuten tuntuu etten näkisi ikinä lapsiani. Joskus innostun kausittain vesijuoksuun koska sitä voi harrastaa melkein milloin vain eikä ole säistä riippuvainen.

Itse olin pitkään kotona lasten kanssa ja vaikka nykyinen työn ja perheen sovittelu välillä raskasta onkin (aina ei mennä ihan ihanne aikataulun mukaan) tuntuu silti että jaksan paremmin olla läsnä lapsille kun on muutakin elämää vaikka se työtä onkin... Toisaalta en halunnut laittaa ihan pieniä lapsia hoitoon, joten ajattelin että aika aikaansa...

Työn ja perheen yhdistäminen vaatii kyllä hyvää suunnittelua. Meillä vei vuoden löytää toimiva "kaava" ja saman verran kesti että mieskin oppi taas tekemään kotitöitä, koska kotona ollessani hoidin suurimman osan niistä päivä mittaan.

Töihin paluu aiheutti sen että yhtäkkiä meillä oli paljon pesemätöntä pyykkiä eikä "koskaan" imuroitu. Tätä kun ei kukaan päivällä ollut tekemässä... Pikkuhiljaa sitä oppi näitäkin pyörittelemään muina aikoina ja lopulta miehenkin pakotettua taas hommiin :)

Mä teen 26 tuntia viikossa töitä, päivät vaihtelevat, joskus pääsen yhdeltä, toisena päivänä kahdelta jne ja sitten taas vaikkapa klo 12. Muuta en jaksaiskaan, olen jo tuon jälkeen fyysisesti ja henkisesti loppu. Tosin saattaa johtua perussairaudestani ja työn rankkuudesta.

[QUOTE="ninni";22235972]Kiitos, sitä tarvitaan. Meistä kaikista ei vaan ole kotiäideiksi, hattua nostan teille joista on!

Halusin vaan tuoda ap:lle ilmi, että ei se elämä sen lapsensaannin jälkeenkään välttämättä ole niin ruusunpunaista.. niin vaan silloin ennen itsekin kuvittelin.[/QUOTE]

Juu, en kuvittelekaan, että elämä lapsen kanssa olisi jotenkin helpompaa. Mutta, saisin ainakin toisenlaisen "hengähdystauon" tähän nykyiseen ja ehkäpä tulevaisuuden suunnitelmat ja uratavoitteetkin voisivat mennä jollain tavalla uusiksi. En erityisemmin pidä nykyisestä työstäni, mutta en ole keksinyt mitä muutakaan haluaisin "isona" tehdä....

Muutama vinkki:

kulje autolla töihin
nuku enemmän
tee ruokaa moneksi päiväksi
mieti ovatko harrastukset niin tärkeitä
ulkoile

En lukenut koko tekstiäsi, sori jos sanon jotain siksi väärin. Itsekin teen toimistotyötä ja työmatkaan kuluu yht. tunti päivässä. Lapsia ei ole. Nuo yllämainitut ovat auttaneet minua jaksamaan. Aiemmin nukuin 8 h yössä mutta kun aloin nukkua 9 h niin aloin jaksamaan paremmin. Harmittaa että elimistöni tarvitsee noin pitkät unet mutta lyhyemmillä ei tule mistään mitään. Silloin kun olen ulkona illan, ilta tuntuu monta tuntia pidemmältä kuin jos katsoisin vaikka telkkaria ja pelkästään se tunne että on enemmän vapaa-aikaa auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja toimistotäti;22236077:
Muutama vinkki:

kulje autolla töihin
nuku enemmän
tee ruokaa moneksi päiväksi
ulkoile

En lukenut koko tekstiäsi, sori jos sanon jotain siksi väärin. Itsekin teen toimistotyötä ja työmatkaan kuluu yht. tunti päivässä. Lapsia ei ole. Nuo yllämainitut ovat auttaneet minua jaksamaan. Aiemmin nukuin 8 h yössä mutta kun aloin nukkua 9 h niin aloin jaksamaan paremmin. Harmittaa että elimistöni tarvitsee noin pitkät unet mutta lyhyemmillä ei tule mistään mitään. Silloin kun olen ulkona illan, ilta tuntuu monta tuntia pidemmältä kuin jos katsoisin vaikka telkkaria ja pelkästään se tunne että on enemmän vapaa-aikaa auttaa.

Noista itseasiassa kaikki muut paitsi ensimmäinen (meillä ei ole varaa pitää kahta käyttöautoa, kun miehellä lisäksi yksi harrastusauto) ovat toteuttamiskelpoisia ja olenkin niitä yrittänyt parhaani mukaan noudattaa... :)

No ohhoh, kumpihan se onkaan tärkeämpi: miehen harrasteauto, vai auto, jolla sinä saisit päivässä jopa pari tuntia lisää omaa aikaa ja stressin määrää huomattavasti vähemmäksi :o? Minusta ainakaan miehelläsi ei ole mitään varaa moittia jos haluat vaihtaa harrasteauton käyttöautoon - jos tuo ei passaa, niin hän voi sitten luovuttaa sen käyttöauton sinun käyttöösi. Ei ole todellakaan reilua, että toisella on käyttö- JA harrastusauto, ja niiden vuoksi sinä käytät vuorokaudesta 3h matkustamiseen!

[QUOTE="Jaana";22233603]Minä olen kade sinulle. Sinä pääset töitten jälkeen liikuntaharrastukseen :(

Olen nyt saikulla vielä tämän päivän, huomenna pitäisi raahautua taas töihin, mutta
tämä normaalipäiväni menee näin.

Klo 6.00 herätys, pikainen suihku ja sitten lapsen herätys (välillä hankalaa kun toinen on väsy)
Lapsi suihkuun ja sen jälkeen lapsen pukeminen ja laitan hänelle aamupalan pöytään ja samalla kun hän syö sitä niin kampaan hänen hiuksensa.
Sitten jätän lapsen syömään aamupalan loppuun ja menen vessaan tekemään itsestäni ihmisen näköistä eli pikkuisen meikkiä ja hiusten kampaus.

Sitten lapsen pukeminen ulkovaatteisiin (välillä nopeempaa, välillä menee pikkuisen aikaa, kun on herätty väärällä jalalla)
Sitten n. 6.50 autoon ja lähetään ajamaan tässä lähellä olevaan tarhaan.
Siellä lapsen riisuminen ja käsienpesu ja hali :)

Sitten automatka töihin, jossa olen hiukan ennen kahdeksaa.
Töistä pääsen 16.00 - 16.30 aikoihin, riippuen siitä missä vaiheessa työt ovat.

Sieltä tarhaan viideksi ja lapsen kanssa kauppaan. Sieltä kotiin ja ruuanlaittoon. Tehdään helppoa ja nopeeta ruokaa. Ruuanlaiton aikana mies leikkii lapsen kanssa
Sitten syödään ja sen jälkeen loppuilta menee lapsen kanssa, leikitään ja jutellaan miten tarhassa on mennyt. ( Ennen kävin minäkin liikkumassa ja harrastuksissa, mutta olisi liian tylyä jättää lapsi joka on päivän odottanut tarhassa, joten hänen kanssaan vietän aikaa ja se on mukavaa )
Sitten on iltapala ja iltasuihku ja iltasatu.
n. 9.00 lapsi nukahtaa ja sitten alkaa keittiön siivous, paikkojen järjestely ja pyykkien laitto.
Jos illalla tulee 9.00 joku hyvä sarja niin katon sen näiden hommien ohessa, eli mainoskatkoilla näitä.
Sitten kotitöiden jälkeen istun hetkeksi netin ääreen ja sitten nukkumaan ja sama juttu uusiksi.[/QUOTE]

Mikset jätä aamusta lapsen suihkua ja aamupalaa pois? Jos käytte illalla suihkussa ja lapsi syö hoidossa aamupalan, niin saisi edes lapsi nukkua aamusta pidempään, hampaiden ja hiusten harjaus, vaatteet päälle ja autoon.

Alkuperäinen kirjoittaja toimistotäti;22236077:

Tähän piti vielä kommentoida, että harrastukset (pari iltaa viikossa) ovat siksi tärkeitä, että oikeastaan muualla en ehdi käymään ja välillä on mukana olla ikäisessään seurassa edes hetken aikaa. Töissä melkein kaikki työkaverit ovat 20-30-vuotta vanhempia...

Mä teen säännöllisen epäsäällistä päivätyötä. Kerran viikossa tai kahessa on iltavuoro, riippuen kuukauden ohjelmasta.

6.00 herätys
7.00 herätän lapset
7.30 lähetään matkaan. Keskimmäinen kouluun ja pienin tarhaan
16.00 pääsen töistä
16.30 ollaan kotona

Koululaiset tulee omia aikoja kotiin.

Jos on iltavuoro, vien lapset aamulla ja meen töihin noin klo 11.00 ja pääsen kotiin noin 21.00, joskus myöhemmin. SIllon joku muu hakee lapset, yleensä mun vanhemmat.

5.40 herätys
6.10 ulos ovesta
6.30 töissä
13.30 hakee lapsi hoidosta
siivoilua, kokkausta, makoilua,harrastusta
16.00 mies tulee töistä--> tehdään jotai yhdessä
19.30 pienin nukkumaan
20.00 eteenpäin loput nukkumaan
22.00 ite nukkumaan myös.''

kohta muuttuu työnkuva puoleksi vuodeksi niin sa nähdä minkälaisia vuoroja (iltaa tms ) tulee sekaan..

Herään 5.50
Töissä 6.30
Kotona n. 15.00 aikaan
Isomman lapsen huomioimista
Kuopuksen haku pk:sta 16.00
Päivällinen 17.00
Sitten iltapuuhastelua
Iltapala viimeistään 19.30
Lapset nukkumaan viim. 20.30
Itse nukkumaan 21.30 (voi toki venyä )

Johonkin väliin tungen kauppareissun.
Ja mies vie lapsen hoitoon aamuisin.

Ap:n kommentti että mies tarttee autoa ja sittenon harrasteauto ettei hänelle riitä enää autoa!
Ei se välttämättä ihan näin yksiselitteistä ole, mutta eikö miehesi ymmärrä mitä sinä joudut tekee jotta pääset töihin. Mun täytyy sanoa, että mä eb hyväksyisi tuota omalla kohdalla. Jos ei olisi varaa toiseen autoon, niin mies joutuisi joustaa ja jonakin päivänä luovuttaa auton mun käyttöön.
Jos ei tämä toimisi miehen työn puolesta, kysyisin että saisiko hän vaikka työsuhdeauton.

Tuollaisten logististen ongelmien takia on hienoa asua "maalla".
Joskus kun työmatka oli mulla 30 km, kaverit helsingissä kauhisteli sitä km määrää. Mä ajoin sen 20-25 min kun siellä keskustassa kaveri käytti n 1h lyhyempään matkaan..

Mä OOON viikoloppuisin väsynyt, koska teen töitä noin 50h/vko.
Päivätyötä 7-15.10 tai 8-16.10 ja sitte kaks iltaa 18-20.30 ja lauantai aamu 9.30-12.00...
Mut onneks vaan puol vuotta.
Kesällä on helpompaa =D

Paljon delegoin kotijuttuja miehelle ja on se nyt ruvennu pyykkejäkin laittaa kaappiin, kiitos ja rasti seinään! ;)

Yhteistyössä