Saankohan opintolainaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Pitää huomen alkaa selvittelee mut kysytään nyt teiltäkii. Tietääks kukaa et miten tota opintolainaa voi nostaa? Siis mä en oo vielä edes hakenu sitä valtiontakausta, mut ajattelin et jos sen nyt tässä sit hakis ja sais niin saanko mä nostettuu koko vuoden lainamäärän, vai saanko vaa nyt tulevat? Siis valmistun keväällä.. Enkä oo vielä penniäkään lainaa ottanut..

Eikö lainatakaus tule automaattisesti nykyisin, jos on opintotukea hakenut. Saat kevään lainamäärän, et enää viime syksyn. Korkeakoulussa lainamäärä on 300e/kk ja koko kevään laina tuli mulla ainakin heti tammikuussa tilille, kun hain.

en mä sitä ole hakenut. siis siinähän pitää siinä hakemuksessa rastittaa että hakeeko sitä vai ei. vielä ei ole tarvinnut hakea, ja aion sinnitellä ilman. mutta olisi kiva tietää paljon sitä on sitten mahdollisuus saada jos sitä joutuu hakemaan..

Mä en muista tuleeko se takaus automaattisesti vai pitikö esimerkiksi opintotukihakemukseen rastittaa erikseen, että hakee myös sitä valtion lainantakausta opintolainalle. Ja sitten kun olet saanut sen takauksen, laitat pankille opintolainahakemuksen esimerkiksi verkkopankissa. Muistaakseni saat sitten siinä valita, tuleeko koko summa automaattisesti tilille tai nostatko erissä.

Mulla on jo useampi vuosi kun hain opintolainaa, niin en enää muista niin yksityiskohtaisesti, mutta aika yksinkertainen juttu se lainan hakeminen oli :)

Katso niitä kelan lomakkeita (voit varmaan katsoa myös kelan sivuille kirjautumalla, onko sulle jo myönnetty se takaus, jos se tuleekin automaattisesti) ja tutki sitten oman pankkisi sivuilta että miten voit siellä tehdä sen hakemuksen :)

Lainatakaus täytyy hakea kelalta ja sitten olla yhteydessä pankkiin. Lainamäärää ei todellakaan saa kerralla nostettua, vaan se tulee kelan takauspäätöksen mukaan

Opintolainan valtiontakaus myönnetään nykyään automaattisesti kaikille opintotukea saaville, halusi tai ei. Mitään kohtaa hakemuksessa ei siis tarvitse olla ruksittuna. Jos opintotuen saajalla on esim maksuhäiriömerkintöjä, voipi olla että takausta ei saa.

kelan sivuilta:
"Voit saada opintolainan valtiontakauksen, jos saat opintorahaa tai aikuiskoulutustukea. Opintolainan valtiontakaus myönnetään 1.8.2011 alkaen ilman erillistä hakemusta opintorahaa saavalle korkeakouluopiskelijalle.

Et voi saada lainatakausta tai seuraavan lukuvuoden takauspäätöstä, jos

aiempi opintolainasi on takausvastuun perusteella Kelan perittävänä tai
sinulla on luottorekisteritietoihin merkitty maksuhäiriö. Maksuhäiriöstä huolimatta voit kuitenkin saada lainatakauksen, jos häiriö on yksittäinen, määrältään vähäinen ja sen rekisteröinnistä on kulunut kohtuullisen pitkä aika."

Tarkista siis kelan asiointipalvelusta (siis netistä, pankkitunnuksilla) viimeisin opintotukipäätöksesi. Siinä näkyy opintolainatakauksesi, jos sellaisen olet saanut. Tämän jälkeen vain lainaa hakemaan pankista ja rahat on tilillä noin 3-5 päivän kuluessa. Sen, ottaako koko tarjolla olevan lainasumman kerralla vai erissä, voi valita. Yleensä kuukausittaisista nostoista peritään lisämaksu, mutta toisaalta se mahdollistaa lainan nostamisen vain niinä kuukausina kun sitä todella kokee tarvitsevansa.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä