Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihalempi:
Öö..No jos vaikka oikeesti on tukala olo. Voisko se olla mahdollista? :snotty:
Juu, kaikilla näillä valittajilla on ihan varmasti tukala olo. Lapsi syntyy, kun se on valmis. Ei tippaakaan aiemmin vaikka valittaisi kuinka.
Kelle tämä tuli yllätyksenä?
Minulle, tavallaan...
Ensimmäinen raskaus oli vaikea, vaikken itse sitä niin kokenut kun olin vain onnellinen ja autuaan tietämätön kaikesta. Kyllä, alkuraskaus oli runsaita vuotoa ja pelkoa keskenmenosta. Sitten oli puolessa välin hetki rauhallisempaa, kunnes lapsivettä alkoi kertyä huimia määriä, rv26 ihmiset jo kyselivät paljonko olen yliajalla ja supistelu oli jatkuvaa, oli jäätävä sairaslomalle jo tuolloin (muitakin vaivoja). Rv 35 vauva kääntyi perätilaan ja samalla käytännössä lakkasi liikkumasta, siihen syssyyn vielä toispuolinen kasvohalvaus päälle. Ja töytyy sanoa että tuon kasvohalvauksen jälkeen olo oli todella tukala, silmä roikkui ja kuivui, ei meinannut nähdä jne. Samalla pelkäsin kuollakseni synnytystä, oli niin vahva tunne siitä että vauvalle tapahtuisi jotain ikävää. Pelko oli osin aiheellinen, sillä kääntöyritys rv37 muuttuikin kiireelliseksi sektioksi kun istukan toiminta oli mennyt niin heikoksi että vauva olisi pian menehtynyt. Syntyi kuitenkin olosuhteisiin nähden hyväkuntoinen, vaikkakin pienikokoinen down-poika. :heart:
Seuraavassa raskaudessa moni juttu meni normaalimman kaavan mukaan, kuitenkin synnytys pelotti yhä ja kun lapsiveden määrä taas alkoi huidella taivaissa heräisi tietty pelko (ei oltu käyty lapsivesipunktiossa). Tietty ryömimällä liikkuvan, hypotonisen 1v isoveljen kanniskelukin teki oloa tukalaksi mutta oli oikeatsi huolista pienimpiä. Pelkäsin synnytystä näin pian sektion jälkeen, varsinkin kun vauvan tiedettiin olevan isokokoinen. Uskokaa tai älkää, pelkäsin todella ihan vain kohtukuolemaa aivan järjettömästi. Halusin vain tuon lapsen elossa pihalle, vaikka sitten muutaman viikon la:ta ennen. Käynnistysyritys rv39 kun tiedettiin vauvan olevan 4,5kg kokoinen tuntui sekin hurjalta - myös lääkäristä joka sitten päätyi sektioon. Varmasti ihan hyvä päätös ja säästi tulevaisuudessa monilta turhilta mietteiltä kun lapsen kehitys ei osoittautunutkaan normaaliksi, lopulta päädyttiin autismidiagnoosiin hänen kohdallaan.
Tässä syitä miksi en halua omien vauvojeni kanssa odottaa sitä että syntyvät vain ajallaan... Minun lapseni eivät sillä keinoin olisi elävinä tänne päätyneet (kuopus ehkä, mutta vammansa olisivat varmasti olleet huomattavasti pahemmat). Minulle todella on ensisijaista että saan sen lapsen elävänä ja mielellään mahdollisimman pienin vammoin syliini, muut ongelmat olen sitten valmis ottamaan vastaan. Ja kyllä, on helpottavaa tietää että seuraavat vauvat tullaan kuitenkin leikkaamaan ulos hyvissäajoin ja raskauksia seurataan tarkasti.