Säälin tupakoivien vanhempien pieniä lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hömelö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hömelö";29431652]Todellako menneiden vuosikymmenten tupakointi ei oo aiheuttanu mitään haittaa? Älytön määrä suomalaisia sairastuu syöpään, allergioihin, astmaan, on käytöshäiriöö sun muuta. Olisko rööki OSAsyyllinen? Ja kyllä se puskassa röökinhaju käyny faija haisee pahasti tupakalle vielä sisälle tullessaan. Varsinkin jos puskaröökit on jatkuvia niin kyllä se haku tarttuu, tai ainakin lapset joutuu haistelemaan kamalan hajusta vanhempaa. Sen tupakoimattomana ihmisenä huomaa heti kun röökin just polttanu tulee kauppaan tai bussiin. Ja siis oikein hirvee lemahdus tulee.[/QUOTE]

Jotku haisee erittäin pahalle nikotiinille ja tupakantumpille, tupakoiva ihminen on älyllisesti lähes kehitysvammaisen tasolla.

[QUOTE="Hömelö";29431652]Todellako menneiden vuosikymmenten tupakointi ei oo aiheuttanu mitään haittaa? Älytön määrä suomalaisia sairastuu syöpään, allergioihin, astmaan, on käytöshäiriöö sun muuta. Olisko rööki OSAsyyllinen? Ja kyllä se puskassa röökinhaju käyny faija haisee pahasti tupakalle vielä sisälle tullessaan. Varsinkin jos puskaröökit on jatkuvia niin kyllä se haku tarttuu, tai ainakin lapset joutuu haistelemaan kamalan hajusta vanhempaa. Sen tupakoimattomana ihmisenä huomaa heti kun röökin just polttanu tulee kauppaan tai bussiin. Ja siis oikein hirvee lemahdus tulee.[/QUOTE]

Olen joskus huomannut vielä paljon pahemman hajuisia ihmisiä, kuin röökaavat. Yhtälailla se stinky- dad vois käydä suihkussa. Hajuhaittaa se sellanenkin on.

Miten paljon suomalaisia on sairastunut esim. viime vuosisadan alussa syöpään allergioihin ja astmaan? Onko se ollut enemmän vai vähemmän kuin nyt? Vaikuttaako elin- iän nousu syöpien määrään ja miten paljon? Kuinka usein vuosisadan alussa kuoltiin astmaan tai allergioihin, eli onko silloin allergisia ja astmaatikkoja ollut vähemmän, koska kuolivat jo nuorena?

Ei sillä, ei se röökaaminen niin fiksua ole, mutta mun mielestä tällanen ajojahti on ihan naurettavaa, että oikein pitää sääliä lapsia, jos niiden faija tupruttelee tupakkia.

No en mä nyt sanois sitä ensinnäkään ajojahdiks jos säälii viattomia ihmisiä. Eikö ajojahti oo enemmänkin semmosta jatkuvaa stalkkaamista, häiriköintiä, piinaamista, aiheetonta mustamaalaamista jne? Mielipiteet saa kait kaikilla olla ja ne ilmasta jos ei usuta ketään mihinkään rikolliseen toimintaan. Eiks tämäkin keskustelupalsta ole just sitä varten? Sitäpaitsi mä en ymmärrä, miten vaikka raskaana olevalla naisella kuuluu olla oikeus tupakoida, mutta sillä syntymättömällä lapsella ei ole oikeutta saada hyvät lähtökohdat syntyä terveenä? Tupakoinnin ja passiivisen tupakoinnin todella vakavat haitat on aika moneen kertaan todistettu.

Ei sillä, ei se röökaaminen niin fiksua ole, mutta mun mielestä tällanen ajojahti on ihan naurettavaa, että oikein pitää sääliä lapsia, jos niiden faija tupruttelee tupakkia.

Kyllä minä ainakin säälin naapurin lapsia, joiden isä on ketjupolttaja. Joutuvat oikeasti siitä kärystä kärsimään aina ulkoilleessaankin, isällä on aina tupakka suupielessä. Rahapulaa kyllä valitetaan jatkuvasti, rajoittaa paljon sitä, mitä lapset saavat. Isän tupakkaan sitä rahaa kuitenkin aina piisaa ja ei varmaan yksi iso aski päiväksi riitä. Raukkojen äitikin polttaa, mutta ei kai ihan yhtä paljon. Tuskin kukaan tupakoimaton tuollaisen haisevan ketjupolttajan kanssa viihtyisikään.

• Tykkää
Reactions: ilaria
[QUOTE="Hömelö";29431411]Kyllä tupakoiva vanhempi voi muuten olla erinomainen äiti tai isä ja vastaavasti tupakoimaton täysin kyvytön. Mutta kyllä mä säälin pieniä esimerkiks leikki-ikäisiä lapsia jotka haisee tupakalta ja halveksin vanhempia, jotka puhaltaa savut vaunuissa istuvan lapsen päälle, polttaa sisällä tai autossa missä on lapsia tai polttaa raskaana ollessaan tietosena haittavaikutuksista eikä edes yritä lopettaa. Laki suojaa jo aika hyvin muita ihmisiä kun ravintoloissakaan ei saa enää vetää röökiä, mutta kotioven sisäpuolella omaa lasta saa myrkyttää vuosia ihan jos vaan sattuu huvittamaan. Ja kyllä se röökinhaju tarttuu vaikka polttais aina vaan ulkona ja vähintään parin metrin päässä lapsesta. Vähintäänkin lapsiraukka joutuu nuuhkimaan tupakalta just tullutta vanhempaa. Vaikka miten vetäis minttupastillia päälle, niin kyllä se hirvee löyhkä haisee silti ja tarttuu vaatteistakin. Tupakoivat ei vaan ite sitä haista.[/QUOTE]

ymmärrän muutamat kohdat ite vedän röökiä kauempana lapsesta. oon kyllä huomannut et moni mamma vetää röökiä lapsi sylissään sitä en ymmärrä. toki en ymmärrä aloittaja kaltasta sääli peikkoa joka infectaa omat lapset ylemmyyden tuntosiks pikku paskiaisiksi.

Tupakassa on myrkyllisintä ainetta mitä maa päällä kantaa, radioaktiivinen polonium 210.

Tupakansavu sisältää noin 4000 kemikaalia. Niistä 50 aiheuttaa syöpää. Keskeisimmät tupakan haitalliset aineet ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini.

Tupakansavu sisältää myös muun muassa arseenia ja syanidia (myrkkyjä), asetonia (kynsilakan poistoaineessa ja maalin ohenteissa), metanolia (polttoaine, joka sokeuttaa ja tappaa), kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa (myrkyllisiä metalleja), DDT:tä (tuholaismyrkky) ja radioaktiivisia aineita, kuten polonium 210:ä.

nimittäin oikeessa tupakssa ei näitä aineita ole. toki savu keuhkoon mistä vaan on vahigollista mut oikeessa tupakassa ei näitä muita haitta aineita ole. rööki mitä täältä suome nkaupoista saa ssisältää näitä aineita. mitä luettelit

Mä säälin kanssa tyhmiä ihmisiä. Koko aloitus ihan helvetin tyhmä.

Miksi? Koska siinä puhutaan ihan tosiasioista? Vai koska siinä nyt sattuu lukemaan, että säälin tupaikoitsevien lapsia?

Raskausajan tupakointi voi aiheuttaa lapselle lapsettomuutta. Se voi aiheuttaa pienipainoisuutta (ja ei, tämä EI tarkoita sitä että hyvä, kun vauva on pieni niin synnytys sattuu vähemmän tai muuta yhtä älytöntä), joka taas aiheuttaa omia ongelmiaan. Puhumattakaan siitä, että yleensä huonommin koulutettu äiti on se, joka raskausaikana polttaa, eli moninkertaistaan lapsensa tulevat ongelmat.

Itse, mutta ethän sä tiedä mitä mä omalle lapselleni puhun. En mä opeta jälkikasvuani vihaamaan ihmisiä, mutta toivon, että pystyisin kasvattamaan fiksun, omaa järkeä käyttävän omillaan pärjäävän rehellisen aikuisen, joka uskaltaa esittää myös omia mielipiteitään. Kyllä mä lapselleni kerron, että en pidä yhtään tupakasta, että se on tosi epäterveellistä ja kallista ja että toivon ettei lapsi koskaan alkais tupakoimaan. Silti jos lapsi sanoo röökiä polttavaa vastaan tulevaa ihmistä typeräksi, korjaan aina, että ihminen voi muuten olla ties kuin kiva ja fiksu, mutta tapa polttaa ei ole fiksu.

[QUOTE="Fakta";29432052]Tiesittekö, että 100% tupakoivista ihmisistä kuolee joskus ja sama 100% tupakoimattomista ihmisistä?[/QUOTE]

Erona että toinen on tappanut itsensä ja toinen kuolee luonnollisen kuoleman. Tupakointi ei ole mitään muuta kuin hieman viivästetty itsemurha.

Minäkin säälin tupakoitsijoiden lapsia ja säälin myös niitä heikkoja tupakoitisijoita, jotka itsensä hitaasti TAPPAVAT tupakalla. 20 vuotta keuhkosyöpäpotilaita hoitaneena olen nähnyt tupakan varjopuolen eikä se ole mitään kaunista katseltavaa. Melkein jokainen keuhkosyöpään sairastunut katuu sitä että edes aloitti tupakonnin ja olisi valmis maksamaan mitä vain saadakseen terveytensä takaisin, saadakseen ELÄÄ! Keuhkoahtumataudista puhumattakaan (hirveä tauti, joka lopulta vie sinut kuolemaan !!!) Kuvitelkaa itse se tunne, kun et saa henkeä vaan tukehdut pikkuhiljaa kuoliaaksi, ilman happisäiliötä et voi edes elää...

Lopeta tupakointi vielä kun voit! Se vaatii itsekuria ja päätöksen lopettaa! Apukeinoja ja tukea kyllä saat! Esim. monissa kunnissa ja kaupungeissa on nykyään ns. tupakasta vieroitushoitajia. Kannnattaa ottaa selvää.

yhdellä kirpparilla ja siinä ovien edessä useat aina polttaa, niinkuin monen kaupankin edessä.
Olen itse tupakoinut vuosia, nyt olen ollut reilu vuoden tupaakoimatta ja en ymmärrä kuinka saatoin olla niin typerä!!!
Se haju!Se on aivan kammottava, joutuu juosta äkkiä sisälle ja pidättää hengitystä.Ja todellakin, monella on ollut vauva siinä vaunuissa vieressä.
Säälittää, kun itse pääsee pakoon.
Ei sitä tupakoitsija tajua.
Mieheni mainitsi muutamaan kertaan, että kuin tuhkakuppia suutelisi.Ja nyt ymmärrän senkin, en itse voisi suudella tupakoitsijaa.
Ei sitä tajua ennenkuin lopettaa ja alkaa katsomaan sitä toista puolta.
Suosittelen ehdottomasti champixia, lopetus sujuu todella helposti.Eikä edes maksa paljoa,apteekista voit saada ositettua ja maksettua erissäkin, jos on mukava apteekki.
Rahaa todellakin jää enemmän ja ei tarvitse miettiä onko tupakkaa.
Myös ärsyyntymiskynnys oli silloin matalempi.Se oli suurilta osin tapa, joka oli ihan omaa aikaa"hengähdystauko", mukamas.

[QUOTE="123";29431586]Peesi. En ihan ymmärrä miten minun lapsuus nyt sitten oli jotenkin kurjempaa (tai siis säälittävämpää?) kuin muiden.
Sen näkee sitten joskus tulevaisuudessa tuleeko keuhkosyöpä vai ei. Ymmärtääkseni myös sellaiset henkilöt jotka ei koskaan passiivista tupakointia ole joutunut kokemaan voivat kuitenkin myös keuhkosyövän saada?[/QUOTE]

Keuhkosyöpä on vain äärimmäinen seuraus tupakoinnin haitoista, niitä löytyy kyllä lukemattomia muitakin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tupakoivat ihmiset ovat kyllä tosi tyhmiä. Ja myös minä säälin heidän lapsiaan. Usein he vievät tämän tavan vielä perintönä eteenpäin. Varmasti tupakoivista suurimman osan vanhemmat (tai ainakin toinen) on myös tupakoinut. Valitettavasti lapselle myös huonot vanhemmat ovat tärkeitä ja heistä otetaan mallia.

Naapurini yh-mamma vietti viime kesänä iltapäivät mukavasti terassillaan istuskellen ja veti ketjussa röökiä. Samalla kehuskeli kuinka kiltti hänen vauva 6kk on kun tykkää niin olla rattaissa ja katsella autoja. Niin, oli vauvalla varmasti mukavaa olla siinä metrin päässä tupakasta.

Varmasti jokainen tähän ketjuun vastannut tupakan puolustaja polttelee itsekin. Yleensä aina joka asialle löytyy ymmärtäjiä myös sieltä toiselta puolelta.
Tälle asialle vaan ei löydy.
Kukaan, joka ei itse polta, ei puolusta tupakoitsijoita. Eikö jo sekin todista kuinka tyhmästä tavasta on kyse!

Miksi? Koska siinä puhutaan ihan tosiasioista? Vai koska siinä nyt sattuu lukemaan, että säälin tupaikoitsevien lapsia?

Raskausajan tupakointi voi aiheuttaa lapselle lapsettomuutta. Se voi aiheuttaa pienipainoisuutta (ja ei, tämä EI tarkoita sitä että hyvä, kun vauva on pieni niin synnytys sattuu vähemmän tai muuta yhtä älytöntä), joka taas aiheuttaa omia ongelmiaan. Puhumattakaan siitä, että yleensä huonommin koulutettu äiti on se, joka raskausaikana polttaa, eli moninkertaistaan lapsensa tulevat ongelmat.

Aloituksessa ei pahemmin puhuttu raskaudenaikaisesta tupakoinnista.
Mun mielestä se ei ole mikään tosiasia, että siitä on haittaa lapselle, jos sen isä käy takapihalla vetämässä pöllin silloin tällöin. Mun mielestä tollanen on lähinnä naurettavaa. Se, että joku vetää kolme askia röökiä päivässä lapset sylissä tai vähintään 10cm päässä kertoo kyllä jonkin tason idiotismista, mutta se on varmasti harvinaista.

Itse en polta, eikä miehenikään polta, eikä meidän lasten isovanhemmat, kummit tai enotkaan... mutta mun mielestä on silti tyhmää kokea tarpeelliseksi sääliä lapsia, joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista käy yksinään takapihalla tupruttelemassa silloin tällöin. Mitä tulee hajuhaittoihin, niin joo, haisee pahalle mutta moni haisee vielä pahemmalle, vaikkei ne vedä edes röökiä.

Tupakassa on myrkyllisintä ainetta mitä maa päällä kantaa, radioaktiivinen polonium 210.

Tupakansavu sisältää noin 4000 kemikaalia. Niistä 50 aiheuttaa syöpää. Keskeisimmät tupakan haitalliset aineet ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini.

Tupakansavu sisältää myös muun muassa arseenia ja syanidia (myrkkyjä), asetonia (kynsilakan poistoaineessa ja maalin ohenteissa), metanolia (polttoaine, joka sokeuttaa ja tappaa), kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa (myrkyllisiä metalleja), DDT:tä (tuholaismyrkky) ja radioaktiivisia aineita, kuten polonium 210:ä.

Hienoa copypastea btw. Osaatko kertoa ylipäätään mistään mitään omin sanoin?

[QUOTE="Cream";29432228]Tupakoivat ihmiset ovat kyllä tosi tyhmiä. Ja myös minä säälin heidän lapsiaan. Usein he vievät tämän tavan vielä perintönä eteenpäin. Varmasti tupakoivista suurimman osan vanhemmat (tai ainakin toinen) on myös tupakoinut. Valitettavasti lapselle myös huonot vanhemmat ovat tärkeitä ja heistä otetaan mallia.

Naapurini yh-mamma vietti viime kesänä iltapäivät mukavasti terassillaan istuskellen ja veti ketjussa röökiä. Samalla kehuskeli kuinka kiltti hänen vauva 6kk on kun tykkää niin olla rattaissa ja katsella autoja. Niin, oli vauvalla varmasti mukavaa olla siinä metrin päässä tupakasta.

Varmasti jokainen tähän ketjuun vastannut tupakan puolustaja polttelee itsekin. Yleensä aina joka asialle löytyy ymmärtäjiä myös sieltä toiselta puolelta.
Tälle asialle vaan ei löydy.
Kukaan, joka ei itse polta, ei puolusta tupakoitsijoita. Eikö jo sekin todista kuinka tyhmästä tavasta on kyse![/QUOTE]

Väärin. En polta. En vaan ymmärrä tätä älytöntä keuhkoamista. Joo, on tyhmää tupakoida vauvan vieressä, mutta jos yksinään sen pöllin käy partsilla vetämässä, niin ei niitä lapsia tarvi sääliä.

Mä tunnen monta tupakoivaa mutta en onneksi ketään joka autossa tai sisällä polttais. Me tupakoidaan joskus, mutta ei koskaan lasten nähden.

Tapa on huono, ei siinä ole kieltämistä, mutta en kuitenkaan koe että lapsiani pitäisi jotenkin sääliä tai että he jäisivät jostakin paitsi jne. Minusta maailman typerintä on muiden haukkuminen ja syyllistäminen. Kaikki tekee varmasti jotain "ei niin hyvää' joskus.

Mun mielestä on jotenkin ihan outoa, että ylipäätään joku täällä on sitä mieltä, että ei se nyt niin paha oo. No kyllä se on. Mä en oo vielä tähän ikään mennessä keksinyt ainuttakaan hyvää syytä saastuttaa omat ja läheisteni keuhkot, mutta ilmeisesti jollain on sitten sen verran hyvä syy, että tuo on ihan perusteltua. Mun mielestä se ei oo hyvä syy, että äiti tai isä saa nikotiininsa, jos samalla välittää tupakkamyönteistä asennetta tai parhaimmillaan altistaa lapsensa tupakansavulle.

Haluaisiko joku avartaa mun maailmankatsomustani ja kertoa, mikä on se hyvä syy? Sellainen, mikä tekee hyvin itsekkäästä asiasta jotenkin ihan ok:n?

[QUOTE="...";29432297]Mä tunnen monta tupakoivaa mutta en onneksi ketään joka autossa tai sisällä polttais. Me tupakoidaan joskus, mutta ei koskaan lasten nähden.

Tapa on huono, ei siinä ole kieltämistä, mutta en kuitenkaan koe että lapsiani pitäisi jotenkin sääliä tai että he jäisivät jostakin paitsi jne. Minusta maailman typerintä on muiden haukkuminen ja syyllistäminen. Kaikki tekee varmasti jotain "ei niin hyvää' joskus.[/QUOTE]

En minäkään ymmärrä, miksi sinun lapsiasi tulisi sääliä.

Tä on ehkä näitä samoja juttuja, kun joku jaksaa keuhkota, ettei lasten kanssa ollessa saa käyttää alkoholia. En mä tajua mitä pahaa siinäkään on, jos äiti tai isä juo saunaoluset tai ottaa lasin viiniä ruuan kanssa... tai vaikka kaksi.

Jotenkin joillain vaan tuntuu olevan sellanen hassu ajattelutapa, että jos tupakoi, niin vetää röökiä vauvan kehdon vieressä putkeen ja jos käyttää alkoholia, niin vetää pullon kossua raakana tunnissa ja makaa lattialla tajuttomana paskat housussa.

Yhteistyössä