Säälin tupakoivien vanhempien pieniä lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hömelö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen lopettanut tupakoitsija ja kadun lopun elämääni niitä vuosia jolloin vedin röökiä vailla huolenhäivää. Nykyään kun haistankin sen hajun, alkaa inhottaa.
Yksi tuttu polttaa autossa pienten lasten istuessa takapenkillä, olen ollut kyydissä mukana todistamassa asiaa ja pahaa teki. Lapsiahan pitäisi suojella tuollaisilta myrkyiltä.

Jos sen tupakan vetää partsilla, niin miten se haju ei tuu omaan kotiin sisälle jos se menee naapureillekin? Ainaki meillä. Eikä mua periaatteessa vaivaa ne ketkä on ns. viihdekäyttäjiä ja polttaa yhen tupakan sillon kun lapset on isovanhemmilla hoidossa ja ite on pitkästä aikaa kavereiden kanssa lähteny parille oluelle. Yön yli nukuttua, vaatteet vaihdettua ja hampaat pestynä se tupakka tuskin enää haisee. Mutta tämmösestä varsin harvasta viihdekäytöstä mä en puhunu ollenkaan toisin kun joku neropatti väittää. Samalla sama tyyppi väitti etten mä alotuksessa puhunu juurikaan raskausaikana polttamisesta, vaikka nimeen omaan puhuin myös siitä. Vähän on nyt tehty omia tulkintoja.

Mutta jos vaikka faija käy autotallin takana vetämässä röökin ja sieltä saapastelee kotiin lasten luo, niin kyllä se haisee. Mua ainaki haittaa, kavereillekin sanon että nyt pidetään kunnon hajurako vaikken syliin olis tunkemassakaan. Miksei se lasta sitte haittais? Se on vaan mahollisesti tottunu siihen eikä osaa kyseenalaistaa koko asiaa.

Ja mitä tulee muihin pahoihin hajuihin, niin ei se tupakan hajun inhoaminen vähenny sillä että inhoo myös vaikka hien ja paskan hajua.

Se, että joku vetää kolme askia röökiä päivässä lapset sylissä tai vähintään 10cm päässä kertoo kyllä jonkin tason idiotismista, mutta se on varmasti harvinaista.

Valitettavasti ei edes ole. Tilastot kertoo karua faktaa raskausajan tupakoinnista ja jos yhtään katselee ympärilleen, niin ihan jatkuvasti näkee ihmisiä pukkaamassa vaunuja ja vetävän samalla röökiä.

[QUOTE="...";29432297]Minusta maailman typerintä on muiden haukkuminen ja syyllistäminen. Kaikki tekee varmasti jotain "ei niin hyvää' joskus.[/QUOTE]

Kukaan ei ole täydellinen, mutta aikuisella on kuitenkin vastuu omasta lapsestaan. Jos oma tupakanhimo menee lapsen hyvinvoinnin edelle, niin sitä ei minusta puolustele mitenkään. Jos joku niin tupakan polttaminen ylipäätään on typerää. Mitä tahansa käytöstä ei aikuiselta ihmiseltä pidä sietää, ja siinä vaiheessa kun käytöksestä alkaa olla haittaa muille, on minusta täysi oikeus ilmasta asia ääneen.

• Tykkää
Reactions: ilaria
En minäkään ymmärrä, miksi sinun lapsiasi tulisi sääliä.

Tä on ehkä näitä samoja juttuja, kun joku jaksaa keuhkota, ettei lasten kanssa ollessa saa käyttää alkoholia. En mä tajua mitä pahaa siinäkään on, jos äiti tai isä juo saunaoluset tai ottaa lasin viiniä ruuan kanssa... tai vaikka kaksi.

Jotenkin joillain vaan tuntuu olevan sellanen hassu ajattelutapa, että jos tupakoi, niin vetää röökiä vauvan kehdon vieressä putkeen ja jos käyttää alkoholia, niin vetää pullon kossua raakana tunnissa ja makaa lattialla tajuttomana paskat housussa.

Tässäkin erona on se, että yhdestä saunaoluesta ei useimmat vielä humallu, siitä ei tule hajuhaittaa, yhden lasin punaviiniä juovan vieressä voi ihan hyvin istua myös ne ketkä ei halua ottaa lainkaan ja alkoholin KOHTUUkäytöstä ei ole sen suurempaa haittaa. Ainakaan tiettävästi. Minusta ainakin se saunaolut tai ruokajuoma lapsen läsnäollessa on sen takia ok. Ja ennen kun joku tulee haukkumaan mut alkoholistiksi, niin käytän niin vähän alkoholia, että lähestulkoon oon absolutisti.

[QUOTE="Hömelö";29432401]Jos sen tupakan vetää partsilla, niin miten se haju ei tuu omaan kotiin sisälle jos se menee naapureillekin? [/QUOTE]

Ne tupakoijat eivät vaan itse haista sitä, kun ei se haise yhtä paljon kuin siellä polttaessa ja vielä itsekin haisee samalle.

Meidän parvekkeella ei tupakoida, ensimmäisen kerran jälkeen olen sen vierailta kieltänyt, kun rupesi haisemaan sisälläkin.

Se on kyllä harmi ettei vieläkään pysty välttämään tupakansavua edes halutessaan kun niinkin monet polttavat kauppojen sisääntulojen edessä, huvipuistoissa, bussipysäkeillä...

Useihin kauppoihin ja rakennuksiin laitetaan tupakointipaikka sisääntulo-oven suuhun. Miksiköhän??!

[QUOTE="Hömelö";29432401]Mutta jos vaikka faija käy autotallin takana vetämässä röökin ja sieltä saapastelee kotiin lasten luo, niin kyllä se haisee. Mua ainaki haittaa, kavereillekin sanon että nyt pidetään kunnon hajurako vaikken syliin olis tunkemassakaan. Miksei se lasta sitte haittais? Se on vaan mahollisesti tottunu siihen eikä osaa kyseenalaistaa koko asiaa.[/QUOTE]Tulkitaanko tää nyt sitten niin että ollakseen hyvä vanhempi ei saa haista pahalta?

[QUOTE="Hömelö";29432643]Luitko mun alotuksen?[/QUOTE]Juu. Sä vaan niin kovin säälit lapsia, joiden vanhemmat haisee pahalta että mulle ainakin jää sellanen kuva että onpa niillä lapsilla kamalia vanhempia kun ei edes hyvälle viitsi haista. Ja tupakanhaju on pahanhajuista, mutta se on edelleen vaan haju. Savu on taas asia erikseen.

Jos lapsi on tottunut tupakanhajuiseen vanhempaan niin mitä säälittävää siinä on?

[QUOTE="vieras.";29432281]Hienoa copypastea btw. Osaatko kertoa ylipäätään mistään mitään omin sanoin?[/QUOTE]

Ottiko tupakanpolttajaa noin koville totuus tupakasta. :laugh:

Juu. Sä vaan niin kovin säälit lapsia, joiden vanhemmat haisee pahalta että mulle ainakin jää sellanen kuva että onpa niillä lapsilla kamalia vanhempia kun ei edes hyvälle viitsi haista. Ja tupakanhaju on pahanhajuista, mutta se on edelleen vaan haju. Savu on taas asia erikseen.

Jos lapsi on tottunut tupakanhajuiseen vanhempaan niin mitä säälittävää siinä on?

Sen takia, että se on oikeesti tosi kamala haju ja se vielä tarttuu helposti lapseen. Ennen kaikkee mua säälittää ne lapset, jotka saa ne savutkin hengitettäväkseen.

Mutta kyllä yhtä lailla säälin lasta, jonka vanhempi haisee jatkuvasti ihan älyttömästi vaikka hielle tai vanhalle viinalle. Nyt oli kuitenkin kyse nimeen omaan siitä tupakasta. Ite tupakoimattomana ihmisenä oon tietysti puolueellinen, mutta tupakasta kun ei ole minkäänlaista hyötyä, siitä tulee riippuvaiseks, siitä on harmia myös sivullisille (jopa terveydellisiä) ja se maksaa tosi paljon. Ja mäkin tiedän tapauksia että röökiin löytyy aina rahaa, mutta vaikka kunnollisiin lasten ulkovaatteisiin ei ookaan enää varaa (enkä nyt tarkota että pitäis olla kalliita uusia merkkivaatteita, mutta jos nyt olis edes oikeen kokoset, ehjät ja riittävän lämpimät ja vettäpitävät). Multa ei sen takia heru sympatiaa tupakalle yhtään.

Mun mielestä on jotenkin ihan outoa, että ylipäätään joku täällä on sitä mieltä, että ei se nyt niin paha oo. No kyllä se on. Mä en oo vielä tähän ikään mennessä keksinyt ainuttakaan hyvää syytä saastuttaa omat ja läheisteni keuhkot, mutta ilmeisesti jollain on sitten sen verran hyvä syy, että tuo on ihan perusteltua. Mun mielestä se ei oo hyvä syy, että äiti tai isä saa nikotiininsa, jos samalla välittää tupakkamyönteistä asennetta tai parhaimmillaan altistaa lapsensa tupakansavulle.

Haluaisiko joku avartaa mun maailmankatsomustani ja kertoa, mikä on se hyvä syy? Sellainen, mikä tekee hyvin itsekkäästä asiasta jotenkin ihan ok:n?

tuhkasta saa kasvit hyvin fosforia kiihdyttää kasvua. siinäpä se näin tupakan orjana

[QUOTE="Hömelö";29432439]Kukaan ei ole täydellinen, mutta aikuisella on kuitenkin vastuu omasta lapsestaan. Jos oma tupakanhimo menee lapsen hyvinvoinnin edelle, niin sitä ei minusta puolustele mitenkään. Jos joku niin tupakan polttaminen ylipäätään on typerää. Mitä tahansa käytöstä ei aikuiselta ihmiseltä pidä sietää, ja siinä vaiheessa kun käytöksestä alkaa olla haittaa muille, on minusta täysi oikeus ilmasta asia ääneen.[/QUOTE]

minkä takia esim pääsiäis munista ei saa enään kuin tarroi ja hyrriä. einää mitään rakentamista jne joo röökamin on urpoo kans ite poltan. tälläsiltä kaiken kiletäjiltä enismäisenä lapset pois. ihan vaan suruissani katson ku 6 vuotiaat kävelee vanhempien rinnalla hymyttöminä. es näin yhen mamman joka huutaa kaupassa kun lapsi liikkuu kärrssyssä että noin ei saa tehdä huutaa naama punasena. siis vittu lapsi liikutteli jalkojaan. joo ootan sitä päivää et saan kuumeen ni loppuu se röökaminen. mut läppää tai ei et huostaanotto jos vetää röökiä ni tälläset vatipäät sitä lisääntyy maailmaan ei ihmekkään et auttaminen häviää täält suomesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29431417:
Kuka nykypäivänä polttaa sisällä?

Yllättävän moni.

Silloin kun poltin en käsittänyt sitä, enkä käsitä sitä vieläkään.

AP:n kanssa ihan samaa mieltä lapsiin kohdistuvasta sauhujen altistamisesta samassa tilassa.

Ulkoilma taas, se on eri juttu. Parvekkeet, piha-alueet jne.

Joillekin tämä on niin mustavalkoinen juttu, että ei nää muutakuin niitä sarvipäitä jokapuolella kun mainitaan sana tupakka.

Jokainen ampukoon itseään jalkaan tai päähän millä haluaa. Lapsista pitää huoli kantaa aina.

Alkuperäinen kirjoittaja nää on näit;29432823:
minkä takia esim pääsiäis munista ei saa enään kuin tarroi ja hyrriä. einää mitään rakentamista jne joo röökamin on urpoo kans ite poltan. tälläsiltä kaiken kiletäjiltä enismäisenä lapset pois. ihan vaan suruissani katson ku 6 vuotiaat kävelee vanhempien rinnalla hymyttöminä. es näin yhen mamman joka huutaa kaupassa kun lapsi liikkuu kärrssyssä että noin ei saa tehdä huutaa naama punasena. siis vittu lapsi liikutteli jalkojaan. joo ootan sitä päivää et saan kuumeen ni loppuu se röökaminen. mut läppää tai ei et huostaanotto jos vetää röökiä ni tälläset vatipäät sitä lisääntyy maailmaan ei ihmekkään et auttaminen häviää täält suomesta.

Saiks joku tästä jotain selvää?

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Yllättävän moni.

Silloin kun poltin en käsittänyt sitä, enkä käsitä sitä vieläkään.

AP:n kanssa ihan samaa mieltä lapsiin kohdistuvasta sauhujen altistamisesta samassa tilassa.

Ulkoilma taas, se on eri juttu. Parvekkeet, piha-alueet jne.

Joillekin tämä on niin mustavalkoinen juttu, että ei nää muutakuin niitä sarvipäitä jokapuolella kun mainitaan sana tupakka.

Jokainen ampukoon itseään jalkaan tai päähän millä haluaa. Lapsista pitää huoli kantaa aina.

Tarkotatko että esimerkiks parveketupakointi on ok? Tai että se ei haittaa jos lapsi seisoo vieressä jos ollaan kuitenki ulkona?

[QUOTE="Hömelö";29432900]Saiks joku tästä jotain selvää?[/QUOTE]

kadun mieheille ja naisille jossa elämä tykyttää virheineen onnistumisineen eikä missään vatun laalaamaassa jossa kaikki on perfecto.

Kun mä en ymmärrä, miksi tupakoijan oikeus tupakoida bussipysäkillä on tärkeysjärjestyksessä ylempänä kuin minun oikeus seisoo sillä samalla bussipysäkillä ja silti välttyä siltä myrkkysavulta ja siltä että tukka ja vaatteet haisee röökille. Tai miksi naapurilla on oikeus polttaa tupakkaa parvekkeella mutta mulla ei ole oikeutta vaatia ettei se haju tule meille kotiin sisälle kun se aina jostain rööristä pääsee kuitenkin.

[QUOTE="Hömelö";29432906]Tarkotatko että esimerkiks parveketupakointi on ok? Tai että se ei haittaa jos lapsi seisoo vieressä jos ollaan kuitenki ulkona?[/QUOTE]

No ei sen lapsen vieressä pidä olla, mutta ei se nyt maailmaa kaada jos ulkoilmassa sattuu joku savutuprahdus vierestä kulkemaan tuulen mukana.

Passiivinen tupakointi on totaalista propagandaa kun se liitetään ulkoilmaan. Siinä vaiheessa kun tuulettomassa tilassa neljän seinän sisällä olet vakituisesti savun seassa, vaikutuksia varmasti voi olla, sekään ei ole mikään automaattinen asia, mutta riskiä en oman lapsen suhteen ikinä ottaisi.

Sama olisi sanoa että autoa ei saa käynnistää kun lapsi on pakoputken lähiympäristössä. Ei kukaan järkevä sen lapsen naamaa siihen pakoputkeen tunge, mutta ei siitä oikeasti ole mitään tieteellistä todistetta että pysyviä vaurioita tulee kun saat joskus savua naamallesi ulkoilmassa.

Sitä häpeää itsekin!

Kun minä vielä poltin niin tein sen yleensä piilossa. Lapsia en päästänyt koskaan tupakin lähelle. Meillä kotona tai mikään vaate ei koskaan haissut tupakalle.
Tiedän kyllä miltä tuntuu haista tupakille, yök. Mun lapsuudessa isällä roikkui nortti huulessa jopa mun istuessa sylissä.

Joskus kun teki kovasti mieli poltella jossakin leikkipuistossa, hiiviskelin salaa sivuportista pensaikon taa josta vaanin lapsia, mutta minua ei kukaan nähnyt.:laugh::ashamed:

Olen todella helpottunut kun ei tarvitse enää hävetä.
Sähkötupakkiakaan en oikein mielellään julkisilla paikoilla polttele, koska se näyttää minusta ihan huumepiipulta, piilossa välillä imaisen jos on pakko.:D

Toisaalta täytyy kuitenki sanoa, että kunnioitan erittäin paljon entisiä tupakoitsijoita, jotka on kyenny laittamaan lapsen hyvinvoinnin ja oikeuden savuttomaan vanhempaan etusijalle ja pystyny lopettamaan tupakanpolton.

Yhteistyössä