Saako tyhmän raiskata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
En tiiä, mutta tuntuu et naisten seasta ne paskimmat ihmiset löytyy. Mun mielestä on raiskaustakin kamalampi rikos on puolustella raiskaajaa tai raiskausta!!!!!!!!!!!!!

Se on sitä, kun itse ollaan muka niin paljon parempia. Kyse on uskomusmaailmasta, joka antaa näennäistä suojaa. "kun en näytä huoralta tai ole tyhmä, minua ei raiskata"

Mutta faktahan on, että suurinosa raiskauksista tapahtuu yksityisasunnoissa. Eli on paljon pienempi todennäköisyys tulla raiskatuksi, jos ei mene yksin tuntemattomien luo. Joskus toki raiskaaja saattaa olla oma mies tai muu tuttu, mutta harvemmin kuitenkin. Sanokaa mitä sanotte, mutta itse ainakin opetan omalle tytölleni, ettei vieraiden miehien matkaan saa mennä.

Raiskaaja on hyvin usein juurikin se oma mies/tuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
En tiiä, mutta tuntuu et naisten seasta ne paskimmat ihmiset löytyy. Mun mielestä on raiskaustakin kamalampi rikos on puolustella raiskaajaa tai raiskausta!!!!!!!!!!!!!

Se on sitä, kun itse ollaan muka niin paljon parempia. Kyse on uskomusmaailmasta, joka antaa näennäistä suojaa. "kun en näytä huoralta tai ole tyhmä, minua ei raiskata"

Mutta faktahan on, että suurinosa raiskauksista tapahtuu yksityisasunnoissa. Eli on paljon pienempi todennäköisyys tulla raiskatuksi, jos ei mene yksin tuntemattomien luo. Joskus toki raiskaaja saattaa olla oma mies tai muu tuttu, mutta harvemmin kuitenkin. Sanokaa mitä sanotte, mutta itse ainakin opetan omalle tytölleni, ettei vieraiden miehien matkaan saa mennä.

Sori vaan, mutta SUURIN OSA raiskauksista tapahtuu parisuhteessa, tai raiskaaja on muuten uhrille tuttu.

Vähän vastaavanlaista ajatusmaailmaa, kuin että rikkaan saa ryöstää. Mitäs leveili timanteillaan, ihmekkös tuo, että kolkattiin ja heitettiin sitten taskut tyhjättynä katuojaan. :kieh:

Ei tyhmyys ole rikos.

Kyl mä syyttäisisin ryöstöstäkin itseäni, jos toisen nenän edessä setelinippua heiluttelisin ja jättäisin pöydälle vartioimatta. Eli tapanani on visusti piilottaa isommat rahat tarkunpohjille ja suojautua varastamiselle. Enkä tietenkään esim. baarissa jätä juomaa tai käsilaukkua pöydälle.

Kyllä mun täytyy olla Piinan kanssa samaa mieltä. Kuinka moni jättää tosiaan baarissa lompakkonsa pöydälle vartioimatta, kun lähtee tanssimaan tai vessaan. Ei kukaan. Jokainen tietää, että se varastetaan. Takuuvarmasti! Kukaan täällä ei taatusti luota niin paljon siihen baarissa pyörivään porukkaan, että jättäisi.

Miksi pidätte itseänne vähempiarvoisena kuin sitä lompakkoanne? Miksi pidätte huolen siitä, ettei sitä lompakkoa kukaan varasta, mutta ette pidä huolta siitä, ettei teitä itseänne pääse kukaan vahingoittamaan?

Ei johonkin tuntemattomaan baarista bongattuun mieheen/naiseen voi luottaa? Ja kuinka moni näin tekee? Mä luulen, että kun se paska kundi/nainen kerran sattuu kohdalle, niin sitten vasta tajuaa... Sitten vasta oppii pitämään itse huolta itsestään. Jos ei ole jo liian myöhäistä :(.

Ja ei. Tällä en tarkoita sitä, että uhri on syyllinen siihen pahaan tekoon. Mutta tyhmä on. Ja voi kyllä itseään syyttää tyhmyydestä. Tämä maailma on täynnä pahoja ihmisiä. Kaikelta ei voi suojautua, mutta voi ne riskit minimoida. Ei voi elää jossain pumpulissa, tehdä tyhmyyksiä ja sinisilmäisesti ajatella, että mitään ei satu. Tätä kun jatkaa, niin ennemmin tai myöhemmin sattuu.

Mä luotan myös edelleen ihmisiin. Ihan vaan siksi, että en halua, että joku kusipää ois saanut mun elämän pilattua ja että alkaisin piileskellä ja pelätä.

Pelkääminen ja luottamattomuus on mielestäni eriasia. En mä ihmisiä pelkää, mutta 100% en luota kuin lähimmäisiini. Eikä tarvitse kokonaan piileskellä, vaikka haluaakin turvata itsensä. Ja mun täytyy myöntää, että kaverini voivat naureskella tekstejäni lukiessa, kun oikeasti saatan kuljeskella yksin pitkin öisiä kujia :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vähän vastaavanlaista ajatusmaailmaa, kuin että rikkaan saa ryöstää. Mitäs leveili timanteillaan, ihmekkös tuo, että kolkattiin ja heitettiin sitten taskut tyhjättynä katuojaan. :kieh:

Ei tyhmyys ole rikos.

Kyl mä syyttäisisin ryöstöstäkin itseäni, jos toisen nenän edessä setelinippua heiluttelisin ja jättäisin pöydälle vartioimatta. Eli tapanani on visusti piilottaa isommat rahat tarkunpohjille ja suojautua varastamiselle. Enkä tietenkään esim. baarissa jätä juomaa tai käsilaukkua pöydälle.

Kyllä mun täytyy olla Piinan kanssa samaa mieltä. Kuinka moni jättää tosiaan baarissa lompakkonsa pöydälle vartioimatta, kun lähtee tanssimaan tai vessaan. Ei kukaan. Jokainen tietää, että se varastetaan. Takuuvarmasti! Kukaan täällä ei taatusti luota niin paljon siihen baarissa pyörivään porukkaan, että jättäisi.

Miksi pidätte itseänne vähempiarvoisena kuin sitä lompakkoanne? Miksi pidätte huolen siitä, ettei sitä lompakkoa kukaan varasta, mutta ette pidä huolta siitä, ettei teitä itseänne pääse kukaan vahingoittamaan?

Ei johonkin tuntemattomaan baarista bongattuun mieheen/naiseen voi luottaa? Ja kuinka moni näin tekee? Mä luulen, että kun se paska kundi/nainen kerran sattuu kohdalle, niin sitten vasta tajuaa... Sitten vasta oppii pitämään itse huolta itsestään. Jos ei ole jo liian myöhäistä :(.

Ja ei. Tällä en tarkoita sitä, että uhri on syyllinen siihen pahaan tekoon. Mutta tyhmä on. Ja voi kyllä itseään syyttää tyhmyydestä. Tämä maailma on täynnä pahoja ihmisiä. Kaikelta ei voi suojautua, mutta voi ne riskit minimoida. Ei voi elää jossain pumpulissa, tehdä tyhmyyksiä ja sinisilmäisesti ajatella, että mitään ei satu. Tätä kun jatkaa, niin ennemmin tai myöhemmin sattuu.

Se on enemmänkin tuo asenne, jolla puolustetaan vain raiskaajaa. "Saihan sen raiskata, kun oli niin hölmön luottavainen, että lähti sinun mukaasi."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Se on enemmänkin tuo asenne, jolla puolustetaan vain raiskaajaa. "Saihan sen raiskata, kun oli niin hölmön luottavainen, että lähti sinun mukaasi."

Kuinka moni palstalaisistakin meinaa, että sen käsilaukun saa ottaa mukaansa kun kerran joku sen on hyljännyt?? Mä tiedän että monikin. Silti mun mielestä ei saa raiskata eikä varastaa. Itse en tee niistä kumpaakaan.

Tyhmää ei saa raiskata.

Mutta ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta olisi suotavaa käyttää aivojaan aina joskus. Pienentääkseen riskiä tulla raiskauksen, ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi. Riskiä ei voi kokonaan poistaa, mutta sitä voi pienentää.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tyhmää ei saa raiskata.

Mutta ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta olisi suotavaa käyttää aivojaan aina joskus. Pienentääkseen riskiä tulla raiskauksen, ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi. Riskiä ei voi kokonaan poistaa, mutta sitä voi pienentää.

Ja kerrokkos miten esim jos keskellä päivääkin nykyään näitä tapahtuiu?

Tyhmää ei saa raiskata.

Näinhän se on. Jokailsella on oikeus koskemattomuuteen mutta se ei vaan päde reaalimaailmassa.

Se on ihan sama millasissa pukeissa nainen on, ikään, rotuun, kokoon, näköön, yhteiskuntaluokkaan, älykkyyteen yms katsomatta, ei naista eikä miestäkään saa raiskata. Jokaisella, joka ikisellä ihmisellä, on oikeus koskemattomuuteen! Sitä pitäisi kunnioittaa.
Minusta AP:n alottama ketju on typerä.

Juurikin tällaisten typerien raiskaajan puolustus argumentien takia raiskaustuomiot on liian alhaiset. Aina raiskaukselle löytyy syy. mitäs näytti niin pantavalta, itse kerjäsi sitä hymyilemällä. Mitäs meni mun kanssa naimisiin. Nyt naiset herätys! raiskaukselle ei ole oikeutta kenelläkään. Ihan sama mitä uhri tekee tai on tehnyt. Raiskaus on raiskaus ja piste!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmää ei saa raiskata.

Ja kerrokkos miten esim jos keskellä päivääkin nykyään näitä tapahtuiu?

Tapahtuu ja tapahtuu. Kuten just sanottiin ei riskiä voi kokonaan poistaa mutta ihan omaa itseä ajatellen kannattaisi kuitenkin minimoida sitä.

Jos oma tyttäreni olisi jo murrosikäinen tai nuori nainen niin en tietenkään kieltäisi häntä menemästä kouluun tai harrastuksiin koska saattaa olla että hänet raiskattaan tuolla matkalla keskellä päivää. Mutta kyllä tottavie neuvoisin baareissa käyntiä aloittelevalle nuorelle ettei kannata hortoilla minihameessa päissään epämääräisten puistojen halki yksin kotia kohti eikä lähteä kaiken maailman ventovieraiden baarituttavuuksien matkaan. En siksi että em toiminta oikeuttaisi jonkun raiskauksen, vaan ihan siksi että se lisää riskiä että näin voi käydä. Tutun kaverin seura ja/tai taksin käyttö kuitenkin pienentää tuota riskiä, samoin kuin se asiallinen alkoholin käyttö.

Ihan samoin kun nyt jo pienemmille lapsille hoen että pitävät huolta tavaroistaan, eivät jätä laukkujaan ja rahapussejaan lojumaan paikkoihin mistä joku voi ne napata. Laittavat kodin oven lukkoon ulos lähtiessään eivätkä lähde vieraiden aikuisten matkaan. Voihan olla että joku ryöstää heiltä laukun suoraan kädestä, joku voi murtautua meille kotiin tai pedofiili-setä nappaa heidät väkivalloin autonsa kyytiin, mutta miksi ihmeessä lisätä omalla toiminnallaan tuollaisen riskiä????

Ei tyhmyys ole rikos.

No siinäpä kuule se meidän ajatusmaailman ero. Noin tekemällä et silti ole enempää turvassa kuin muutkaan.

Onko vielä ihmisiä, jotka luottavat toisiin tuntemattomiin? Mä en itse varasta laukkua, joka on hylätty, mutta tiedän olevan paljon ihmisiä, jotka niin tekevät. Mä en itse raiskaisi, mutta niitäkin löytyy, jotka niin tekevät.

Mä luotan myös edelleen ihmisiin. Ihan vaan siksi, että en halua, että joku kusipää ois saanut mun elämän pilattua ja että alkaisin piileskellä ja pelätä.

Piileskellä ja pelätä????

Multa ryöstettiin laukku metrossa pari vuotta sitten ja siinä samassa uusi, kallis kännykkä. Myönnän heti että oli omaa syytä. Olin itse iltamyöhästä hiljaisessa metrovaunussa viestitellyt kännykällä ja laittanut sen laukkuun jonka sitten laskin viereiselle penkille syventyen lehteeni enkä pitänyt laukusta kiinni. Huomaamattani joku mies ohikulkiessaan nappasi laukun mukaan ja huomasin laukun kadonneen vasta kun mies oli ovella enkä saanut häntä kiinni vaikka juoksin perään. Tosin mitä olisin tehnytkään vaikka olisi saanut kiinni. Eikä edes tuntomerkkejä jäänyt muuta kuin keskimittainen, musta takin selkä, farkut ja vaaleat lenkkarit.

Olen miltei varma ettei kyseinen ihminen olisi väkisin alkanut kädestäni laukkua raastaa jos minulla olisi ollut sen verran älliä päässäni että olisin katsonut omaisuutei perään. En tarkoita että tuo laukun ryöstä olisi ollut oikeutettu, mutta kuitenkin oma käytökseni oli siinä osasyyllisenä. En koe että tuo ryöstäjä olisi pilannut elämääni tai että mun tarvisi jatkuvasti pelätä tai piileskellä. Mutta sen verran opetti etten vastaisuudessa jätä tavaroitani noin helposti vietäviksi.

Jos nyt rautalankaesimerkin haluat niin toivon ettet ole näitä jotka jättävät autossa turvavyön ja lastenistuimen käyttämättä siksi että voihan sitä kolarin sattuessa kuolla vaikka olisi kuinka asiallisesti vöissä kiinni. Eihän nuo lastenistuimetkaan takaa sitä ettei lapselle voi kolaritilanteessa sattua mitään, ne vain pienentävät riskiä vakaville loukkaantumisille ja kuolemille. Mun mielestä niiden käyttö ei ole pelkäämistä tai piileskelyä sen enempää kuin se ettei jätä käsilaukkuaan yksin baaritiskille tanssin ajaksi. Se vaan on sitä itsesuojelua. Eikä kysymys ole pelkästään ajatusmaailman erosta. On ihan todistettu että turvaistuimeen asiallisesti kiinnitetty lapsi on auton kyydissä turvallisemmin kuin vapaana penkillä hyppivä.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1238571

Raiskaus ei ole seksiä, se on vallankäyttöä ja nöyryyttämistä.

Tuossa on keskustelu asiaa sivuten...

Mielenkiintoisia näkemyksiä ihmisillä.

En ollenkaan eri mieltä hyvät hyssykät: n kanssa. Ja jos kyseenalaistaa sen, että kannattaako alasti juoksennella yöllä kaupungilla (jos mies juoksentelisi nakuna, putkaan joutuisi, joo tidän vähän ot), niin en silti ole sitä mieltä, että kaikki raiskatut olisivat samalla tavalla altistaneet itsensä.

ps. otsikkoon. Ei ketään tietenkään saa raiskata.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
En ollenkaan eri mieltä hyvät hyssykät: n kanssa. Ja jos kyseenalaistaa sen, että kannattaako alasti juoksennella yöllä kaupungilla (jos mies juoksentelisi nakuna, putkaan joutuisi, joo tidän vähän ot), niin en silti ole sitä mieltä, että kaikki raiskatut olisivat samalla tavalla altistaneet itsensä.

Tuosta altistumisesta voisi kärjistäen sanoa, että syntyminen altistaa väkivallalle, sairastumiselle ja kuolemalle... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Joo, olen samaa mieltä ettei ketään saa raiskata eikä naisen pukautuminen ja käytös tee raiskauksesta sen lievempää rikosta. Raiskaaja tekee aina yhtä väärin, oli sitten kysymys humalassa baarista yksin palailevasta naisesta tai koulumatkalla olevasta teinitytöstä.

Mutta faktaa vaan on että noita raiskaajia löytyy ja mielumminhan ne iskevät ns. helppoihin uhreihin ja se humalassa yksin yöllä hortoileva nainen vaan sattuu olemaan heille turvallisempi kohde kuin kaveriporukassa keskellä päivää koulumatkaa kulkeva tyttö. Ja ihan oman itsensä vuoksi jokaisen kannattaisi miettiä haluaako lisätä tuota riskiä omalla käytöksellään.

Ihan vertauskohta tuota turvaistuimesta vielä, eli jos rattijuoppo ajaa auton päälle ja autossa oleva lapsi kuolee ei se ettei lapsi ole turvaistuimessa tee rattijuopon rikoksesta pienempää. Hän on aiheuttanut lapsen kuoleman ja sillä hyvä. Mutta jos lapsi olisi ollut siinä turvaistuimessa hän olisi hyvinkin voinut selvitä pienenkin vammoin törmäyksestä. Mikään turvaistuin ei takaa lapsen henkeä mutta sen käyttäminen pienentää riskejä loukkaantua tai kuolla liikenneonnettomuudessa. Siksi sitä kannattaisi käyttää ja oleellisena asiana on juuri tuo lapsen hengissä ja ehjänä säilyminen, ei rattijuopon syyllisyyden määrä.

Ihan yhtälailla kannattaa pitää se järki päässä tuolla ulkona yksin liikkuessa, oleellisena juttuna juuri se oma koskemattomuus eikä raiskaajan syyllisyyden määrä.

ketään ei saa raiskata. mutta kyllä sitä joskus voi kattoo hieman peiliin. miksi esim. pukeutua ja käyttäytyä niin, että se lietoo jonkun sitten käyttäytymään niin, että raiskaa. seurasin kerran uimahallissa nuoria tyttöjä sellaisia 16-18 vuotiaita. päällä oli sellaiset just ja just pahimmat paikat peittävät bikinit. ja käytös oli luokkaa, että hei multa aukes rintsikka osa tuolla liukumäessä. naurettiin ja kailotettiin asiaa niin isoon ääneen, että ko0ko uimahalli varmasti kuuli. tai tuolla uimarannalla ollaan vesirajat just peittävissä asuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja maaliskuun milja:
Outoja kommentteja naisilta?, muunmuassa piina on pahimman luokan sovinisti. On toki ymmärrettävää, että kauhalla ei voi ottaa, kun on lusikalla annettu.

Mä en ole syyttänyt ketään toista naista :o Mutta itse syytäisisin itseäni, jos väkisin vängen itseni raiskaukselle alttiiksi.

Jos sinut raiskattaisiin, syyttäisit itseäsi joka tapauksessa, tapahtui se miten ja missä tahansa. harmi ettet sitä tajua.

Ihan varmasti syyttäisisin, mutta toisissa tilanteissa kehtaisisin mennä poliisille ilmottautumaan, mutta toisissa en.

Juuri tällaisen ajattelun takia suurin osa raiskauksista jää ilmoittamatta. Eikä sen tarvitse olla uhrin ajattelua vaan kyseessä voi olla raiskaaja/sukulainen/ystävä, jonka sanomiset ja toiminta lisäävät itsesyytösten määrää.

Kyllähän se vaan on niin, että terveellä maalaisjärjellä voi välttää monta riskitilannetta. Lompakon varastaminen on väärin sekin, mutta eiköhän meistä kaikki silti pidä kukkaroaan muualla kuin ravintelin tiskillä esim asioidessaan veskissä.

Nuo "antaa ymmärtää" tilanteet on varmaan niitä kaikkein vaarallisimpia, vaikkei siinäkään uhri ota yhtään osasyytä raiskauksesta itselleen. Täysin syypää yksin se raiskaaja tuolloinkin on tekoseensa. Piste.

Uusimmat

Yhteistyössä