saako teillä lapsi tulla illalla nukahtamaan vanhempien sänkyyn?

Meillä poika 3v yleensä illalla ilmottaa kumpaan sänkyyn haluaa(molemmat samassa huoneessa). Saattaa myös vaihtaa sänkyä kesken yön(tulee liian kuuma). Poika on rauhaton nukkuja eli jalat ja kädet sätkii suuntaan ja toiseen joten välillä on siirretty omaan sänkyyn kesken yönkin.
Meillä on hyvin tämä ratkaisu toiminut :)

olisi ihanaa
Kyllä saisi nukahtaa, mutta tosi harvoin haluaa. Nukahtaa lopulta omaan sänkyyn kunhan ensin juoksuttanut äidin hermoheikoksi :) Ikää 3v. ja ei tosiaan rauhoitu viereenkään.

Tuli vielä mieleen aiemman kommenttini lisäksi, että onko teillä joka ilta samat iltarutiinit ennen nukkumaan menoa? Meillä tuo 5kk poika käy erittäin helposti nyt nukkumaan omaan sänkyynsä kun teen joka ilta samat iltarutiinit: iltapala, hampaanpesu, pyllyn ja naaman pesu, vaipanvaihto, unilaulu ja sitten omaan sänkyyn ja suukko otsalle. Tosin tää voi olla ihan eri juttu kaksivuotiaalla, en osaa sanoa kun ei ole itsellä kokemusta. Mutta sen olen huomannut että tosiaan kun nukahtaa samaan paikkaan mistä yöllä/aamulla herää, niin ei tunne turvattomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
Tuli vielä mieleen aiemman kommenttini lisäksi, että onko teillä joka ilta samat iltarutiinit ennen nukkumaan menoa? Meillä tuo 5kk poika käy erittäin helposti nyt nukkumaan omaan sänkyynsä kun teen joka ilta samat iltarutiinit: iltapala, hampaanpesu, pyllyn ja naaman pesu, vaipanvaihto, unilaulu ja sitten omaan sänkyyn ja suukko otsalle. Tosin tää voi olla ihan eri juttu kaksivuotiaalla, en osaa sanoa kun ei ole itsellä kokemusta. Mutta sen olen huomannut että tosiaan kun nukahtaa samaan paikkaan mistä yöllä/aamulla herää, niin ei tunne turvattomuutta.
Melkolailla juu. Toisinaan kyllä riehaantuvat tuon isoveljen kanssa iltaisin, silloin menee vähän pipariksi iltatoimet, mutta sallittakoon joskus lasten nauttia toistensa seurasta täysin siemauksin :ashamed: ei sitä nyt usein tapahdu, eli pääsääntöisesti kumminkin kummatkin nätisti toimii iltaisin, eli iltapala, iltapesut, pyjamat päälle js haetaan vedet ja mennään sänkyyn jossa kuunnellaan iltasatu ja sit nukkumaan.

Iltakylvyn jälkeen monesti sammuu alta aikayksikön, mutta atooppinen iho estää kyllä jokailtaiset kylvyt.

Harmittaa tää nukahtamisvaikeus tuon esikoisenkin puolesta, hän kun menee tosi nätisti omaan sänkyyn nukkumaan, mutta iltaisin niin suuren huomion varastaa tuo kuopus, ja esikoinen sitten ikäänkuin huomaamatta vaan katoaa untenmaille.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun mielestä ei ole hyväksi lapselle, että vanhemmat kertovat hänen olevan ei-toivottu. Eli mun mielestä siis voisi hyvin nukahtaa teidän sänkyyn, ja voitte siitä siirtää nukkuvana muualle jos hän ei saa koko yötä siinä viettää.

Entä jos hänen sänkynsä laittaisi teidän sänkynne viereen? Ainakin aluksi.
Poika on just hiljattain muuttanut veljensä kanssa samaan huoneeseen ja nukkuvat kerrossängyssä :) Meillä on tätä tilaongelmaa täällä, joten tällänen ratkaisu. Minä oon parina iltana antanu pojan nukahtaa viekkuun ja mies on jo niin vihanen että :( Kun tietty poika haluaa sit joka ilta tulla.. mut en mä näe sitä nyt niin suurena haittana.. Mutta mies on tosiaan toista mieltä. Mua vaan suoraansanottuna veetuttaa nää illat, kun tunti tai parikin menee niin, et poikaa viedään sänkyyn sen sata kertaa, välillä laitetaan nurkkaan ja taas viedään, kun ei se sinne sänkyynsä nukahda kun vasta sitten kun väsy painaa niin pahasti ettei tosissaan jaksa enää seilata.
Siskonpojalla oli tuollainen vaihe mun vielä asuessa heidän kanssaan. Perheen isä oli sitä mieltä, että hänen pitää nukahtaa omaan sänkyynsä jne ja joka ilta sitten juostiin kaikki ympäri kämppää poikaa metsästäen... Nukuttamiseen vierähti helposti 2-3 tuntia.

Pojan isän kuoltua ei enää moiseen riittäny aika tai energia, joten siirryttiin nukuttamaan poika äitinsä sänkyyn, useimmiten mä olin vieressä kunnes nukahti. Sitten joko nukkui yönsä siinä tai siirrettiin omaan sänkyyn, hieman vaihdellen. Nukuttaminen oli kymmenen kertaa helpompaa. Ajan myötä poika kasvoi ja tapa jäi. N 3,5 vuotiaana rupesi nukahtamaan jokseenkin itsekseen omaan sänkyynsä, nykyään 4v laittaa itsensä nukkumaan.

Tuon kokemuksen perusteella suosittelisin mahdollisimman pehmeää metodia. Enkä näe mitään ongelmaa siinä, että nukkuva lapsi siirretään toiseen (myös tuttuun ja turvalliseen) sänkyyn josta sitten taas halutessaan pääsee äitin ja isän vierelle.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
Melkolailla juu. Toisinaan kyllä riehaantuvat tuon isoveljen kanssa iltaisin, silloin menee vähän pipariksi iltatoimet, mutta sallittakoon joskus lasten nauttia toistensa seurasta täysin siemauksin :ashamed: ei sitä nyt usein tapahdu, eli pääsääntöisesti kumminkin kummatkin nätisti toimii iltaisin, eli iltapala, iltapesut, pyjamat päälle js haetaan vedet ja mennään sänkyyn jossa kuunnellaan iltasatu ja sit nukkumaan.

Iltakylvyn jälkeen monesti sammuu alta aikayksikön, mutta atooppinen iho estää kyllä jokailtaiset kylvyt.

Harmittaa tää nukahtamisvaikeus tuon esikoisenkin puolesta, hän kun menee tosi nätisti omaan sänkyyn nukkumaan, mutta iltaisin niin suuren huomion varastaa tuo kuopus, ja esikoinen sitten ikäänkuin huomaamatta vaan katoaa untenmaille.
Voi vitsit, toivottavasti joku keino auttaisi ajan myötä pientä nukahtamaan turvallisesti omaan sänkyyn. Meilläkään varmaan mies ei tykkäisi jos poika tulis meidän väliin nukkumaan, vois tulla perheriita aiheesta.. :/ Tsemppiä teille kovasti, toivottavasti löydätte yhteisen toimivan ratkaisun!! :wave:

Saa tulla yöllä jos haluaa. Illallakin saa jos halua, sitä tapahtuu tosin hyvin harvoin. Jos meidän sänky tuntuu liian ahtaalle niin voin vaikka itte siirtyä toiseen sänkyyn.

Mun mielestä nurkassa seisottaminen on syvältä muutenkin, saattikka sitten siitä syystä että haluais olla äidin ja isän lähellä.

rider
Suosittelen itse metodia, jota au pair aikoinani olen käyttänyt seitsemän eri ikäisen lapsen kanssa: ensinnäkin varmista, ettei nukkumisympäristö pelota lasta. Mielestäni se, että hänen sisaruksensa nukkuu samassa huoneessa (isosisarus?) on jonkinlainen rauhoittava tekijä. Jos lasta pelottaa pimeä, laita univalo. Voitte katsoa vaikka yhdessä kaapit/sängyn aluset, jos lasta pelottaa ''mölkö'' tai muu.

Kun lapsi sitten aloittaa ramppaamisen, tein itse näin: ensimmäisen kerran otin kädestä ja sanoin ''nyt on yö, ei ole mitään hätää, minä olen täällä, nyt nukutaan'' ja vein sänkyynsä. Kun toisen tai kolmannen kerran nousi ylös, sanoin ''nyt nukutaan'' tms. Lopulta sitten lopetin puhumisen ja vain talutin lapsen nukkumaan. Alussa siihen meni jopa yli tunti, mutta lopulta lapset oppivat minun passissa ollessani nukahtamaan sänkyynsä.

Jos lasta pelotti, hänellä oli jano/pissitti, tämä oli tietenkin poikkeustapaus. Useimmat lapsista olivat kuitenkin oppineet siihen, että yöllä sai kukkua: kun nousi ylös, sai leikkiä leluilla, pääsi syliin, sai herkkuja yms. Pelosta yms. ei ollut siis minun nähdäkseni kyse. Samaa metodia on käyttänyt mm. äitini (joka sen minulle neuvoi) ja nykyään samankaltaisia voi nähdä monissa tv:n, kirjojen yms. lastenhoitaja ohjelmissa.

Meillä lapset saa käytännössä illalla mennä nukahtamaan ihan mihin haluavat, ja vaikka nukkua koko yönsäkin siellä, missä haluavat. Jos se on meidän sänky, niin sitten se on.
Ei ne varmaan 15-vuotiaana enää väliin änkeä.

Esikoinen on itseasiassa jo useamman kuukauden nukkunut Helinä Keiju-teltassa tossa olohuoneen lattialla...

Yhteistyössä