saako teillä lapsi tulla illalla nukahtamaan vanhempien sänkyyn?

ninnu
Meilläkin on tuon ikäisenä vielä nukuttu perhepedissä. Nytkin saattavat pari pienintä tulla nukahtamaan meidän sänkyyn ja sitten ollaan kerrottu, että heräävät omistaan, sillä äiti kantaa yöllä sit omaan. Hyvin on menny. Turvaahan nuo pienet vain hakevat eikä sitä tuossa vaiheessa minusta saa viedä pois tai karaista mitenkään opettamalla nukahtamaan yksin omaan sänkyyn.

Ei ole vielä kokemusta noin isosta lapsesta, mutta ainakaan näin vauvana (vajaa 5kk) ei nukahda muualle kuin omaan pinnasänkyynsä kun on siihen tottunut. Sänky tosin meidän sängyn vieressä. Mutta kyllä mun mielestä isompana saa tulla tottakai meidänkin sänkyyn jos haluaa! Toisaalta ehkä me kaikki nukutaan paremmin jos lapsi on omassa sängyssään, aamulla saa tulla sitten viekkuun halimaan ja torkkumaan. Mutta jos ei suostu sit isompana nukkumaan omassa sängyssään, niin en varmaan raaski pakottaa nukkumaan omassa sängyssään. Itse muistan siirtyneeni isin ja äidin sänkyyn aina yöllä viimeistään kun siellä oli niin turvallista ja lämmintä! :) Loppuikohan tuo vasta eskari-iässä, näin muistelen...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei nuo ole koskaan yrittäneet meidän sänkyyn tulla. Eikä tarvitse yrittääkään. Kutsukaa julmaksi, ei kuulu mulle.
No en minäkään tunkisi, olitpa tylyn olonen, nuo
Hyvä ettet tunge. Se on mun ja ukon sänky. Ei eläimiä eikä lapsia sinne. Enkä nyt tarkoita että lapset = eläimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun mielestä ei ole hyväksi lapselle, että vanhemmat kertovat hänen olevan ei-toivottu. Eli mun mielestä siis voisi hyvin nukahtaa teidän sänkyyn, ja voitte siitä siirtää nukkuvana muualle jos hän ei saa koko yötä siinä viettää.

Entä jos hänen sänkynsä laittaisi teidän sänkynne viereen? Ainakin aluksi.
Poika on just hiljattain muuttanut veljensä kanssa samaan huoneeseen ja nukkuvat kerrossängyssä :) Meillä on tätä tilaongelmaa täällä, joten tällänen ratkaisu. Minä oon parina iltana antanu pojan nukahtaa viekkuun ja mies on jo niin vihanen että :( Kun tietty poika haluaa sit joka ilta tulla.. mut en mä näe sitä nyt niin suurena haittana.. Mutta mies on tosiaan toista mieltä. Mua vaan suoraansanottuna veetuttaa nää illat, kun tunti tai parikin menee niin, et poikaa viedään sänkyyn sen sata kertaa, välillä laitetaan nurkkaan ja taas viedään, kun ei se sinne sänkyynsä nukahda kun vasta sitten kun väsy painaa niin pahasti ettei tosissaan jaksa enää seilata.
Antaisin nukahtaa viereen. Mielestäni nukkumaan käymisestä ei saa tulla lapselle "peikkoa".

vieras
1v. nukahtaa meidän sänkyyn, nukutetaan viereen. Nostetaan sitten pinnikseen kun mennään itse nukkumaan.
3v. menee illalla omaan sänkyyn, mutta melkein joka yö hiippailee meidän viereen. Ja saa tulla :) :heart:

ylva
Meillä 2-vuotias nukahtaa kyllä illalla ilman ongelmia omaan sänkyynsä, mutta joskus haluaisi tulla keskellä yötä nukkumaan meidän sänkyyn. Joka kerta jompi kumpi vie hänet kuitenkin takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan. Mielelläni kyllä antaisin nukkua meidänkin sängyssä, jos minä ja mies vaan saataisiin myös nukkua sen jälkeen. Taapero nimittäin pyöriskelee niin paljon että samassa sängyssä ei voi kukaan muu nukkua...

MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mun mielestä ei ole hyväksi lapselle, että vanhemmat kertovat hänen olevan ei-toivottu. Eli mun mielestä siis voisi hyvin nukahtaa teidän sänkyyn, ja voitte siitä siirtää nukkuvana muualle jos hän ei saa koko yötä siinä viettää.

Poika on just hiljattain muuttanut veljensä kanssa samaan huoneeseen ja nukkuvat kerrossängyssä :) Meillä on tätä tilaongelmaa täällä, joten tällänen ratkaisu. Minä oon parina iltana antanu pojan nukahtaa viekkuun ja mies on jo niin vihanen että :( Kun tietty poika haluaa sit joka ilta tulla.. mut en mä näe sitä nyt niin suurena haittana.. Mutta mies on tosiaan toista mieltä. Mua vaan suoraansanottuna veetuttaa nää illat, kun tunti tai parikin menee niin, et poikaa viedään sänkyyn sen sata kertaa, välillä laitetaan nurkkaan ja taas viedään, kun ei se sinne sänkyynsä nukahda kun vasta sitten kun väsy painaa niin pahasti ettei tosissaan jaksa enää seilata.
Antaisin nukahtaa viereen. Mielestäni nukkumaan käymisestä ei saa tulla lapselle "peikkoa".
Jos mies ei suostu että lapsi nukahtaa teidän viereen ja tuo nukumaan meno on tuollasta shouta niin mä menisin lapsen viereen sitten. Joskus tehnytkin niin et vein lasten huoneeseen patjan ja nukuin siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
no koettakaa saada asiaan ratkaisu piakkoin, koska luulisi ainakin että on hämmentävää lapsen kannalta, jos joinain iltoina saa isin ja äitin viereen tulla ja joinain iltoina siitä rangaistaan. Minä antaisin kyllä tulla viekkuun!
Juu siis me ollaan nyt ööh.. kesällä tuo kerrossänky meille tuli.. eli muutamia kuukausia? yritetty poikaa saada nukkumaan omaan sänkyynsä.. sitä ennen samaa pinnasänkyyn. Mutta se oli aina sitä hyssyttelyä, huutoa, ja siis semmosta lapsen väsytystä että mä en jotenkin usko, että tuo taktiikka meillä niin toimisi, että kyllä ne oppii kun vaan jaksaa sen tuhat kertaa viedä eikä anna periksi. Määrätietoisesti on siis aina viety poika omaan sänkyyn kun sieltä tulee pois ja varotettu et jos vielä kerran tuut niin nurkkaan joudut ja sinne on sit joutunut.. mut ei auta, ei.

Eli siis homma ei ole esim. mennyt niin, että viime viikolla ja toissapäivänä ei saanut tulla viereen mutta tänään sai ja huomenna taas ei saa :) nyt vaan mä en jaksa enää tota nukkurallia. Joskus on kyllä jääny nukkumaan kiltisti, mutta silloin on joko ollut niin sairaan väsynyt jo valmiiksi tai sitten meille on juuri ostettu uusi satu-cd :D

MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Oli meillä jo lapsuuden kodissa välillä samassa sängyssä 3+2 nukkumassa ja kukaan lapsi ei sinne jäänyt. Jos mun vajaa 2v tarttee viekkuturvaa niin sitä se saa.
Minun anoppi sanoo aina et lapsia ei saa kieltää tulemasta viereen tai syliin. Ja olen ihan samaa mieltä. Ja ihan omasta kokemuksesta sanon et se oli ahdistavaa kun yöllä pelotti ja ei saanu mennä äidin viereen...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
ei saa. sit jos katotaan jotain jännää ohjelmaa illalla ni toinen saa tulla viereen nukkumaan.
isompi tulee keskiviikkosin ja pienempi sit joku muu päivä.
Toinen saa tulla? Mites se toinen jos häntäkin pelottaa? :eek:

MintunKukka
no koettakaa saada asiaan ratkaisu piakkoin, koska luulisi ainakin että on hämmentävää lapsen kannalta, jos joinain iltoina saa isin ja äitin viereen tulla ja joinain iltoina siitä rangaistaan. Minä antaisin kyllä tulla viekkuun!
Juu siis me ollaan nyt ööh.. kesällä tuo kerrossänky meille tuli.. eli muutamia kuukausia? yritetty poikaa saada nukkumaan omaan sänkyynsä.. sitä ennen samaa pinnasänkyyn. Mutta se oli aina sitä hyssyttelyä, huutoa, ja siis semmosta lapsen väsytystä että mä en jotenkin usko, että tuo taktiikka meillä niin toimisi, että kyllä ne oppii kun vaan jaksaa sen tuhat kertaa viedä eikä anna periksi. Määrätietoisesti on siis aina viety poika omaan sänkyyn kun sieltä tulee pois ja varotettu et jos vielä kerran tuut niin nurkkaan joudut ja sinne on sit joutunut.. mut ei auta, ei.

Eli siis homma ei ole esim. mennyt niin, että viime viikolla ja toissapäivänä ei saanut tulla viereen mutta tänään sai ja huomenna taas ei saa :) nyt vaan mä en jaksa enää tota nukkurallia. Joskus on kyllä jääny nukkumaan kiltisti, mutta silloin on joko ollut niin sairaan väsynyt jo valmiiksi tai sitten meille on juuri ostettu uusi satu-cd :D
Auttaisko unilelu? Nalle?

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:

Jos mies ei suostu että lapsi nukahtaa teidän viereen ja tuo nukumaan meno on tuollasta shouta niin mä menisin lapsen viereen sitten. Joskus tehnytkin niin et vein lasten huoneeseen patjan ja nukuin siinä.
Näin mäkin tekisin, jos miehelle ei millään kävisi, että lapsi nukahtaisi viereen.

nukkumatti
Meillä saa tulla ja monesti vielä tuo 7vee tuleeki yöllä viereen. Toinen 1vee ei oo koskaan nukkunu vieressä. On nukahtanut aina omaan sänkyyn ja yölläkään ei oo olli kiukkunen tai itkuinen et ois tarvinnu ottaa viereen :) Ne on kerran vaan pieniä ja jos omasta halustaan tai pahoista unista heräävät yöllä nii tervetuloa;)

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:

Auttaisko unilelu? Nalle?
Juu, on pojalla Kettu, mutta ei sekään ole niin tärkeä näköjään vaikka tärkeä onkin :whistle: Olen yrittänyt sitäkin, että Kettu ikäänkuin puhuu ja pyytää poikaa laittamaan hänet viereensä, ja poika Kettua sitten haliikin ja laittaa siihen viereen ja antaa Ketullekin peittoa ja yhdessä käyvät nukkumaan, ja mä olen että JESSS nyt se käy oikeesti nukkumaan sinne, mutta menee se 10 minuuttia ja taas käy lastenhuoneen ovi ja sieltä sitä taas tullaan..

Mutta ihan totta, niinkuin joku tuolla kirjoitti, tää on mun ja miehen ongelma. Mä haluan vaan vähän otantaa siihen, etten mä ole ehkä ihan kamalan väärässäkään jos otan pojan viereeni ja toisaalta en ole ainoa lepsu äiti :ashamed: Koska sellaiseksi mies mua kutsuu ja se tuntuu kyllä vähän pahalta :( Kun mä olen pyrkinyt pitämään lapsilla rajat ja säännöt, mutta tää alkaa mun mielestä olemaan vähän liikaa pyydetty, että mä joudun pistämään lapsen tuonne toiseen huoneeseen vastoin tämän tahtoa yrittämään unta, ja toinen sitkeästi yrittää vaan äidin ja isin viereen tulla kun uni ei omassa sängyssä meinaa tulla :( Reppana suruissaan joutuis käydä sit nukkumaan.

terttu
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Omaan sänkyyn meillä on laitettu nukahtamaan ihan vauvanakin.

Lapsi tuntee turvattomuutta siitä, jos nukahtaa eri paikkaan misstä herää.
Siks niille , jotka jo ymmärtää puhetta. Täytyy kertoa, että heräät aamulla omasta sängystä kun äiti tai isä kantaa sinne nukahtamisen jälkeen.
Mulle sanottiin neuvolasta kun kyselin tosta 5vee pojasta ku heräs monesti itkien yöllä tuli viereen ja odotin, että nukahtaa vein omaan sänkyyn ja taas kohta sama juttu. Jos yöllä herätät lapsen ja kerrot, että mennään omaan sänkyyn jatkaan unia laps ei säikähdä kun nukkuu erissä paikassa ku nukahtaessa.
Muutama yö nii tehtiin ja pikkuhiljaa on poika nukkunu koko yön omassa sängyssä.

Yhteistyössä