Saako teidän 3-v ulkoilla ilman valvontaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähän tässä tekis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Te, joiden lapset saa ulkoilla yksin, niin tarkoittaako se myös sitä, että omasta pihasta saa lähteä naapuriin? Vai sovitteko etukäteen naapurin kanssa saako Nico-Jessica käydä teidän hiekkalaatikolla vai annatteko vaan lapselle luvan, että sinne vaan leikkimään? Jos näin, niin oletatteko, että naapuri vahtii, vai onko teidän 3-vuotiaat niin luotettavia, ettei tarvii perään katsoa?

Ei saa poistua omasta pihasta eikä ole poistunutkaan. Eikä sitä kukaan muukaan vahdi, ei täs muita lapsiperheitä.

Meiltä ei edes näy naapurin pihalle ja tästä voi hyvin juosta vaikka autonalle. Eli naapuri ei ainakaan omalta pihaltaan käsin lastaan vahdi. Miten ihmeessä saan sanottua nätisti, että pienempi lapsi ei ole tervetullut, mutta isompi saa tulla kuten tähänkin asti. Jos sanon,että liian pieni ulkoilemaan ilman vanhempiaan, niin entäs jos lapsella onkin lupa kotoa? Ilmeisesti vanhempien mielestä on ihan ok. Ja pelkään sitäkin, ettei isompi lapsikaan sitten enää tule meidän lapsen kanssa leikkimään ja se olis meidän 4-v:lle aika kova paikka, kun on tärkeä kaveri hänelle. Huoh, hankalaa.

Ei meiltäkään, nää talot on tällaisessa ringissä ja meidän talon ja noiden naapureiden välissä on koko piha, varastot jne...

Mun mielestä tosiaan saavat päästää naperonsa yksin pihalle, kunhan eivät tule meidän pihalle! Siis selvästikään nuo eivät ole tarpeeksi isoja ollakseen yksin ulkona, kun ovat niin kovasti aikuista vailla että aina tähän jumittuvat. Onko teillä siinä pihapiirissä mitään yhteistä leikkialuetta? Tai voiko sun isompi lapsi mennä (edes joskus) näiden naapureiden pihaan?

Te, joiden lapset saa ulkoilla yksin, niin tarkoittaako se myös sitä, että omasta pihasta saa lähteä naapuriin? Vai sovitteko etukäteen naapurin kanssa saako Nico-Jessica käydä teidän hiekkalaatikolla vai annatteko vaan lapselle luvan, että sinne vaan leikkimään? Jos näin, niin oletatteko, että naapuri vahtii, vai onko teidän 3-vuotiaat niin luotettavia, ettei tarvii perään katsoa?

Ei saa lähteä 5-vuotiaskaan omasta pihasta, mutta täällä se lienee vähän eri asia.
Lähimpään naapuriin on parisen kilsaa.

Toisaalta omaa tonttia on sen verran, että kun keskenään ulkoilevat, niin en mä niitä joka hetki välttämättä näe.
Tähän asti pelisäännöt on kuitenkin olleet selvät ja menneet perille: Tontilta ei lähdetä, metsään ei mennä ilman lupaa ja hevosten tarhat jätetään rauhaan.

Jos naapurin lapset on täällä leikkimässä tai me siellä, niin silloin on myös molemmat mammat yleensä läsnä. Saavat ulkoilla keskenään, mutta käytännössä kumpikin äiti on vastuussa omistaan, ja yhdessä katsotaan perään sen minkä katsotaan.

Jos taas naapurin lapset on täällä hoidossa sovitusti, niin 5-vuotiaat saa ulkoilla keskenään, meidän 2v. ja naapurin 3v. vain sitten, jos mäkin olen pihassa.

Alkuperäinen kirjoittaja itse pitäisin:
No jso sä seurailet sen oman 4vuotiaan ja tän heidän 6vuotiaan leikkejä,niin samnalla voi sit varmaan pitää huolen myös siitä pienimmäisestä

Sun mielestä tää ei oo yhtään epäreilu tilanne? AP siis vahtii toisen perheen kaikki muksut, sen sijaan että näiden omat vanhemmat hoitaisivat sen.

Omat lapseni 5 ja 3,5v ovat keskenään sekä vanhempien kavereiden kanssa pihalla, käskytys on pysyä sisäpihan puolella(kuuloetäisyydellä)vaikka välillä saattavat kirmata myös ns. etupuolella jossa autotie nurmikaistaleen päässä.
Hilppaisen tsekkaamaan tilanteen aina jos en hetkeen kuule lasten meuhkaamista, muulloin tsekkailen välillä tilannetta rivarimme ikkunoista.
Ei paha , ainakaan jos vertaa naapuritalon mamu-perheeseen joiden 2 v tytön olen kertaalleen hakenut ajoradalta poies.. eli kaikki taitaa olla suhteellista

Alkuperäinen kirjoittaja itse pitäisin:
No jso sä seurailet sen oman 4vuotiaan ja tän heidän 6vuotiaan leikkejä,niin samnalla voi sit varmaan pitää huolen myös siitä pienimmäisestä

No mun mielestä ei ole kovin fiksua lykätä lasta naapuriin vahdittavaksi, jos ei kysy asiasta etukäteen naapurilta. Ja kun tuo meidän isompi lapsi tosiaan välillä ulkoilee yksinään, niin en haluaisi jättää omia hommiani kesken vain sen takia, et meidän pihalla on niin pieni lapsi, ettei satunnainen ikkunasta vilkuili riitä. Ja kuten jo aiemmin kerroin, nin yleensä ulkoilen yhdessä omien lasteni kanssa, mutta esim kuopuksen päikkäreiden ajan joudun olemaan sisällä, jolloin esikoinen saa olla pihalla sellaisissa paikoissa, mitä pystyy ikkunasta valvomaan.

Yhteistyössä