Saako sossu mistään tietää, jos laitan s-tilille rahaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahanpäivänvaralle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rahat sukan varteen:
Herra A on töissä keskipalkkaisessa työssä vuoden ja dokaa kaiken ylijäävän rahan. Rouva B säästää vastaavan summan pankkitilille pahanpäivän varalle yllättävien menojen varalle tai vaikkapa lomamatkaan sukulaisperheen luokse. Kun molemmat menevät sossuun niin sossun mielestä on OK että herra B on dokannut rahansa ja on nyt tuen tarpeessa. Rouva B ei tarvitse tukea vaan on velvollinen käyttämään ruokaan ne vaivaiset säästönsä ja häntä rangaistaan koska hän on elänyt hyvätapaisesti. Ja tässä ei tosiaan tarkoiteta mitään ökytalletuksia, meilläpäin tilillä saa olla enintään 200 ?. Tämä on niin eriarvoista kuin olla voi.

No epäreilua se on, mutta pitäisikö Herra A:n kuolla sitten nälkään??

Ei vaan maksaa sama tuki molemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Pitkääkö yhteiskunnan tukia käyttää, jos tarve ei ole niin suuri? Vai kaikki otetaan irti, mitä saadaan? Ei ihme kun kulut menevät kattoon, kun "yhteistä" omaisuutta ei tartte säästää.

Tämä on ehkä kaiken alku ja juuri. Kun se sossusta saatu raha ei ole "omaa" rahaa (siis itse tienaamaa) niin sillä ei ole niin paljoa väliä.

Sama ajatus on hieman valloillaan myös esim. lasten vakuutuksissa ja yksityisillä lääkäreillä käynneissä. Eli kun "vakuutus" maksaa, niin voi huoletta käydä...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja moi taas:
Sossun rahojen käytöstä ei tarvitse palkita! Jos niillä rahoilla on varaa tarjota joka aamu muroja JA jugurttia, on se liikaa, silloin ei ainakaan korotuksia tartte vähään aikaan.
Mun mielestä taas on ihan hyvä palkita, jos joku sen pienen tuen saa riittämään paremmin kuin joku toinen. Palkitsemiseksi riittää se, että pidetään oikeutettuna käyttää ne säästämänsä eurot johonkin perheelleen mukavaan asiaan.

Sossun asiakkaat ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja heillä yhtä lailla erilaisia tapoja käyttää rahaa kuin muillakin. Yksi syö kaurapuuroa ja ostaa lapsilleen kaupasta uudet vaatteet, toinen syö jugurttia ja muroja ja ostaa vaatteensa kirpparilla, kolmas syö kaurapuuroa ja käy kirpparilla. Pitäisikö tämän kolmannen saada vähemmän rahaa kuin kahden edellisen? Jos pitäisi, miksi hänen sitten kannattaisi edes nuukailla?

Samaa mietin minäkin. Se vähäinen normi on määritelty laissa ja on jokaisen oma asia miten sen käyttää. Ylelliseen elämään se ei kuitenkaan riitä joten säästäminen edellyttää ponnisteluja jotka on oikeus käyttää omaksi edukseen. Pelkästään sossun asiakkaaksi pääseminen/joutuminen on nöyryyttävää ja vaatii ankaraa paperisotaa ja tositteita kaikesta mahdollisesta. Vaihtaisin miellelläni osia jonkun työssäkäyvän kanssa. Olenpa tehnyt itsekin sellaista työtä josta käteen jäi sama kuin sossusta mutta sekin valitettavasti loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:
Ansiotulo onkin eri asia kuin sosiaalituki. Ei niitä pidä sekoittaa keskenään. Ansiotulo kannustaa työntekoon ja sosiaalituki auttaa selviytymään, kun tämä ei ole mahdollista tai tulot eivät riitä elämiseen.

Tämä keskusteluhan lähti liikkeelle siitä kysymyksestä, että onko mahdollista piilottaa yli jäänyt tuki sossulta ja saada siten jatkossakin liikaa tukea. Mielestäni se ei ole moraalisesti sopivaa ja tukien tarkoituksen mukaista. Käytännössä rahojen piilottaminen vaikka patjan alle tai säästöpossuun on hyvinkin helppoa, kun menoja ei tarvitse sossuun yksityiskohtaisesti selvittää.
Minusta taas ei ole moraalisesti sopivaa antaa vähemmän toimeentulotukea sille, joka laittaa leipänsä päälle pelkän ylähuulensa kuin sille, joka laittaa siihen tarjouksesta ostamansa lauantaimakkaraviipaleenkin. Pitääkö toimeentulotuen määrää jotenkin muuttaa, siihen en ota kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poppis2003:
ei ne saa sitä mistään tietää jos et oo aikasempaakaan jotuunu siitä tilistä viemään mitään tiliotteita..et vie nytkään.mä luulisin..säästä ihmeessä jos pystyt ei se keltään pitäis olla påois jos sä säästät siitä toimeentulotuestas saat tehä sillä mitä haluut

Kyllä se kuule hyvinkin on pois, esimerkiksi minulta, joka maksan veroja joilla nuo sossutuetkin maksetaan! Se on pois vanhustenhoidosta, päiväkotien resursseista, sen vuoksi lomautetaan opettajia, teiden kunnossapito on persiillään, terveyskeskuksissa on liian vähän henkilökuntaa, koulut ja vanhainkodit säästää ruokamenoissa... Juu, ei se keltään ole pois. Oma napahan se lähinnä on!

Taas menee palstan jutut ristiin niin suuresti kuin olla ja voi :o Jos ei säästä toimeentulotuesta esim. lapsen pyörään rahaa vaan hakee siihen harkinnan varaista niin se on väärin. Sitten jos laitat säästöön tuosta pienestä tuesta ja niillä rahoilla ostat sitten sen pyörän, niin sekin on väärin.

Jatkuvasti täällä pyörii ihmettelyketjuja siitä, kuinka jollakulla ei oo varaa laittaa sitä kymppiä, paria kuussa säästöön ja sitten kun joku elää niukemmin ja laittaa sen pienen summan säästöön, on sekin suuri vääryys.

Tee niin tai näin niin aina väärinpäin :headwall:

Ansiotulo onkin eri asia kuin sosiaalituki. Ei niitä pidä sekoittaa keskenään. Ansiotulo kannustaa työntekoon ja sosiaalituki auttaa selviytymään, kun tämä ei ole mahdollista tai tulot eivät riitä elämiseen.

Ja hyvin monilla aloilla on karu fakta se, että se ansiotulo EI KANNUSTA työntekoon, kun yhteiskunnan tuilla loisimalla saa saman rahan käteen... Pienipalkkaisilla aloilla kun on se ongelma, että kun omaa ansiotuloa tulee sen verran, että kaikki tuet jää pois, niin lopulta jää vähemmän rahaa käteen. Monilla aloilla työnteko ei kannata, jos joutuu itse maksamaan työmatkat, lasten päivähoidot, asumisen ja kaiken muun mihin ennen sai rahat Kelalta tai sossusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
ei ne saa sitä mistään tietää jos et oo aikasempaakaan jotuunu siitä tilistä viemään mitään tiliotteita..et vie nytkään.mä luulisin..säästä ihmeessä jos pystyt ei se keltään pitäis olla påois jos sä säästät siitä toimeentulotuestas saat tehä sillä mitä haluut

Kyllä se kuule hyvinkin on pois, esimerkiksi minulta, joka maksan veroja joilla nuo sossutuetkin maksetaan! Se on pois vanhustenhoidosta, päiväkotien resursseista, sen vuoksi lomautetaan opettajia, teiden kunnossapito on persiillään, terveyskeskuksissa on liian vähän henkilökuntaa, koulut ja vanhainkodit säästää ruokamenoissa... Juu, ei se keltään ole pois. Oma napahan se lähinnä on!

Ja mitenkähän se hyödyttää mainitsemiasi resursseja jos nämä varat käyttää johonkin turhuuteen säästämättä niitä. Arvonlisäveron muodoss ehkä hiukan:-) Siitä tässä oli kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja rahat sukan varteen:

Ja mitenkähän se hyödyttää mainitsemiasi resursseja jos nämä varat käyttää johonkin turhuuteen säästämättä niitä. Arvonlisäveron muodoss ehkä hiukan:-) Siitä tässä oli kysymys.

Ja turhuus tarkoittaa sitä että jotain olennaista jätetään ostamatta tai lkauppareissu väliin koska muuten niistä ei riitä turhuuteen eikä säästöön.

Sosku laskee myös tuloksi,jos tyhjennät säästöporsaan omalla tilillesi :o .Näin kävi aikoinaan,kun joskus olin toimeentuloasiakas.Sukulainen aukaisi minulle tilin,johon sai kummit ja sukulaiset laittaa synttärirahat lapsille,ettei postissa tarvinnut lähettää,kun muutama raha kuori ehti kadota =(.Niin ja nämä rahat ei meneet mihinkään säästöön,vaan ihan lapsille, ja possussa oli pojalle pyörärahat,jota ei sitten kuitenkaan saatu edes harkinnan varaisena,vaikka rahat laskettiin mulle tuloksi!

Ja hyvin monilla aloilla on karu fakta se, että se ansiotulo EI KANNUSTA työntekoon, kun yhteiskunnan tuilla loisimalla saa saman rahan käteen... Pienipalkkaisilla aloilla kun on se ongelma, että kun omaa ansiotuloa tulee sen verran, että kaikki tuet jää pois, niin lopulta jää vähemmän rahaa käteen. Monilla aloilla työnteko ei kannata, jos joutuu itse maksamaan työmatkat, lasten päivähoidot, asumisen ja kaiken muun mihin ennen sai rahat Kelalta tai sossusta.

Onko käteen jäävä rahamäärä muka ainoa kannuste? Kyllä minä haluan mielummin itse ansaita elantoni ja päättää vapaasti miten rahani käytän, kuin käydä sossun luukulla kerjuulla. En kehtaisi elää sosiaalituilla, jos pystyn rahani ansaitsemaan. Lisäksi olen kunnianhimoinen ja pidän työstäni.

SE NYT VAAN IHMETYTTÄÄ ET MIKSI SOSSUNKIN RAHOISTA AINA PUHUTAAN KUN SE OIS JOTENKIN VÄÄRIN. KUN SUOMESSA KUITENKIN ON TÄMÄ HIENO ILMIÖ KUIN JOKAISELLA pitää OLLA MAHDOLLISUUS TULEMAAN JOLLAIN HITON KEINOLLA TOIMEEN. JA EI NE KAIKKI LUUSEREITA SOHVAPERUNOITA OLE.

Yhteistyössä