Saako sinua lyödä?

Tai tukistella? Tai annella luunappeja? Ihan vain, jos vaikka olet tottelematon, tai kiukuttelet? Luulempa että ei. Tai ainakin siitä tulisi todella paha mieli ja nöyryytetty olo, etkä luottaisi enään siihen, et suhun ei saa ilman lupaa koskea.

Entä miksi sitten sallit lastasi tukistettavan/luunapitettavan/lyötävän? Siksi, että se on lapsi, ei se tiedä vielä, ettei häneen saisi kajota? Kokeilkaapa itse sitä tunnetta, pyytäkää ukkojanne vähän nyppäsemään teitä seuraavan kerran kun meuhkaatte, ei se ole ollenkaan kasvatuksellista tai kivaa. Siitä jää vain olo "tuo teki mulle pahaa, tuo satutti mua", mitä lapsenne siitä oppii? Tottelevaiseksi, ettei tarvitsisi pelätä fyysistä kostoa? Ja kuka määrittelee sen rajan, millainen määrä tukistusta on ok? Kuka sanoo, että vaikkapa aina lauantaisin on lupa nypätä hiuksista? Tai että voimaa saa käyttää niin ja niin paljon? Yhtä kaikki, se on pahoinpitelyä, väärinpitelyä, jota et hyväksyisi itsellesi tai kellekään aikuiselle tehtävän, mut hei, lapsethan on ihan eri asia. :headwall:

Itse käytän tukistusta (luunappia en anna koskaan, enkä lyö tms.) ihan vihon viimeisenä konstina, pari kertaa vuodessa vain. Silloin jos olen samasta asiasta sanonut sata kertaa ja lapsi ei usko tai jos hän tekee jotain tahallaan minkä varmasti tietää vääräksi ja mistä on paljon vahinkoa/haittaa.

Ja kyllä, mieheni voi tukistaa minua jos esim. heitän kivellä hänen äitiään päähän, kidutan koiraa tms. (nää siis asioita joista mun lapsi on saanut tukkapöllyä)

=)

Ei toiselle ihmiselle saa tuottaa kipua.
Miksi siis lapselle?

Mielummin vaikka huutaa ja räyhää kun repii tukasta tai lyö.
Muistan omasta lapsuudestani että tukistaminen oli nöyryyttävää. Vieläkin sen tunteen muistaa.

Minulla ei ole vielä lapsia (mahassa vasta) mutta tuskin mielipiteeni muuttuu siltikään.

PahaSilmä
Minua ei saa lyödä. En ole aina kovin kiltti tai ahkera ja saatan välillä kiukutella ja kiroilla. Mutta minua ei silti saa lyödä.

Ja VARSINKAAN pientä lasta, vasta pentua, ihmisen alkua, ei saa lyödä. Sehän nyt on selvää, että me isommat pidetään pienistä huolta ja suojellaan niitä parhaamme mukaan. Tuskin luunappailu on parasta, mihin kykenemme. :(

Eikö täydy olla vähän kipeä, että satuttaa pientä puolustuskyvytöntä lasta?

PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:03 Tammikuu kirjoitti:
EI saa LYÖDÄ, mutta jos asia ei mene jakeluun sadannenkaan sanomisen jälkeen, minua saa ottaa hiuksista/käsistä kiinni (ei repiä). B)
Mene jakeluun mikä? Kuka sinua sitten määrää? Eikö ihmisen pidä itse oppia ottamaan itsestään vastuu, ettei jonkun pidä olla aina ottamassa tukasta kiinni tai sanomassa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 09:28 Maamikki kirjoitti:
Itse käytän tukistusta (luunappia en anna koskaan, enkä lyö tms.) ihan vihon viimeisenä konstina, pari kertaa vuodessa vain. Silloin jos olen samasta asiasta sanonut sata kertaa ja lapsi ei usko tai jos hän tekee jotain tahallaan minkä varmasti tietää vääräksi ja mistä on paljon vahinkoa/haittaa.

Ja kyllä, mieheni voi tukistaa minua jos esim. heitän kivellä hänen äitiään päähän, kidutan koiraa tms. (nää siis asioita joista mun lapsi on saanut tukkapöllyä)

=)
No noistakin vaihtoehdoista joissa annat itsellesi luvan käydä käsiksi lapseen, eikö olisi ollut jo ajoissa ollut asia sanoa mitä saa tehdä ja mitä ei?? Ettei koskaan elävälle olennolle tehdä kuvailemasi kaltaisia, mistä sä saat sitten syyn vielä lyödä lasta!!?? Onkohan syy lyödä itseään vai lasta tossakin tilanteessa??

Mollla
Aikuinen saa ojentaa ja komentaa lasta, mutta lapsi ei saa komentaa aikuista. Myöskään toisia aikuisia ei saa tukistella ainoastaan lapsia. Lapsi ja aikuinen ovat ihan eri asioita. Lapsen kuuluu totella aikuisia. Aikuinen saa dokata, tupakoida ja harrastaa seksiä. Lapsilta ne ja monet muut asiat on kielletty. Lapsi ja aikuinen eivät ole samalla viivalla.

PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:16 Mollla kirjoitti:
Aikuinen saa ojentaa ja komentaa lasta, mutta lapsi ei saa komentaa aikuista. Myöskään toisia aikuisia ei saa tukistella ainoastaan lapsia. Lapsi ja aikuinen ovat ihan eri asioita. Lapsen kuuluu totella aikuisia. Aikuinen saa dokata, tupakoida ja harrastaa seksiä. Lapsilta ne ja monet muut asiat on kielletty. Lapsi ja aikuinen eivät ole samalla viivalla.
Lapsi on siis vähempiarvoinen, koska dokaavat aikuiset saavat häntä nippailla ja nappailla?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:11 PahaSilmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:03 Tammikuu kirjoitti:
EI saa LYÖDÄ, mutta jos asia ei mene jakeluun sadannenkaan sanomisen jälkeen, minua saa ottaa hiuksista/käsistä kiinni (ei repiä). B)
Mene jakeluun mikä? Kuka sinua sitten määrää? Eikö ihmisen pidä itse oppia ottamaan itsestään vastuu, ettei jonkun pidä olla aina ottamassa tukasta kiinni tai sanomassa?
Hei, lepo B) Siis jos joku minua määräISI tai kasvattaISI nyt vielä. Pointtina se, että puheen keinoin niinkauan, lapsen kohdalla, kun siinä on mitään järkeä. Jos kielletään sen sata kertaa, eikä siinä ole tehoa (lapsi pitää aikuista ihan "pellenään"), pitää ottaa toinen keino käyttöön. Aikuinen yleensä osaa jo mennä asiat läpi siten, ettei häntä pidä siten kasvattaa/muistuttaa/kehoittaa/käskeä.

Enkähän minä missään edes sanonut, että joku minua MÄÄRÄÄ? Vai sanoinko?

PahaSilmä
Kielloissa ei varmasti ole tehoa, ellei ne ole johdonmukaisia ja ellei kieltojen rikkomisesta seuraa yhtään mitään. Silloin lapsesta tuntuu kuin ympärillä olisi alati liikkuva sähköpaimen. Sitten vaan kokeillaan, että koskako napsahtaa, eli koska äiti tai isä nippaa taikka nappaa.

Vastustan kaikenlaista väärää vallankäyttöä niin henkistä kuin fyysistä. Henkistä käytämme varmasti kaikki jossain määrin, mutta ehdoton ei fyysiselle väkivallalle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Peesan muutamaa aikaisempaa; jos rupean hajoittamaan paikkoja kielloista huolimatta, puren, revin tukasta, kidutan eläimiä etc. niin aivan vapaasti saa tukistaa tai antaa luunapin. Myöskin jos jostain älynväläyksestä yritän juosta auton alle tms. niin siitä vain, aivan vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Miri:
Peesan muutamaa aikaisempaa; jos rupean hajoittamaan paikkoja kielloista huolimatta, puren, revin tukasta, kidutan eläimiä etc. niin aivan vapaasti saa tukistaa tai antaa luunapin. Myöskin jos jostain älynväläyksestä yritän juosta auton alle tms. niin siitä vain, aivan vapaasti.
Heh, löysin tälläsen tuolta omista viesteistä.. Mun mielestä ei saa noissakaan tilanteissa. Aikusen pitäisi kyllä pärjätä lapselle muutenkin. Hyvänen aika, kyllä siinä on roolit sekaisin jos aikuisen täytyy taantua lapsen taholle nyppimään tukasta ja näpsimään, eikä saa lasta kuriin.

Yhteistyössä