Saako olla itsekäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eräs kerhotuttava pyysi, että voisinko antaa hänelle lapseni pieneksi käynneitä vaatteita. Ilmoitin, että toki saa ne ostaa ja kerroin hinnan, jolla voin vaatteet myydä.

Hän ei niitä sitten enää halunnutkaan.

Laitoin vaateet huutonettiin ja niiden hinta nousi paljon yli sen, mitä tältä tutulta olin pyytänyt. Nyt hän ilmoitti, että voi ne vaatteet ostaakin mutta ilmoitin että ne on jo menneet kaupaksi.

Ja tämä tuttuva suuttui, oli puhunut selkäni takana ja heillä kun on kuulemma niin tiukkaa rahasta, enkä minä, työssäkäyvä ihminen voinnut auttaa vaan teen mielummin bisnestä käytetyillä lastenvaatteilla...

Aikaisemmin eräs toinen tuttava, ei siis ystävä, hermostui kun hän halusi ostaa meiltä käytetyt lastenvaunut ja pyysin niistä pari sataa euroa eli hieman vähemmän mitä vastaavista pyydettiin ja maksettiin huutonetissä. Olisi halunut lähes ilmaiseksi, hyväkuntoiset ja vähänkäytetyt vaunut.

Olen kyllä valmis antamaan ilmaiseksi vaikka kaikki lastentarvikkeeni läheiselle YSTÄVÄLLENI, kuten olen tehnytkin, mutta en koe että minun tulee näille hyvänpäivän tutuille mitään ilmaiseksi antaa. Eri asia jos olisivat pienituloisia, silloin lahjoittaisin mielelläni, mutta en ala tekemään hyväntekeväisyyttää lahjoittamala tavaraa sellaisille tutuille, joilla oikeasti on varaa niistä maksaa...

No et ollut itsekäs, kukin hankkikoot itse tavaransa. Ihmiset on nykyään röyhkeitä ja kaikki pitäisi saada valmiina. Munkin yksi työkaveri halusi turvakaukalomme. Ilmoitti kättelyssä, ettei halua ostaa sitä, vaan lainata. palauttavat sitten kun eivät enää tarvi. Ja monenkohan lapsen jälkeen???

Kumpaa tuossa tarkoitit itsekkäällä?

Se on itsekästä että olettaa toisen antavan ilmaiseksi itse hankkimansa tavarat joilla on jälleenmyyntiarvoa. Puhumattakaan siitäe ttä suuttuu jos toinen ei näin toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Se on itsekästä että olettaa toisen antavan ilmaiseksi itse hankkimansa tavarat joilla on jälleenmyyntiarvoa. Puhumattakaan siitäe ttä suuttuu jos toinen ei näin toimi.

Itseäni tieteysti :)

Annan mieluusti esim hyvälle ystävälle tavaroita lainana tai omaksi ihan ilmaiseksi, samoin lahjoitan hyväntekeväisyyteen ja todella pienituloisille, mutta ärsyttää jos joku puolituttu tulee ruinaamaan ja hänen pitäisi saada ilmaiseksi vain koska kokee olevansa vähävarainen - ei siis ole varaa ostaa lapselle vaatetta, edes käytettynä vaikka varallisuutta muuten olisikin, ei siis ole mikään työtön yh vuokrakaksiossa ;)

Monen mielestä minä olen itsekäs ja omaan kovat arvot, mutta en minä halua olla mikään hyväntekeväisyysautomaatti...

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
häh? No kai sinä nyt itse saat päättää mitä niille omistamillesi vaatteille teet.

Niin saan ja päätänkin.

Olen lahjoittanut ilmaiseksi hyvien ystävien lapsille mutta myös eräällä tuttavan tuutlle ihan vain koska tiedän hänellä opiskelevana yh-äitinä olevan oikeasti tosi tiukkaa rahasta.

Sen sijaan näille puolitutuille ruinaajille, joilla mies töissä ja ansiosidonnaiset äiityspäivärahat, omistusasunnot, autot jne niin en anna mitään ilmaiseksi, miksi antaisin? Kaupasta saa rahalla se, jolla raha on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itseäni tieteysti :)

Annan mieluusti esim hyvälle ystävälle tavaroita lainana tai omaksi ihan ilmaiseksi, samoin lahjoitan hyväntekeväisyyteen ja todella pienituloisille, mutta ärsyttää jos joku puolituttu tulee ruinaamaan ja hänen pitäisi saada ilmaiseksi vain koska kokee olevansa vähävarainen - ei siis ole varaa ostaa lapselle vaatetta, edes käytettynä vaikka varallisuutta muuten olisikin, ei siis ole mikään työtön yh vuokrakaksiossa ;)

Monen mielestä minä olen itsekäs ja omaan kovat arvot, mutta en minä halua olla mikään hyväntekeväisyysautomaatti...

Minulla on sama ajatusmaailma. Me ollaan itse hankittu tavaramme eikä olla velvollisia antamaan niitä kenellekään. Läheisille voidaan toki antaa, ja vieraammillekin mutta jos tullaan noin ruinaamaan niin se ei kyllä houkuttele antamaan mitään.

Jos joku vaikka kysyy jostain tavarasta tai lastenvaatteesta että voisinko myydä sen hälle kun ei enää itse tarvita niin silloin voin helposti antaa ilman mitään maksuakin. Mutta jos tullaan muuten varaamaan että "mä otan sitten ton!" niin...

kuinka joku edes kehtaa tuollaista kysyä :o :o Ja olettaa että saa tavarat ilmaiseksi :o
Ei taida olla ihmisten röyhkeydellä mitään rajaa... Hyvä että myit huutiksessa. En antais tuollaiselle kyllä yhtäkään tavaraa :kieh:

Jos joku vaikka kysyy jostain tavarasta tai lastenvaatteesta että voisinko myydä sen hälle kun ei enää itse tarvita niin silloin voin helposti antaa ilman mitään maksuakin. Mutta jos tullaan muuten varaamaan että "mä otan sitten ton!" niin...

Mun yksi ystävä on just tälläinen, hän saattaa sanoa lasteni vaatteista, että haluaa sitten tuon ja tämän kun jää meille pieneksi, mutta koskaan ei ole valmis maksamaan senttiäkään näistä vaatteista mitään vaan pitää itsestään selvyytenä, että kaikki annetana kun ystäviä ollaan. Vaikka emme nyt edes kaikista parhaimpia yst'viä olla, tämä nainen on minun tuttuni mieheni suvun kautta.

Ja sitten kun me meidän hänelle antamat vaatteet jää hänen lapsille pieneksi niin ei hän niitä palauta vaikka on ilmaiseksi saannut vaan myy eteenpäin kirppiksellä, että sama ilmaisuus ei toimi sitten hänen kohdalla.

Mitään emme ole koskaan heitä vastavuoroisesti saanneet joten ihmettelen todella, että joku kehtaa olla näin törkeä... ap teit ihan oikein kun myit siellä mistä parhana hinnan saat :)

Kyllä nykypäivänä moni tuntuu ajattelevan näin, että ne pienet vauvanvaatteet on annettava kavereille, jos itse ei tarvitse. Joo, kirppiksellä niiden arvo voi olla 50 sent tai 1e mutta sama se mitä ne maksaa, omastaan saa pyytää tai antaa vaikka afrikkaan jos haluaa.

Kyllä se on ennemin itsekäs, joka siitä suuttuu, kun et halua ilmaiseksi antaa niitä romppeita. Sinä ne olet ostanu ja sinulla on oikeus antaa/myydä ne eteenpäin!
Ja se puolituttu tekee itsestään kyl melko naurettavan, ku kehtaa sun selän takana vielä murista asiasta!
Jos jossain asiassa saa olla itsekäs niin tuossa!!

Yhteistyössä