Saako neekeriä sanoo neekeriksi

  • Viestiketjun aloittaja gängstäniga
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Negatiivinen";29081357]Se toinen ei määrittele onko joku sana positiivinen vai negatiivinen, vaan se sanan kohde. Jos mustaihoiset kokevat ko. sanan negatiiviseksi se on sitä. Ihan sama mitä lintukodon aikaan joku vuosikymmen sitten koulussa opetettiin.[/QUOTE]

Miksi sama logiikka ei sitten toimi muiden sanojen kohdalla? Minä vaaleatukkaisena ihmisenä koen sanan loukkaavana mutta ei puhettakaan että sitä oltaisiin kieltämässä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081374]Ap:n yleissivistys on erittäin huono. Ei saa kutsua neekeriksi, koska neekereitä ei enää ole. Orjuus on laitonta tänä päivänä. Ihan tummaihoisia nuo ovat nykyisin. Neekeri tarkoittaa tummaihoista ORJAA. kukapa ei loukkaantuisi jos sanottais orjaksi?[/QUOTE]

Neekeri ei tarkoita orjaa. Neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081374]Ap:n yleissivistys on erittäin huono. Ei saa kutsua neekeriksi, koska neekereitä ei enää ole. Orjuus on laitonta tänä päivänä. Ihan tummaihoisia nuo ovat nykyisin. Neekeri tarkoittaa tummaihoista ORJAA. kukapa ei loukkaantuisi jos sanottais orjaksi?[/QUOTE]

Mitäs jos itse sivistäisit itseäsi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081425]Miksi sama logiikka ei sitten toimi muiden sanojen kohdalla? Minä vaaleatukkaisena ihmisenä koen sanan loukkaavana mutta ei puhettakaan että sitä oltaisiin kieltämässä.[/QUOTE]

Tästä unohtui itse sana eli koen sanan BLONDI loukkaavana.
 
"Morrison"
Neekeri ei ole haukkumanimi. Nekru on. Sanotaanhan Amerikassa joitain kansanryhmiä intiaaneiksi. Eivät he siitä loukkaannu. Sitten on Suomessa myös savolaisia. He siitä tykkää. Afrikassa on valtio joka englanniksi on Niger (Nigerin tasavalta). Se on neekerimaa ja sanoo sen jo nimikin.

Somalit eivät ole neekereitä. He ovat murjaaneita. Kts. Wikipedia
Jos kirjoitat sanan "neekeri" Googlen hakuun ja katsot vaikka kuvat, niin saat pienen ilon hetken.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081432]Neekeri ei tarkoita orjaa. Neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä.[/QUOTE]

Sorkke, kyllä tarkoittaa. Negro alunperin on ollut nimitys tummaihoiselle ja juuri nämä ovat olleet niitä orjasiirtolaisia, joita laivalla amerikkaan kuljetettiin. Nimitys on siis tarkoittanut mustaa orjaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081461]Sorkke, kyllä tarkoittaa. Negro alunperin on ollut nimitys tummaihoiselle ja juuri nämä ovat olleet niitä orjasiirtolaisia, joita laivalla amerikkaan kuljetettiin. Nimitys on siis tarkoittanut mustaa orjaa.[/QUOTE]

Oletko tyhmä?
 
minä käytän
Neekeri on aina minulle neekeri, eikä sanassa ole mitään negatiivista kaikua. Voin sanoa vaikka että onpas kaunis neekeri, tai vaikkapa että osaapa tuo neekeri laulaa kauniisti.
Juuri näin. Minäkin käytän sinun kaltaisistasi ihan neutraalisti sanaa idiootti, koska "Antiikin Kreikan Ateenassa idiootti oli henkilö, joka ei osallistunut julkiseen elämään kuten demokraattiseen kaupungin hallitsemiseen, mitä pidettiin vapaiden miesten velvollisuutena." (Idiootti – Wikipedia) Jos joku pitää tuota sanaa loukkaavana, niin se ei ole minun ongelmani, itsehän hän antaa itse sille sen loukkaavan merkityksen.

Samoin käytän läskeistä ihmisistä ihan neutraalisti sanaa läski. Sanalla ei ole minulle mitään negatiivista arvolatausta, se on ihan neutraali henkilön ulkoista olemusta luonnehtiva termi.
 
"vieras"
[QUOTE="Morrison";29081446]Neekeri ei ole haukkumanimi. Nekru on. Sanotaanhan Amerikassa joitain kansanryhmiä intiaaneiksi. Eivät he siitä loukkaannu. Sitten on Suomessa myös savolaisia. He siitä tykkää. Afrikassa on valtio joka englanniksi on Niger (Nigerin tasavalta). Se on neekerimaa ja sanoo sen jo nimikin.

Somalit eivät ole neekereitä. He ovat murjaaneita. Kts. Wikipedia
Jos kirjoitat sanan "neekeri" Googlen hakuun ja katsot vaikka kuvat, niin saat pienen ilon hetken.[/QUOTE]

En edes kokeile wikipediaa lähteenä, eihän se ole mitenkään luotettava paikka. kuka tahansa saa kirjoittaa sinne mitä vaan.

Neekeri on haukkumanimi jos se loukkaa. Onko läski haukkumanimi? Läski tarkoittaa ylipainoista ihmistä, joka sinällään ei ole loukkaava. Mutta silti se loukkaa, koska se ei tarkoita mitään kivaa. Get it? Sanojen luonne määrää. Millaisen kaiun kyseinen sana on vuosien saatossa saanut. Loukkaako sinua jos sinua sanotaan rumaksi? Rumakin on vain sana, tarkoittaa ihmistä, joka ei ole kaunis. Se loukkaa jos haluaisi olla kaunis, vaikka on ruma. Jos rumuus olisi muotia, niin olisit vain onnellinen kun sinua sanotaan rumaksi. Tai sana tyhmä, sekin on vain ihminen, joka ei ole viisas.

Savolaisen ja neekerin määritelmä on aivan eri, hyvänen aika. Savolaisiksi kutsutaan savossa asuvia suomalaisia, miks helkutassa sen tarviskaan loukata? Neekeri on nimitys ihmiselle joka on rahalla ostettava ja alenpiarvoinen muita. Siis alunperin näin, ei tietenkään enää, koska orjuutta ei ole. Mutta silti sana neekeri on huono nimitys ihmiselle.
 
uhitellen
[QUOTE="vieras";29081514] . Mutta silti sana neekeri on huono nimitys ihmiselle.[/QUOTE]Niin sinusta. Ja mitä siitä, että neekeri on orjan nimitys ja muualta tullut. Niin on myös mustalainen ja niin myös sinun mainitsemasi savolainen, joka nyt lie mistä sii'inyt.
On latinoita ja ryssiä, miksi ei neekereitäkin.
 
kokemuksesta
tiedän, että tummaihoiset kutsuvat toisiaan neekereiksi ja se on ihan fine. Tiedän myös, että valkoihoisia kutsutaan nimellä whities. Yhtälailla se on minusta negatiivinen sana.. Itse en käyttäis kumpaakaan.
 
linkvisti
Minusta neekeri ei ole hyvä sana. Vaikka mustaihoiset itse sitä voi leikillään käyttääkin.

Sen sijaan olen miettinyt, miksi sanoa mustalaisia. Romaani -nimitys on hämmentävä. Työskentelen sosiaali-terveyssektorilla (en viitti tarkemmin määritellä), ja tapaamistani romaaniperheistä jotkut VAATIVAT kutsumaan mustalaisia mustalaisiksi, koska niin he itsekin kuulemma itseään kutsut. Valkolaiset ovat sitten valkolaisia. Olen ihan hämmentynyt tässä määrittelyjen viidakossa. Kuka määrää miksi saa kutsua ketäkin?

Rasistinen en mielestäni ole, tai olen sitä keskimääräistä vähemmän. Kyse ei siis ole siitä, että ketään pitäisi varsinaisesti kutsua miksikään muuksi kuin ihmiseksi; joskus kulttuurista ja tavoista puhuttaessa määrittelyn vuoksi sanat vain ovat tarpeellisia.
Romani, ei romaani.
Jos joku haluaa itseään kutsuttavan mustalaiseksi, niin ei kai siinä sitten mitään, mutta romani on suositeltava termi, jos haluat pelata varman päälle.

Neekeri-sanaa pidin vanhahtavana/loukkaavana jo parikymmentä vuotta sitten, enkä ollut silloinkaan ainoa, eli ei tämä mikään uusi juttu ole. Neekeri/nekru-vertailu on keinotekoista englantiin vertaamista, ja sitä paitsi 'negro' on englannin kielessä ihan samalla tavalla vältettävä ja vanhahtava termi kuin suomen neekeri. Vaikka jossain alakulttuurissa viljeltäisiin nigger-sanaa, sillä ei ole mitään tekemistä suomen kielen sanan hyväksyttävyyden kanssa.
 
Kerran vielä sohaisen. Aikoinaan orjat tuotiin Afrikasta Karibianmeren saarille josta ne myytiin Pohjois-Amerikaan ja osittain Brasiliaan ja Venezuelaan. Heitä olivat vastassa espanjankieliset välittäjät joiden kielessä musta on negro. Ja siis neekeri on oikeastaan mustan synonyymi.That's it.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja gängstäniga;29080494:
En, koska en ole idiootti, miksi loukkaantuisin.
Jaa, että on ihan ok jos joku kutsuu sinua idiootiksi kun et ole idiootti? Sinua saa sitten varmaan kutsua myös rasistiksi, tyhmäksi tai esimerkiksi sosiaalisilta taidoiltasi vajavaiseksi koska et koe myöskään olevasi sitä?
 
"vieras"
[QUOTE="Morrison";29081446]Neekeri ei ole haukkumanimi. Nekru on. Sanotaanhan Amerikassa joitain kansanryhmiä intiaaneiksi. Eivät he siitä loukkaannu. Sitten on Suomessa myös savolaisia. He siitä tykkää. Afrikassa on valtio joka englanniksi on Niger (Nigerin tasavalta). Se on neekerimaa ja sanoo sen jo nimikin.

Somalit eivät ole neekereitä. He ovat murjaaneita. Kts. Wikipedia
Jos kirjoitat sanan "neekeri" Googlen hakuun ja katsot vaikka kuvat, niin saat pienen ilon hetken.[/QUOTE]

Amerikassa ei sanota intiaaneja intiaaneiksi vaan alkuperäisasukkaiksi, aivan kuten vstaava ihmisryhmää Austaliassa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä käytän;29081502:
Juuri näin. Minäkin käytän sinun kaltaisistasi ihan neutraalisti sanaa idiootti, koska "Antiikin Kreikan Ateenassa idiootti oli henkilö, joka ei osallistunut julkiseen elämään kuten demokraattiseen kaupungin hallitsemiseen, mitä pidettiin vapaiden miesten velvollisuutena." (Idiootti – Wikipedia) Jos joku pitää tuota sanaa loukkaavana, niin se ei ole minun ongelmani, itsehän hän antaa itse sille sen loukkaavan merkityksen.

Samoin käytän läskeistä ihmisistä ihan neutraalisti sanaa läski. Sanalla ei ole minulle mitään negatiivista arvolatausta, se on ihan neutraali henkilön ulkoista olemusta luonnehtiva termi.
Sinä olet siis sosiaalisilta taidoiltasi hyvin rajoittunut henkilö. Tuntuupa olevan myös niin ettet pysty omaksumaan yleisesti noudatettuja hyviä tapoja joten jonkinlaista vajaavuutta pitää olla ymmärryksessäsi. Loukkaantuisitko jos sinua sanottaisi debiiliksi? Aivotoimintasi ei nimittäin ole aivan normaalilla tasolla. Saatta tietysti olla että olet vaan psyykkisesti sairas? Ihan näin termeinä ja neutraalisti sanottuna
 

Yhteistyössä