Saako mielestäsi eskarista pitää vapaapäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli tänään puhetta erään kaverin kanssa, kun meillä eskarilainen on satunnaisesti pitänyt ihan muuten vain vapaapäiviä eskarista. Hän sanoi, että sieltä ei pidetä mitään vapaapäiviä, koska siinä opetellaan sitä kouluun menoa ja koulustakaan ei saa olla pois jne.

Minusta eskarista kuitenkin saa olla pois. En tietenkään anna pojan olla pois aina kun hän tahtoo, mutta satunnaisesti on päätettykin tehdä jotain muuta ja jätetään eskari väliin. Minusta se on kiva, että voimme vielä tehdä niin - ensi vuonna se ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
No riippuu, jos äiti kotona, niin miksei, mutta ei tietenkään niin että joka viikko ollaan pois.

Miksi ei tietenkään joka viikko? Täälläkin toiset kertoneet, että heillä käydään eskaria vain neljänä päivänä viikossa, koska se tuntuu sopivan lapselle paremmin kuin viisipäiväinen viikko. Meillä on nyt ihan ilman suunnittelua tullut joka viikolle yksi vapaapäivä.

Meidän eskariopettaja on ihan kysymättäkin sanonut, että vapaapäiviä saa ilmanmuuta pitää. Etenkin, jos tiedossa olisi jotain mukavaa (mummut tai kummit kylässä tms.), mutta toki ihan muutenkin vaan jos tuntuu siltä.

Pyytävät vaan, että asiasta ilmoitetaan. Ettei siellä sitten ihmetellä eikä taksi ajele turhaan.

Mua vaan ihmetytti se, kun kaveri sanoi että siinä opetellaan koulua varten ja koska koulusta ei saa olla pois niin ei eskaristakaan. Mutta eihän se sitten enää mitään opettelua ole? Sehän on sama kuin kävisi jo joka päivä koulussa, koska noi eskaripäivät on yhtä pitkiä kuin koulupäivätkin ekaluokkalaisella.

Mäki ajattelin ennen ku tyttö eskariin meni että siellä käydään joka päivä eikä ylimääräisiä vapaita pidetä ihan vaan sen kouluun menon kannalta. Mutta nyt ku tyttö on eskarissa ja mulla saattaa olla töistä vapaat viikolla ni mieli oon muuttunu. Töihin ku pääsääntöisesti joudun heräämään 5.30 ni välillä olis kiva vaan nukkua aamusta. Meillä vaan ei tyttö kovin helpolla suostu jäämään pois sieltä. Vielä ei ole ylimääräisellä vapaalla ollu kertaakaan, mutta tänään olisin voinu sellaisen tytölle suoda, mutta tyttö ilmoitti että mä haluan sinne mennä koska muutki menee. Kiva ku tykkää siellä olla.

Joskus harvakseltaan antaisin pitää (oma vielä alle eskari-ikäinen), jos tosiaan meillä olisi jotain erityistä menoa. En todellakaan viikottain, koska osa eskaria on jo tuo koulurytmiin opettelu (vaikka aina ei huvittaisi, niin mennään). Lisäksi usein eskarissa on sellaisia jatkuvia ohjelmia ja pois olemalla lapsi voi tipahtaa toisten vauhdista pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Joskus harvakseltaan antaisin pitää (oma vielä alle eskari-ikäinen), jos tosiaan meillä olisi jotain erityistä menoa. En todellakaan viikottain, koska osa eskaria on jo tuo koulurytmiin opettelu (vaikka aina ei huvittaisi, niin mennään). Lisäksi usein eskarissa on sellaisia jatkuvia ohjelmia ja pois olemalla lapsi voi tipahtaa toisten vauhdista pois.

Höpsis. Ei tipahda pois. Ei siellä nyt niin julmetusti kaikkea sellaista tehdä. Itse olen vain katsonut ettei ole pois maanantaisin, kun tekevät eskarikirjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Mäki ajattelin ennen ku tyttö eskariin meni että siellä käydään joka päivä eikä ylimääräisiä vapaita pidetä ihan vaan sen kouluun menon kannalta. Mutta nyt ku tyttö on eskarissa ja mulla saattaa olla töistä vapaat viikolla ni mieli oon muuttunu. Töihin ku pääsääntöisesti joudun heräämään 5.30 ni välillä olis kiva vaan nukkua aamusta. Meillä vaan ei tyttö kovin helpolla suostu jäämään pois sieltä. Vielä ei ole ylimääräisellä vapaalla ollu kertaakaan, mutta tänään olisin voinu sellaisen tytölle suoda, mutta tyttö ilmoitti että mä haluan sinne mennä koska muutki menee. Kiva ku tykkää siellä olla.

Meilläkin poika tykkää käydä, mutta on tosi innoissaan kun joskus sanon että mitäs jos tänään tehdäänkin jotain muuta eikä mennä eskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:

Höpsis. Ei tipahda pois. Ei siellä nyt niin julmetusti kaikkea sellaista tehdä. Itse olen vain katsonut ettei ole pois maanantaisin, kun tekevät eskarikirjaa.

Mietin kans että meidän lasten eskarissa tehtävä/kirja päivä oli vain kerran viikossa

Meillä eskaritätit sanoi heti alussa, että kannattaa pitää vapaapäiviä lapsilla, jos vain mahdollista. Koska eskariaikana se vielä onnistuu, mutta koulussa ei enää ole mahdollista. Mutta ei niitä kehoitettu pitämään jatkuvasti, vaan silloin tällöin.

saa joo mutta mun mielestä on kyllä hyvä käydä siellä jos on kerran sen paikan halunnu. silloin tällöin tietysti tulee menoja mutta on ihan hyvä lapsellekin opettaa ettei turhaan olla pois. koulussa kun ei sit voi huvin vuoks ottaa vapaapäiviä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli tänään puhetta erään kaverin kanssa, kun meillä eskarilainen on satunnaisesti pitänyt ihan muuten vain vapaapäiviä eskarista. Hän sanoi, että sieltä ei pidetä mitään vapaapäiviä, koska siinä opetellaan sitä kouluun menoa ja koulustakaan ei saa olla pois jne.

Minusta eskarista kuitenkin saa olla pois. En tietenkään anna pojan olla pois aina kun hän tahtoo, mutta satunnaisesti on päätettykin tehdä jotain muuta ja jätetään eskari väliin. Minusta se on kiva, että voimme vielä tehdä niin - ensi vuonna se ei onnistu.

No saa! Nyt on viimeinen mahdollisuus :)...

Todellakin saa!! Ja on meillä ihan päiväkodista tullut ohje. Lapsi SAA osallistua eskariopetukseen vaikka vanhemmilla on vapaapäivä, mutta se ei ole pakollista ja ne sanoi päiväkodilla, että ei siellä mitään niin ihmeellistä tapahdu että sen takia pitäisi tulla vapaapäivänä ja että aina se kotona, vanhempien kanssa yhdessä olo sen eskarin voittaa lapsenkin mielestä.

Yhteistyössä