saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
öhöhöh
niin ttosiaan miks saa juua ykösolutta ja muita muttei keskiolutta, ihmisillä on erilaiset päänupit ja humaltua voi vaikka ykösolustaki ja miks saa polttaa kessua ku seki on päihde ja saastuttaa oman ruumiin? miks teeveetä saa kattoa nettitelkkarista muttei oikeesta? miksi saa kiroilla sanoilla voi vattu, ketun raato tai kilin kassit. miksei voi sanua vaikka vittu? jos tarkotusperä on sama . on paljo tämmösiä
 
"vieras"
Että vaikka en ole lessu niin en juo ikinä, en polta, en abortoi, en ehkäise, en käy ravintoloissa, en katso TVtä, en meikkaa, en käy vieraissa, säästin seksin avioliittoon, en ole eronnut enkä eroa, uskon Jumalaan,luen raamattua ja kasvatan lapseni herran nuhteeseen. Olen yhteiskunnan mallikansalainen ja uskossa. Ja minut te tuomitsette helvetin tuleen vain siksi etten kuulu teihin! Ajatelkaapa, kaikki tämä hyvä elämä ilman teidän yhteisöä. Ja yllätys, yllätys, tällaisia on paljon!
Tiedoksi vain, että lestadiolaiset eivät tuomitse! Tai eivät ainakaan saisi tuomita, ikävä kyllä niitäki on.. Jumala on se joka tuomitsee.
Olisi kai tuota juttua vaikka kuinka paljon, mutta turhaa meidän lestadiolaisten alkaa puolustamaan itseämme tällaisella palstalla... :/
 
hjet
[QUOTE="vieras";21907761]Tiedoksi vain, että lestadiolaiset eivät tuomitse! Tai eivät ainakaan saisi tuomita, ikävä kyllä niitäki on.. Jumala on se joka tuomitsee.
Olisi kai tuota juttua vaikka kuinka paljon, mutta turhaa meidän lestadiolaisten alkaa puolustamaan itseämme tällaisella palstalla... :/[/QUOTE]

VAIN LESTADIOLAISET PÄÄSEVÄT TAIVAASEEN, TÄMÄN LIIKKEEN ULOPUOLELLA EI OLE PELASTUSTA

näin ovat lestojen pääjehut lunistaneet. turha sun on puolustella itseäsi ja suoltaa paskaa tänne.
 
"vieras"
Vanhoillislestadiolainen tuttuni ainakin sanoi, että heillä on päältä täytettävä pyykkikone, koska alusvaatteet ei saa näkyä... Tosin itse olet es. lestadiolainen, joten varmaan teillä nuo käsitykset eroaa jonkin verran =)

Alusvaatteet ei saa näkyä?? :D Onkohan tuttusi sanonut tuon ihan tosissaan?? ;)
Olen vanhoillislestadiolainen enkä koskaan ole tuohon törmännyt, ettei saisi olla edestätäytettävää pyykkikonetta :D
 
"vieras"
Kuinka te jaksatte tehdä näitä aloituksia? Miksi juuri lestadiolaisista? Vai onko joku nähnyt kenenkään kyselevän yhtä typeriä kysymyksiä esim.helluntailaisista? Tehkääpä samanmoisia aloituksia vaikka mustalaisista tai somaleista, ne kyllä poistetaan/lukitaan vähän äkkiä.
Mä kans ihmettelen, että tosi usein on näitä lestadiolaisia vastaan olevia ketjuja. Tullaan haukkumaaan ja kummastelemaan heidän tapojaan tietämättä oikeestaan mitään ja tuntematta ketään... Mä olen vasta aikuisiällä tutustunut kunnolla lestadiolaisiin, siis ihan niihin "perus" kuin vanhoillisinkiin. Mun mielestä he on olleet pääasiassa tosi mukavaa ja rentoa porukkaa ja ottavat lapset luonnollisesti, eivätkä tee mitään ohjelmanumeroa heistä. Ihania ja sydämellisiä ihmisiä!
 
Baloons
koska lestadiolaisuus alistaa naista, tekee monen elämästä helvettiä, hajottaa perheet ja muuta paskaa jota sinä et voi ymmärtää. hyvä että tuli netti ja keskustelupalstat että ihmiset saa silmiä auki ja näkee tämän lahkon sydämeen!

meitä eronneita on paljon, arvet pysyy läpi elämän, monet ovat lopun elämää henkisesti sairaita, moni on tehnyt itsemurhan.
 
OllutLessu
Eikö lestadiolaisten pitäisi hyväksyä kaikki ihmiset maan päällä eikä olla niin ennakkoluuloisia toisia kohtaan.Eikös se raamattukin opeta hyväksymään kaikki ihmiset ja auttamaan jokaista hädässä.Tiedän kyllä että meidän nyypähtäneessä luterilaisessa uskossa vain Jumalan armo pelastaa,mutta hei vähän maalaisjärkeä peliin.:)
Jeeeeeeeah. :) Näin pitäs, ja niin ne uskotteleekin tekevänsä, ainaki useimmat. Oikeesti ovat tosi ennnakkoluulosta porukkaa, ja meille ainakin opetettiin raamattuluokassa ja nuortenilloissa, ettei muiden ku lestojen kans kannata olla hyvä kaveri. Voi tulla kiusauksia tehdä kiellettyjä asioita, katos! Ristiriitaista.
 
Jennyyyyyy
koska lestadiolaisuus alistaa naista, tekee monen elämästä helvettiä, hajottaa perheet ja muuta paskaa jota sinä et voi ymmärtää. hyvä että tuli netti ja keskustelupalstat että ihmiset saa silmiä auki ja näkee tämän lahkon sydämeen!

meitä eronneita on paljon, arvet pysyy läpi elämän, monet ovat lopun elämää henkisesti sairaita, moni on tehnyt itsemurhan.
Näin on. Itsekin olen ollun vanhoillislestadiolainen, ja kärsin varmaan koko elämäni siitä.
 
"Heljä"
[QUOTE="vieras";21907971]Mä kans ihmettelen, että tosi usein on näitä lestadiolaisia vastaan olevia ketjuja. Tullaan haukkumaaan ja kummastelemaan heidän tapojaan tietämättä oikeestaan mitään ja tuntematta ketään... Mä olen vasta aikuisiällä tutustunut kunnolla lestadiolaisiin, siis ihan niihin "perus" kuin vanhoillisinkiin. Mun mielestä he on olleet pääasiassa tosi mukavaa ja rentoa porukkaa ja ottavat lapset luonnollisesti, eivätkä tee mitään ohjelmanumeroa heistä. Ihania ja sydämellisiä ihmisiä![/QUOTE]

Et voi sanoa, että kaikki lestat on ihania ja sydämellisiä ihmisiä.

Lestoissakin on juoruämmiä, jotka ei halua mitää hyvää toisille, lestoissakin on narsisteja, on pedofiilejä, lasten- ja naistenhakkaajia, huonoja vanhempia, jotka ottavat pakosta vastaan kaikki lapset, eivätkä sitten jaksa hoitaa niitä kunnolla...

Mutta kyllä, on myös hyviä ja sydämellisiä ihmisiä... On hyviä äitejä, jotka jaksaa vuodesta toiseen touhuta lasten kanssa, on ihania isejä, jotka ottaa joka lapsen yksilönä, on ihmisiä, jotka jaksavat ajatella toisten parasta..

Lestadiolaiset, ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset, ovat yksilöllisiä ihmisiä ja erilaisia persoonia!

Mutta itse henkilökohtaisesti pidän tuota itse uskontoa ihan sairaana. Ja ihan vain tiedoksenne, olen kasvanut aikuiseksi lestadiolaisperheessä, jossa on 16 lasta.

Ja tehdään nyt vielä täysin selväksi, ettei kukaan ala naputtamaan: Minulla EI ole mitään lestadiolaisia vastaan yleensä, vaan tuota uskontoa vastaan.
 
hah
Alkuperäinen kirjoittaja lestadiolainen äiti;21076735:
Siis kukaan ei kiellä mitään eikä kukaan voi sanoa kuka pääsee taivaaseen. Vain sen voi sanoa, että taivaaseen pääsee vain puhtaalla omalla tunnolla. Siis usko on ihan jokaise henk. koht. asia ja jokainen voi vastata itse vain omista teoistaan. Jos itse kuuntelen musiikkia eikä minulle tule siitä huono oma tunto, niin kukaan ei voi mennä sanomaan että en pääse taivaaseen tai en ole uskovainen. Ei ole siis mitään kiellettyjen asioiden listaa. Ja jokainen lapsi pääsee taivaaseen, ja ihan jokainen joka tekee parannusta synneistään. Eihän kukaan elä täysin oikein, jokainen tekee jo tietämättään syntiä päivittäin. Itse haluan elää uskovaisena ja tehdä parannusta synneistä, eihän sitä voi kukaan tietää milloin oma aika maan päällä loppuu. En pidä itseäni parempana kuin muut, enkä edes ajattele mitä syntejä muut tekee koska en voi uskoa edes oman mieheni puolesta. Voin olla vastuussa vain omista teoistani...
Jos sä oot vanhoillislestadiolainen, on synti ajatella, että muutkin pääsee taivaaseen ku vanhoillislestat. Joudut siis helvettiin!!!!
 
Vl liike on kirkon TABU
Jos luulet että usko on sama eilen, tänään ja huomenna älä liity vl uskoon....Opilliset "totuudet" ovat vain määräaikaisia!!

Kirkkokuorot ja ammattimuusikkona ittensä elättäminen tuomittiin synniksi vuonna 1971. Kesti vaan about 30 vuotta ja risat ja kas kummaa, kuorosynti lakkas olemasta synti.

“Huumausaineesta” hyväksytyksi 30 vuodessa
Ei voi kuin häkeltyä siitä että pitkän koulutuksen hankkineet ammattimuusikot alistuivat moiseen oppimattomien maanviljelijä-maallikkosaarnaajien pakko-oppiin.

Mutta kun vaakakupissa oli joutuminen ulos Ainoasta Oikeasta Uskosta, eli taivaspaikka ja iankaikkinen elämä oli vaarassa menettää, silloin se lapsesta saakka manipuloitu ihmisparka alistuu mihin vaan. :-(
 
Kuudes keskipaikkeilta
Jos luulet että usko on sama eilen, tänään ja huomenna älä liity vl uskoon....Opilliset "totuudet" ovat vain määräaikaisia!!

Kirkkokuorot ja ammattimuusikkona ittensä elättäminen tuomittiin synniksi vuonna 1971. Kesti vaan about 30 vuotta ja risat ja kas kummaa, kuorosynti lakkas olemasta synti.

“Huumausaineesta” hyväksytyksi 30 vuodessa
Mutta kun ihmisen elämä on lyhyt ne luulee että mikään opissa ei olisi muuttunut! Vl usko on kieroimpia systeemejä joita maa päällään kantaa. Se tuhoaa ihmisen minuuden, psyyken, rappioittaa ihmissuhteet ja pilaa jopa lasten ja vanhempien välit. Jättisuuressa perheessä kasvaminen ei ole jokaiselle mitään herkkua, tulla aina unohdetuksi ja ylimalkaisesti kohdelluksi vanhempiensa taholta...
 
"fjfj"
Minäkin odottelen vastauksia miten perustelette tupakan polton olevan sallittua?
tupakka on kuitenkin päihde pahimmasta päästä, ja ihan varmasti "saastuttaa" jumalan luoman ruumiin.

Entä sitten tuo alkoholi. Ykkösolutta saatte juoda ja kotikaljaa ym.. jos teette kotikaljaa mistä tiedätte sen sisältävän alle sallitut 2,8 % alkoholia? Kyllä Sirkka-Liisa tai Juha-Matti saattaa humaltua muutamasta ykkösoluestakin. Karkoitetaanko heidät sen jälkeen helvettiin?

Televisio! hmm... kielletty on, mutta silti tunnutte tietävän salkkareitten ja emmerdalen uusimmat juonenkäänteet. kummallista. kyllä nauratti kerran koulun tietokoneluokassa kun 7 lestadiolaistyttöä katsoi nettiteeveetä muitten opiskellessa.

Musiikki. Mikä siinä on että musiikkia, josta tulee iloiseksi ei saa kuunnella? Virret ovat aika melankolista "musiikkia", hyvä ettei itsemurhaa ala hautomaan ku tommosta kuuntelee. Kummasti lestadiolaisnuoret kuuntelevat tätä maailmallista musiikkia mp3-soitin puhelimillaan ja perustelevat niitten olevan soittoääniä. voi helvetti! vrt. telkkari-nettitv.


pahinta on tämä "me päästään taivaaseen, te ette"
miten te voitte tuomita ihmisiä, ku vain jumalalla on siihen oikeus?

toivotan kaikille niille onnea ja voimia jotka kamppailevat ko. lahkosta eroon..

TSEMPPIÄ!

ette ole yksin.
 
Tähtiinkatselija
[QUOTE="fjfj";21926985] Televisio! hmm... kielletty on, mutta silti tunnutte tietävän salkkareitten ja emmerdalen uusimmat juonenkäänteet. kummallista. kyllä nauratti kerran koulun tietokoneluokassa kun 7 lestadiolaistyttöä katsoi nettiteeveetä muitten opiskellessa.

Musiikki. Mikä siinä on että musiikkia, josta tulee iloiseksi ei saa kuunnella? Virret ovat aika melankolista "musiikkia", hyvä ettei itsemurhaa ala hautomaan ku tommosta kuuntelee. Kummasti lestadiolaisnuoret kuuntelevat tätä maailmallista musiikkia mp3-soitin puhelimillaan ja perustelevat niitten olevan soittoääniä. voi helvetti! vrt. telkkari-nettitv.
[/QUOTE]

Just toi on EPÄREHELLISTÄ, ihme että vl uskovaiset ei itte sitä nää...

Onhan se niinkin että jotkut on aika kyllästyneitä "näyttelemiseen" ja kaksinaismoralismiin. Että sanotaan yhtä ja tehdään ihan muuta... Luin vl keskustelupalstalta Magdalenan kirjoituksen just tästä.
Magdalena: Onko uskominen harkittua näyttelemistä?
 
HAHAH
Wikipediasta lainattua:
Entisajan suomalaiset uskoivat tupakan suojaavan synniltä. Sananparren mukaan "tupakka on hyvä kalu, se estää naimisenkin halun".

Selvishän se lestadiolaisten suurkulutus ja fanaattisuus tupakkatuotteisiin.
 
Vanha ystävä
Alkuperäinen kirjoittaja Kirkkokuorot ja ammattimuusikkona ittensä elättäminen tuomittiin synniksi vuonna 1971. Kesti vaan about 30 vuotta ja risat ja kas kummaa:
Ei voi kuin häkeltyä siitä että pitkän koulutuksen hankkineet ammattimuusikot alistuivat moiseen oppimattomien maanviljelijä-maallikkosaarnaajien pakko-oppiin.

Mutta kun vaakakupissa oli joutuminen ulos Ainoasta Oikeasta Uskosta, eli taivaspaikka ja iankaikkinen elämä oli vaarassa menettää, silloin se lapsesta saakka manipuloitu ihmisparka alistuu mihin vaan. :-(
Kaikki eivät alistuneet. Esim Soile Isokoski joutui eroon lapsuutensa lestadiolaisesta uskonyhteisöstä koska hän ei voinut jättää taiteellista kutsumustaan. Mutta hän on yhä arvoiltaan hyvin lestadiolainen kaikessa siinä mitä hyvää lestadiolaisuus on: rehellinen ja työteliäs. Mutta ei ole ahdasmielinen eikä suvaitsematon. Upea taiteilija, korkeaalle arvostettu oopperamusiikin kansainvälisissä huipputaloissa.
 
"juku"
vittu niiltähän on kaikki kielletty... tai niin ne väittää että ei mitää mutta perhe painostaa! kyllä se ois aika rankkaa jos tyttö tulis yläkerrasta meikit ja minihame päällä :D
oon eläny sellaset 10 vuottta lessu perheessä ja en voi muuta virkkoa ku koko perhe on sairasta väkeä... kyllä on ollu kivojaki hetkiä ja oppinu vaikka mitä, mutta sairaita ne on päästään!! "JÄRKIKÄTEEN"
 
"outoa"
Jotenkin ihmetyttää välillä tuo lestadiolaiseten ehkäsykielto ja sen noudattaminen. meillä ainakin töissä lestadiolaisnainen millä ihan putkeen tullut neljä lasta. Nyt on ollut kaksi kolme vuotta jo ihan normi tilassa :) Hmmm.... pistää oikeasti mietitytttämään,et ei kai vaan olisi ehkäisy käytössä ku mihin se sikiäminen siitä ihan heti loppuu? Nainen on nuori vielä ja hyvässä lapsentekoiässä.
 

Yhteistyössä