saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
et tajunnut pointtia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllähän lestadiolaiset itse laittaa kuvia esim. suviseuroista nettiin! Miks muuten kiinnostaa mitä lestadiolaiset saa tehdä ja mitä ei?
Saako ei lestadiolaiset ajaa kännissä? Pettää puolisoaan? Varastaa kaupasta? Rikkoa toisen koti rauhaa?ym......
Eihän nuita saa tehdä kukaan muukaan :eek: Suomen lakikin se jo kieltää.
Tekee kuitenkin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja et tajunnut pointtia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllähän lestadiolaiset itse laittaa kuvia esim. suviseuroista nettiin! Miks muuten kiinnostaa mitä lestadiolaiset saa tehdä ja mitä ei?
Saako ei lestadiolaiset ajaa kännissä? Pettää puolisoaan? Varastaa kaupasta? Rikkoa toisen koti rauhaa?ym......
Eihän nuita saa tehdä kukaan muukaan :eek: Suomen lakikin se jo kieltää.
Tekee kuitenkin...

Ahaa.No ihminen ei kyllä sitten ole pohjimmiltaan uskossa.
Joten se siittä.
 
Niin kauan kuin et jää kiinni mistään isommasta rikkeestä, olet pohjimmiltasi uskossa ja kunnon lesta. Sitten kun jäät, saat tietää, ettet sydämessäsi ole koskaan lesta ollutkaan. Lestojen kilpi säilyy puhtaana ja tahrattomana.
 
et tajunnut edellenkään
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja et tajunnut pointtia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllähän lestadiolaiset itse laittaa kuvia esim. suviseuroista nettiin! Miks muuten kiinnostaa mitä lestadiolaiset saa tehdä ja mitä ei?
Saako ei lestadiolaiset ajaa kännissä? Pettää puolisoaan? Varastaa kaupasta? Rikkoa toisen koti rauhaa?ym......
Eihän nuita saa tehdä kukaan muukaan :eek: Suomen lakikin se jo kieltää.
Tekee kuitenkin...

Ahaa.No ihminen ei kyllä sitten ole pohjimmiltaan uskossa.
Joten se siittä.
Siis muut, kuin lestat. Ainakin useimmiten rattijuopo on ei lesta. Saako siis ajaa?
 
terve
missään ei lue tai sanota mitä saa ja mitä ei saa tehä. ne on vaan kehotuksia ja neouvoja ihmisille joita jokainen noudattaa tai jättää noudattamatta. ka lessuissakin löytyy ihmisiä laidasta laitaan niin ku iha kaikissa muissakin "ryhmissä". ja lessut on kristitytitä evankelisluterilaisen kirkon sisällä oleva herätysliike. ei mikää oma uskonto. ja jos on jotai jäätäviä ennakkoluuloja niin kannattaa tutustua ihmisiin ja ottaa selvää eikä puhua paskaa asioista mistä ei tiedä. ja kuvia voi laittaa nettiin yms niin paljon ku kiinnostaa. ei sitä kukaan missää kiellä. ja lessuja on monta eri ryhmää eikä ne ainaiset vanhoilliset mistä kyllä jaksetaan jauhaa..
 
jokuvaa
Alkuperäinen kirjoittaja lepakko:
Mä oon yläasteella ja puolet mun luokkalaisista on lestadiolaisia. He ovat hirveen ennakkoluulosta porukkaa. He esim. kiusasivat mua ja mun yhtä kaveria meidän pukeutumisesta ja musiikki mausta. Mä en sen takia oikein pidä heistä mutta tunnen myös lestadiolaisia(aikuisia) jotka ovat tosi mukavia. Mä inhoon sitä kun joitain ihmisiä syrjitään tai toisia kohdellaan paljon paremmin kuin muita. Meidän koulussa lestadiolaisia pidetään parempila ja puhtaampina ihmisinä kuin muita esim. he saavat helpommin parempia numeroita aineista joissa kokeet ei ratkaise. Minä olen lesbo ja pukeudun goottiin ja gothic lolitaan siksi monet ihmiset ajattelevat minusta jotain muuta mitä olen. Loppujen lopuksi kaikki ihmiset ovat hyvin samanlaisia ja yhtä arvokkaita kuin muutkin eläimet.
ei ne lestadiolaiset saa sen parempia numeroita ku kukaa muukaa.. samanlaisesti opiskelee ja saa numeroita ku muutkin..

 
Lue enemmän, luulet vähemmän
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
missään ei lue tai sanota mitä saa ja mitä ei saa tehä. ne on vaan kehotuksia ja neouvoja ihmisille joita jokainen noudattaa tai jättää noudattamatta.
Ei pidä paikkaansa. Kielloistahan on tehty SRK:n vuosikokouksissa ja puhhujainkokouksissa ihan kirjoihin ja kansiin talletettuja päätöksiä. Niistä on mustaa valkoisella. Kiellot ovat todellisia. Jos rikkoo vaikkapa television kotiin hankkimisen kieltoa, tai kertoo julkisesti ehkäisevänsä, joutuu puhutteluun ilman muuta. Tästähän on tunnettuja esimerkkejä. Espoon rauhanyhdistyksellä eräs nainen joutu rauhanyhdistyksen johtokunnan kuulusteluun siksi, kun joku oli ilmiantanut hänet siitä että hänellä oli ripsiväri laukussa. nainen joutui tekemään julkirippiä koko seurakunnane dessä tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja terve:
lessut on kristitytitä evankelisluterilaisen kirkon sisällä oleva herätysliike. ei mikää oma uskonto.
No jaa, kyllä ja ei. Ev.-lut. kirkossa on esitetty vakavasti kysymyksiä siitä, onko vanhoillislestadiolaisten opillinen opetus lainkaan luterilaista kritinoppia. Esim. teol.tri kari Kuula, samoin kysymyksiä ovat tehneet piispa Mikko Heikka ja Kari Mäkinen.

Lestadiolaisliike on lähellä katolilaisuutta, opiltaan. Liikkeen johtajat ovatkin vedonneet paavien kirjoituksiin puolustellessaan ehkäisyn synnillistämistä.
 
joku
Ei pidä paikkaansa. Kielloistahan on tehty SRK:n vuosikokouksissa ja puhhujainkokouksissa ihan kirjoihin ja kansiin talletettuja päätöksiä. Niistä on mustaa valkoisella. Kiellot ovat todellisia. Jos rikkoo vaikkapa television kotiin hankkimisen kieltoa, tai kertoo julkisesti ehkäisevänsä, joutuu puhutteluun ilman muuta. Tästähän on tunnettuja esimerkkejä. Espoon rauhanyhdistyksellä eräs nainen joutu rauhanyhdistyksen johtokunnan kuulusteluun siksi, kun joku oli ilmiantanut hänet siitä että hänellä oli ripsiväri laukussa. nainen joutui tekemään julkirippiä koko seurakunnane dessä tästä.

NÄKÖJÄÄN MONI EI TIEDÄ ETTÄ LESTADIOLAISIA ON MUITAKIN KUIN VANHOILLISLESTADIOLAISET, JOTEN AINAKAAN TOI EI TODELLAKAAN SITTEN PÄDE MUIHIN KUIN VANHOILLISIIN.

JA JOS EI OIKEASTI TUNNE LESTADIOLAISUUTTA ON TURHA ESITTÄÄ VÄITTEITÄ KYSEISESTÄ HERÄTYSLIIKKESTÄ. KATOLISUUS ON KAUKANA LESTADIOLAISUUDESTA. JA PAAVI.

EN TIEDÄ VANHOILLISISTA MUTTA ESIKOISLESTADIOLAISILLA ON ADOPTIOLAPSIA JA HEDELMÖITYSHOIDOT YMS SIJAISKOTILAPSET SALLITTUJA. JOS EI LAPSIA SAA NIIN SILLOIN VOI JUURI TEHDÄ EDELLÄ MAINITTUJA JUTTUJA. EIHÄN TOLLASILLA ASIOILLA OO MITÄÄN TEKEMISTÄ USKONNON JA RAAMATUN KANSSA.
 
arvaa kaks kertaa
Alkuperäinen kirjoittaja Lue enemmän:
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
missään ei lue tai sanota mitä saa ja mitä ei saa tehä. ne on vaan kehotuksia ja neouvoja ihmisille joita jokainen noudattaa tai jättää noudattamatta.
Ei pidä paikkaansa. Kielloistahan on tehty SRK:n vuosikokouksissa ja puhhujainkokouksissa ihan kirjoihin ja kansiin talletettuja päätöksiä. Niistä on mustaa valkoisella. Kiellot ovat todellisia. Jos rikkoo vaikkapa television kotiin hankkimisen kieltoa, tai kertoo julkisesti ehkäisevänsä, joutuu puhutteluun ilman muuta. Tästähän on tunnettuja esimerkkejä. Espoon rauhanyhdistyksellä eräs nainen joutu rauhanyhdistyksen johtokunnan kuulusteluun siksi, kun joku oli ilmiantanut hänet siitä että hänellä oli ripsiväri laukussa. nainen joutui tekemään julkirippiä koko seurakunnane dessä tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja terve:
lessut on kristitytitä evankelisluterilaisen kirkon sisällä oleva herätysliike. ei mikää oma uskonto.
No jaa, kyllä ja ei. Ev.-lut. kirkossa on esitetty vakavasti kysymyksiä siitä, onko vanhoillislestadiolaisten opillinen opetus lainkaan luterilaista kritinoppia. Esim. teol.tri kari Kuula, samoin kysymyksiä ovat tehneet piispa Mikko Heikka ja Kari Mäkinen.

Lestadiolaisliike on lähellä katolilaisuutta, opiltaan. Liikkeen johtajat ovatkin vedonneet paavien kirjoituksiin puolustellessaan ehkäisyn synnillistämistä.
 
..
toi ylempi niin paskaa ku ikinä voi vaan olla! Saattaa olla ehkä jossai uus lestadiolaisissa tollanen et ei saa pitää jotain ripsi värejä laukus! mutta ei VARMASTI pidä paikkaansa vanhoillis lestadiolaisten kohalla! Se on jokasen oma asia onko vai eikö oo mitää vietävän väriä laukussa. ei siitä mitää puhutteluu tuu. se on vissi varma!
 
eh
Alkuperäinen kirjoittaja lepakko:
Mä oon yläasteella ja puolet mun luokkalaisista on lestadiolaisia. He ovat hirveen ennakkoluulosta porukkaa. He esim. kiusasivat mua ja mun yhtä kaveria meidän pukeutumisesta ja musiikki mausta. Mä en sen takia oikein pidä heistä mutta tunnen myös lestadiolaisia(aikuisia) jotka ovat tosi mukavia. Mä inhoon sitä kun joitain ihmisiä syrjitään tai toisia kohdellaan paljon paremmin kuin muita. Meidän koulussa lestadiolaisia pidetään parempila ja puhtaampina ihmisinä kuin muita esim. he saavat helpommin parempia numeroita aineista joissa kokeet ei ratkaise. Minä olen lesbo ja pukeudun goottiin ja gothic lolitaan siksi monet ihmiset ajattelevat minusta jotain muuta mitä olen. Loppujen lopuksi kaikki ihmiset ovat hyvin samanlaisia ja yhtä arvokkaita kuin muutkin eläimet.
eh, tää on provoilija, tai siis keksitty tyyppi, liian kliseinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Kuinka te jaksatte tehdä näitä aloituksia? Miksi juuri lestadiolaisista? Vai onko joku nähnyt kenenkään kyselevän yhtä typeriä kysymyksiä esim.helluntailaisista? Tehkääpä samanmoisia aloituksia vaikka mustalaisista tai somaleista, ne kyllä poistetaan/lukitaan vähän äkkiä.


he eivät annakkaan itsestään "parempaa" kuvaa !!!!! lestadiolaisilla on kova arve esittää.
 
joo-o
ihan varmasti on muitakin lestadiolaisia kun vaan vanhoillis lestadiolaiset. Lestadiolaiset ovat jakautuneet, ja jokaisella ns "ryhmällä" on erilaisia vapauksia. kuten TV, jota vanhoillis lestadiolaiset ei käytä!
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Kuinka te jaksatte tehdä näitä aloituksia? Miksi juuri lestadiolaisista? Vai onko joku nähnyt kenenkään kyselevän yhtä typeriä kysymyksiä esim.helluntailaisista? Tehkääpä samanmoisia aloituksia vaikka mustalaisista tai somaleista, ne kyllä poistetaan/lukitaan vähän äkkiä.


he eivät annakkaan itsestään "parempaa" kuvaa !!!!! lestadiolaisilla on kova arve esittää.

Tää kaveri varmaa tunteeki lestadiolaisii!! tunteeko lienee yhtää. sitte ku tuntee ni sitte voi sanoo... ei tarvi yleistää!
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ertsi:
Hoh, tottakai lestadiolaisetkin SAA käyttää ehkäisyä. Eivät vain halua, kun elävät raamatun oppien mukaan. Ja kuvia laitetaan nettiin siinä missä muutkin. Miksi se olisi kiellettyä?!
Edelleen on tosi kummallista, että kaikki lestadiolaiset sattumoisin eivät halua tehdä juuri niitä samoja asioita. En esimerkiksi tunne yhtään lestadiolaista, joka ei haluaisi kuunnella radiota, vaikka radio on täsmälleen yhtä lailla raamatun oppien vastainen kapine kuin televisiokin.

Sinänsä ymmärrän lestadiolaisten haluttomuuksia hyvin, sillä itse en missään nimessä halua laittaa kuviani nettiin.
 
.
Lestadiolaisuus on konservatiivinen, pietistis- ja herrnhutilaisvaikutteinen 1800-luvun puolivälissä syntynyt luterilaisuuden herätysliike, jonka eri suuntauksilla on kannattajia pääasiassa Suomessa, Norjassa, Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa, Venäjällä ja Virossa. Pienempiä ryhmiä on muun muassa Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Lestadiolaisuus on Pohjoismaiden suurin kirkollinen herätysliike.[1] Se toimii Pohjoismaissa evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Se on myös laajimmalle levinnyt Pohjoismaissa syntynyt uskonnollinen liike.[2] Lestadiolaiset tekevät lähetystyötä 23 maassa. Lestadiolaisuus ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuus on suomalaisten keskuudessa tunnetuin kaikista herätysliikkeistä. Tutkimuksen mukaan 3/4:stä suomalaisesta tietää lestadiolaisuuden.[3][4]

Liike on opillisten erimielisyyksien takia jakaantunut noin 19 osaan, joista nykyisin toimii noin 15; Suomessa niistä on toiminut noin 10. Merkittäviä pääsuuntauksia on kuitenkin vain kolme. Näihin kuuluu noin 90 prosenttia lestadiolaisista. Kannattajamäärältään suurimmat ryhmät ovat vanhoillislestadiolaisuus, esikoislestadiolaisuus ja rauhansanalaisuus. Osa suunnista on jäsenmäärältään hyvin pieniä ja jotkin niistä ovat jo lopettaneet toimintansa. Yhteensä lestadiolaisia on maailmanlaajuisesti eri arvioiden mukaan noin .[5][6] Elämänsanalaisuus on ollut pienestä koostaan huolimatta merkittävä liike Suomen teologisissa piireissä: sen piiristä on noussut kolme piispaa.[2] Lestadiolaisuuden suunnat ovat halunneet opillisista eroista huolimatta pysyä luterilaisen kirkon sisällä.

Yhteistä eri suuntien opetukselle on parannuksen ja armon korostaminen, ero Pyhän Hengen saaneiden uskovien ja ei-uskovien välillä sekä opetus siitä, että syntien anteeksiantamisen valta on kaikilla uskovilla. Tämä synninpäästö julistetaan yleensä sanoilla: "Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä". Toiminnan keskeisin tapahtuma on seurat ja näkyvin tapahtuma vanhoillislestadiolaisten suviseurat. Eri suunnat julkaisevat omia sanoma- tai aikakauslehtiään. Ainakin vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset myös tervehtivät suuntansa toisia jäseniä sanomalla "Jumalan terve" ja hyvästelevät sanomalla "Jumalan rauhaan". Eri suuntien jäsenet eivät tervehdi näin toisiaan ja osassa suunnista tervehdystä ei käytetä ollenkaan
 

Yhteistyössä